Knettergek als een gebouw ansich gewoon op is? En misschien niets kán blijven staan, je weet niet op welke informatie de beslissing gemaakt is. 🙂

Ik kan zelf ook vaak genoeg fel uit de hoeken komen als het om de Efteling gaat en nogmaals, begrijp echt niet alle beslissingen en uitbreidingen/vervangingen van de laatste tijd of in ieder geval dan niet de kwaliteit ervan en ben het niet eens met het gevolgde beleid afgelopen jaren wat ik wat zwalkend vind. Het lijkt vooral of ze -ook voor corona- constant overvallen worden door situaties waar ze snel beslissingen over moeten nemen.

Maar een beetje reflectie dat een gebouw van ruim 40 jaar ook gewoon totaal op kan zijn en het feit dat de attractie gewoon niet populair was en we niet weten wat ze ervoor terug plaatsen, is wel op zijn plaats.

Dat is toch wel vervelend wakker worden zo op de maandagochtend met dit nieuws. Ik vind het wel jammer dat deze iconische attractie verdwijnt. Maar als ik met minder emotie naar de attractie kijk zou ik bij een enquete bij de uitgang van het slot de attractie ook geen 8 of 9 meer geven als je net in symbolica, baron, enz. zou zijn geweest. Dan is het toch logisch dat de Efteling het spookslot vervangt voor iets nieuws. Ik ben benieuwd naar de concept art en uitvoering daarvan, voordat ik echt een oordeel kan geven of het vervangen ervan een enorm gemis zou zijn.

Waar ik wel extreem rouwig om ben is dat ik mijn wekelijkse Danse Macabre zou moeten missen (dan krijgen we na de vervanging van de muziek van Monsieur Canibale zeker ook wel twee vernieuwde Aquanurashows).

broodje123 En dat je dat zonder überhaupt een persbericht ofzo aankondigt doodleuk in een interview vind ik zoveel disrespect voor de attractie

Sinds wanneer is een krant geen pers meer? Want het is redelijk onwaarschijnlijk dat het BD na lang onderzoek weet dat het spookslot vervangen gaat worden en de Efteling om een reactie heeft gevraagd in de vorm van een interview. Zeer waarschijnlijk heeft de Efteling zelf aan het BD deze informatie gegeven + interview. Dus ik snap niet waarom je dit niet als een persbericht zou kunnen zien?

Mijn God, wat kunnen sommige van jullie toch een drama maken. En dan telkens die vergelijking met de Phyton.
Leef niet in het verleden, maar kijk naar de toekomst.

Het Efteling Blog heeft ook een artikel gekregen met wat meer info:

Hierin wordt gesproken over een compleet nieuw themagebied met een overdekte attractie:

In 2024 opent de Efteling een imposant nieuw hotel én een compleet vernieuwd themagebied met een overdekte attractie!

Hoewel de Efteling op dit moment gesloten is en het nog niet bekend is wanneer we weer open mogen, kijken we vooruit richting de toekomst. In 2024 breiden we de Efteling uit met een imposant hotel naast de Hoofdentree. Bovendien voegen we een compleet vernieuwd themagebied met een overdekte attractie toe! De werkzaamheden voor beide toevoegingen starten in 2022, het jaar dat de Efteling haar 70-jarig jubileum viert.

https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20220124-nieuw-hotel-en-vernieuwd-themagebied-in-2024

• Mark heeft hierop gereageerd.

Ik vind het zeker jammer maar ook begrijpelijk. Uiteindelijk zal mijn sentiment vooral bepaald worden door wat ze er voor terug gaan plaatsen. Als dat een schot in de roos is dan zal ik er niet meer zo mee zitten, maar als het een miskleun wordt dan zal ik het waarschijnlijk eeuwig zonde blijven vinden.

Tonnie Hierin wordt gesproken over een compleet nieuw themagebied met een overdekte attractie:

1250 man per uur als nieuwtje uit dit artikel. Klinkt niet als een darkride met massa-capaciteit.

Marvin Als de Efteling dat zonder pardon tegen de vlakte gooit dan heeft de huidige leiding totaal geen respect voor of feeling met het erfgoed dat de Efteling heeft.

Bij deze is dat dus definitief het geval. Ik snap helemaal dat het Spookslot als attractie niet meer de meest populaire attractie zal zijn en dat er iets "moet" gebeuren. Maar zonder pardon de eerste echte attractie in het park van een van de beste ontwerpers die het park gehad heeft tegen de vlakte gooien dat gaat er bij mij niet in. Zeker niet nadat je er wel voor kiest om een kale achtbaan als de Python te renoveren (waar ik wel voorstander van was ook).

Overigens ook wel een grappige quote uit het artikel wanneer Fons gevraagd wordt naar wat er dan voor in de plaats komt:

Wat het wordt? Het is een beetje onze strategie om niet meteen alles weg te geven

Bij elke recente vervanging (PandaDroom > Fabula, Bobban > Max & Moritz, Polka Marina > Nest) stonden ze klaar met de plannen voor wat er voor in de plaats zou komen maar nu houden ze ineens de lippen stijf op elkaar? Ik denk dat ze beseffen dat het eigenlijk niet zo goed te verantwoorden is wat ze hier aan het doen zijn.

Als sfeervol gebouw in het park vind ik het zonde dat ze het spookslot tegen de vlakte gooien, aan de andere kant is het ook zeker logisch dat er soms een rigoreuse aanpassing gedaan moet worden.
          Ik ben benieuwd wat we er voor terugkrijgen, een attractie in hetzelfde sfeertje zou ik persoonlijk wel leuk vinden, en dan zou ik het helemaal niet erg vinden als we een Phantom Manor achtige kloon gaan krijgen als attractie.

De komst van het spookslot betekende voor mij de overgang van sprookjespark naar pretpark Efteling.
          Jammer dat het slot gaat verdwijnen maar wel begrijpelijk.
          Gelukkig kan ik de muziek nog luisteren.

Mark 1250 man per uur als nieuwtje uit dit artikel. Klinkt niet als een darkride met massa-capaciteit.

Wat is de gemiddelde capaciteit van een flying theater?

• Eduard heeft hierop gereageerd.

Heb Spookslot altijd als een verlengde van het Sprookjesbos gezien. Met het Spookslot verdwijnt een deel van het hart van het park. Heel erg zonde!

Van jarenlang slecht onderhoud tot vervallen staat. Vervolgens een lagere beoordeling van bezoekers. Geen “ Arbeid is nodig om d'oude pracht te behouden voor het nageslacht.” te bespeuren, maar een bewust beleid om sloop onvermijdbaar te maken, het lot is jaren geleden al stilletjes bepaald. Ieder zijn mening over wel of niet slopen, maar dit is toch alles behalve een waardige manier om afscheid te nemen van een parel uit de geschiedenis van de Efteling.

Wat een drama hier op de vroege ochtend. Misschien moet de Efteling minder gaan communiceren net als Phantasialand. Die gooien zaken gewoon zonder pardon dicht, slopen de zaken en zetten er iets geweldigs voor terug. In nederland staan er altijd 17 miljoen bondscoaches aan de zijlijn als het nationaal elftal speelt, als er een corona persco is geweest weten het altijd allemaal beter en bij de Efteling..... tja vul het zelf maar in!

Het is jammer dat de Efteling geen PHL is want die durven, die doen gewoon, die zetten mega gebieden neer zonder naar de kosten te kijken zo lijkt het wel (krijgen ze daarom misschien minder commentaar?). De Efteling kondigt meestal iets met veel bombarie aan, noemen bedragen waardoor verwachtingen hoog gespannen zijn en meestal is het het dan net niet. Misschien dat ze daarom deze keer dan ook bewust nog geen tekeningen laten zien, nog geen attractie benoemen, misschien hebben ze geleerd!

Ik ga me laten verassen wat ze deze keer uit de hoge hoed toveren, ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat het tijd wordt om weer eens met iets baanbrekends te komen als men tot de wereld top wil behoren. Komende jaren gaan spannend worden EP die met een nieuwe thema gebied gaan starten, PHL die aan het rommelen is en dan nu ook de Efteling. Alleen maar des te leuker om te blijven gissen.

Mark De Python behouden, maar dit zo tegen de vlakte gooien, ik begrijp echt niks van het beleid…

Duizend maal dit. Deze attractie staat echt als teken van eigen makelij en creativiteit. Een sfeer die daarnaast ook uniek is. Dat er iets moest gebeuren begrijp ik, vanwege brandveiligheid en onderhoud. Maar zo drastisch zegt dat vooral het geld alleen nog maar de boventoon voert en de visie mist op lange termijn.

Ik kan er niet wakker om liggen. De attractie kan iconisch zijn maar was ook oud en in mijn ogen niet veel meer aan. Als je aan de top wil horen moet je nou eenmaal investeren en logisch dat je deze ruimte dan beter kan gebruiken voor een nieuwe attractie.
            Wel zal ik de sfeer van het gebied gaan missen maar ik hoop dat daar iets van behouden blijft of gewoon iets heel goeds voor terug komt. Ze benoemen naast attractie in elk geval wel ook het gebied dus ik heb goede hoop.

De Efteling mag maximaal 25 meter hoog bouwen rond het Spookslot?

Mark snap de zin 'De attractiecapaciteit van de Efteling wordt met deze toevoeging aanzienlijk uitgebreid' ook niet zo uit het artikel. Spookslot heeft een capaciteit van 1000 man per uur. 250 meer noem ik niet 'aanzienlijk'