Deze zomer heb ik in mijn eentje 2,5 week met de trein door Europa gereisd. Veel steden, veel pretparken. Ik heb er in één ruk in stream-of-consciousness-stijl bescheiden TR’s van geschreven. Ik heb foto’s gemaakt met zowel mijn inmiddels stokoude Sony Cybershot uit 2009, maar wanneer ik een grote hoek wilde hebben heb ik mijn telefoon gebruikt - evenals wanneer ik me lui voelde. Veel leesplezier of -ergernis.
Holiday Park
Mijn reis begon in Heidelberg, een stad die ik heb gekozen omdat het de tweede wereldoorlog zonder schade heeft doorstaan, maar ook door de nabijheid van Holiday Park, en Tripsdrill, zo bleek later. Nog voordat ik de stad had kunnen verkennen, was ik al onderweg naar Holiday Park. Mijn hostel zat naast het station van Heidelberg, en vanaf daar was het een uurtje met de trein naar Haßloch - en vanaf daar een klein stukje met de shuttlebus van het park zelf. Heel goed te doen!
Mijn eerste indruk van het park was goed: de Plopsa-thematisatie is aantrekkelijk, en de paden en beplanting zien er netjes uit. Hoewel ik al had gelezen dat Expedition GeForce tegenwoordig vaak pas om 12:00 zou openen, ben ik hier toch al eerste heen gelopen na het openen van het park. En inderdaad, dicht. Later zou ik alsnog voor een dichte wachtrij staan, want om 12:00 kwamen ze erachter dat de baan kapot was, terwijl er zich al een behoorlijke rij had gevorm. De rij halveerde zich na verloop van tijd, en om 12:45 ging de baan open. Ik had de allereerste trein van de dag te pakken, backseat nota bene! Na mij vertrok er nog een trein, maar deze bleef steken in de remmen waardoor de baan er weer drie kwartier uit lag.
Lange rij
Uiteindelijk heb ik nog één ritje gehad, maar door de verschrikkelijke operations en al die mechanische problemen liet ik het daar maar bij. Ik heb voor mijn gevoel te weinig ervaring met de baan om een goed oordeel te vormen, helaas. De rit was natuurlijk top en ik had er nog graag tien keer in gewild, maar ik weet niet waar ik hem in mijn ranglijstje zou moeten zetten. Een paar observaties: lekker gevarieerde layout, beetje rammelig (maar niet storend), mooie groene omgeving, en god wat een verschrikkelijke operations.
Lekkere bochtjes
In de tijd voordat Expedition GeForce zou openen, ben ik eerst maar naar Sky Scream gegaan, een Premier Sky Rocket. Aardig gethematiseerd gebiedje (relatief dan), wachtrij met schrikeffecten, en een achtbaan die eruit ziet als een K’nexconstructie, in plaats van een echte achtbaan. Ik ben geen fan van wilde dingen achteruit doen, maar ik kan het hier prima tolereren, en de stukken vooruit zijn verrassend leuk. Prima baan eigenlijk, maar dat wist ik al van Tempesto uit Busch Gardens Williamsburg.
RIP Superwirbel
Holiday Park heeft ook een indoorgedeelte, gethematiseerd naar een of andere elfenbende van Studio 100. Geen idee, maar het is best een sfeervol halletje, en er staat een achtbaantje: Tabalugas Achterbahn. Ik kon meteen instappen. Niets mis mee, leuk dingetje, en makkelijk te onderschatten.
Wat hadden ze verder nog eigenlijk? Mijn eerste sky flyer, wat toch best leuk was. Ik kreeg ‘m niet over de kop, maar dat hoefde ook niet per se. De star flyer was prima, maar ik mocht mijn camera niet meenemen. Jammer, want het park biedt al weinig kansen om mooie foto’s te maken. Vanuit dat perspectief is het gewoon een lelijk park.
Ik heb meer rondgelopen dan dat ik attracties heb gedaan. Wickieland zag er aardig uit, Majaland ook van een afstandje. Ik heb een tijdje naast de fontein op het entreeplein gezeten om even wat persoonlijke belastingzaken af te handelen en om mijn broodtrommeltje te reinigen, want die had ik al een paar dagen non-stop in gebruik voor allerlei spijzen. De fontein was een populaire attractie, het was best vermakelijk om kinderen zich met de fonteinen te zien vermaken. Intern applaudisseerde ik voor de plastic fles die ze op ingenieuze wijze bovenop een waterstraal wisten te balanceren.
Het zijn de kleine dingen waar je je mee moet vermaken in Holiday Park. In twee uur kun je klaar zijn, mits alle attracties draaien natuurlijk. Als je van plan bent een hele dag te spenderen, neem dan iets extra’s mee, zoals je belastingaangifte.
Geinig ingangsgebied. Let op de boekenstapels op de plaats van ontbrekende pilaren!
Expedition GeForce ligt mooi tussen het groen
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?