Chingu "wees geen last voor iemand anders"
Ik vind dit richting de werknemers wel enigszins ongenuanceerd. Dit zou dan immers ook moeten gelden voor werkgevers en niet alleen voor werknemers. We zitten immers in een tijd waar de vraag naar arbeid hoog is, de inflatie enorm is, en vele bedrijven grote winsten rapporteren (al is Disney qua grote winsten zo uit mijn hoofd nog steeds enigszins herstellende van de COVID-periode, dus die laatste gaat dan niet 100% op). Grote bedrijven willen profiteren van de vrije markt, dan moeten ze ook accepteren dat hun werknemers die vrije markt ook kunnen gebruiken.
Het valt me wel op dat mensen die aan de kant van grote bedrijven staan altijd wel een reden hebben om tegen stakingen en dergelijke te zijn:
- Het gaat goed met de economie, dus het staat je vrij ergens anders heen te gaan => niet staken
- Het gaat slecht met de economie, dus je kan nu toch geen andere baan vinden => niet staken
Een beetje een dystopische gedachte gezien de tijd waarin we nu leven. Wil niet zeggen dat ik het altijd met werknemers eens ben hoor. Maar ruimte voor dialoog hoort er gewoon te zijn.