Wat een prachtige reacties...
Toevallig hoorde ik gisteren avond de aflevering van Themetalk en die deed mij een glimlach op het gezicht krijgen.
Ik begreep Maurice zijn reactie volledig. Dat er velen niet mee akkoord zijn is hun zaak, maar vanuit ondernemerstandpunt is dit nu eenmaal de meest gehoorde mening. Is dit de waarheid? Misschien niet volledig, geen enkele saus wordt zo warm gedronken als zij geserveerd word. Maar het is een feit dat Fransen een reputatie hebben voor hun staken. Je mag de Nederlandse en Vlaamse arbeidsmarkt niet vergelijken met de Franse, indien je al eens gewerkt hebt daar besef je dit redelijk snel. (Ik had eerder de Belgische vermeld, maar dat komt omdat ik Brussel meetelde en dat daar eerder de Waalse mentaliteit bij het lager geschoolde personeel zit)
Aan de reacties te zien stel ik mij de vraag in hoeverre iedereen hier weet hoe om te gaan met budgetten en personeel.
Disney is heus niet de enigste werkgever in omgeving Parijs lijkt mij. Ik ken daar zelfs bedrijven die hun personeel elders moeten gaan halen omwille van het gebrek aan geschikt personeel in de buurt. (En nee, dit zijn geen hoog opgeleide jobs)
Vind je werk als je echt wilt? Ja! Is dit jouw droomjob? Waarschijnlijk niet, maar andere mensen hebben hier misschien jaren voor moeten studeren om wel die droomjob te mogen doen. Gaat dit altijd eenvoudig zijn en zijn er opofferingen en toegevingen in zo een jobs? Ja, maar dat is nu eenmaal het "nadeel" van werken in een sector die 7/7 draait.
Er zijn overal arbeidskrachten te kort, ook laaggeschoolde. Wilt dit zeggen dat ze overal veel geld kunnen verdienen? Nee, maar als je steeds dreigt en druk zet ga je niet op goodwill moeten rekenen van bovenaf. Dit is niet de eerste staking in Disney en zal ook niet de laatste zijn. Zelfs als ze nu die extra centjes krijgen zal er volgend jaar wederom geklaagd worden over iets anders en zijn we weer naar af.
En misschien moeten wij dan eens kijken naar welk personeel we hebben, zijn die er voor de liefde voor het park en het merk? Of zijn die er enkel voor de centjes? Is dit niet iets wat in Parijs al jaren scheef zit t.o.v. de Amerikaanse en Japanse parken?
Je mag inderdaad mss niks gratis geven, maar niks belet u om klantvriendelijke acties te doen.
Mensen betalen een fortuin om mss één keer in hun leven Disney te bezoeken en dan eigenen een deel ontevreden stakers zich het recht toe om deze ervaring te besmeuren? (en ik herhaal dat er veel beroepsstakers zijn en vakbonden vaak mensen van buiten een bedrijf sturen om de massa aan te dikken en de boel op te jagen)
Ik heb ooit eens een winkel gezien waar ze ballonnen plooide in verschillende dieren, deze aan de kinderen gaven en terwijl aan de ouders een flyer met daarop de info waarom ze deze actie deden. De mensen gingen hier wel naar luisteren en je krijgt de sympathie van de massa i.p.v. tegenwind.