Progress Vergeet ook niet dat de Efteling nu niet het probleem heeft dat er niet genoeg bezoekers wíllen komen... het probleem is dat er niet genoeg bezoekers mógen komen.

Hoeveel dagen per week is de Efteling op moment uitverkocht dan?

Michael Jij klaagt erover dat wij altijd beginnen over Toverland in een Efteling topic, alleen jij begint altijd voor mijn gevoel (ik kan het verkeerd hebben) over dat de top van de Efteling niks goed doet, en Fons al lang had moeten wijken. Maar kan ook ene misverstand zijn he 😀

Progress Klopt. Zoals de Epcot attracties over Marry Poppins en de vernieuwing van Space Ship Earh. Als Disney het doet is het begrijpelijk, maar bij de Efteling ook.

Tonnie Dat weet ik niet, maar ik lees dat in dit topic een aantal mensen die zeggen dat ze alsnog een goede zomer draaien en ook hoor ik regelmatig geklaag over hoe druk en gevaarlijk het er allemaal wel niet is. (Ik weet niet of je wel eens naar de Themetalk podcast luister, maar daar werd het zelfs schandalig genoemd). Dus meer bezoekers binnenhalen lijkt me nu niet de weg ;-)

Straks in het najaar misschien wel, misschien gaan Michaels ideeën daarover. Florijnthemeparkfan noemde terecht al de Guus Meeuwis-Aquanura. Maar een voller park in de zomer had jij ook niet gewild toch?

broodje123 alleen jij begint altijd voor mijn gevoel (ik kan het verkeerd hebben) over dat de top van de Efteling niks goed doet

Met de manier zoals ze zich in de media uiten zeggen ze vooral dat ze zelf niks goed doen. Want alles overkomt ze maar de hele tijd, steeds maar weer. Daarbij lijkt het mij logischer om het aapje op de schouder te zetten waar die hoort ipv vinger te wijzen naar derden die buiten de discussie staan.

Dus als de Efteling het slecht zou doen dan is er een directie die daar aan het roer staat en daarop moet anticiperen. Ik heb eerder vandaag gezegd dat in mijn beleving te weinig innovatieve kracht in die directie zit. Maar ik hoor graag het tegengeluid als je dat anders ziet.

Progress Natuurlijk hoor je overal dat het geen succesjaar zal gaan worden en de Efteling zal vast wat vaker een interview moeten geven dan de meeste anderen. Maar ontkennen je kunt niet ontkennen dat men daar vaker roept hoe verschrikkelijk het wel niet is als op andere plekken.

Lijkt me overigens ook niet dat ik voor de Efteling moet gaan verzinnen wat voor leuke nieuwe dingen ze zouden moeten organiseren. Ik heb ook geen mailtje naar Toverland gestuurd over een pop-up camping of Walibi getipt over een dinner arrangement in een spookhuis. Ik laat me graag verassen 😊

Progress Straatentertainment kan niet

Niet dat de Efteling voor corona investeerde in entertainment.

Progress Florijnthemeparkfan noemde terecht al de Guus Meeuwis-Aquanura.

Is een typisch voorbeeld van operational excellence verhogen, maar levert geen euro meer op. Leuk voor fans en kenners van aquanura en Guus Meeuwis, maar gaat geen hap halen uit de verliezen tijdens de verplichte sluiting periode.

Progress Ik ben toch wel nieuwsgierig

Helaas. Tien ideeën is natuurlijk beeldspraak. Ik denk dat we er met z’n allen ook wel 100 kunnen verzinnen rondom de Efteling. Tenzij je natuurlijk vind dat het park het prima functioneert. Dan ben je blind voor nieuwe ideeën die geld opleveren.

Progress zal het niet doorvertellen aan de mensen in Raveleijn!

Haha leuk geprobeerd. Alsof die mensen niet weten dat dit forum bestaat.

Michael Ik ken al genoeg mensen die speciaal daarvoor een keer naar de Efteling gaan. je onderschat denk ik Guus Meeuwis als ip . Ik weet zeker dat dat een andere doelgroep wel aantrekt, tussen de 25 en de 40, die anders misschien niet was gekomen. En nogmaals, het sprookjezomerconcert is dan dat creatieve. Je hebt een leeg theater, door corona geen show in het park en gaan veel acteurs daar neerzetten in het theater met een leuke show. De Efteling is nog steeds heel creatief. En ik denk wel degelijk dat de horeca omzet omhoog gaat. Dat was al met de opening van Aquanura , met bijv bier tijdens de show en een speciaal terras wat nu word opgebouwt.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Progress Tonnie Dat weet ik niet, maar ik lees dat in dit topic een aantal mensen die zeggen dat ze alsnog een goede zomer draaien en ook hoor ik regelmatig geklaag over hoe druk en gevaarlijk het er allemaal wel niet is. (Ik weet niet of je wel eens naar de Themetalk podcast luister, maar daar werd het zelfs schandalig genoemd). Dus meer bezoekers binnenhalen lijkt me nu niet de weg ;-)

Dat zijn 2 verschillende discussies...
            Ik had liever een rustiger park gehad en soms een nee als ik een reservering maak ipv dat ik nu niet naar het park toe kan omdat ik de in mijn ogen te drukke weekenden geen zin heb gezien de situatie waar wij als land in zitten.
            Dus ja, ik vind dat de Efteling op de drukke dagen "te druk" is.
            Maar tegelijkertijd heeft de Efteling zichzelf grenzen opgelegd en daar zitten ze de laatste tijd niet meer aan, in hun eigen ogen zou er dus nog ruimte zijn om extra bezoekers te trekken, daarnaast heb ik t al eens vaker gezegd, sommige mensen hier lijken te denken dat de Efteling 365 dagen per jaar aan de max capaciteit zit terwijl je op dit moment 5 van de 7 dagen per week niet eens aan een max hoeft te denken omdat iedereen op school en aan t werk is.

broodje123 Michael Ik ken al genoeg mensen die speciaal daarvoor een keer naar de Efteling gaan. je onderschat denk ik Guus Meeuwis als ip .

En hoeveel daarvan hebben een Efteling Abbo? uit de fancommunity zal idd interesse zijn, maar ik moet zeggen dat ik echt nog niemand buiten de "pretpark fans" gesproken heb die van plan is straks speciaal daarvoor naar de Efteling te gaan.

broodje123 Het sprookjezomerconcert is dan dat creatieve. Je hebt een leeg theater, door corona geen show in het park en gaan veel acteurs daar neerzetten in het theater met een leuke show.

Wat Michael denk ik op doelt is iets wat extra bezoekers naar je park trekt, Het sprookjeszomerconcert trekt geen extra bezoeker die niet al van plan was om te komen, hoogstens een abbo houder die een keertje extra komt.
            Niemand ontkent overigens dat het sprookjeszomerconcert geen slimme invulling was, maar die was er om extra capaciteit te hebben in het park.

20% minder omzet, of hoger. Geen idee. Enige wat ik wel zeker weet is dat ik net iets minder omzet draai maar er veeel harder voor moet werken omdat ik met minder personeel sta. Krijg de rij gewoon niet weggewerkt. Als ik kijk naar de drukte in het park de afgelopen maanden vergeleken met 2018 en 2019. Is het deze zomer consequent elke dag het zelfde geweest ongeveer.

In 2018 en 2019 is er een extreme hittegolf geweest waarin de bezoekersaantallen drastisch naar beneden gingen, en het percentage abbo houders veel hoger was. Nu zijn er elke dag voornamelijk betalende gasten binnen geweest (die dol graag veel eten, souvenirs en drankjes kopen) Dus dat 't park verhoudingsgewijs niet zoveel omzet verlies heeft in deze periode geloof ik graag.

echter momenteel is 't park van dinsdag tm donderdag zo goed als uitgestorven. Maandag en vrijdag zijn middenklas dagen, en de weekenden zijn druk. Ik denk dat als je september afweegt tegen september van andere jaren je wel uit komt op meer dan 20% omzet verlies. En dat gaat de komende maanden dus zo door hobbelen. 't park heeft de afgelopen 3 jaar enorm goede september-oktober en november maanden gehad. Die zijn nu weer zoals vanouds enorm rustig. En da's best een flinke knauw boven op die 3 maanden sluiting eerder hoor.

Deze crisis gaat nog heel lang door etteren. Ook al zou je in januari weer het normale leven terug hebben. De samenleving is niet direct terug zoals het was. als men vanavond zou aankondigen dat de 1.5 meter niet meer nodig is... Zou jij direct weer schouder aan schouder staan? Ik niet. als er straks veel ontslagen zijn gevallen in nederland, gaat iedereen dan op vakantie naar bestemmingen zoals ze altijd deden? nee, dan wordt het een dagje efteling. Maar voor de lagere inkomens wordt een dagje efteling vervangen door een dagje hellendoorn of iets. er gaan verschuivingen komen, maar wanneer is niet te zeggen.

Zou het feit dat men nu al deze beslissing maakt wellicht ook iets te maken kunnen hebben met de verwachte uitslag van de Raad van State. Door nu zelf definitief uit te stellen kan de blik naar een andere (grote) attractie voor het jubileumjaar. Daarmee geven ze zichzelf nieuwe tijd en energie om daar mee aan de slag te gaan.

Michael Door nu zelf definitief uit te stellen kan de blik naar een andere (grote) attractie voor het jubileumjaar.

Dit is een interessante gedachte, een streep door strookrijk halen omdat de planning toch al in de knel komt en alles onzeker is. Zodat ze kunnen focussen om een andere attractie gereed te krijgen voor het jubileumjaar.

Maar waar zou die moeten komen? Naast de python, de speelweide of toch eindelijk het spookslot plat? En is daar wel geld voor.

Yvan echter momenteel is 't park van dinsdag tm donderdag zo goed als uitgestorven. Maandag en vrijdag zijn middenklas dagen, en de weekenden zijn druk. Ik denk dat als je september afweegt tegen september van andere jaren je wel uit komt op meer dan 20% omzet verlies. En dat gaat de komende maanden dus zo door hobbelen. 't park heeft de afgelopen 3 jaar enorm goede september-oktober en november maanden gehad. Die zijn nu weer zoals vanouds enorm rustig. En da's best een flinke knauw boven op die 3 maanden sluiting eerder hoor.

Zou je een schatting kunnen maken van 't aantal gasten op de slechte en goede dagen? De simpele rekensom is dat De Efteling gemiddeld zo'n 14.000 bezoekers per dag nodig heeft om de vijf miljoen bezoeken per jaar te halen. Uiteraard haal je dat niet op een woensdag in oktober of november, maar als je deze zomer geregeld de beruchte 20.000 wel hebt aan kunnen tikken, dan kun je je een paar serieuze baaldagen veroorloven om toch in de buurt van dat gemiddelde te blijven hangen.

Je kunt de dagen dat je dicht was niet meer goedmaken, maar als ze wekenlang 15 á 20.000 hebben gedraaid deze zomer, dan kan 't niet zo rampzalig zijn als voorgespiegeld.

Jules Het mooiste zou zijn als we die bezoekersaantallen nu ook eens naast de EBITDA resultaten zouden kunnen leggen van voorgaande jaren om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. De ambitie van het park om ooit eens af te stevenen op 7 mln bezoekers zegt eigenlijk niet zoveel als je de bedrijfsresultaten er niet van in beeld hebt.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Vriend_van_de_club Sowieso is die zeven miljoen bezoekers echt een astronomisch aantal. Ook voor de pandemie vonden mensen 't bij 20.000 al behoorlijk druk in het park en dat is pak 'm beet het dagelijkse gemiddelde dat ze moeten draaien om tot die totalen te komen. Ik vind dat erg optimistisch en er zal flink wat capaciteit (zowel horeca als attracties) bij moeten om dat te halen.

Jules Zou je een schatting kunnen maken van 't aantal gasten op de slechte en goede dagen? De simpele rekensom is dat De Efteling gemiddeld zo'n 14.000 bezoekers per dag nodig heeft om de vijf miljoen bezoeken per jaar te halen. Uiteraard haal je dat niet op een woensdag in oktober of november, maar als je deze zomer geregeld de beruchte 20.000 wel hebt aan kunnen tikken, dan kun je je een paar serieuze baaldagen veroorloven om toch in de buurt van dat gemiddelde te blijven hangen.

Mijn schatting is dat een goede dag momenteel tussen de 12.000 en 15.000 gasten ligt. en de slechte dagen rond de 4000 gasten. Als het park inderdaad daadwerkelijk elke dag 14.000 gasten zou verwelkomen tot 31 december zou men zelfs een bezoekersrecord te pakken hebben. Had het wel heel grappig gevonden als ze dat zou lukken 😉 Maar dat wordt 'm niet. Ik denk dat als je nu per week bekijkt het gemiddelde dan rond de 8000 gasten zou zitten?

Hoe ver kunnen we 't dan uitrekenen waar ze ongeveer op uit zullen komen? Ik denk dat 't park dit jaar net iets boven de helft komt van 't aantal bezoeken van vorig jaar. 2,8 miljoen of 3 miljoen bezoekers?

Michael Zou het feit dat men nu al deze beslissing maakt wellicht ook iets te maken kunnen hebben met de verwachte uitslag van de Raad van State. Door nu zelf definitief uit te stellen kan de blik naar een andere (grote) attractie voor het jubileumjaar. Daarmee geven ze zichzelf nieuwe tijd en energie om daar mee aan de slag te gaan.

Interessante gedachtegang. Vind het nog niet eens zo gek verzonnen. Al zou ik me wel afvragen waar je die momenteel wilt plaatsen aangezien 't park nu zo goed als vol is. Toch de speelweide bebouwen? achter de python? spookslot plat? ik kan me buiten deze 3 opties niet echt iets anders voorstellen namelijk.

• Jules heeft hierop gereageerd.