Ik moet ook wel zeggen dat ik stijl achterover sla van de verwachting en houding van mensen over die previews hoor. Niet alleen hier, maar ook gisteren in de attractie zelf. Los van wat je zelf als preview ziet heeft de Efteling netjes gecommuniceerd dat er zaken niet af kunnen zijn, dat het kan zijn dat je de attractie moet verlaten, etc. Als er dan bij een storing al mensen roepen dat het slecht is en ze gecompenseerd willen worden, dan heb je het echt niet begrepen volgens mij. Ik ben zelf volgens mij best een kritische pin, maar je moet wel realistisch blijven en weten waar je aan mee doet.
Blijkbaar is er laat in het project toch nog het een en ander dusdanig gelopen dat er zaken aangepast moesten worden, waardoor er minder testtijd van de gehele show overbleef. Zoals gezegd zijn de shows die gisteren beleefd zijn door mensen echt heel kort van tevoren geprogrammeerd, dus dat geeft mij wel vertrouwen dat daar in een week nog een hoop kan veranderen. De 'body' van de show blijft toch gewoon de draaiende schijf met alle bewegende effecten op hun hoogtepunt.
De extra's zullen hem echt gaan zitten in de drop naar de catacomben én ik ben zelf benieuwd of de monsterkat nog te zien gaat zijn. Dat is het deel van de storyline wat nu letterlijk mist en waardoor het misschien onaf voelt voor mensen. De danse macabre met spookorkest is op zichzelf mooi en indrukwekkend genoeg zonder de hele hoe en waarom van dat Onnoembare. Maar dat is helaas een valkuil die we de Efteling zien blijven en blijven maken.
Maar los daarvan was ik als criticus echt wel onder de indruk van alles. De immersiviteit, de intensiteit van de geluidseffecten en de rit zelf zijn echt wel goed en indrukwekkend. De attractie is echt een categorie op zichzelf. Het is geen illusie zoals Villa Volta, het is geen traditionele darkride, het is ook geen platte spinmolen. Het is nog het best te zien als 360 graden theater, doordat het feitelijk gewoon nog een grote poppenshow is.