Jeroen_uit_tilburg De rit duurt dus maar 1.30 minuut?
de rit duurt 3,5 minuut
Jeroen_uit_tilburg De rit duurt dus maar 1.30 minuut?
de rit duurt 3,5 minuut
Timv1999 1:06 tot 1:35 is het meest iconische stuk wat de Danse Macabre muziek de Danse Macabre muziek maakt
Dat is een mening. Voor mij is de climax het meest iconische stuk. Toevallig wel dezelfde melodie, maar dat is dus ook de reden dat ik er vrede mee kan hebben dat het door jou aangehaalde stuk eruit is gehaald.
Timv1999 De vergelijking met villa volta maakte ik omdat het voelt alsof 0:57 tot 1:30 eruit geknipt zal zijn, alleen dat dat bij villa volta zal zijn. Het is beide het stuk na de intro.
Dat weet ik, vandaar dat ik zeg dat het geen correcte vergelijking is. Nevertheless, in het hypothetische geval dat de show van Villa Volta ingekort moet worden, zou precies dit stuk een goede zijn om te laten vallen. Ook hier geldt namelijk dat de climax dezelfde melodie heeft, maar dan intenser. Als je moet knippen haal je eerst de dode momenten eruit, daarna de herhaling. Dat komt de spanningsopbouw van je rit enkel ten goede.
Timv1999 En je hoeft die tijd nergens vandaan te halen. Het voelde allemaal te gehaast en snel. De totale tijd dat je beweegt voelde voor mij te kort.
Is je opmerking dan niet dat de show te kort duurt? Je gooit het naar mijn idee nu volledig op de muziek omdat je een bepaalde uitvoering van de Danse Macabre gewend bent, terwijl dat ook al een sterk ingekorte versie van het origineel is.
Marvin Een eerste ervaring is een eerste ervaring of het nu een preview is of niet en die moet in mijn ogen gewoon gedeeld kunnen worden.
Het punt is wel dat er reacties worden geplaatst alsof de bezoekers van de preview het eindproduct al heeft gezien.
Het komt hierover alsof de helft niet in de gaten heeft wat een preview is. Mensen die naar de preview zijn gegaan zijn niet naar het eindproduct gegaan. (Nu kun je de vraag stellen wanneer het echt klaar is, maar soit) Toch word er geschreven alsof het eindproduct is geleverd. Uiteindelijk zijn de mensen met een duur abonnement gebruikt om de puntjes op de i te zetten.
Die puntjes kunnen er echt wel voorzorgen dat een eind product anders aanvoelt. Dit is niets meer geweest dan een generale repetitie. Als je een andere eerste ervaring had willen hebben, dan had je nog niet naar de preview moeten gaan. Want dan weet je gewoon dat je een attractie krijgt die niet af is.
Dit zegt trouwens niets over het hebben van een mening. Je mag best punten aanstrepen waarvan jij vindt dat verbeterd kan worden. Ik bedoel, dat is redelijk de insteek van het houden van previews. Maar ik heb toch het idee van sommige fans dachten dat ze een attractie zouden doen die al af is. En dan heb je toch verkeerde verwachtingen gecreëerd.
PretparkPower Maar ik heb toch het idee van sommige fans dachten dat ze een attractie zouden doen die al af is.
Niet om het een of ander, maar vier dagen voor de echte opening is een product dat af is toch wel een logische verwachting? Dat het tijdens de previews niet vlekkeloos loopt met laden, opstarten of dat het ding een keer stil valt, so be it. Maar ik verwacht eerlijkheidshalve wel dezelfde attractie te krijgen als die donderdag voor publiek opent. En eerlijk gezegd verwacht ik ook dat donderdag dezelfde show gaat draaien. Er wordt gesproken over fine-tunen, en dat een bepaald gedeelte nog helemaal niet werkt. Misschien dat het donderdag ineens wel allemaal perfect werkt, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit meer tijd gaat kosten. Naar wat ik heb begrepen zijn die issues ook de reden dat de attractie nog niet op zijn maximale benutting zit, omdat die anders een te hoge storingsgevoeligheid krijgt.
Ik dacht dat je hier eerste ervaringen kunt delen, maar wat ik hier allemaal lees? Meeste past in dat andere topic. Wat een chagrijn, gemekker en gezeur over van alles en nog wat, behalve de beschrijving van de ervaring.
Ik ga het volgende week zaterdag zelf meemaken en zal die “ eerste ervaring” dan ook delen.
Sjiebert De reden dat ik die middenstukken aanhaal is omdat je niet van een intro gelijknaar climax moet gaan, en die stukken zijn de hoofdmelodieen waarbij de climax gebaseerd is op de hoofdmelodieen. Nu zit er tussen de intro en climax en zwak vioolstuk van 20 sec. En qua spanningsopbouw, Villa Volta heeft die stukken er toch ook prachtig inverwerkt, die noem je toch ook niet saai?
En ik heb het niet alleen over de muziek. Met gehaast bedoel ik dat je alles vrijwel snel ziet. Waarbij het bij spookslot en Villa Volta werd opgebouwd naarmate de muziek heftiger werd. Nu gaat het van intro (rustiger) naar climax (gelijk intens.) Zowel de muziek als de rit. Ik mis een beetje de opbouw en mijn aangehaalde stukken zorgen voor die opbouw, ik mis zeg maar een beetje een middenstuk. (Niet dat dit persee verkeerd is.)
Behalve dat heb ik niks aan te merken op de attractie, dus maak je maar geen zorgen, mijn beeld voor nu is dat het een van de beste Eftelingattracties is die er is, ben benieuwd hoe het gaat zijn als ik er vaker ben ingeweest en helemaal af is.
PretparkPower Dit is niets meer geweest dan een generale repetitie.
De generale repetitie zie ik meer als de pers opening op 30 oktober. Ik zou nog verder willen gaan en de vergelijking willen maken met try-outs die sommige artiesten en cabaretiers hebben voordat ze met hun show touren om te kijken of alles werkt.
Zo schrappen sommige artiesten een aantal nummers, veranderden ze hun setlist en zullen sommige cabaretiers grappen schrappen of anders brengen of timen. Of zoals eerder aangehaald heb je dit ook met films die try-outs doen voordat die in première gaat. Dit wordt van de voren aangegeven bij het kopen van de kaartjes.
Zoals je ziet is dit in de leisure en cultuur hoek vrij normaal en is het dus vrij logisch dat de Efteling dit doet.
Tja, dat zeg ik. Dat is je verwachtingspatroon. Ik ga daar ook geen discussie over voeren ofzo. Daar kom je natuurlijk nooit uit. Een verwachting is persoonlijk dus het is niet aan mij om te vertellen hoe jouw verwachtingen moeten zijn. Ik zeg ook niet dat het iemand zijn schuld is dat er aan bepaalde verwachtingen worden gecreëerd. Maar dat houdt dus ook in dat ik het persoonlijk raar vindt dat iemand verwacht dat een attractie ‘klaar’ is tijdens een preview.
Ik bedoel ik heb previews meegemaakt waar een muziekstuk de dag voor première helemaal anders werd gemaakt omdat het uiteindelijk niet paste in het concept. Maar misschien is dat dan de reden waarom ik persoonlijk andere verwachtingen heb bij previews als dat jij hebt. Is ook goed, er is geen goed of fout er is alleen een mening en die delen we hier.
Maar goed, zoals ik al zei, wanneer is iets af. Iedere attractie in de Efteling is anders nu dan toen ik hem voor het eerst deed.
Ik heb voor mijzelf al lang een regel opgelegd: pas een halfjaar na opening van een attractie heb ik mijn definitieve oordeel.
Een maand na opening heb ik een eerste oordeel.
Voor de opening heb ik een beeld.
Mijn huidig beeld is vrij positief, maar ik hou dus ook wel degelijk in het achterhoofd dat er nog verbeteringen gaan gebeuren. Met 1 ritje kan je nog geen oordeel vellen, enkel een beeld vormen.
Wat ik dus wil zeggen is dat het in mijn ogen te vroeg is om een oordeel te vellen, maar niet te vroeg is om een eerste indruk te delen. Maar een eerste indruk is ook dat: ik denk dat we allemaal wel enkele extra ritten moeten maken om een finaal beeld te vormen.
Mijn eerste beeld is heel positief (maar ik ben met realistische verwachtingen gegaan), en ik ben absoluut niet teleurgesteld geraakt - en dat zeg ik als iemand die elk bezoek naar het Spookslot ging.
Ik ben benieuwd hoe we er over denken binnen een maand, en binnen een halfjaar.
Ik moet ook wel zeggen dat ik stijl achterover sla van de verwachting en houding van mensen over die previews hoor. Niet alleen hier, maar ook gisteren in de attractie zelf. Los van wat je zelf als preview ziet heeft de Efteling netjes gecommuniceerd dat er zaken niet af kunnen zijn, dat het kan zijn dat je de attractie moet verlaten, etc. Als er dan bij een storing al mensen roepen dat het slecht is en ze gecompenseerd willen worden, dan heb je het echt niet begrepen volgens mij. Ik ben zelf volgens mij best een kritische pin, maar je moet wel realistisch blijven en weten waar je aan mee doet.
Blijkbaar is er laat in het project toch nog het een en ander dusdanig gelopen dat er zaken aangepast moesten worden, waardoor er minder testtijd van de gehele show overbleef. Zoals gezegd zijn de shows die gisteren beleefd zijn door mensen echt heel kort van tevoren geprogrammeerd, dus dat geeft mij wel vertrouwen dat daar in een week nog een hoop kan veranderen. De 'body' van de show blijft toch gewoon de draaiende schijf met alle bewegende effecten op hun hoogtepunt.
De extra's zullen hem echt gaan zitten in de drop naar de catacomben én ik ben zelf benieuwd of de monsterkat nog te zien gaat zijn. Dat is het deel van de storyline wat nu letterlijk mist en waardoor het misschien onaf voelt voor mensen. De danse macabre met spookorkest is op zichzelf mooi en indrukwekkend genoeg zonder de hele hoe en waarom van dat Onnoembare. Maar dat is helaas een valkuil die we de Efteling zien blijven en blijven maken.
Maar los daarvan was ik als criticus echt wel onder de indruk van alles. De immersiviteit, de intensiteit van de geluidseffecten en de rit zelf zijn echt wel goed en indrukwekkend. De attractie is echt een categorie op zichzelf. Het is geen illusie zoals Villa Volta, het is geen traditionele darkride, het is ook geen platte spinmolen. Het is nog het best te zien als 360 graden theater, doordat het feitelijk gewoon nog een grote poppenshow is.
Simonland klopt het dat de video op privé staat? Zou 'm graag willen zien namelijk!
Japio Maar los daarvan was ik als criticus echt wel onder de indruk van alles. De immersiviteit, de intensiteit van de geluidseffecten en de rit zelf zijn echt wel goed en indrukwekkend. De attractie is echt een categorie op zichzelf. Het is geen illusie zoals Villa Volta, het is geen traditionele darkride, het is ook geen platte spinmolen. Het is nog het best te zien als 360 graden theater, doordat het feitelijk gewoon nog een grote poppenshow is.
Ik sluit mij hier volledig bij aan: het is niet te vergelijken met iets anders.
BusyEgg758 klopt het dat de video op privé staat? Zou 'm graag willen zien namelijk!
Best nog even wachten dan. De Efteling heeft met nadruk aan iedereen gevraagd - expliciet, met meerdere keren akkoord gaan met de voorwaarden - dat er niet gefilmd, foto's gemaakt of audioopnames gemaakt mochten worden. Er stonden overal borden, security en dan aan de ingang van de attractie nogmaals borden.
Respecteer dan ook die wens en zoek geen PoV op, het is toch maar kwestie van een paar dagen meer.
Het is uitzonderlijk dat de Efteling de primeur aan gasten/abonnees geeft. Laten we dat niet verpesten (enerzijds door een PoV te filmen en online te zetten, anderzijds door deze te bekijken).
Voor we het weten komen we in een wereld terecht waar we voor elk speciaal event onze GSM's in een speciaal hoesje moeten steken.
Gave rit, enkel die hoge piep de hele show door enorm storend.
Wij werden als gezin helemaal opgesplits wat mij ook niet wenselijk lijkt. Onze jongste had daar echt moeite mee.
BusyEgg758 inmiddels wel ja
Ik heb in december nog een bezoekje aan Efteling op de planning staan en ik heb dus ook onwijs veel zin in Danse Macabre. Beeldmateriaal ga ik nog niet bekijken - ook al staat een video nooit gelijk aan de daadwerkelijke ervaring van een attractie - maar naar de eerste indrukken ben ik altijd benieuwd en het feit dat die overwegend positief zijn, doet mij toch nog wat extra watertanden.
Verder vind ik het houden van dit soort previews zeker een leuk initiatief. Het moet natuurlijk beschouwd worden als een - als ik het zo mag noemen - "demo" waaraan nog enkele dagen hard gefinetuned zal worden. Dit zal altijd onderhevig zijn aan kritiek, maar kritiek kan uiteindelijk ook wel waardevol zijn. Zoals met alles is ook het opstarten van een attractie bij aanvang een proces van vallen, opstaan en bijschaven waar nodig...en daarin kan constructieve kritiek - met de nadruk op het constructieve deel, dus geen hyperbolisch verbaal sloopwerk - een prima hulpmiddel zijn.
Even heel wat anders, weet iemand eigenlijk al of die spinnetjes in de suikerspinnen eetbaar of plastic zijn?
Ik ben gisteren bij dans macabre geweest. Ik vond het mooi .Maar heb ook een paar punten die moeten verbeterd worden denk ik . Ik had vrijdag voor preview gebeld hoe het zat met de beleving voor mensen die de visuele versie voor mensen in rolstoel of anders die de show wilden zien tijden de preview en of dat kon . Dat kon zei de efteling . Gisteren middag komen we aan met rolstoel lopen naar binnen en gaan de hele wachtrij door krijgen we bij de ingang boven pas te horren dat er storring is de hele dag . En dat meer mensen met handicap weg gestuurd zijn omdat ze het niet meer voor elkaar konden krijgen.Net lees ik dat er word gezegd dat dans macabre voor mensem met handicap pas donderdag open gaat op deze site .Personeel zegt iets heel anders met preview dagen. De volgende dingen vond ik wel lastig voor mensen met handicap .
1 Met rolstoel is het behoorlijk klim naar boven om deze naar boven te duwen
2 Als het straks druk is moeten mensen met rolstoel en lopende mensen dezelfde ingang gebruiken. mensen kunnen straks lopende mensen aanrijden per ongeluk met drukte
3 Wat mijn ook opviel van ingang tot ingang abdij geen nood uitgang op eerste gezicht en ook geen nood uitgang bordje
4 aarde donker in gangen als het druk is kunnen daar nog problemen van komen niet aleen vallen maar ook zakken rollers of andere niet gewenste dingen en je weet totaal niet.waarna je toe moet als er nood situatie is
5 Bij regen of extreme hitte geen overdekking voor bezoekers loop roete naar abdij
6 snap dat de medewerkers een rol spelen kwa nors heid en dat soort dingen weet niet of dat iedereen begrijpt bedoel voor buitenlandse bezoekers of mensen met andere cultuur kunnen beter bordje zeggen dat medewerkers rol spelen
7 Ik ben heelt wel eens dat sommige mensen niet leuk gaan vinden dat groepen of ouders met kinder gesplits kunnen worden zet dat bij de ingang neer zodat iedereen het weet. kinderen kunnen angstig worden of in paniek raken als dat gebeurt zeker in de donkere gangen en als de medewekers nofs overkomen in hun rol voor rest wad het super mooi. ik dacht plaats even dit omdit er nog nergens een stukje stond over beleving gehandicapt
Oef das natuurlijk echt balen. Ben echt benieuwd hoe de beleving is voor mensen die niet mobiel zijn. Ik kijk altijd graag naar “Efteling op wielen” en het kan idd hier en daar wel wat beter (of misschien nóg beter). Dance Macabre is hopelijk weer een stap vooruit.
Puntje 7 maak ik me ook zorgen over en hoop dat dit nog wordt aangepakt.
Meelworm ik kan me ook haast niet voorstellen dat dit de standaard gang van zaken gaat zijn. Op één bank/rij kunnen zes personen zitten. Voor een gemiddeld gezin is dit ruim voldoende, denk ik. De rest kunnen ze opvullen met single-riders of stellen.
Ik snap eigenlijk niet dat ze groepen/gezinnen niet naast elkaar zetten. Bij heel veel attracties over de hele wereld wordt gevraagd: 'Met hoeveel personen zijn jullie?'
Het lijkt mij sterk dat dit bij Danse Macabre niet het geval gaat zijn, als de attractie eenmaal voor het grote publiek geopend is.
Dat het pikkedonker is, lijkt mij ook niet erg handig om bovenstaande redenen. Maar dat is ook eenvoudig op te lossen door toch een beetje verlichting op te hangen.
Ik zie de komende periode dan ook als een soort try-out.
Zelf wacht ik nog even af tot de grootste drukte voorbij is. Maar ik ben wel heel benieuwd natuurlijk!