Het lijkt me ook eerlijk gezegd best sterk dat iemand dit zomaar uit het niets gaat staan vertellen. Wellicht dat Thomas, die ook gewoon journalist is en dus weet hoe hij een vraag moet stellen, deze man herkende en wat juice wilde ophalen.
Inspiratiemanager Efteling voor fout pretpark gedrag benoemd in ThemeTalk
- Bijgewerkt
Progress urd. Ik weet niet of Thomas opnamen van het gesprek heeft, of dat er niet meer is dan zijn persoonlijke weergave van wat er gezegd is.
Er waren blijkbaar meer mensen aanwezig toen dit gesprek plaatsvond. Ik geloof daarom niet dat dit verhaal heel erg is aangezet. De Japanse cultuur is voor brutale Westerlingen een walhalla, want je komt overal mee weg wat betreft asociaal gedrag. Dat je dus met wat aso gedrag je jezelf een themagebied en attractie kan inpraten geloof ik wel. Hoe dan ook, sowieso geen fraai verhaal, maar het staat voor mij wel los van z’n werkgever.
Ik heb de discussie even een eigen topic gegeven aangezien dit niets met Danse Macabre te maken had.
Verlagen wij onszelf hier niet naar het niveau van loopings van 15 jaar geleden waar personeel en pretparkforummers publiekelijk te kakken werden gezet wanneer ze een onhandige actie hebben begaan? Beetje jammer dit, ongeacht wat de actie was.
Jammer dat we hier als forum meegaan in het prominent benoemen van de persoon in kwestie. Natuurlijk is het niet zo slim, maar om zo iemand overal met voor en achternaam te gaan benoemen vind ik ook niet netjes.
Tsjah ik vind het niet kunnen om dit met toenaam te noemen. Kan best allemaal zijn dat ie dat gezegd heeft, maar er is geen context.
En het is themetalk, hoewel het meestal alleen over Disney of Efteling gaat, en niet zozeer alle parken.
Beetje belabberde actie ook vanuit journalistiek oogpunt.
Dat Themetalk het rapporteert in hun podcast als zijnde reisverslag is nog tot daar aan toe, maar dat Looopings hier nieuwswaarde in ziet, wat een treurnis.
Ik heb via via te horen gekregen dat de inspiratiemanager van Tokyo Disney momenteel met een nep-QR in zijn knuistje op een van de koorbanken in Danse Macabre ligt te pitten. (Grapje)
FloridaMan Dan moet je je even verdiepen in de relatie tussen looopings en themetalk.
- Bijgewerkt
Oei, het was niet mijn bedoeling dat hier een apart topic van gemaakt zou worden. Het was meer bedoeld als semi-grappige/sarcastische post m.b.t de previews van DMC.
Ach, waar het om draait is hypocrisie. Wat gij niet wilt dat u geschiedt...
Ik moet altijd een beetje lachen om deze man. Hij weet het leuk te vertellen maar het is een hoop gebakken lucht. En als je dan de realiteit ziet waar je in de Efteling op horeca gebied mee te maken hebt, vraag ik me af wat deze man al die jaren werkelijk heeft gedaan.
Wat een belangrijk onderwerp…
Goh, ik weet niet zo goed of meneer Goenee publiekelijk aan de schandpaal genageld moet worden of niet, maar hij heeft de pek en veren met z’n ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikke-mentaliteit hoe dan ook wèl helemaal aan zichzelf te danken. Zeker in zo’n functie heb je - of je dat nu wil of niet - een voorbeeld aan anderen te geven. Laten we hopen dat het oikomanische superioriteitscomplex dat nu door onze samenleving waait buiten deze “inspiratie”manager aan Pretparkland voorbij trekt.
- Bijgewerkt
aah joh, het was toch wel een grappige anekdote. De context waarin Thomas het vertelde was dat dit soort constructies in Nederland niet zouden kunnen werken (wellicht ietwat overdreven, maar hij had zeker een punt) omdat hier veel mensen zijn die dit soort gedrag vertonen.
Dat deze persoon dan met naam en toenaam werd benoemd is een beetje zijn eigen schuld gezien zijn functie. Uiteindelijk is het wel triest dat je zoiets doet en daar uiteindelijk nog trots over opschept tegen andere mensen.
- Bijgewerkt
Marco een onhandige actie hebben begaan
Een onhandige actie begaan klinkt meer als een eenmalig ongelukje wat niet helemaal de bedoeling was. Deze kerel:
- Gaat naar DisneySea en wist van het systeem van Fantasy Springs af
- Negeert medewerkers en banjert het gebied in
- Hosselt bij iemand een verlopen QR-code voor één persoon voor een attractie
- Negeert medewerkers en banjert met zijn hele gezin de attractie in met een verlopen QR-code
- Vertelt er trots over aan voor hem compleet onbekende mensen
Dat is geen onhandig ongelukje. Dat is bewust en met voorbedachte rade jezelf boven de rest plaatsen via asociaal en frauduleus gedrag en daar nog trots op zijn ook.
Landen als Japan worden zeker post-corona overspoelt met toeristen. Het minste wat je als toerist kun doen is jezelf een heel klein beetje verdiepen in de cultuur en jezelf ook een beetje aanpassen aan normen, waarden, en omgangsvormen. Zeker als je uit een land komt waar die normen, waarden, en omgevingsvormen totaal anders zijn. Een duur vliegticket geeft je geen vrijbrief om maar te doen waar je zin in hebt.
Michael maar het staat voor mij wel los van z’n werkgever
Nou ja, voor mij eigenlijk niet. Iemand die in zijn privéleven bepaalde normen en waarden heeft neemt die doorgaans ook mee naar de werkvloer. Nu is dit slechts één zwakker moment van één persoon; je kunt niet gelijk de hele persoon of een hele organisatie veroordelen op basis van een korte anekdote want zo zwart-wit is het leven niet. Maar feit is wel dat deze gast als een olifant door de culturele porseleinkast raast omdat hij een gebrek aan actief (versus passief) verbaal en fysiek tegenwicht ervaart. Ik hoop dat dat niks zegt over hoe hij in zijn werk met "zwakkere" collega's omgaat.
Meint Gaat naar DisneySea en wist van het systeem van Fantasy Springs af
Negeert medewerkers en banjert het gebied in
Hosselt bij iemand een verlopen QR-code voor één persoon voor een attractie
Negeert medewerkers en banjert met zijn hele gezin de attractie in met een verlopen QR-code
Vertelt er trots over aan voor hem compleet onbekende mensen
Je doet alsof dit feiten zijn. Maar voorlopig is het slechts horen van zeggen, van een enkel iemand. Het is een leuk sappig verhaal, maar wel behoorlijk sneu dat direct met naam en toenaam dat vermeldt wordt.
Voor hetzelfde geld wordt iemand hier voor ontslagen.
laprikantan Voor hetzelfde geld wordt iemand hier voor ontslagen.
Gebeurd tegenwoordig in zo veel gevallen toch? Iemand doet iets in z'n privé leven, dit lekt uit, persoon wordt ontslagen door werkgever omdat het imago schade kan betekenen voor het bedrijf. Dit is gewoon hoe het door social media is gekomen.
Een frietverkoper van station de Oost kan hier nog mee wegkomen omdat zijn naam niet in grote getale bekend, een persoon die een manager functie bekleed wel.
Dat je dit gedrag vertoont, moet je ergens zelf weten. Maar op het moment dat je er dan over gaat vertellen dat je iets zo gedaan hebt, moet je daarna niet zeuren dat dit de wereld ingaat. Is gewoon naief. Zeker met de functie die je bekleed.
Dat er dan nog mensen zijn die dan meteen weer de verdediging ingaan omdat het de Efteling is. Niet iedereen die in de Efteling werkt, draagt de "magie" van de Efteling uit. Er zijn ook wel eens minder "fatsoenlijke" werknemers..
laprikantan Voor hetzelfde geld wordt iemand hier voor ontslagen.
Ik ben geen fan van de cancelcultuur, maar als het iemand z'n werk is om colleges te geven over gastvrijheid en het succesverhaal rondom hospitality in de Efteling, dan vind ik het ronduit schandalig dat hij zo'n gedrag vertoont. Het is precies het tegenovergestelde van wat hij pretendeert en over wil dragen. Ofwel; waar hij geld mee verdient. Dan is ontslag meer dan op z'n plek, want dan is hij gewoon een fraudeloos persoon.
Wat de Efteling beslist om te doen, moeten ze lekker zelf weten. Maar er zal daar flink gevloekt worden. Of het verhaal nu wel of niet waar is. En niet alleen bij de Efteling, Goenee doet ook op persoonlijke naam lezingen (dus niet vanuit de Efteling) samen met Coen Bertens óf alleen. Als die potentiële gasten dit lezen zullen ze wellicht ook 2x nadenken of dit wel zo goed is...