Kevjoe Voor mij is dit - na mijn eerste rit - al mijn favoriete attractie in de Efteling. Ik wou zo opnieuw een rit maken.
Dit is ook een samenvatting van mijn mening na mijn eerste rit, maar toch ben ik nog steeds wel kritisch.
Progress Daarnaast: de meeste reacties die ik heb gezien zijn echt wel positief. Veel positiever dan ik verwacht had. Zelfs van een aantal fans die ik als uiterst kritische Efteling-watchers beschouw.
En alle mensen die vandaag bij de preview een ‘B-modus’ hebben gezien zijn premium abonnementhouders, dus hebben nog ontelbare bezoeken aan de attractie in het vooruitzicht. Zo’n drama is het dus allemaal niet. Bovendien was er duidelijk gewaarschuwd dat de ervaring mogelijk nog niet volledig zou zijn, dus niemand hoeft zich bekocht te voelen.
Ik heb de B-modus gehad met de lage vrije val en dit was een enorme anti-climax. De Efteling heeft (weer) een onvolledig product uitgeleverd. Ja, het zijn previews, maar wél voor de groep gasten die de duurste abonnementhoudersvorm betalen en daarvoor iets moois verwachten. Een attractie die niet af is, is dan niet hetgeen wat je verwacht als premium abonnementhouder. Het is bijna typerend voor de huidige bedrijfsvoering van de Efteling om zulke steken te laten vallen. Een bakje popcorn met de inkoopprijs van een paar cent voelt dan (letterlijk) als een zoethoudertje van het leveren van dit incomplete product.
De storingen van het ritsysteem zijn een domper, maar niet onverwachts bij een Intamin prototype. Hopelijk valt dit vanaf donderdag mee, maar ik ben er bang voor dat het een derde keuzefout gaat worden na Droomvlucht en DVH.
Maar nu mijn mening buiten bovenstaande feitjes om:
- De wachtrij is ontzettend mooi! Vanaf de entreepoort tot de ingang van het gebouw is het elke seconde genieten van de velen details die de wachtrij bevat. Qua prikkels is de kruidentuin een hel voor mensen met een cognitieve beperking, welke wel verplicht door deze rij moeten lopen/wachten. De Efteling heeft veel rekening gehouden met gasten met een fysieke beperking, maar gasten met een mentale beperking kunnen op drukke momenten mogelijk niet de attractie bezoeken vanwege deze overprikkeling. Dit is een zeer kwalijke zaak voor een pretpark die zich wilt profileren als een pretpark die rekening houdt met gasten met elke beperking.
- Eenmaal gegroupt is het pikdonker. Dit werkt 2 kanten op: eerst struikel je over alles heen en knal je tegen de muren aan. Als je er eventjes staat, wennen je ogen aan het donkere en dan zie je steeds meer details in deze gangen. Dit is stiekem heel slim gedaan, want zodra je de show instapt, zijn jouw ogen veel meer gewend aan het donkere en komt de attractie veel meer tot zijn recht dan wanneer je in die ruimte niks zou zien omdat jouw ogen nog niet gewend zijn aan het donkere.
- Bij ons verliep het groupen vrij soepel, maar het instappen niet. De medewerkers moeten hier echt meer praten. Gasten gingen random op een rij zitten waardoor de plekken niet goed verdeeld waren en groepen alsnog opgesplitst moesten worden over verschillende rijen.
- De attractie en wachtrij zijn verder echt prachtig. De attractie is vrij kort, maar de spanningsopbouw is perfect en de combinatie van de herkenbare muziek, de subtiele verwijzingen naar het Spookslot en alle details die je kunt zien, maken dit echt de beste attractie van de Efteling. Ik had zelf niet zoveel last van de geluiden van het ritsysteem.
- Ik deel wel de mening van de projectie van de viool: die is echt ondermaats en onscherp. Hier moet nog even naar gekeken worden.
- De personeelskleding is gewoonweg lelijk en past totaal niet bij de attractie en het verhaallijn. Het enige wat echt mooi was, zijn die lange jassen. Deze zitten vol toffe, subtiele details. De overige kleding is echt overbodig lelijk en heeft niks met Danse Macabre te maken.
- Het personeel van het Koetshuys zat heerlijk in hun rol en hadden het constant over "tante Virginie". Top! De popcorn was lekker en de popcornemmers zijn toffe hebbedingetjes!
In totaal is dit het beste wat de Efteling heeft gebouwd sinds minstens Fata Morgana. De afstelling van de rit en de puntjes op de i moeten nog gemaakt worden. De personeelskleren moeten spoedig vervangen worden en de storingen worden hopelijk een uitzondering op de regel, want die halen ook de beleving momenteel naar beneden. Ik hoop dat er voor de rustige dagen een apart, langer programma is zoals in Mistery Castle met de volledige Danse Macabre soundtrack. Als dit allemaal opgelost is, is Danse Macabre op afstand de mooiste en beste attractie in de Efteling.