Chingu Laten we even de Franse (en intussen ook een stuk van de Belgische cultuur) onder de loep nemen...
Je kan de Belgische cultuur en de Franse niet echt op 1 hoop smijten, er zit namelijk een serieus verschil tussen de cultuur binnen Vlaanderen en Wallonië. Dat zie je bijvoorbeeld bij de stakingen bij Delhaize, daarbij was het grootste deel van de stakingen in Wallonië.
Je moet er ook op rekenen dat Wallonië een pak armer is dan Vlaanderen en dus in verhouding veel meer te verliezen heeft, wat het verschil al deels verklaart.
Maar vooral: het personeel van Disneyland gaat niet zomaar staken, je doet dat écht niet voor je plezier.
Er zijn verschillende redenen waarom er sneller gestaakt wordt in Frankrijk dan in bijvoorbeeld België/Nederland (cultuur speelt daar een enorme rol in, alsook geschiedenis).
Chingu Een actie die meer sympatiek zou krijgen is het uitdelen van gratis frisdrank in de parken
Dat valt onder diefstal en is strafbaar, zowel voor de persoon die de dranken ontvangt (vraag is of de persoon die het ontvangt wist dat dit niet normaal is) als voor de persoon die de dranken weggeeft.
Chingu mensen gratis binnen laten(al heeft wrs iedereen al een ticket)
Bij een winkel die staakt wordt er ook niet gezegd loop maar door bij de kassa's zonder te betalen. Dit valt onder iemand anders aanzetten tot het stellen van illegale acties en is zéér strafbaar.
Het stakingsrecht is mooi afgelijnd in wat mogelijk is en wat niet, en dat komt grotendeels neer op het werk neerleggen. Alles daarbuiten wat het bedrijf pijn doet, is expliciet niet toegestaan en niet beschermd onder het stakingsrecht. Wat jij voorstelt zou grond voor ontslag zijn en rechtzaken.
Chingu Ben ik tegen de huidige strategie om bij het minste te staken al drukkingsmiddel? Ja!
Je weet niet wat er al voorafgaand gebeurd is, natuurlijk. Wie zegt er dat er niet al weken gepoogd is om tot een overeenkomst te komen, of dat men voor een voldongen feit gezet wordt?
Feit is dat het leven extreem veel duurder geworden is voor veel mensen, ook in Frankrijk, en dat men daar niet automatisch loonopslag krijgt om dat op te vangen. In realiteit verdienen die mensen net minder dan in voorgaande jaren omdat hun loon minder waard geworden is.
Dat men dan klaagt dat ze meer loon willen, lijkt mij niet abnormaal en de logica dat men dit wist toen men begon te werken gaat niet meer op: het loonpakket is in verhouding minder waard geworden dan toen men begon.
In België liep het verschil in mijn sector op tot 11%, met andere woorden was mijn loon in December 2022 11% minder waar dan in December 2021. Da's een enorm verschil en dankzij automatische indexatie heb ik daar niets voor moeten doen, maar mocht ik daar ook moeten voor vechten dan had ik evenzeer gaan staken, geen twijfel over.