Dat Themetalk het rapporteert in hun podcast als zijnde reisverslag is nog tot daar aan toe, maar dat Looopings hier nieuwswaarde in ziet, wat een treurnis.
Inspiratiemanager Efteling voor fout pretpark gedrag benoemd in ThemeTalk
Ik heb via via te horen gekregen dat de inspiratiemanager van Tokyo Disney momenteel met een nep-QR in zijn knuistje op een van de koorbanken in Danse Macabre ligt te pitten. (Grapje)
FloridaMan Dan moet je je even verdiepen in de relatie tussen looopings en themetalk.
- Bijgewerkt
Oei, het was niet mijn bedoeling dat hier een apart topic van gemaakt zou worden. Het was meer bedoeld als semi-grappige/sarcastische post m.b.t de previews van DMC.
Ach, waar het om draait is hypocrisie. Wat gij niet wilt dat u geschiedt...
Ik moet altijd een beetje lachen om deze man. Hij weet het leuk te vertellen maar het is een hoop gebakken lucht. En als je dan de realiteit ziet waar je in de Efteling op horeca gebied mee te maken hebt, vraag ik me af wat deze man al die jaren werkelijk heeft gedaan.
Wat een belangrijk onderwerp…
Goh, ik weet niet zo goed of meneer Goenee publiekelijk aan de schandpaal genageld moet worden of niet, maar hij heeft de pek en veren met z’n ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikke-mentaliteit hoe dan ook wèl helemaal aan zichzelf te danken. Zeker in zo’n functie heb je - of je dat nu wil of niet - een voorbeeld aan anderen te geven. Laten we hopen dat het oikomanische superioriteitscomplex dat nu door onze samenleving waait buiten deze “inspiratie”manager aan Pretparkland voorbij trekt.
- Bijgewerkt
aah joh, het was toch wel een grappige anekdote. De context waarin Thomas het vertelde was dat dit soort constructies in Nederland niet zouden kunnen werken (wellicht ietwat overdreven, maar hij had zeker een punt) omdat hier veel mensen zijn die dit soort gedrag vertonen.
Dat deze persoon dan met naam en toenaam werd benoemd is een beetje zijn eigen schuld gezien zijn functie. Uiteindelijk is het wel triest dat je zoiets doet en daar uiteindelijk nog trots over opschept tegen andere mensen.
- Bijgewerkt
Marco een onhandige actie hebben begaan
Een onhandige actie begaan klinkt meer als een eenmalig ongelukje wat niet helemaal de bedoeling was. Deze kerel:
- Gaat naar DisneySea en wist van het systeem van Fantasy Springs af
- Negeert medewerkers en banjert het gebied in
- Hosselt bij iemand een verlopen QR-code voor één persoon voor een attractie
- Negeert medewerkers en banjert met zijn hele gezin de attractie in met een verlopen QR-code
- Vertelt er trots over aan voor hem compleet onbekende mensen
Dat is geen onhandig ongelukje. Dat is bewust en met voorbedachte rade jezelf boven de rest plaatsen via asociaal en frauduleus gedrag en daar nog trots op zijn ook.
Landen als Japan worden zeker post-corona overspoelt met toeristen. Het minste wat je als toerist kun doen is jezelf een heel klein beetje verdiepen in de cultuur en jezelf ook een beetje aanpassen aan normen, waarden, en omgangsvormen. Zeker als je uit een land komt waar die normen, waarden, en omgevingsvormen totaal anders zijn. Een duur vliegticket geeft je geen vrijbrief om maar te doen waar je zin in hebt.
Michael maar het staat voor mij wel los van z’n werkgever
Nou ja, voor mij eigenlijk niet. Iemand die in zijn privéleven bepaalde normen en waarden heeft neemt die doorgaans ook mee naar de werkvloer. Nu is dit slechts één zwakker moment van één persoon; je kunt niet gelijk de hele persoon of een hele organisatie veroordelen op basis van een korte anekdote want zo zwart-wit is het leven niet. Maar feit is wel dat deze gast als een olifant door de culturele porseleinkast raast omdat hij een gebrek aan actief (versus passief) verbaal en fysiek tegenwicht ervaart. Ik hoop dat dat niks zegt over hoe hij in zijn werk met "zwakkere" collega's omgaat.
Meint Gaat naar DisneySea en wist van het systeem van Fantasy Springs af
Negeert medewerkers en banjert het gebied in
Hosselt bij iemand een verlopen QR-code voor één persoon voor een attractie
Negeert medewerkers en banjert met zijn hele gezin de attractie in met een verlopen QR-code
Vertelt er trots over aan voor hem compleet onbekende mensen
Je doet alsof dit feiten zijn. Maar voorlopig is het slechts horen van zeggen, van een enkel iemand. Het is een leuk sappig verhaal, maar wel behoorlijk sneu dat direct met naam en toenaam dat vermeldt wordt.
Voor hetzelfde geld wordt iemand hier voor ontslagen.
laprikantan Voor hetzelfde geld wordt iemand hier voor ontslagen.
Gebeurd tegenwoordig in zo veel gevallen toch? Iemand doet iets in z'n privé leven, dit lekt uit, persoon wordt ontslagen door werkgever omdat het imago schade kan betekenen voor het bedrijf. Dit is gewoon hoe het door social media is gekomen.
Een frietverkoper van station de Oost kan hier nog mee wegkomen omdat zijn naam niet in grote getale bekend, een persoon die een manager functie bekleed wel.
Dat je dit gedrag vertoont, moet je ergens zelf weten. Maar op het moment dat je er dan over gaat vertellen dat je iets zo gedaan hebt, moet je daarna niet zeuren dat dit de wereld ingaat. Is gewoon naief. Zeker met de functie die je bekleed.
Dat er dan nog mensen zijn die dan meteen weer de verdediging ingaan omdat het de Efteling is. Niet iedereen die in de Efteling werkt, draagt de "magie" van de Efteling uit. Er zijn ook wel eens minder "fatsoenlijke" werknemers..
laprikantan Voor hetzelfde geld wordt iemand hier voor ontslagen.
Ik ben geen fan van de cancelcultuur, maar als het iemand z'n werk is om colleges te geven over gastvrijheid en het succesverhaal rondom hospitality in de Efteling, dan vind ik het ronduit schandalig dat hij zo'n gedrag vertoont. Het is precies het tegenovergestelde van wat hij pretendeert en over wil dragen. Ofwel; waar hij geld mee verdient. Dan is ontslag meer dan op z'n plek, want dan is hij gewoon een fraudeloos persoon.
Wat de Efteling beslist om te doen, moeten ze lekker zelf weten. Maar er zal daar flink gevloekt worden. Of het verhaal nu wel of niet waar is. En niet alleen bij de Efteling, Goenee doet ook op persoonlijke naam lezingen (dus niet vanuit de Efteling) samen met Coen Bertens óf alleen. Als die potentiële gasten dit lezen zullen ze wellicht ook 2x nadenken of dit wel zo goed is...
- Bijgewerkt
Wat een ophef weer. Themetalk is uit op sensatie en dat hebben ze weer bereikt. Een in mijn ogen raar mannetje dat aandacht te kort komt, gooit weer eens wat de wijde wereld in en bijna iedereen hapt weer alsof ze er allemaal bij zijn geweest, alsof ze allemaal de feiten weten… Nee, die podcast van ze begint steeds meer een juicekanaal te worden en ik ben er geen fan van.
Drie dingen die me hierbij te binnen schieten:
Michael Er waren blijkbaar meer mensen aanwezig toen dit gesprek plaatsvond. Ik geloof daarom niet dat dit verhaal heel erg is aangezet.
1) Op basis van de volledige aflevering vind ik dit ook aannemelijk. Themetalk zit met 100+ man in Japan voor een gezamenlijke pretparkreis, dus die trekken daar samen op. Ook gaven ze aan zich bewust te zijn van de verslechterde reputatie van Westerse toeristen in Japan en zelf allemaal erg hun best te doen om dat stereotype niet te bevestigen. Ik kan er best inkomen dat je als groep er dan flink de dampen in hebt dat zo'n externe Hollander (die voor de Japanners 'bij jullie' zal horen) dan de boel verpest.
BlueSpirit Ik ben geen fan van de cancelcultuur
2) Als dit gevolgen voor meneer heeft, is dat echter geen cancelculture. Dat zou pas zo zijn als het om een willekeurige 'Toon Uurloon'-medewerker ging. Die staan buiten werktijd los van hun werkgever. Maar er zijn ook representatieve functies waar je nooit 100% off the clock bent, en als 'inspiratiemanager' is jouw gedrag in een concurrerend pretpark (ook als het een privébezoek aan de andere kant van de wereld is) altijd een visitekaartje voor de Efteling. Misschien lullig, maar daar mogen best gevolgen aan verbonden worden.
Progress Thomas vindt het zonder uitzondering "SCHANDALIG!".
3) Het gedrag van Themetalk, en dan met name van Thomas van Groningen die notabene zelf journalist is, was echter óók ronduit 'SCHANDALIG'! Geen hoor en wederhoor, slechts één enkele bron, geen poging om schade aan de betrokkenen te beperken (het zou al heel anders zijn geweest als ze het hadden gehad over 'een bekend Efteling-gezicht')... de journalistieke principes zijn -zoals helaas gebruikelijk- ver te zoeken. (Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze nooit melding maken van het feit dat de schoonfamilie van Maurice de eigenaren van Toverland zijn) Op zich zijn ze vermakelijk, maar Thomas lijkt 'stoken' en 'journalistiek bedrijven' niet van elkaar te kunnen onderscheiden.
Ben ik nu de enige die hier niet onmiddellijk het bewust zwart-maken van de betreffende man en/of de Efteling in ziet? Wie überhaupt de podcast heeft geluisterd, hoort ook dat het niet Thomas is die de man bij naam en toenaam uitspreekt daar hij eigenlijk geen idee heeft wie de man eigenlijk net was die hen aansprak op dat ogenblik. Het is op basis van zijn beschrijving, en dingen waar de man zelf mee uitpakte (als zijnde zijn functie binnen de Efteling met zelfs het vermelden van enkele projecten etc.) dat de bal aan het rollen ging en Maurice eigenlijk diegene was die, op basis van wat googlen, de man vond.
Ik was er niet bij, dus kan natuurlijk niet weten in hoeverre het verhaal is ‘ingedikt’, maar mijn eigen hypothese is dat ze hier niet veel onredelijkheid in uitspreken. Uberhaupt of het klopt of niet is het wel triest dat je dit loopt te verkondigen tegen Jan met de pet, of die al dan niet know-how heeft van de industrie of niet. Zoals eerder geciteerd heb je nu eenmaal binnen bepaalde functies een voorbeeldfunctie en hoort dergelijk asociaal gedrag niet. Laat staan dat je dit met je gezin doet, van een puike opvoeding en het aanleren van respect en normen en waarden gesproken. Zijn dan niet de eerste die nadien als lopen te zeuren dat de regels verstrengd worden. Als de betreffende man dit nu voor zich had gehouden, was het evenzeer anti sociaal gedrag (zoals dat voor eenieder zou zijn overigens, daar staat status en functie los van wat mij betreft) maar had niemand er iets van geweten (enkel de invloed op zijn gezin uiteraard). Het feit dat de man er zo mee te koop loopt, zonder schroom en schaamte, vind ik persoonlijk de grootste problematiek van onze samenleving ‘mooi’ in beeld brengen. Geen hol geven om de ander, enkel zijn eigen geluk, plezier en voordeel belichten en dit ook schaamteloos viraal kenbaar maken. Iets wat je op veel vlakken ziet. Gaande van het niet meer kunnen falen in de wereld zonder dat iemand het op beeld heeft gezet tot het aanzetten van totaal anti sociaal gedrag via sociale media om bepaalde regels en/of gewoontes te omzeilen.
Ik heb gelukkig nog de hoop dat 90% van de bevolking wel fatsoen heeft en hier niet een voorbeeld aan neemt. Het is wel zo dat door de andere 10% de huidige regels en visie op deze gemeenschap worden bepaald. Jammer.
Themetalk houdt naar mening de Efteling net hoog in het vaandel. Ze zijn kritisch(er), maar dat is logisch als je aan iets veel waarde hecht en wil dat het groeit en steeds het beste van zichzelf kan laten zien. Een beetje de nationale trots op de Efteling, met een kritische ondertoon. En meer dan terecht. Zelf, als Belg zijnde, ook grote Eftelingfan en ben ook al abonnementhouder geweest samen met mijn gezinnetje. Het park is prachtig, maar heeft net als iedereen werkpunten die je nooit zomaar kan ‘wegspoelen’. De kritische punten die beide heren aangeven, zijn vaak ook al punten waar ik zelf ben tegenaan gelopen. Net als voor DLP trouwens.
Jeroen_uit_tilburg Gebeurd tegenwoordig in zo veel gevallen toch? Iemand doet iets in z'n privé leven, dit lekt uit, persoon wordt ontslagen door werkgever omdat het imago schade kan betekenen voor het bedrijf. Dit is gewoon hoe het door social media is gekomen.
Maar dan betreft het meestal een feit en geen geroddel. Misschien wilde die vent Thomas wel een loer draaien,, om te zien hoe journalistiek hij wel niet was. Misschien was hij dronken. Of had hij toestemming gekregen van de directie om overal doorheen te banjeren en zat hij gewoon op te scheppen. Of misschien was het hem gewoon niet, ze moesten hem notabene opzoeken.
Vergeet even niet dat ze dit vertellen om 1 uur snachts na een drukke dag en een glaasje.
Het is slechts 1 bron, en in de journalistiek geldt dat 1 bron geen bron is. Dus kan je het wel vertellen maar zeg je slechts dat het over een Efteling medewerker gaat. Want daar gaat verbazing tenslotte om
laprikantan Voorbeeld, Jonny Depp in fantastic beast . Later vrijgesproken.
1 bron is geen bron? Ja als het iets is over iemand anders, maar in dit geval is de bron letterlijk de persoon in kwestie dus dan gaat dit natuurlijk niet op
- Bijgewerkt
Jeroen_uit_tilburg 1 bron is geen bron? Ja als het iets is over iemand anders, maar in dit geval is de bron letterlijk de persoon in kwestie dus dan gaat dit natuurlijk niet op
Dat weten we niet, want we hebben het die persoon niet horen zeggen. We hebben Thomas’ versie van wat deze persoon gezegd heeft, meer niet. Waarmee ik niet wil beweren dat het niet gebeurd is, maar de manier waarop e.e.a. verteld is lijkt me in deze context wel belangrijk.
Ik weet dat Thomas journalist is en beroepshalve weet hoe hij met bronnen moet omgaan. Maar in de podcast heeft hij zijn journalistieke pet duidelijk niet op (en dat snap ik best, want het is natuurlijk een hobbyproject).
Maar dat maakt ook dat Themetalk voor mij absoluut geen betrouwbare bron is, zeker niet als het over de Efteling gaat. De heren spuien wekelijks harde kritiek op het park en zijn medewerkers, vaak enorm ver gezocht en niet zelden in tegenspraak met hun mening in eerdere afleveringen.
Het kwalijkste is de dubbele standaard die daarbij wordt gehanteerd. We zagen dat het duidelijkst in coronatijd, toen de heren de Efteling herhaaldelijk aan de schandpaal nagelden en Thomas meermaals opriep de coronasteun voor het park in te trekken. Maar toen een ander Nederlands park het in zijn hoofd haalde om de afstandsregels overboord te gooien bij het vullen van de achtbaan hadden de heren alle begrip en werd de schuld volledig bij de burgemeester gelegd.
Ik maak me dan ook sterk dat als het hier om een manager van dat andere Nederlandse park was gegaan, het hele incident de podcast nooit gehaald zou hebben. En dat zeg ik niet om dit park erbij te betrekken (feit blijft dat het hier om een Efteling manager gaat) of om het gebeurde te bagatelliseren, maar om de dubbele standaard van de podcast aan te geven. Iedereen die regelmatig luistert voelt immers dat die dubbele standaard er is.
Nogmaals: ik wil het getoonde gedrag absoluut niet goedpraten. Maar namen en shamen voegt hier echt niets toe. Dan heb ik het nog niet eens over parasiet Looopings die het verhaal overschreef (standaard manier van ‘nieuws maken’ van Wessel is tegenwoordig podcasts en tweets van ‘prominente’ pretparkfans overschrijven) en het nodig vond er een familiefoto van de betreffende manager bij te plaatsen.
Uiteindelijk hebben we het hier over onaangepast gedrag, niet over een misdrijf. Bij échte misdrijven wordt de privacy van de dader in bescherming genomen; hier vindt men dat blijkbaar onnodig.
Overal zitten tegenwoordig graaiers, doen erg interessant onder mom van indrukwekkende functie.
Ondertussen vullen ze hun zakken met mooie zinnen zonder inhoud, gebakken lucht.
En als het erop aan komt zijn ze geen haar beter.
Spiegelbeeld Deze man werkt al 35 jaar voor de Efteling en heeft zich opgewerkt tot zijn huidige functie. Niet het prototype graaier lijkt me.