Robkuh84 minimale leeftijd (8 jaar)

Het is vooral een knipoog naar het Slot dat bij opening ook voor iedereen vanaf 8 jaar te bezoeken was.

Jacko De eerste 3 jaar zal het groen vooral flink moeten groeien om die sfeer enigzins te bereiken.

Dat belooft wat voor het groen van Max&Moritz komende lente! Die gaat ook zijn derde jaar in.

Neoxl ook ik stoorde me aan het feit dat 'kapel' en 'abdij' door elkaar gebruikt worden. Een kapel is iets anders dan een abdij. Verder superenthousiast en De Efteling kennende wordt er zeker nagedacht over de realisatie van de thematisering. Waar ik wel erg benieuwd naar ben is de rol van het orgel in het geheel. En ja, er is genoeg duiding in de making-of's en de show(s) van Otto en Virginie.... Maar toch...

Neoxl Het lijkt er overigens op dat de voormalige ingang van het Spookslot nu volledig herbouwd gaat worden in de te bouwenuitgang...

Neoxl ...'de te bouwen uitgang'.

Vriendelijk verzoek om dit te beperken tot 1 post. Je kunt je posts editten als je iets vergeten bent, klik daarvoor op de drie puntjes rechtsonder bij je bericht en druk dan op 'bewerken'. Dank alvast.

BlueSpirit Waar ik mijn twijfels wel nog een beetje over heb, is de indeling van het plein. Er zijn wéér redelijk wat groenperkjes toegevoegd, wat ik jammer vind. Waarom niet gewoon een groot plein, mét bomen zoals op het TvdV plein?

Op een tekening kan zoiets altijd heel anders overkomen dan in het echt, maar dat gezegd hebbende ben ik daar ook wel een beetje bang voor.
En juist in zo'n sfeervol themagebied is het fijn als je wat ruimte hebt om te zitten, maar ook om te lopen en gewoon van het gebied te genieten. Je wilt niet continu in een grote mensenmassa lopen en dat zal op drukke dagen toch wel snel het geval zijn als de paden niet al te groot zijn. Maar ik houd nog een slag om de arm dat de indeling zoals op deze concept art wellicht niet helemaal 1 op 1 zal zijn wat het gaat worden.

Robkuh84 Ik denk (en hoop) dus dat er met echte acteurs gewerkt gaat worden.

De Efteling en entertainment, dan geef je ze iets om gelijk weer weg te bezuinigen. Nee ik denk niet dat er acteurs komen (afgezien van de kleine act van de charlatans en wss iets tijdens de opening)

Maikel Het enige waar ik me zorgen over maak is de single-riders wachtrij. Want die worden voor zover ik het kan zien via een korte zijroute via de trap aan de zijkant van het gebouw naar binnen gestuurd, waardoor zij een groot deel van de beleving in de wachtrij gaan missen.

Ik weet niet of deze al voorbij was gekomen, maar kwam 'm tegen op Twitter. Als je goed inzoomt op de High Res foto, zie je dat dat trappetje nergens naar leid én niet aangesloten is op de single-line.

Blauw is dan dus de Single-line, geel de normale familie rij. Vanuit dit oogpunt lijkt het dus dat je toch bij het kerkhof terecht komt en dus de volledige beleving gaat krijgen.

Er loopt wel een 3de rij naar/vanaf het trappetje langs het gebouw maar dat kan ook een nood route zijn bedenk ik mij nu 🤔 Zou verklaren waarom die naar boven gaat/van boven komt en waarom het langs het gebouw langs loopt maar niet naar de poort.

Edit:

Hier goed te zien;

Kan ook misschien een oversight zijn? Zou anders nog best een lange single riders lijn zijn. Het bordje bij de trap komt ook redelijk overheen met 1 van de bordjes bij de ingang/

PatrickO waren de gevelstenen bij Vrouw Holle niet de originele die teruggeplaatst werden?

En in originele uitvoering was het volgens mij ook maar wat stuc-werk, dus ik vermoed dat dit ook gewoon in het stuc-werk verwerkt zal worden.

Het maakt het voor mij gewoon zeer duidelijk hoeveel liefde en aandacht er in Dance Macabre gestoken wordt, en een driedubbele bevestiging dat Jeroen de absoluut juiste ontwerper hier voor is. Ik kan niet wachten tot wanneer we de details in het echt gaan kunnen terugvinden.

scagen r loopt wel een 3de rij naar/vanaf het trappetje langs het gebouw maar dat kan ook een nood route zijn bedenk ik mij nu 🤔 Zou verklaren waarom die naar boven gaat/van boven komt en waarom het langs het gebouw langs loopt maar niet naar de poort.

Waarschijnlijk een combinatie van een nood route en een pad voor personeel zoals dat ook buiten de wachtrij van Max & Mortiz ligt.

Kevjoe

Nee, de nieuwe versies zijn polyester of iets dergelijks, ze zitten ook geschroefd ipv gemetseld, niks mis mee qua looks, maar hoop stiekem toch dat ze het bij DMC uitvoeren in steen/beton/cement…

BlueSpirit ik heb een hele tijd zitten staren, maar ik vind momenteel dit het meest aannemelijk:

Blauw de SRL die dus langs het gebouw omhoog gaat (en wie weet bij het houten huisje in het kerkhof weer aansluit voor de grouper) en rood de normale rij die een lus langs de 'binnenplaats' van de kruisgang maakt en dan terug langs de ingang de kruydentuin in.

JrmWrm ik snap waar je vandaan komt maar hoewel het op de tekening niet zo lijkt is als je naar de plattegrond kijkt weldegelijk een dubbel pad volledig rondom de binnenplaats aanwezig.

Dit laat wel zien dat er inderdaad ruimte is voor 3 paden vanaf de entree, waarvan 1 naar de trap en 2 richting de kruydentuyn

• JrmWrm heeft hierop gereageerd.

Herbergier Tja, zo'n rij hebben ze bij alle nieuwe attracties min of meer al aangelegd. Denk niet de vraag of, maar eerder wanneer.

PatrickO Volgens mij zijn dit exact dezelfde als bij het oude huisje; ook daar waren ze op de stenen geschroefd. Vergeet niet dat deze gezichtjes pas in 2006 werden toegevoegd.
              Echte stenen zijn het dus nooit geweest.

scagen goed punt! Dan ga ik er maar van uit dat de SRL in de hoek onderin dus afsplitst en via het houten hutje bij de grouper in het kerkhof komt en de normale rij dan dus verder gaat door de kruidentuin. Zou die trap dan idd een nooduitgang zijn?

Dus op rustige dagen betreed je de wachtrij direct via de Kruidentuyn? Ik houd hoop dat de Kruysgang alsnog overdekt wordt met als knipoog naar de kloostergang, en ook zoals in de schets ontwerp -rood omcirkeld- van vorige jaar werd getoond 🙂

QDude24
              Hier is ie duidelijk te zien :

• Ron heeft hierop gereageerd.

MrRC Hier is ie duidelijk te zien :

Dat wordt een nieuwe Gijs. Matroos Gijs gaan we hier niet meer terug zien. Ik denk dat bij de Meermin de enige plek is waar Matroos Gijs nu nog zou passen tenzij de Efteling meer weet dan wij.

Ik was eigenlijk al enthousiast over het hele project, maar dat enthousiasme wordt eigenlijk steeds groter. Alleen had ik bij de wachtrij graag iets van een kloostergang gezien zodat de wachtrij overdekt had kunnen zijn.