Drie dingen die me hierbij te binnen schieten:
Michael Er waren blijkbaar meer mensen aanwezig toen dit gesprek plaatsvond. Ik geloof daarom niet dat dit verhaal heel erg is aangezet.
1) Op basis van de volledige aflevering vind ik dit ook aannemelijk. Themetalk zit met 100+ man in Japan voor een gezamenlijke pretparkreis, dus die trekken daar samen op. Ook gaven ze aan zich bewust te zijn van de verslechterde reputatie van Westerse toeristen in Japan en zelf allemaal erg hun best te doen om dat stereotype niet te bevestigen. Ik kan er best inkomen dat je als groep er dan flink de dampen in hebt dat zo'n externe Hollander (die voor de Japanners 'bij jullie' zal horen) dan de boel verpest.
2) Als dit gevolgen voor meneer heeft, is dat echter geen cancelculture. Dat zou pas zo zijn als het om een willekeurige 'Toon Uurloon'-medewerker ging. Die staan buiten werktijd los van hun werkgever. Maar er zijn ook representatieve functies waar je nooit 100% off the clock bent, en als 'inspiratiemanager' is jouw gedrag in een concurrerend pretpark (ook als het een privébezoek aan de andere kant van de wereld is) altijd een visitekaartje voor de Efteling. Misschien lullig, maar daar mogen best gevolgen aan verbonden worden.
Progress Thomas vindt het zonder uitzondering "SCHANDALIG!".
3) Het gedrag van Themetalk, en dan met name van Thomas van Groningen die notabene zelf journalist is, was echter óók ronduit 'SCHANDALIG'! Geen hoor en wederhoor, slechts één enkele bron, geen poging om schade aan de betrokkenen te beperken (het zou al heel anders zijn geweest als ze het hadden gehad over 'een bekend Efteling-gezicht')... de journalistieke principes zijn -zoals helaas gebruikelijk- ver te zoeken. (Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze nooit melding maken van het feit dat de schoonfamilie van Maurice de eigenaren van Toverland zijn) Op zich zijn ze vermakelijk, maar Thomas lijkt 'stoken' en 'journalistiek bedrijven' niet van elkaar te kunnen onderscheiden.