stijnmaas Misschien is het echte probleem hier niet het materiaal zelf, maar de perceptie dat de Efteling overal een ‘perfecte’ uitstraling moet hebben. Een beetje eenvoud zoals dit plafond zorgt voor een authentieke balans.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een deel van de stijl van die Efteling is dat bepaalde dingen gewoon bepaalde dingen mogen zijn en daar ben ik het nog steeds enorm mee eens. Het bekendste voorbeeld zijn de bankjes in het Sprookjesbos: twee lage pilaren van baksteen met een plank hout erop, waarbij die plank in een rustige kleur is geschilderd. Maar als voorbeeld werd ook genoemd dat iets als ventilatiebuizen gewoon onopvallend geschilderd kunnen worden en verder gewoon ventilatiebuizen kunnen zijn zonder zware thematisatie. Hector was daar een goed voorbeeld van.
De hele reden dat het plafond veel mensen tot nu toe niet eens is opgevallen is omdat het gewoon een plafond mag zijn. De balkjes zijn geschilderd en niemand kijkt ernaar, dus het is prima. Was getekend door iemand die het plafond jaren terug al was opgevallen, ironisch genoeg.
stijnmaas Ik vraag me ze, zit de charme van de Efteling in de perfectie, of juist in de combinatie van eenvoud en sprookjesachtige details?
In de Efteling is eenvoud gelijk aan perfectie. Quote van Eftepedia die dit beter uitlegt dan ik ooit zou kunnen:
Dat Van de Ven veel heeft geleerd van Pieck blijkt ook uit een anekdote die hij vertelt in de documentaire Het leven van Anton Pieck. Daarin toont Ton een schets voor een tafel met bankjes in de vorm van een bloem, met meeldraden als bankjes en de stamper als tafel. Op de grond de bladeren van de bloem. Ton toonde de tekening aan Anton Pieck om naar zijn reactie te vragen, waarop Pieck Ton aankeek en vroeg of hij niet gedacht had aan twee paaltjes met een plank voor mensen om te rusten. Op dat moment realiseerde Ton zich waarom Pieck zo'n succes betekende voor de Efteling: Bij romantiek gaat het "om die eenvoud, het spontane. Niet het intelligente".
De Efteling is meer dan Anton Pieck, maar de principes waarop Pieck ontwierp maken nog steeds de typisch Eftelingse sfeer. Zat mensen die je zullen vertellen dat Eftelingse sfeer te maken heeft met details, maar het is juiste het gebrek aan details wat het hem maakt. De details die er zijn, zijn vanuit het oogpunt van compositie heel subtiel geplaatst. De perfectie zit hem in de eenvoud. Of om het in moderne taal te vatten: less is more.