Spiegelbeeld Is dit zo?
Ik ben steeds verbolgen over de tolerante houding van sommige mensen t.o.v. stakers.
"Wij willen meer loon"
"Wij moeten te hard werken"
"Wij willen meer pauzes"
"Wij willen..."
Wist je dit toen je begon te werken? --> Ja!
Heb je toen de job aanvaard en ben je intussen al enkele jaren actief?--> Ja!
Heb je de mogelijkheid om iets anders te zoeken als het jou niet aanstaat?-->Ja!
Laten we even de Franse (en intussen ook een stuk van de Belgische cultuur) onder de loep nemen...
Er zijn in Frankrijk vaak stakingen nog voor er een overleg is geweest.
Dit is dan zo gezegd een drukkingsmiddel... Ik weet niet of je al eens zo een betoging van kortbij gezien hebt en gekeken hebt naar wie meeloopt? (Halve liter bier in de hand en meestal een rode vuilzak aan...)
Nog maar om te zwijgen over de beroepsstakers die vanuit de vakbond van staking naar staking gaan en vaak ofwel werken voor diezelfde vakbond of actief zijn bij een politieke partij op gemeente niveau die gelinkt is aan diezelfde vakbond. (Ik kan er zo 10 mensen opnoemen die ik ken en zo hun inkomen hebben)
Ben ik tegen vakbonden? Nee!
Ben ik tegen de huidige strategie om bij het minste te staken al drukkingsmiddel? Ja!
Ik kan me niet inbeelden dat er rond Parijs zo weinig arbeidsgelegenheid is dat die mensen zouden blijven als het echt zo slecht was.
Als Disney bestuur zou ik mijn ogen goed open houden en hier de nodige subtiele maatregelen nemen.
Als je als bedrijf plooit voor chantage (want dat is deze vorm van staken) kom je in een straatje zonder einde.
@stakers: Een actie die meer sympatiek zou krijgen is het uitdelen van gratis frisdrank in de parken, mensen gratis binnen laten(al heeft wrs iedereen al een ticket) of juist dat extra beetje doen. Dan luisteren de mensen wel naar jullie en lijken jullie geen geldwolven.(Dat is het algemeen commentaar die ik al van enkele mensen heb gehoord toen het gespreksonderwerp hier over ging)