Ben ik nu de enige die hier niet onmiddellijk het bewust zwart-maken van de betreffende man en/of de Efteling in ziet? Wie überhaupt de podcast heeft geluisterd, hoort ook dat het niet Thomas is die de man bij naam en toenaam uitspreekt daar hij eigenlijk geen idee heeft wie de man eigenlijk net was die hen aansprak op dat ogenblik. Het is op basis van zijn beschrijving, en dingen waar de man zelf mee uitpakte (als zijnde zijn functie binnen de Efteling met zelfs het vermelden van enkele projecten etc.) dat de bal aan het rollen ging en Maurice eigenlijk diegene was die, op basis van wat googlen, de man vond.
Ik was er niet bij, dus kan natuurlijk niet weten in hoeverre het verhaal is ‘ingedikt’, maar mijn eigen hypothese is dat ze hier niet veel onredelijkheid in uitspreken. Uberhaupt of het klopt of niet is het wel triest dat je dit loopt te verkondigen tegen Jan met de pet, of die al dan niet know-how heeft van de industrie of niet. Zoals eerder geciteerd heb je nu eenmaal binnen bepaalde functies een voorbeeldfunctie en hoort dergelijk asociaal gedrag niet. Laat staan dat je dit met je gezin doet, van een puike opvoeding en het aanleren van respect en normen en waarden gesproken. Zijn dan niet de eerste die nadien als lopen te zeuren dat de regels verstrengd worden. Als de betreffende man dit nu voor zich had gehouden, was het evenzeer anti sociaal gedrag (zoals dat voor eenieder zou zijn overigens, daar staat status en functie los van wat mij betreft) maar had niemand er iets van geweten (enkel de invloed op zijn gezin uiteraard). Het feit dat de man er zo mee te koop loopt, zonder schroom en schaamte, vind ik persoonlijk de grootste problematiek van onze samenleving ‘mooi’ in beeld brengen. Geen hol geven om de ander, enkel zijn eigen geluk, plezier en voordeel belichten en dit ook schaamteloos viraal kenbaar maken. Iets wat je op veel vlakken ziet. Gaande van het niet meer kunnen falen in de wereld zonder dat iemand het op beeld heeft gezet tot het aanzetten van totaal anti sociaal gedrag via sociale media om bepaalde regels en/of gewoontes te omzeilen.
Ik heb gelukkig nog de hoop dat 90% van de bevolking wel fatsoen heeft en hier niet een voorbeeld aan neemt. Het is wel zo dat door de andere 10% de huidige regels en visie op deze gemeenschap worden bepaald. Jammer.
Themetalk houdt naar mening de Efteling net hoog in het vaandel. Ze zijn kritisch(er), maar dat is logisch als je aan iets veel waarde hecht en wil dat het groeit en steeds het beste van zichzelf kan laten zien. Een beetje de nationale trots op de Efteling, met een kritische ondertoon. En meer dan terecht. Zelf, als Belg zijnde, ook grote Eftelingfan en ben ook al abonnementhouder geweest samen met mijn gezinnetje. Het park is prachtig, maar heeft net als iedereen werkpunten die je nooit zomaar kan ‘wegspoelen’. De kritische punten die beide heren aangeven, zijn vaak ook al punten waar ik zelf ben tegenaan gelopen. Net als voor DLP trouwens.