jeffrey van de spookslot muziek is maar rond de 1 minuut 30 sec overgebleven. Ik snap dat ze keuzes moeten maken maar ze slaan het refrein en het belangrijkste stuk over die beginnen op 0:50 tot 1:33, ze hebben er nu een 20 sec durige zwak vioolstuk er tussen geplakt en gaan dan gelijk door naar de finale. Ze hadden het stuk tot 1:33 mee moeten pakken en dan pas het nieuwe rustige vioolstuk de finale in, dit zal hetzelfde zijn dat als je villa volta zal inkorten en het belangrijkste stuk eruit zal halen. 1:06 tot 1:35 is het refrein, daarbij krijg je echt het gevoel dat je danst. En qua rittijd voelde het ook allemaal te ingekort.

    Marvin een preview is of niet en die moet in mijn ogen gewoon gedeeld kunnen worden. Maar de sfeer in dit topic geeft het gevoel dat dat niet kan en dat is wel heel erg zonde. Natuurlijk mag je het oneens zijn met iemands mening, maar denk er even twee tellen langer over na hoe je dat brengt.

    Dat valt op zich wel mee toch?
    Ik zie vooral discussie over: had de attractie überhaupt mogen worden opengesteld voor previews als ‘de catacomben’ blijkbaar nog niet helemaal werken?
    Aangezien de previews een duidelijke disclaimer hadden, lijkt het antwoord me: ja. Bovendien weten we niet hoeveel ‘de catacomben’ überhaupt toevoegen aan de beleving. Ik heb het idee dat voor velen de verwachtingen hiervan alweer naar onbereikbare hoogtes gaan, waardoor we t.z.t. weer een aantal ‘is dit alles?’ reacties mogen verwachten 🙂

    Maar ik zie verder niemands ervaringen in twijfel worden getrokken. Dat zou ook raar zijn, want uiteindelijk blijft hoe een attractie bevalt een kwestie van persoonlijke beleving en persoonlijke smaak.

    Timv1999 van de spookslot muziek is maar rond de 1 minuut 30 sec overgebleven. Ik snap dat ze keuzes moeten maken maar ze slaan het refrein en het belangrijkste stuk over die beginnen op 0:50 tot 1:33, ze hebben er nu een 20 sec durige zwak vioolstuk er tussen geplakt en gaan dan gelijk door naar de finale. Ze hadden het stuk tot 1:33 mee moeten pakken en dan pas het nieuwe rustige vioolstuk de finale in...

    De Efteling heeft een afweging moeten maken tussen capaciteit en ritduur. Binnen die ritduur is het vervolgens ook nog eens belangrijk dat het niet langdradig wordt, dat haalt de spanningsopbouw naar beneden. Je geeft aan dat je begrijpt dat de Efteling keuzes moest maken om op die 1:30 uit te komen. Maar vervolgens kom je met 40 seconden die er volgens jou nog bij zouden moeten. Welke 40 seconden ga je eruit halen om ruimte te maken?

    Naar mijn mening voegt het stuk van 0:50 tot 1:33 niets toe op wat de climax van het nummer al doet. Het begin van de Danse Macabre is aanwezig, de climax is aanwezig en het iconisch einde met de viool is aanwezig, Ik mis voor mijn gevoel alleen het onweer na de climax, maar dat was onderdeel van het Spookslot, niet van de Danse Macabre.

    Wel ben ik het eens dat het overbruggende vioolstuk zwak klinkt.

    Timv1999 ...dit zal hetzelfde zijn dat als je villa volta zal inkorten en het belangrijkste stuk eruit zal halen.

    Geen juiste vergelijking. Danse Macabre is geen Spookslot, het is een andere attractie met een andere uitvoering van 'toevallig' hetzelfde muziekstuk.

      Sjiebert 1:06 tot 1:35 is het meest iconische stuk wat de Danse Macabre muziek de Danse Macabre muziek maakt. En je hoeft die tijd nergens vandaan te halen. Het voelde allemaal te gehaast en snel. De totale tijd dat je beweegt voelde voor mij te kort.

      De vergelijking met villa volta maakte ik omdat het voelt alsof 0:57 tot 1:30 eruit geknipt zal zijn, alleen dat dat bij villa volta is. Het is beide het stuk na de intro.

        Sjiebert Je geeft aan dat je begrijpt dat de Efteling keuzes moest maken om op die 1:30 uit te komen

        De rit duurt dus maar 1.30 minuut? Of is het de muziek die maar 1.30 minuut te horen is?

          Timv1999 1:06 tot 1:35 is het meest iconische stuk wat de Danse Macabre muziek de Danse Macabre muziek maakt

          Dat is een mening. Voor mij is de climax het meest iconische stuk. Toevallig wel dezelfde melodie, maar dat is dus ook de reden dat ik er vrede mee kan hebben dat het door jou aangehaalde stuk eruit is gehaald.

          Timv1999 De vergelijking met villa volta maakte ik omdat het voelt alsof 0:57 tot 1:30 eruit geknipt zal zijn, alleen dat dat bij villa volta zal zijn. Het is beide het stuk na de intro.

          Dat weet ik, vandaar dat ik zeg dat het geen correcte vergelijking is. Nevertheless, in het hypothetische geval dat de show van Villa Volta ingekort moet worden, zou precies dit stuk een goede zijn om te laten vallen. Ook hier geldt namelijk dat de climax dezelfde melodie heeft, maar dan intenser. Als je moet knippen haal je eerst de dode momenten eruit, daarna de herhaling. Dat komt de spanningsopbouw van je rit enkel ten goede.

          Timv1999 En je hoeft die tijd nergens vandaan te halen. Het voelde allemaal te gehaast en snel. De totale tijd dat je beweegt voelde voor mij te kort.

          Is je opmerking dan niet dat de show te kort duurt? Je gooit het naar mijn idee nu volledig op de muziek omdat je een bepaalde uitvoering van de Danse Macabre gewend bent, terwijl dat ook al een sterk ingekorte versie van het origineel is.

            Marvin Een eerste ervaring is een eerste ervaring of het nu een preview is of niet en die moet in mijn ogen gewoon gedeeld kunnen worden.

            Het punt is wel dat er reacties worden geplaatst alsof de bezoekers van de preview het eindproduct al heeft gezien.

            Het komt hierover alsof de helft niet in de gaten heeft wat een preview is. Mensen die naar de preview zijn gegaan zijn niet naar het eindproduct gegaan. (Nu kun je de vraag stellen wanneer het echt klaar is, maar soit) Toch word er geschreven alsof het eindproduct is geleverd. Uiteindelijk zijn de mensen met een duur abonnement gebruikt om de puntjes op de i te zetten.
            Die puntjes kunnen er echt wel voorzorgen dat een eind product anders aanvoelt. Dit is niets meer geweest dan een generale repetitie. Als je een andere eerste ervaring had willen hebben, dan had je nog niet naar de preview moeten gaan. Want dan weet je gewoon dat je een attractie krijgt die niet af is.

            Dit zegt trouwens niets over het hebben van een mening. Je mag best punten aanstrepen waarvan jij vindt dat verbeterd kan worden. Ik bedoel, dat is redelijk de insteek van het houden van previews. Maar ik heb toch het idee van sommige fans dachten dat ze een attractie zouden doen die al af is. En dan heb je toch verkeerde verwachtingen gecreëerd.

              PretparkPower Maar ik heb toch het idee van sommige fans dachten dat ze een attractie zouden doen die al af is.

              Niet om het een of ander, maar vier dagen voor de echte opening is een product dat af is toch wel een logische verwachting? Dat het tijdens de previews niet vlekkeloos loopt met laden, opstarten of dat het ding een keer stil valt, so be it. Maar ik verwacht eerlijkheidshalve wel dezelfde attractie te krijgen als die donderdag voor publiek opent. En eerlijk gezegd verwacht ik ook dat donderdag dezelfde show gaat draaien. Er wordt gesproken over fine-tunen, en dat een bepaald gedeelte nog helemaal niet werkt. Misschien dat het donderdag ineens wel allemaal perfect werkt, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit meer tijd gaat kosten. Naar wat ik heb begrepen zijn die issues ook de reden dat de attractie nog niet op zijn maximale benutting zit, omdat die anders een te hoge storingsgevoeligheid krijgt.

                Ik dacht dat je hier eerste ervaringen kunt delen, maar wat ik hier allemaal lees? Meeste past in dat andere topic. Wat een chagrijn, gemekker en gezeur over van alles en nog wat, behalve de beschrijving van de ervaring.

                Ik ga het volgende week zaterdag zelf meemaken en zal die “ eerste ervaring” dan ook delen.

                Sjiebert De reden dat ik die middenstukken aanhaal is omdat je niet van een intro gelijknaar climax moet gaan, en die stukken zijn de hoofdmelodieen waarbij de climax gebaseerd is op de hoofdmelodieen. Nu zit er tussen de intro en climax en zwak vioolstuk van 20 sec. En qua spanningsopbouw, Villa Volta heeft die stukken er toch ook prachtig inverwerkt, die noem je toch ook niet saai?

                En ik heb het niet alleen over de muziek. Met gehaast bedoel ik dat je alles vrijwel snel ziet. Waarbij het bij spookslot en Villa Volta werd opgebouwd naarmate de muziek heftiger werd. Nu gaat het van intro (rustiger) naar climax (gelijk intens.) Zowel de muziek als de rit. Ik mis een beetje de opbouw en mijn aangehaalde stukken zorgen voor die opbouw, ik mis zeg maar een beetje een middenstuk. (Niet dat dit persee verkeerd is.)

                Behalve dat heb ik niks aan te merken op de attractie, dus maak je maar geen zorgen, mijn beeld voor nu is dat het een van de beste Eftelingattracties is die er is, ben benieuwd hoe het gaat zijn als ik er vaker ben ingeweest en helemaal af is.

                PretparkPower Dit is niets meer geweest dan een generale repetitie.

                De generale repetitie zie ik meer als de pers opening op 30 oktober. Ik zou nog verder willen gaan en de vergelijking willen maken met try-outs die sommige artiesten en cabaretiers hebben voordat ze met hun show touren om te kijken of alles werkt.

                Zo schrappen sommige artiesten een aantal nummers, veranderden ze hun setlist en zullen sommige cabaretiers grappen schrappen of anders brengen of timen. Of zoals eerder aangehaald heb je dit ook met films die try-outs doen voordat die in première gaat. Dit wordt van de voren aangegeven bij het kopen van de kaartjes.

                Zoals je ziet is dit in de leisure en cultuur hoek vrij normaal en is het dus vrij logisch dat de Efteling dit doet.

                Michael

                Tja, dat zeg ik. Dat is je verwachtingspatroon. Ik ga daar ook geen discussie over voeren ofzo. Daar kom je natuurlijk nooit uit. Een verwachting is persoonlijk dus het is niet aan mij om te vertellen hoe jouw verwachtingen moeten zijn. Ik zeg ook niet dat het iemand zijn schuld is dat er aan bepaalde verwachtingen worden gecreëerd. Maar dat houdt dus ook in dat ik het persoonlijk raar vindt dat iemand verwacht dat een attractie ‘klaar’ is tijdens een preview.

                Ik bedoel ik heb previews meegemaakt waar een muziekstuk de dag voor première helemaal anders werd gemaakt omdat het uiteindelijk niet paste in het concept. Maar misschien is dat dan de reden waarom ik persoonlijk andere verwachtingen heb bij previews als dat jij hebt. Is ook goed, er is geen goed of fout er is alleen een mening en die delen we hier.

                Maar goed, zoals ik al zei, wanneer is iets af. Iedere attractie in de Efteling is anders nu dan toen ik hem voor het eerst deed.

                Ik heb voor mijzelf al lang een regel opgelegd: pas een halfjaar na opening van een attractie heb ik mijn definitieve oordeel.
                Een maand na opening heb ik een eerste oordeel.

                Voor de opening heb ik een beeld.

                Mijn huidig beeld is vrij positief, maar ik hou dus ook wel degelijk in het achterhoofd dat er nog verbeteringen gaan gebeuren. Met 1 ritje kan je nog geen oordeel vellen, enkel een beeld vormen.

                Wat ik dus wil zeggen is dat het in mijn ogen te vroeg is om een oordeel te vellen, maar niet te vroeg is om een eerste indruk te delen. Maar een eerste indruk is ook dat: ik denk dat we allemaal wel enkele extra ritten moeten maken om een finaal beeld te vormen.

                Mijn eerste beeld is heel positief (maar ik ben met realistische verwachtingen gegaan), en ik ben absoluut niet teleurgesteld geraakt - en dat zeg ik als iemand die elk bezoek naar het Spookslot ging.

                Ik ben benieuwd hoe we er over denken binnen een maand, en binnen een halfjaar.

                Ik moet ook wel zeggen dat ik stijl achterover sla van de verwachting en houding van mensen over die previews hoor. Niet alleen hier, maar ook gisteren in de attractie zelf. Los van wat je zelf als preview ziet heeft de Efteling netjes gecommuniceerd dat er zaken niet af kunnen zijn, dat het kan zijn dat je de attractie moet verlaten, etc. Als er dan bij een storing al mensen roepen dat het slecht is en ze gecompenseerd willen worden, dan heb je het echt niet begrepen volgens mij. Ik ben zelf volgens mij best een kritische pin, maar je moet wel realistisch blijven en weten waar je aan mee doet.

                Blijkbaar is er laat in het project toch nog het een en ander dusdanig gelopen dat er zaken aangepast moesten worden, waardoor er minder testtijd van de gehele show overbleef. Zoals gezegd zijn de shows die gisteren beleefd zijn door mensen echt heel kort van tevoren geprogrammeerd, dus dat geeft mij wel vertrouwen dat daar in een week nog een hoop kan veranderen. De 'body' van de show blijft toch gewoon de draaiende schijf met alle bewegende effecten op hun hoogtepunt.

                De extra's zullen hem echt gaan zitten in de drop naar de catacomben én ik ben zelf benieuwd of de monsterkat nog te zien gaat zijn. Dat is het deel van de storyline wat nu letterlijk mist en waardoor het misschien onaf voelt voor mensen. De danse macabre met spookorkest is op zichzelf mooi en indrukwekkend genoeg zonder de hele hoe en waarom van dat Onnoembare. Maar dat is helaas een valkuil die we de Efteling zien blijven en blijven maken.

                Maar los daarvan was ik als criticus echt wel onder de indruk van alles. De immersiviteit, de intensiteit van de geluidseffecten en de rit zelf zijn echt wel goed en indrukwekkend. De attractie is echt een categorie op zichzelf. Het is geen illusie zoals Villa Volta, het is geen traditionele darkride, het is ook geen platte spinmolen. Het is nog het best te zien als 360 graden theater, doordat het feitelijk gewoon nog een grote poppenshow is.

                  Japio Maar los daarvan was ik als criticus echt wel onder de indruk van alles. De immersiviteit, de intensiteit van de geluidseffecten en de rit zelf zijn echt wel goed en indrukwekkend. De attractie is echt een categorie op zichzelf. Het is geen illusie zoals Villa Volta, het is geen traditionele darkride, het is ook geen platte spinmolen. Het is nog het best te zien als 360 graden theater, doordat het feitelijk gewoon nog een grote poppenshow is.

                  Ik sluit mij hier volledig bij aan: het is niet te vergelijken met iets anders.

                  BusyEgg758 klopt het dat de video op privé staat? Zou 'm graag willen zien namelijk!

                  Best nog even wachten dan. De Efteling heeft met nadruk aan iedereen gevraagd - expliciet, met meerdere keren akkoord gaan met de voorwaarden - dat er niet gefilmd, foto's gemaakt of audioopnames gemaakt mochten worden. Er stonden overal borden, security en dan aan de ingang van de attractie nogmaals borden.

                  Respecteer dan ook die wens en zoek geen PoV op, het is toch maar kwestie van een paar dagen meer.

                  Het is uitzonderlijk dat de Efteling de primeur aan gasten/abonnees geeft. Laten we dat niet verpesten (enerzijds door een PoV te filmen en online te zetten, anderzijds door deze te bekijken).
                  Voor we het weten komen we in een wereld terecht waar we voor elk speciaal event onze GSM's in een speciaal hoesje moeten steken.

                  Gave rit, enkel die hoge piep de hele show door enorm storend.
                  Wij werden als gezin helemaal opgesplits wat mij ook niet wenselijk lijkt. Onze jongste had daar echt moeite mee.

                  Ik heb in december nog een bezoekje aan Efteling op de planning staan en ik heb dus ook onwijs veel zin in Danse Macabre. Beeldmateriaal ga ik nog niet bekijken - ook al staat een video nooit gelijk aan de daadwerkelijke ervaring van een attractie - maar naar de eerste indrukken ben ik altijd benieuwd en het feit dat die overwegend positief zijn, doet mij toch nog wat extra watertanden.

                  Verder vind ik het houden van dit soort previews zeker een leuk initiatief. Het moet natuurlijk beschouwd worden als een - als ik het zo mag noemen - "demo" waaraan nog enkele dagen hard gefinetuned zal worden. Dit zal altijd onderhevig zijn aan kritiek, maar kritiek kan uiteindelijk ook wel waardevol zijn. Zoals met alles is ook het opstarten van een attractie bij aanvang een proces van vallen, opstaan en bijschaven waar nodig...en daarin kan constructieve kritiek - met de nadruk op het constructieve deel, dus geen hyperbolisch verbaal sloopwerk - een prima hulpmiddel zijn.