Supertof project om te volgen! Ik ben zelf momenteel ook bezig om een trein van een B&M invert te printen met mijn SLA printer.

Erik Ender 3 is inderdaad een hele goede printer voor zijn prijs. Heb de mijne nu bijna twee jaar en buiten het normale onderhoud eigenlijk geen omkijken naar gehad. Wat ik persoonlijk ook erg fijn vind is dat het een populaire printer is en er daardoor ook veel over te vinden is op internet. Ik had voor mijn Ender 3 nog een Anet A8. Leuk voor een eerste printer, maar ik had meer het gevoel dat ik aan de printer aan het knutselen was dan met de printer. De brandveiligheid (open voedingskabels enz.) samen met de mindere kwaliteit ervan heeft mij doen besluiten om de Ender 3 als vervanger te kopen en daar heb ik zeker geen spijt van.

Cassie Bedankt, goed om te horen! πŸ˜‰

Prijs/kwaliteit is de Ender 3 het inderdaad waard. Ik heb me laten vertellen dat Creality (het bedrijf die de Enders maakt) verbeteringen doorvoert op basis van de feedback van consumenten. Gevolg is dat een printer die al een paar jaar op de markt is - bijvoorbeeld de Ender 3 - vrij goed geoptimaliseerd is. Andere printers die nieuwer zijn zullen misschien her en der nog wat gebreken hebben.

20 dagen later

Kleine update van mijn kant. Ik heb zelf de ender 3 pro aangeschaft en een test print gemaakt van de trein. En het is beter gelukt dan ik had verwacht. We gaan de beugels en stoelen los printen. De connectie tussen de coaches werkt prima. De volgende stap is de catchcar.

Mocht er iemand een coaster dynamix scorpion over hebben hoor ik het graag haha.

Hoi allemaal - zo, dat is lang geleden πŸ˜“ Op het moment ben ik aan het afstuderen, en dat vraagt nogal wat tijd. Helaas staat het project daarmee ook zo goed als stil. Zo goed als stil, niet helemaal dus πŸ˜‰ Ik heb daarom nog wat model renders gemaakt om jullie ook weer op de hoogte te houden!

Zoals jullie dan ook kunnen zien is de tweede toren nu zo goed als af. Ik heb een groot deel van de onderdelen al geprint daarvan, dus zodra ik weer wat tijd heb kan ik die vrij snel in elkaar zetten.

Ten opzichte van de vorige keer heb ik de kabeltrommel, die eerst aan het begin van de eerste toren begon, helemaal naar de voorkant van het station getrokken. Ik kwam er namelijk later achter dat dit in het echt ook zo is. Daarnaast kan ik dan de trein later in het midden aangrijpen, waardoor de kracht op de koppelingen tussen de coaches beter verdeeld kan worden:

De rode lijn geeft de route van de kabel aan.

Ik heb een hoop creatieve mensen op dit forum gezien, dus vandaar nog een vraag. Ik ben persoonlijk dol op gethematiseerde rides/achtbanen, maar ik heb aan het begin van dit project niet goed nagedacht over de kleurstelling van de tracks/supports (naast dat ik het gewoon mooi vond 😁 ). Vandaar de vraag: zijn er nog ideeën voor een bepaald thema (en naam misschien wel?) bij deze kleurstelling?

Over twee weken heb ik weer meer tijd. Ik verwacht dan ook dat ik er dan weer meer aan kan werken.

Tot snel! πŸ™‚

Patrick Niets mis toch met je Stunt Fall als naam van je recreatie? πŸ˜›

Ik denk dat dit een van de attracties is die geen aankleding nodig heeft omdat hij zo super mooi is om te zien.

Patrick Vandaar de vraag: zijn er nog ideeΓ«n voor een bepaald thema (en naam misschien wel?) bij deze kleurstelling?

Ik krijg hier gek genoeg lichte La Via Volta vibes van πŸ˜‰ πŸ˜› Maar ik zou het zoals @Hjalmar suggereert houden bij Stunt Fall, dat is prima en de kleuren vind ik persoonlijk een toffe keuze hoor!

Patrick Vandaar de vraag: zijn er nog ideeΓ«n voor een bepaald thema (en naam misschien wel?) bij deze kleurstelling?

Wow wil je het ook nog eens thematiseren? Klinkt geweldig maar ook als een hele hoop werk πŸ˜€
        Ik zou het eigenlijk bij een standaard thema/station houden. Beetje modern, maar niet te veel gekkigheid.

Wat dacht je van "Boomerang oetan" (uitspraak op zijn Engels is het passendst) dan maak je in het station Orang oetans die met boemerangs spelen. Past ook mooi bij de kleur oranje. En al je er dan ook nog een hele grote op de kop in de looping hangt heb je ook nog een "Giant Inverted"

3 maanden later

Hoi hoi allemaal!

Ik besefte me dat ik hier voor een (te) lange tijd geen foto's heb geplaatst van het 'echte' model - terwijl ik hier toch nog een aantal stappen heb gezet ten opzichte van de vorige keer. Bij de volgende sessie foto's, die hopelijk veel sneller komen, ga ik een wat betere camera gebruiken dan dat ik nu gebruikt heb. Voor vandaag moeten we het even doen met mobiel-foto's (maar anno 2020 mogen we eigenlijk ook niet klagen πŸ˜‰).

We beginnen met een overview van het volledige model:

Dit model staat in mijn (studenten)kamer in Delft opgesteld, tot vreugde van mijn ouders. Toch ben ik daar wel blij mee; hier past-ie precies als het volledig is opgebouwd (en gaat dat ook permanent doen).

Zoals jullie zien liggen de splines er (nog steeds!) niet in. Dit is gelukkig wel het eerstvolgende "project" wat gedaan gaat worden. Ik hoop jullie in de volgende sessie foto's dus wat meer daarvan te laten zien! πŸ˜€ Zoals ik al eens vermeld heb, ga ik deze onderdeeltjes lasersnijden uit PMMA. Dit materiaal is redelijk bros (booh!) maar behoudt wel goed zijn vorm (yeah!).

Nog een foto van de bovenkant van toren 1:

En nog een fotootje van de voorkant (sidenote: dat de torens scheef lijken te staan is gezichtsbedrog πŸ˜‰):

Al met al schiet het nu redelijk op, maar helaas heb ik er niet zo veel aan kunnen zitten zoals ik vooraf gedacht had. Gelukkig maakt dat niet uit - een hobby mag immers veel tijd kosten!

In het grafische model ben ik inmiddels met het station bezig. Deze krijgt - net als in het echt - automatische poortjes voor het in- en uitstappen en uiteraard een zakkende vloer. De vloer van het station ga ik in het hout 3D-printen, zelfs dΓ‘t kan tegenwoordig! πŸ˜‹

De inmiddels welbekende foto - maar elke keer wel met extra elementen. Nu met het station, en het uitstapplatform voor de tweede lifthil indien de trein de eerste looping niet haalt:

En nog een close-up van het station:

Dat was 'm voor nu even. Opmerkingen en tips vind ik leuk om te lezen!

Tot snel! πŸ‘‹

Tof!

Ga je de vloer beweegbaar maken?

Dit ziet er goed uit zeg! Jaloers

Ik blijf dit echt een supertof project vinden 😎

Niek Tof!

Ga je de vloer beweegbaar maken?

Patrick en uiteraard een zakkende vloer.

Zo te lezen wel.

Ik blijf het knap vinden hoever de techniek tegenwoordig al is dat dit allemaal al mogelijk is

Ah, dat zinnetje had ik ff gemist!

Larska Haha, bedankt! Ik ga het model binnenkort (en dat heeft bij mij een hele brede betekenis 😜) op het internet zetten, zodat iedereen 'm kan printen 😁