Chingu "wees geen last voor iemand anders"

Ik vind dit richting de werknemers wel enigszins ongenuanceerd. Dit zou dan immers ook moeten gelden voor werkgevers en niet alleen voor werknemers. We zitten immers in een tijd waar de vraag naar arbeid hoog is, de inflatie enorm is, en vele bedrijven grote winsten rapporteren (al is Disney qua grote winsten zo uit mijn hoofd nog steeds enigszins herstellende van de COVID-periode, dus die laatste gaat dan niet 100% op). Grote bedrijven willen profiteren van de vrije markt, dan moeten ze ook accepteren dat hun werknemers die vrije markt ook kunnen gebruiken.

Het valt me wel op dat mensen die aan de kant van grote bedrijven staan altijd wel een reden hebben om tegen stakingen en dergelijke te zijn:

• Het gaat goed met de economie, dus het staat je vrij ergens anders heen te gaan => niet staken
  • Het gaat slecht met de economie, dus je kan nu toch geen andere baan vinden => niet staken

Een beetje een dystopische gedachte gezien de tijd waarin we nu leven. Wil niet zeggen dat ik het altijd met werknemers eens ben hoor. Maar ruimte voor dialoog hoort er gewoon te zijn.

Ik begrijp zeker de stakingen.. Toch ga ik langzaam twijfelen om mijn boeking van begin augustus te annuleren..

Kevjoe Ik begrijp persoonlijk niet dat Disney vast blijft houden aan hun datum in Augustus. Als de onvrede zo groot is - wat hier zeker het geval is - dan ga je als werkgever toch eerder luisteren naar je personeel?

Als een moeder stelselmatig weigert een jengelend kind een snoepje te geven, is er dan iets mis met de moeder?

Kijk, ik weet natuurlijk niet wat er allemaal speelt onder het personeel aldaar en misschien hebben ze volkomen gelijk dat ze snel actie eisen van hun baas. Maar het idee van ‘ze maken veel herrie dus ze zullen wel een punt hebben, dus Disney moet dingen gaan oplossen’ vind ik ook erg kort door de bocht.

luc136 Het gaat hier natuurlijk niet over een jengelend kind... het komt er op neer dat de directie van Disney weigert om nog maar in overleg te gaan met de vakbonden.

Dat dat een gevolg heeft, lijkt mij niet meer dan normaal.

• luc136 heeft hierop gereageerd.

Kevjoe Ze gaan toch in overleg? Dat staat allang gepland. In augustus is er overleg, dat duurt nog maar twee maanden.

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

luc136 Het is een moeilijke discussie, want je moet niet toegeven aan elke poep en scheet van het personeel. Deze stakingen schaden de bedrijfsvoering echter wel enorm en dan zou het stom zijn van Disneyland Parijs om niet met het personeel in gesprek te gaan over de voorwaarden. Een themapark kan nu eenmaal niet zonder haar mensen en chagrijnige mensen is al iets wat je helemaal niet van Disney verwacht.

Ik ben benieuwd hoe ver Disney het laat komen, want Fransen zijn nu niet bepaald de mensen die toegeven wanneer het op staken aankomt. Geef dit een aantal weken en je schade is ongetwijfeld hoger dan de loonsverhoging die men wil.

Chingu het blijft gewoon een bedrijf die ooit zal vergaan, waar in de tussentijd iedereen zijn centen probeert te graaien. Jij beschrijft het als een cult, waar Bob Iger ook al blij had moeten zijn met een minimum loon.

luc136 Met ander woorden: Disney is niet in overleg en geeft aan dat ze dat pas in Augustus willen doen.
        Met andere woorden: Disney doet momenteel niets en negeert de vakbonden en het personeel.

Draai en keer het hoe je het wilt, de reactie van het personeel en de vakbonden hierop is volledig terecht. Het is toch echt wel Disney die dit een pak sneller kunnen aanpakken,zelfs zonder toe te geven aan alle eisen.
        Gewoon zeggen we gaan pas in overleg in augustus is zeer kinderachtig en totaal niet professioneel van Disney. Zorgen moet je aanpakken wanneer ze er zijn en niet ondertussen de situatie nog verder laten sudderen en stoven, hier worst niemand beter van.

luc136 is die afspraak in augustus eenzijdig door Disney bepaald, of is dit in overleg met de bonden afgesproken?

Klinkt nu meer als een uitstektechniek. Terwijl de vakbonden natuurlijk tactisch voor dit moment kiezen, zo net voor de drukke zomerperiode.

Al met al geen voedingsbodem om tot een oplossing te komen.
        Uiteindelijk allemaal verliezers, zowel de directie, personeel als bezoekers.

• Chingu heeft hierop gereageerd.

Spiegelbeeld Vaak zijn er periodieke overleg momenten tussen vakbonden en werkgevers.
          Alleen zie je wel vaker in dit soort situaties dat vakbonden vanuit hun organisatie(dus niet het bedrijfsspecifieke gedeelte) proberen druk te zetten door op voorhand te staken. Dit is een manier om de werkgever onder druk te zetten en zo geen gezichtsverlies te lijden bij hun achterban.

Dit is aan het lijden tot zo een typische situatie waar een bedrijf spreekwoordelijk €100 per persoon voorzien heeft als maximum. Het personeel wilt ook die €100 hebben, maar de vakbond verantwoordelijken wachten niet dat overleg af en proberen nu via drukking die €100 euro al te vragen en zij zullen uiteindelijk via overleg en tijdverlies €30 krijgen + een verhoging van €20 over een periode van x-aantal maanden...
          Vakbond is de grote winnaar, want de afgevaardigden hebben dit voor elkaar gekregen, de vakbondsleiders halen hun politieke overwinning binnen en het bedrijf heeft even moeten zweten, maar uiteindelijk winnen zij ook.
          De enigste die verliest in deze situatie is zoals gewoonlijk de werkman die nu op de foto's staat en opgestookt wordt door de afgevaardigden.(Vergeet niet dat deze meestal een beschermde functie hebben)
          De werkman heeft dus amper €50 extra van de voorziene €100, zij hebben vaak de bruggen opgeblazen met hun overste en die positieve evaluatie mogen zij ook vergeten.

paterdave2 Dus omdat jij dan daar toevallig loopt en zoals jij zegt goud betaald mag het personeel geen gebruik maken van hun grondrechtelijk recht???

Jawel hoor, maar ik heb vervolgens het recht om daar wat van te vinden. En om volgende keer weer lekker naar Europapark te gaan, daar weten ze tenslotte wel wat doorwerken is.

@paterdave2 Weggaan en je collega's in de shit laten zitten is ook niet heel fijne gedachte denk ik. Als jij door inderdaad solidair met je collega's te zijn gaat staken wel dingen kan behalen waar iedereen beter van word is dat denk ik beter dan maar weg te lopen.

Het is een kwestie van afwegingen. Als jij de solidariteit naar je collega's belangrijker vindt dan je eigen geluk en welzijn dan moet je in zo'n situatie vooral blijven zitten waar je zit. En jezelf realiseren dat het om de paar jaar terugkeert.

Ik heb zo'n idee dat de schade voor Disneyland wel meevalt.

Boekingen zullen nauwelijks geannuleerd worden omdat ze toch vaak al lang van tevoren gedaan zijn. Daarnaast blijft men (denk ik) toch wel terugkomen. Het gaat bij Disneyland om het IP, niet zozeer om het weergaloze attractieaanbod. Aangezien ze geen concurrentie hebben, zullen de bezoekers toch wel terugkomen, ongeacht of de waardering van het vorige verblijf een 8 of een 10 was. Het Studio's park heeft er, met zijn vele schuttingen, lange tijd niet uitgezien (doet op eenzelfde manier afbreuk aan de waardering) en toch blijven de mensen komen.
          Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat Disney het niet vervelend vindt of dat staken geheel zinloos is, ik wil enkel de impact wat nuanceren.

6 dagen later

En er gaat weer gestaakt worden. Ben benieuwd hoe massaal het gaat worden.

Ik lach me stiekem nog wel kapot om de uitspraak "we gaan elke dag staken". Sindsdien is er 1 keer een staking van de vakbond geweest...

Ik denk dat ze stiekem ook wel zijn geschrokken van de reactie van het publiek tijdens de avondshow die omwille van de demonstranten lastminute gecanceld werd. Het lijkt me dat je dat als organisatie niet dagelijks wilt veroorzaken.
          Dat er nu weer opnieuw gestaakt wordt vanuit de vakbod, lijkt een reactie te zijn op de onaangekondigde staking van afgelopen maandag: https://www.looopings.nl/weblog/22763/Toch-demo.html

14 dagen later

Weet iemand hoe de stand van zaken nu is betreft aankomende stakingen? Is het afgelopen, of gaan ze binnen kort weer beginnen als het hoogseizoen begint?

Jailsamer Er zijn nog nieuwe stakingsaanzeggingen dus ze gaan gewoon voort, al is het niet elke dag.

Dat Natacha Rafalski nu gekozen is om voorzitter te worden van AmCham verhoogt de wrevel. Dit is een organisatie die meer dan 200 Frans-Amerikaanse bedrijven vertegenwoordigt om zo de relaties tussen beide landen te optimaliseren.

4 dagen later

In juli en augustus zullen er geen stakingen zijn.