Wat een prachtige reacties...

Toevallig hoorde ik gisteren avond de aflevering van Themetalk en die deed mij een glimlach op het gezicht krijgen.
Ik begreep Maurice zijn reactie volledig. Dat er velen niet mee akkoord zijn is hun zaak, maar vanuit ondernemerstandpunt is dit nu eenmaal de meest gehoorde mening. Is dit de waarheid? Misschien niet volledig, geen enkele saus wordt zo warm gedronken als zij geserveerd word. Maar het is een feit dat Fransen een reputatie hebben voor hun staken. Je mag de Nederlandse en Vlaamse arbeidsmarkt niet vergelijken met de Franse, indien je al eens gewerkt hebt daar besef je dit redelijk snel. (Ik had eerder de Belgische vermeld, maar dat komt omdat ik Brussel meetelde en dat daar eerder de Waalse mentaliteit bij het lager geschoolde personeel zit)

Aan de reacties te zien stel ik mij de vraag in hoeverre iedereen hier weet hoe om te gaan met budgetten en personeel.
Disney is heus niet de enigste werkgever in omgeving Parijs lijkt mij. Ik ken daar zelfs bedrijven die hun personeel elders moeten gaan halen omwille van het gebrek aan geschikt personeel in de buurt. (En nee, dit zijn geen hoog opgeleide jobs)
Vind je werk als je echt wilt? Ja! Is dit jouw droomjob? Waarschijnlijk niet, maar andere mensen hebben hier misschien jaren voor moeten studeren om wel die droomjob te mogen doen. Gaat dit altijd eenvoudig zijn en zijn er opofferingen en toegevingen in zo een jobs? Ja, maar dat is nu eenmaal het "nadeel" van werken in een sector die 7/7 draait.
Er zijn overal arbeidskrachten te kort, ook laaggeschoolde. Wilt dit zeggen dat ze overal veel geld kunnen verdienen? Nee, maar als je steeds dreigt en druk zet ga je niet op goodwill moeten rekenen van bovenaf. Dit is niet de eerste staking in Disney en zal ook niet de laatste zijn. Zelfs als ze nu die extra centjes krijgen zal er volgend jaar wederom geklaagd worden over iets anders en zijn we weer naar af.
En misschien moeten wij dan eens kijken naar welk personeel we hebben, zijn die er voor de liefde voor het park en het merk? Of zijn die er enkel voor de centjes? Is dit niet iets wat in Parijs al jaren scheef zit t.o.v. de Amerikaanse en Japanse parken?

Je mag inderdaad mss niks gratis geven, maar niks belet u om klantvriendelijke acties te doen.
Mensen betalen een fortuin om mss één keer in hun leven Disney te bezoeken en dan eigenen een deel ontevreden stakers zich het recht toe om deze ervaring te besmeuren? (en ik herhaal dat er veel beroepsstakers zijn en vakbonden vaak mensen van buiten een bedrijf sturen om de massa aan te dikken en de boel op te jagen)

Ik heb ooit eens een winkel gezien waar ze ballonnen plooide in verschillende dieren, deze aan de kinderen gaven en terwijl aan de ouders een flyer met daarop de info waarom ze deze actie deden. De mensen gingen hier wel naar luisteren en je krijgt de sympathie van de massa i.p.v. tegenwind.

Ik zou ergens wel eens willen weten hoe hun werkdagen en werkschema eruit ziet want als ik hun nettomaandlonen eens ga vergelijken met andere sectoren in Frankrijk liggen ze gelijk aan of zelfs iets hoger dus...
Dat men meer loon wil kan ik begrijpen en iedereen vindt natuurlijk dat zijn werk zwaar is maar er zijn nog altijd gradaties in loon. Je kan niet verwachten dat een attractie-medewerker meer gaat verdienen dan een office-manager.
Daarom dat ik eens benieuwd ben naar hun werktijden en schema's en al de rest voor je uitspraken kan doen of hun eis al dan niet "gerechtvaardigd" is.

pretparkgekkie05-10 Disney, doe er A.U.B. iets mee, kan niet zo langer doorgaan...

Inderdaad momenteel is Disney niet echt het slachtoffer het zijn de daggasten die bij de gedupeerden horen. Disney zal hier zo snel mogelijk iets aan moeten doen, maar wat? Als ze toegevingen doen aan hun werknemers zal (denk ik) bij ieder probleem een staking komen. Maar als Disney geen toegevingen doen zullen de stakingen zeer gewelddadiger gebeuren denk ik. Ik hoop dat Disney hier iets op vind en dat de stakingen zo spoedig mogelijk stoppen.

EDIT: Disneyland heeft net een video gepubliceerd dat de directrice een uitleg geeft. Ik versta er niks van 🤣 . kan iemand mij dit in korte lijnen uitleggen? :

• msnguy heeft hierop gereageerd.

SanderSonJones Disney zal hier zo snel mogelijk iets aan moeten doen

Als dit de reactie van de directie is, vrees ik ervoor dat ze nog tot minstens augustus gaan staken. Ik hoop dat Amerika heel snel hier een stokje voor gaat steken.

Ik was er zaterdag en het was geen fijn dagje. Een opsomming van dingen die opvielen:

• Sommige attracties waren de hele dag dicht door personeelstekort door de staking (Star Tours, Riverboat Landing en nog een aantal).
    • Er waren voor mijn gevoel (veel) meer storingen. Mogelijk omdat de TD deels ook mee aan het staken was?
    • Veel shows gingen niet door. Dit was erg onduidelijk. Er ging 1 Dream and Shine Brighter parade door van alle parades. Deze had geen showstop. Stars on Parade ging ook niet door. Dreams en D-Light wel.
    • Attracties draaiden met een veel lagere capaciteit. ToT draaide in het begin van de dag met 1 lift en 100 minuten wachten. Hyperspace Mountain draaide met 1 station.
    • Premier Access was niet beschikbaar bij veel attracties.

We hadden, dankzij ons abonnement en een meerdaagse trip, alsnog een prima dagje. We kwamen de groep 1x tegen bij Peter Pan en dat trok ons volledig uit de Disney bubbel. Als ik in de directie zat, zou ik meteen onderhandelen voordat ze daadwerkelijk dagelijks gaan staken (zoals volgens geruchten vanaf morgen gaat gebeuren). Maar Fransen zijn behoorlijk eigenwijs en stug, en de reactie van Natacha Rafalski bewijst dit maar weer. Ik denk dat dit nog een lang gevolg gaat krijgen...

msnguy Deze reactie zal de stakers naar mijn mening alleen maar meer opstoken. Als ik jou beschrijving van je dag zo hoor viel het al niet mee en als dit erger word de komende dagen gaat het toch echt mis met Disneyland parijs qua marketing...

msnguy Als ik in de directie zat, zou ik meteen onderhandelen voordat ze daadwerkelijk dagelijks gaan staken

Ik hoop echt dat het staken stopt. Zelf ben ik 1 keer al in Disneyland geweest maar toen was ik 3 jaar dus ik herinner me niets. De mensen die toen met mij mee gingen zeiden dat het toen geen leuk tripje was. Nu wil ik het nog eens een kans geven maar nu is er heel dit heissa.

Wel typisch dat er hier naar Disney gewezen wordt om wat te gaan doen. Het is niet Disney die de boel overhoop haalt, dat doet een groepje stakers.

Als ik het goed begrijp staan er over twee maanden onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden gepland. Dan snap ik oprecht niet wat het nut is om nu te gaan staken. Volgens mij is staken een drukmiddel als praten niet werkt, en geen actiemiddel om alvast de druk op te voeren voordat je überhaupt gaat praten. En daarbij, als je gaat staken, doe dan ook precies dat: staken. Leg je werk neer en haal verhaal bij de directie, ga geen halve protestmarsen door het park lopen met alle oproer die daar ook nog eens bij komt.

Nee, volgens mij is het nu aan de stakers om ff in te binden. Als ze in augustus muurvast lopen met onderhandelen vind ik het hartstikke logisch dat ze het werk neerleggen, maar op dit moment zie ik echt het nut van staken niet. Ik vind die directrice ook best sterk in haar reactie: rug rechthouden en bij de feiten blijven in plaats van buigen voor de media-aandacht.

luc136 Volgens mij is staken een drukmiddel als praten niet werkt, en geen actiemiddel om alvast de druk op te voeren voordat je überhaupt gaat praten.

Dan ken jij de Fransen nog niet…

"We gaan er over 3 maanden met jullie over praten en dan moet je maar zien wat eruit komt"

Ik snap de stakers wel, of de vorm ook de meest effectieve is is dan weer een tweede.

Chingu Wist je dit toen je begon te werken? --> Ja!
        Heb je toen de job aanvaard en ben je intussen al enkele jaren actief?--> Ja!
        Heb je de mogelijkheid om iets anders te zoeken als het jou niet aanstaat?-->Ja!

Wist je dat het leven (alleen hier aL IN EEN JAAR)een kleine 15% duurder zou worden ---> NEE!!!

Spiegelbeeld In Disneyland is het credo dat je trots moet zijn dat je er mag werken en verder niet moet zeuren. Gelukkig gaat dat idee steeds meer weg. De stakers voeren nu een strijd die onze voorouders lang geleden streden. Een normaal salaris en dito voorwaarden.

Beetje overtrokken vind je niet. Ze krijgen echt niet slecht betaald al kan het natuurlijk altijd beter.

Mensen Zoals er nu ook weer in het video bericht gemeld word zijn er in augustus gesprekken. daarnaast (als alles klopt wat er gezegd word) zijn de de afgelopen maanden ook al omhoog gegaan.
        Sorry maar dan de arogantie van de bonden om van te kotsen. Dan ben ik toch blij dat de bonden hier minder te zeggen hebben. Hier dan wel weer te weinig maar zoals daar is echt te gortig.

Ik heb het nu even over een kleine 15 jaar terug. Op ik geloof cafe mickey was er toen een castmember die vertelde netjes dat hij toen 1200 netto kreeg. Hier was zijn huur van het door Disney verhuurde appartement al van af. Als dit appartement een huur heeft van 500-700 euro kreeg hij dus een kleine 1800 netto dat was voor 15 jaar terug al een aardig salaris. Dan verwacht ik niet dat de 15 jaar hebben stil gestaan. Ze zullen niet alles hebben kunnen compenseren maar toch.
        Dat ze staken prima. Geweld gebruiken een no go.

Dat staken hun recht is daar doen we niet zoveel aan. Maar ik vind het wel vervelend dat je als bezoeker geen idee hebt waar je aan toe bent.

Ik ben momenteel in Disneyland en morgen is onze laatste dag hier. Ik hoop toch dat de plannen die we hebben door kunnen gaan en we niet al teveel merken van de stakingen.

Ik heb maar zelden sympathie voor stakingen en hier zou ik me toch gruwelijk aan ergeren. De prijs/kwaliteit is normaliter al discutabel en met dit soort gedoe er doorheen is je dag zo verknald. Zou je nu ook succesvol geld terug kunnen vragen of is dit "overmacht" ?

OlympiaLooping Ik vind prijs/kwaliteit niks te maken hebben of er wel of niet gestaakt mag worden. Dat zou betekenen dat het personeel van klm ook niet mag staken bv. Die prijs/kwaliteit is ook al jaren zoek. Ik hoop echt voor je dat jij nooit te maken krijgt met een werkgever die stug reageerd waardoor staken je laatste optie is. Tuurlijk is het vervelend. En over deze stakingen heb ik ook mijn eigen bedenkingen. Denk niet dat ze je hier geld terug voor gaan geven. Zal inderdaad op overmacht worden gegooid. Zeker als je bv morgen komt Dan is het gok ik ook wel een deel eigen verantwoordelijkheid. Deze en die van zaterdag waren aangekondigd(al was het laat) en Disney heeft nu ook de mogelijkheid om te annuleren of te verzetten open gegooid. Ze bieden dus alternatieven dus ben bang dat je bot vangt als je nu geld terug gaat vragen.

paterdave2 Natuurlijk heeft dat er wel mee te maken. Als je goud geld neertelt om 1x per 5 jaar een weekend naar het park te kunnen dan wil je toch dat je dag zo lekker mogelijk verloopt ? Je bent wel heel sociaal als je dit soort gedoe dan zomaar naast je neer kan leggen.

Ik heb zelf ook 2x bij een vervelende werkgever gezeten waar je minimaal betaald kreeg en je pensioen, telefoon en reiskosten lekker zelf mocht betalen. Ik ben toen zelf weg gegaan en daar alleen maar beter van geworden. Je kan als werknemer wel de bal bij die ander laten liggen maar dan gebeurt er inderdaad niet zoveel. Dat heb je dan ook minstens gedeeltelijk aan jezelf te danken.

paterdave2 Ik hoop echt voor je dat jij nooit te maken krijgt met een werkgever die stug reageerd waardoor staken je laatste optie is.

Maar is dat niet een beetje het ding.
              Is Disney echt zo stug, ik heb t niet heel goed gevolgd, maar als ik t nu zo zie, dan zou er dus vanaf augustus (sowieso al) onderhandeld worden over de nieuwe voorwaarden....

Als dat zo is, dan lijkt dit wel een beetje voorbarig zou ik zeggen.

OlympiaLooping Natuurlijk heeft dat er wel mee te maken. Als je goud geld neertelt om 1x per 5 jaar een weekend naar het park te kunnen dan wil je toch dat je dag zo lekker mogelijk verloopt ?

Dus omdat jij dan daar toevallig loopt en zoals jij zegt goud betaald mag het personeel geen gebruik maken van hun grondrechtelijk recht???

OlympiaLooping k heb zelf ook 2x bij een vervelende werkgever gezeten waar je minimaal betaald kreeg en je pensioen, telefoon en reiskosten lekker zelf mocht betalen. Ik ben toen zelf weg gegaan en daar alleen maar beter van geworden.

Weggaan en je collega's in de shit laten zitten is ook niet heel fijne gedachte denk ik. Als jij door inderdaad solidair met je collega's te zijn gaat staken wel dingen kan behalen waar iedereen beter van word is dat denk ik beter dan maar weg te lopen.

Tonnie Is Disney echt zo stug, ik heb t niet heel goed gevolgd, maar als ik t nu zo zie, dan zou er dus vanaf augustus (sowieso al) onderhandeld worden over de nieuwe voorwaarden....

Als dat zo is, dan lijkt dit wel een beetje voorbarig zou ik zeggen.

Dacht meer aan andere bedrijven bij die zin (bijenkorf(een miljoenen winst maar jongens jullie krijgen niks(eigendom van een van de rijskte families in thialand en oosterijk) , zorg, NS) al is Disney zelf ook niet het makkelijkst. Deze besprekingen waren zelfs al een tijdje terug al een keer aangestipt. Dit was ook een van de redenen dat Disney al die tijd geen reaktie had gegeven.

Begrijp me goed hoor ik vind de stakingen rete iritant en ongehoord zoals ze zaterdag te keer gingen. Vind ook zeker dat de stakers hun goodwill aan het verliezen zijn.

Na deze videoboodschap zal het alleen maar onrustiger worden. Staken is hun goed recht, uiteraard moet het geweldloos blijven. Dat gasten er last van hebben is heel vervelend, maar de bal ligt nu toch echt bij Disney. Dit had Disney kunnen weten toen ze een park in Frankrijk openden. De Fransen zijn nu eenmaal wereldkampioen staken, ze komen echt voor zichzelf op.

Wat mij betreft ligt de bal bij Disney, om de ontevredenheid weg te nemen.

Uit sommige reacties hier merk ik wel dat Disney door heel veel mensen op een voetstuk wordt geplaatst, terwijl je toch wel vaker verhalen hoort dat het niet zo een heel fijn bedrijf is om te werken.

En die reacties van: ze hadden het kunnen weten toen je voor Disney ging werken is onzin. De wereld is veranderd door de hoge inflatie, daar moeten ze toch iets mee. En de mensen die roepen: dan ga je toch weg, vind ik veel te makkelijk gezegd. Mensen die daar werken zitten vaak aan de onderkant van de middenklasse met een zeer moeilijk bestaan. Zij kunnen zich de onzekerheid van ontslag nemen niet veroorloven. En als iedereen ontslag neemt kun je ook je park sluiten. Personeel is voor een bedrijf het belangrijkste dat je hebt, ga er dus zorgvuldig mee om.

paterdave2 Zeker als je bv morgen komt Dan is het gok ik ook wel een deel eigen verantwoordelijkheid. Deze en die van zaterdag waren aangekondigd(al was het laat) en Disney heeft nu ook de mogelijkheid om te annuleren of te verzetten open gegooid

Toch ben ik het hier niet mee eens. Een staking bij een bedrijf als Ahold is simpel te ondervangen als klant. Als de schappen leeg zijn ga je naar de naastgelegen Jumbo of Plus. In het geval van Disneyland plan je alles rondom je vakantie. Je boekt van tevoren, je neemt vrij van je werk en je hebt zin om te gaan. Dat je kunt annuleren zal vast zijn maar ik heb qua communicatie niks gehoord vanuit Disneyland en ook in de krant heb ik het niet zien staan. Je moet dus wel in de fanwereld actief zijn om dit te weten.

paterdave2 Dus omdat jij dan daar toevallig loopt en zoals jij zegt goud betaald mag het personeel geen gebruik maken van hun grondrechtelijk recht???

Of Olympia Looping dit vind weet ik niet, maar hier wil ik ook wel op reageren. Ik denk hier ook vooral aan mezelf dan aan de stakers. Misschien egoïstisch, maar ik ben degene die ruim 1000 euro betaald om een leuk verblijf te hebben. De onzekerheid of dat vandaag nog lukt is vervelend.

John via officiële kanalen wordt er (sinds eind vorige week) gewoon over de stakingen gecommuniceerd: