mikeee Maar was een beetje leven in dit gebied niet juist wat nodig was?
Ja, maar dat had niet ten koste hoeven gaan van de designfilosofie van Avalon. Wat er nu staat voelt haast cinematisch aan, Merlin's Quest en Fenix zijn vrijwel volledig thematisch weggewerkt. Alleen de achtbaantrack is een vreemde eend in de bijt, maar door de kleur en de manier hoe de baan met het landschapsontwerp verweven is voelt ook dat vrij genuanceerd aan. Men had dit ongetwijfeld kunnen behouden ipv het nu meer schreeuwerige Avalon 2.0. Dat is waar (in ieder geval bij mij) de ondertoon van teleurstelling/zorgen vandaan komt.
Die stijlbreuk vind ik opvallend, want in principe zijn de belangrijkste spelers bij dit project allemaal ook betrokken geweest bij Avalon 1.0. Ook zijn ze plots afgestapt van de kernverhaallijn tussen Merlijn & Morgana en de uitgesproken plannen om in de toekomst de aanwezigheid van Arthur uit te breiden in het gebied. Eveneens is het meer volwassen/minder kiddy karakter van Avalon niet doorgetrokken en zie je feller kleurgebruik bij de nieuwe toevoegingen.
Wat heeft hiertoe geleid? Is de stempel van Jean Jr. zoveel anders nu zijn vader er niet meer bovenop zit? Blijkt uit onderzoeken dat alleen een handjevol pretparkfans lyrisch was over de stijl van het huidige gebied en de gemiddelde bezoeker deze nieuwe richting juist meer waardeert? Of is dit vooral een project van de recenter aangetrokken ontwerpers en focust Peter van Holsteijn zich momenteel al op het volgende grote project?
Puur speculatie, maar ik zei al eerder dat Pixarus wel erg veel Avalonische zonneraampjes had en het (stereotype Toverlandse) rietdak niet echt paste bij het steenwerk, elders zei iemand dat het ontwerp van de Boathouse eigenlijk gekopieerd is voor het andere deel van de attractie. Als je op het overzicht kijkt zie je deze boathouse-kopieën elders meer terugkomen. Door dit gebrek aan variatie en eigenheid + ander kleurgebruik is het bijna alsof er een andere ontwerper met een beperkt stijlboek achter deze uitbreidingen zit. Die eigenheid vind je wel terug bij Sparky en Juna, maar die zijn dan weer een breuk met de oude Avalonische stijl en duidelijk van dezelfde andere hand (niet Peter) achter de nieuwe Toos en Morrel-designs. Als iemand met interesse in character design vind ik ze beide heel tof als ontwerp an sich, maar Juna en Sparky passen eigenlijk niet in Avalon. Als nieuwe vriendjes van Toos waren ze dan weer wel perfect geweest.