Ik hoop toch dat we al iets eerder van het Huyverwoud mogen genieten. Ik kan me herinneren dat het gebied rondom De Vliegende Hollander ook al toegankelijk was voordat de attractie daadwerkelijk opende. Op deze manier krijgen bezoekers toch alvast een beeld van wat ze kunnen verwachten en zijn ze meer geneigd om nog eens een bezoek te brengen zodra de attractie geopend is. De Charlatans zouden hier hun show gedurende de zomer kunnen opvoeren en wellicht kunnen er alvast wat kleine verrassingen in het gebied in gebruik worden genomen zodat er al een beetje leven in komt.
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
Het is wel apart om net ná het hoofdseizoen te openen. Maar persoonlijk heb ik altijd zoiets van: "Het is af als het af is". Dus ik zie liever een opening laat met een attractie die volledig af is, dan een opening net vóór (of tijdens) het hoofdseizoen die dan maar half af is en nog veel aan moet gebeuren.
Wat dat betreft ga ik er van uit dat het tegen die datum ook gewoon écht klaar is. Echter: Als je uit gaat van "Het is klaar als het klaar is", dan is het wel heel erg vreemd om juist zo ver op voorhand de openingsdatum al te communiceren. Ik vermoed dus wel dat er íetsje meer achter zit dan alleen "klaar", maar ik denk niet dat het bijzonder veel is ofzo. Wellicht dat de attractie sowieso niet voor het hoogseizoen klaar kán zijn, maar wel al eind augustus ofzo. Naseizoen openen is niet heel boeiend en dan maakt het ook zeker niet meer uit om wat eerder of later te openen. Dan kunnen ze prima zo een datum prikken om een leuke gimmick te hebben bij de opening in een halloween sfeertje.
Tim Ik denk dat vertraging bij de bouw en mogelijke kinderziektes de oorzaak zijn. Openen in laagseizoen voor "betere sfeer" is oprecht flauwekul. Het jaar erna is de attractie ook gewoon geopend in de zomer hoor.
Als bovenstaande daadwerkelijk de realiteit is, dan is het in oktober openen voor de sfeer echt zo gek niet. Immers is dat het moment dat je de coolste foto's van de attractie in de schemering kunt maken, wat juist bij deze attractie heel goed past. Die foto's gaan rond: Gratis reclame.
In de zomer zal die kans er (bijna) niet zijn en zullen de foto's bij daglicht rond gaan. Voor veel attracties prima, maar juist voor dit thema niet bepaald ideaal.
Denk dat ze nu liever ruim plannen dan krap na alle toestanden met het hotel. Ze kunnen altijd nog zeggen dat het als nog eerder opengaat. Zal flink gefinetuned moeten worden. Bezoekers in de zomer ontvangen ze toch wel, het is juist een uitdaging om het laagseizoen te vullen. Door het Huyverwoud zelf in ieder geval in de zomer al open te stellen kunnen ze dit gelijk als promotiemoment pakken.
Vandaag nog eens gaan kijken en ik was toch onder de indruk hoe groot het gebouw wel is! Ik kan me inbeelden dat er binnenin ook nog heel veel werk is om alles te decoreren en finetunen.
- Bijgewerkt
De grafzerk van de Britse zangeres Kate Bush keert niet terug in Danse Macabre. Dat heeft een woordvoerder woensdag van de Efteling bekendgemaakt. "Hij heeft een mooi plekje gekregen in het erfgoedarchief van ons park", vertelt de woordvoerder.
De zerk van de zangeres was ruim veertig jaar te zien in het attractiepark. De steen stond in de tuin van de attractie omdat de zangeres in 1978 een aantal clips opnam in het park.
- Bijgewerkt
Ik dacht dat dit al bekend was? Of in ieder geval leek het mij niet meer dan logisch dat die zerk niet hergebruikt zou gaan worden. Natuurlijk gaat dit gewoon naar het archief, daar hoort het thuis.
Ben ik de enige die het krankzinnig begint te vinden dat er zo op die zerk wordt gefocust door de media? Het is voor ons als liefhebbers, vanwege het verhaal erachter, best een toffe prop maar het gewone volk geeft hier toch helemaal niks om?
Trollenbol Normale bezoekers wisten niet eens van het bestaan af van de grafzerk. De enige reden dat die grafzerk zo populair werd, kwam door de aankondiging van de sluiting van het Spookslot en Kate Bush die ineens weer relevant werd.
- Bijgewerkt
Jammer! Al was dit wel te voorspellen. Ze was verbonden aan het Spookslot zoals het er stond, maar met het nieuwe gebied heeft ze helaas vrij weinig meer te maken. Aan de andere kant denk ik, het had enorm weinig ruimte ingenomen als deze alsnog geplaatst zou worden en zou een leuke herinnering zijn aan het oude Spookslot dus zet gewoon neer. Gelukkig is er nog een knipoog naar de Kate Bush opnames in Den Swarte Kat.
wh_k Ik kan me voorstellen dat het her-gebruiken van een oude grafsteen ook een duidelijk verschil in kwaliteit/stijl laat zien en het daarom niet bepaald mooi/goed in de nieuwe omgeving zou staan.
Krijg je een beetje het effect als in sommige tekenfilmpjes, waar je vooraf al kunt herkennen welke rots kapot gaat ofzo.
Er is toch al een verwijzing naar Kate.
Ik denk dat deze grafzerk alleen maar zal misstaan. En het is niet meer het Spookslot natuurlijk.
Het gemeenteblad had nog een nieuwtje:
Aanvraag vergunning voor het wijzigen van de brandcompartimentering van een attractie in aanbouw aan Europalaan 1 te Kaatsheuvel
Ontvangen aanvraag omgevingsvergunning:
- Europalaan 1, 5171 KW Kaatsheuvel, wijzigen van de brandcompartimentering van een attractie in aanbouw (0809Z2302826 ontvangen 14-12-2023)
https://www.looopings.nl/weblog/24584/Efteling-presenteert-eerste-Danse-Macabre-souvenirs.html
De eerste souvenirs zijn verkrijgbaar. Ben benieuwd hoe uitgebreid de uiteindelijke souvenirlijn gaat worden. Wat denken jullie?
Ik denk dat de Spookpoes wel een hitje kan worden. Die moeten ze ook als knuffel uitbrengen. Ook al is de doelgroep waarschijnlijk iets ouder voor de attractie, een kat vinden veel kindjes leuk dus die willen ze hebben zodra ze die zien.
- Bijgewerkt
Bijzonder om een ontwerptekening uit te brengen als ansichtkaart, maar het was dan ook wel een erg mooie tekening. Benieuwd of de kat uiteindelijk nog een naam krijgt. Denk dat ze daar inderdaad zeker meer aandacht aan mogen schenken in de toekomst in de vorm van een knuffel, t-shirt o.i.d. Ik zie ook nog wel een boek verschijnen met het verhaal van de Charlatans. En wellicht de gebruikelijke cap en mok zoals toen ook is gedaan met de achtbanen souvenirs 2 jaar geleden.
- Bijgewerkt
In deze nieuwste aflevering van Kleine Boodschap wordt de soundtrack en soundscape van Baron 1898 compleet ontleed. Fantastisch om te ontdekken hoeveel details in dit (kleine) thema gebied aangebracht zijn met muziek en vooral geluid!
Ergens aan het eind van de aflevering benoemt René Merkelbach dat er voor hem nog veel werk aan de winkel is voor Dance Macabre. Het najaar van 2024 als deadline klinkt voor Merkelbach namelijk niet heel ver meer weg. In het Bouwfoto's topic van Dance Macabre hier op het forum, is al redelijk goed te zien hoe dit themagebied zich ontwaakt. Gegeven aflevering 370 van Kleine Boodschap over de muziek van Baron 1898, ben ik des te nieuwsgieriger geworden naar het 'geluid' van Dance Macabre. Het DMC gebied lijkt voor het oog al goed te zien, maar de soundscape blijft nog een mysterie..!
Bij deze een update over het verhaal via eftelfee. Klinkt niet heel ingewikkeld.
Eftelabbo
Een eeuwig spelend orkest(eeuwig varen van DVH). Een kat die -langzaam- van gedaante wisselt (zie Leeuw DVH), Draaischijf Sirocco x VV. 'Overdag's is Joseph schoolmeester bij Max & Moritz en 's-avonds dirigeert hij de Danse Macabre.' (stem: Jambers). Soundscaping van de Baron wordt ook gedomineerd door een orkest..