Als je het mij vraagt is het Spookslot een van de en misschien wel de meest sfeervolle attractie in de Efteling. Samen met Fata Morgana zijn dit de ervaringen waar je van het begin tot het eind ondergedompeld wordt in de ambiance die voor ons geschetst is.
Naar mijn idee is de wachtrij zelfs voor 2021 standaarden nog steeds effectief. Van mij hoeft de Efteling daar weinig aan te plussen. Misschien dat ze er deuren in kunnen maken zodat iedereen de effecten krijgt te zien.
Het gebouw is aan alle zijdes geslaagd, helemaal met het groen dat er omheen staat. Dit gebouw slopen is als het slopen van Doornroosje of Het Huis van de Vijf Zintuigen, dat gat ga je nooit op kunnen vullen.
De hoofdshow is natuurlijk niet zo indrukwekkend meer als dat ooit was. Daar zou in deze tijd wel meer mee kunnen. Echter zou ik een attractie eraan plakken of een Symbolica sausje echt het niveau van Max en Moritz en Nest vinden: inspiratieloos en vervuiling van een klassieker.
Mocht het dan een attractieve waarden moeten krijgen dan zou ik een trackless systeem voorstellen. Daarmee kun je door de opnieuw gebouwde hoofd show dansen op Dance Macabre. Dan kun je het ook meer schrik effecten geven, de regie beter in de scène krijgen en kom je dichter op de actie. Het wordt dan een soort van darkride theekopjes hybrid.
In mijn ogen moeten ze zo dicht mogelijk bij het origineel blijven of er helemaal niks mee doen. Achter het Spookslot is genoeg ruimte voor een Symbolicaanse attractie en een droptower kan heel makkelijk op Strookrijk. Spookslot staat in z’n eigen kracht.