Oew leuk, een jaaroverzicht-topic! 😃
2022 was een topjaar! Sowieso heb ik buiten de attractieparken om veel uitstapjes kunnen doen, dat vond ik echt een verademing na de voorgaande Covid-jaren. Qua attractieparken was het ook een erg fijn jaar, ik heb erg veel mooie nieuwe parken mogen ontdekken in diverse hoeken van Europa en dichterbij huis ook veel kleine parkjes in de buurt kunnen bezoeken. In totaal heb ik maar liefst 87 nieuwe coastercredits kunnen afvinken, waaronder mijn 500e. Zoals ik zei, een topjaar!
In het voorjaar heb ik veel parken in Nederland en België bezocht. Een paar keer Toverland met mijn abonnement, waaronder eenmaal met camping-overnachting en Troy-beklimming - dat was echt heel gaaf! In Walibi Belgium heb ik Kondaa mogen uittesten, toffe baan maar niet helemaal wat ik hoopte, al kwam dat misschien door de frisse dag. Later in het jaar heb ik ook herhaalbezoekjes aan Efteling, Phantasialand en Slagharen gedaan, altijd leuk. Verder heb ik heel veel kleine parkjes bezocht: Kinderstad, Mega-Speelstad, Plopsa Indoor, Oud Valkeveen, Sybrandys's, Duinen Zathe, Drouwenerzand, Waarbeek, Hoge Boekel, Julianatoren, Panky's, en een paar dagen geleden Beverland. Alles om te zorgen dat ik mijn Nederland- en België-coasterbingo zou binnenhalen! Voor Nederland mis ik alleen nog de achtbaan in Mini Mundi die langdurig stuk is, maar de België-bingo heb ik inmiddels binnen 😎
Daarnaast heb ik afgelopen jaar ook veel mooie reizen kunnen maken. In het vroege voorjaar stond een weekendje Europa-Park met de hele familie op de planning, dat was erg gezellig en het park beviel weer goed als altijd. In juni heb ik een mooie reis door Italië mogen maken, met 5 mooie attractieparken: Movieland, Gardaland, Mirabilandia, Fiabilandia en Cavallino Matto. In augustus volgde een heerlijke (maar wel erg warme) week in Frankrijk (Jardin d'Acclimatation, Futuroscope, Disney, Nigloland, Walibi RA, Vulcania en Le Pal). In september heb ik voor de Dark Ride Database de IAAPA Expo in Londen bezocht, met daarbij ook een paar attractieparken in de buurt (Chessington, Legoland, Thorpe en Drayton Manor). En eind oktober ben ik nogmaals de plas overgestoken, toen voor een herhaalbezoek aan Alton Towers en een zooitje nieuwe parkjes langs de kust (Pleasurewood Hills, Joyland, Great Yarmouth Pleasure Beach, Fantasy Island, Botton's Pleasure Beach). En begin december nog een nachtje bij Bremen om Magic Park Verden te bezoeken. Al met al een flinke lijst met vakanties dus, en een heel erg gaaf jaar om op terug te kijken 😃
En volgend jaar wordt ook gaaf! Dan staan in elk geval California's Great America, SF Discovery Kingdom, Las Vegas, SF Magic Mountain, Knott's Berry Farm, Universal Hollywood en Disney Anaheim op de planning - mijn eerste keer aan de westkust! 😎 En daarnaast zal ik vast ook wel in allerlei parken dichterbij huis belanden om de NL-bingo binnen te halen en bij te houden, en wellicht staan er nog andere Europese uitstapjes op de planning.