Mooi project, ook leuk dat je hem werkend gaat maken
Giant Inverted Boomerang - 3D geprint
Hallo allemaal, de laatste tijd hebben jullie weinig meer gezien van het project. Op het moment ben ik druk bezig mijn studie af te ronden, en dat vergt een hoop tijd. Ik hoop dat ik binnenkort weer het een en ander kan laten zien - stilzitten doet het project in ieder geval niet
Erik Op welke schaal werk je eigenlijk? En wat voor een printer heb je?
Ik werk met een schaal van ongeveer 1:50 - dit is niet een precieze schaal, de verhouding zal her en der anders zijn. Ik print zelf met de Anet A6 en een Ender 3; beiden zijn klassieke beginner 3D-printers. Tussen deze twee printers zou ik de Ender 3 adviseren. Beide printers printer met ongeveer dezelfde snelheid en kwaliteit, maar de Ender 3 is brandveiliger - ook belangrijk Als je budget wat hoger ligt is een dubbele printkop een mooie optie, dit heeft als voordeel dat je in één print met meerdere materialen kan printen. Zogenaamde supports, om de print te ondersteunen, kan je dan bijvoorbeeld printen met een materiaal die je later in het water kan oplossen. Dit zorgt voor mooiere eindresultaten.
Erik Ik zit toch wel serieus te overwegen om zoiets als dit te gaan doen met mijn vakantiegeld.
Zeker in deze tijd is het opstarten van een (grootschalig) project een goed idee, dat houdt je dan toch nog bezig.
Als je gaat shoppen voor een printer zou ik iig kijken naar iets met auto bed levelling. Vooral bij veel printen geeft dat een hoop gemak en nettere prints.
Johan Klopt, dat is natuurlijk helemaal mooi. Alhoewel het ook geen slecht idee is, als je voor het eerst gaat 3D-printen, om een beetje een gevoel voor zo'n apparaat te krijgen. Met het zelf levellen van zo'n bed krijg je door wat het belang is van een goed afgestelde machine.
Je zou zelfs later nog een dergelijke bed levelling module kunnen implementeren op sommige printers. Op de Ender 3 is dat in ieder geval mogelijk.
Patrick Thanks! Dat zijn ook precies de twee printers waar ik naar aan het kijken was. Bedankt ook voor de tip van de dubbele kop. Die printers zijn wel echt bijna 3x zo duur. Ik denk dat ik voor de Ender 3 ga.
Ik had zelf al zitten tekenen in schaal 1:87, zodat ik met aankleding e.d. normale modelbouwspullen in H0 kan kopen, maar ik kwam er al snel achter dat dit toch echt klein is. Ik denk dat ik ook overstap naar 1:50. Misschien kunnen we dan in de toekomst bij elkaar aansluiten met ons pretpark.
Erik Toffe ideeΓ«n! Ik bouw zelf al geruime tijd in 1:87, voornamelijk met Faller. Twee zomers geleden ben ik begonnen met een replica te maken van de Booster Maxxx - die heb ik verder helaas nooit afgerond. Het bouwen op deze schaal vergt veel nauwkeurigheid en precisie. Waar ik normaal met een 0.4 mm nozzle print, printte ik toen met 0.2 mm. Dit resulteerde in hele gedetailleerde, maar breekbare onderdelen.
Toch nog een opmerking over het automatisch bed levellen. Ik heb zojuist met iemand gepraat die daar wat meer ervaring me heeft, en die raadde juist aan om - als dat op een gegeven moment toch gewenst is - een printer te kopen waar dat al ingebouwd is. Ik heb verhalen gehoord van mensen waar het zelf inbouwen van zo'n module niet helemaal goed verlopen is.
Supertof project om te volgen! Ik ben zelf momenteel ook bezig om een trein van een B&M invert te printen met mijn SLA printer.
Erik Ender 3 is inderdaad een hele goede printer voor zijn prijs. Heb de mijne nu bijna twee jaar en buiten het normale onderhoud eigenlijk geen omkijken naar gehad. Wat ik persoonlijk ook erg fijn vind is dat het een populaire printer is en er daardoor ook veel over te vinden is op internet. Ik had voor mijn Ender 3 nog een Anet A8. Leuk voor een eerste printer, maar ik had meer het gevoel dat ik aan de printer aan het knutselen was dan met de printer. De brandveiligheid (open voedingskabels enz.) samen met de mindere kwaliteit ervan heeft mij doen besluiten om de Ender 3 als vervanger te kopen en daar heb ik zeker geen spijt van.
Cassie Bedankt, goed om te horen!
Prijs/kwaliteit is de Ender 3 het inderdaad waard. Ik heb me laten vertellen dat Creality (het bedrijf die de Enders maakt) verbeteringen doorvoert op basis van de feedback van consumenten. Gevolg is dat een printer die al een paar jaar op de markt is - bijvoorbeeld de Ender 3 - vrij goed geoptimaliseerd is. Andere printers die nieuwer zijn zullen misschien her en der nog wat gebreken hebben.
Kleine update van mijn kant. Ik heb zelf de ender 3 pro aangeschaft en een test print gemaakt van de trein. En het is beter gelukt dan ik had verwacht. We gaan de beugels en stoelen los printen. De connectie tussen de coaches werkt prima. De volgende stap is de catchcar.
Mocht er iemand een coaster dynamix scorpion over hebben hoor ik het graag haha.
Lekker bezig .
Gaaf, dat je er zoveel detail in stopt
Heel tof dit weer!
Hoi allemaal - zo, dat is lang geleden Op het moment ben ik aan het afstuderen, en dat vraagt nogal wat tijd. Helaas staat het project daarmee ook zo goed als stil. Zo goed als stil, niet helemaal dus
Ik heb daarom nog wat model renders gemaakt om jullie ook weer op de hoogte te houden!
Zoals jullie dan ook kunnen zien is de tweede toren nu zo goed als af. Ik heb een groot deel van de onderdelen al geprint daarvan, dus zodra ik weer wat tijd heb kan ik die vrij snel in elkaar zetten.
Ten opzichte van de vorige keer heb ik de kabeltrommel, die eerst aan het begin van de eerste toren begon, helemaal naar de voorkant van het station getrokken. Ik kwam er namelijk later achter dat dit in het echt ook zo is. Daarnaast kan ik dan de trein later in het midden aangrijpen, waardoor de kracht op de koppelingen tussen de coaches beter verdeeld kan worden:
De rode lijn geeft de route van de kabel aan.
Ik heb een hoop creatieve mensen op dit forum gezien, dus vandaar nog een vraag. Ik ben persoonlijk dol op gethematiseerde rides/achtbanen, maar ik heb aan het begin van dit project niet goed nagedacht over de kleurstelling van de tracks/supports (naast dat ik het gewoon mooi vond ). Vandaar de vraag: zijn er nog ideeΓ«n voor een bepaald thema (en naam misschien wel?) bij deze kleurstelling?
Over twee weken heb ik weer meer tijd. Ik verwacht dan ook dat ik er dan weer meer aan kan werken.
Tot snel!
Ziet er echt tof uit.
Patrick Vandaar de vraag: zijn er nog ideeΓ«n voor een bepaald thema (en naam misschien wel?) bij deze kleurstelling?
Ik krijg hier gek genoeg lichte La Via Volta vibes van
Maar ik zou het zoals @Hjalmar suggereert houden bij Stunt Fall, dat is prima en de kleuren vind ik persoonlijk een toffe keuze hoor!