Meint In dit soort discussies en beslissingen zijn ook helemaal geen feiten.

Hoezo niet? Feit is dat de attractie toe is aan behoorlijk wat onderhoud. Feit is dat het voor de gemiddelde bezoeker niet meer interessant is. Aanname die je uit die feiten kunt maken is dat kosten niet opwegen tegen de baten. Dan kan je nog zo veel nostalgie hebben, oude meuk is en blijft oude meuk.

keey87 Het minst favoriet is voor mij persoonlijk geen argument.

Op zichzelf staand niet nee, maar als er een grote kostenpost aan dreigt te komen en er zijn nog maar weinig bezoekers echt geïnteresseerd in de attractie, dan ga je toch wel andere dingen overwegen.

Liampie Zullen we de discussie gewoon op het onderwerp voeren in plaats van elkaar zo neer te sabelen omdat je het niet met iemands argumenten eens bent?

Zo, het heeft wat los gemaakt. Heb niet alle berichten gelezen.
    Ik heb een dubbel gevoel. De sfeer buiten was fenomenaal daar. Spookslot zelf, daar kwam ik niet meer.
    Ben alleen bang dat het mooie bos en het heksenpad verleden tijd zal gaan zijn. En dat zou ik echt verschrikkelijk vinden.

Voor de rest wel nieuwsgierig. En we krijgen er een attractie voor terug. Zolang Robert-Jaap Jansen met zijn handen van de ontwerpen afblijft, maak ik mij ook geen zorgen over het ontwerp. Alleen als het een Symbolica attractie gaat worden. Dan, nee dan niet.

Jailsamer wat een onzin. Dit is namelijk precies een zelfde iets. De phyton was volledig op en afgeschreven. Alleen vanwege de nostalgische waarde behouden.(althans een stukje) Zo een nostalgische ride als spookslot had een zelfde soort behandeling op zijn minst verdiend. Had dan ipv de phyton opnieuw te bouwen er gewoon een hele nieuwe coaster neer gezet. Een die wel weer van deze tijd is want de layout is wel heel oudbollig geworden.

• Tim vindt dit leuk.

Liampie Maar jij zegt net zelf dat de Efteling geen inhoud brengt in de nieuwste attracties voor kinderen, maar nu mag het voor jou ineens niet geforceerd worden. Wat wil je dan bij een attractie qua inhoud?

Daarnaast haal je allerlei voorbeelden aan die jij niet mooi vind, maar volgensmij staat er nergens in de statuten van de Efteling dat alles enkel goedkeuring mag hebben van Liampie in plaats van die andere 5 miljoen bezoekers. Ben blij dat de Efteling ook naar andere mensen kijkt. Dat er mensen zijn die niet van een Picasso kunnen genieten betekend toch niet dat in alle musea's enkel Rembrandt mag hangen.
    Vooralsnog hebben op Google Maps NEST! en M&M allemaal hogere reviews dan het Spookslot, maar als Liampie het anders vind dan is het toch anders en hebben die andere mensen schijnbaar geen smaak. Als iedereen echt zo lovend op het spookslot is en er bij elk bezoek zou komen, dan had de attractie waarschijnlijk een veel hogere waardering gehad en had het management andere keuzes kunnen maken.

En waarom zou er in de Efteling geen speeltuin mogen staan die ook in Helledoorn of Slagharen kan staan, is dat ook weer omdat enkel Liampie dat niet wilt, en daarom de marktonderzoeken die de Efteling doet dus niet kloppen?

Ja er zijn dingen die mooier kunnen aan zowel NEST! en M&M, maar dan zeggen dat jouw mening meteen feit is en andere het bij voorbaat fout zullen hebben. Dat is natuurlijk niet zo.

Er is nog geen enkele concept art uitgekomen, maar toch doen hier een aantal meteen Geert Wilders na. Nog voordat de minister één woord gesproken heeft, dient men meteen een motie van wantrouwen in.

'Het minst favoriet' is niet een argument op zich. De attractie is én verouderd/op én trekt nog maar weinig bezoekers én is by far de minst favoriete attractie. De redenering gaat verder dan alleen 'hij staat onderaan het lijstje', want inderdaad dan zou je bezig blijven met attracties verwijderen. Neemt niet weg dat een relatief lage gastwaardering wel een relevante factor is.

In de podcasts van Looopings uit 2019 was het Spookslot helemaal nog niet zo slecht gewaardeerd. Waar is dat dan ergens mis gegaan in twee jaar? Uitspraken over waardering zijn leuk, maar niet heel erg te volgen en daarmee niet perse betrouwbaar als “maatstaf”.

Kapitein_Van_Der_Decken Helemaal mee eens, mijn wil is wet.

Waar komen trouwens de argumenten vandaan dat het Spookslot niet meer gewaardeerd wordt? Ik heb even de bron niet bij de hand, maar ik herinner me duidelijk dat een of andere hoge pief binnen de Efteling vrij recent heeft bevestigd dat de gastwaardering voor het Spookslot gewoon prima is. Je kunt ook Rides erbij pakken, daar krijgt het Spookslot een 8.

Nee, er staan dus geen rijen van een uur, maar hoezo zou dat wenselijk zijn? Ik vind het mooi dat er een attractie is waar je zo in kan stappen, maar waar je ook zeker nooit alleen in zit. Er zijn altijd mensen te vinden. In mijn ervaring vergelijkbaar met Villa Volta.

Liampie Dat onderscheid zie jij hopelijk ook

Uiteraard zie ik dat ook. Maar goed. Ik gaf enkel een voorbeeld waarin ik specifieke attracties benoemde waar heel veel kritiek op is. En in mijn beleving vind ik dat gewoon onterecht. Kom op, wat hebben wij als volwassenen nou aan M&M en NEST!? Je ziet toch ook wel dat kinderen hier enorm veel plezier aan beleven? Bovendien vind ik deze attracties niet echt te vergelijken met attracties in Hellendoorn of Drievliet. M&M heeft een heel grappig thema dat erg goed aangekleed is. De baantjes zelf zijn ook prima voor deze doelgroep. Dat het spookslot door de ogen van een 9 jarige jochie er al gedateerd uit ziet, dat mag ik toch wel aangeven? Ik zeg niet dat we vanuit zijn perspectief het moeten bekijken. Ik geef alleen maar aan wat zijn beleving was. Ik zag dat namelijk niet zo. Want ik heb het Spookslot altijd wel mooi gevonden maar de laatste jaren sloeg ik het over omdat ik het uiteindelijk wel kende. En heel eerlijk, ik zal het ook niet missen als het er niet meer staat.

Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik kijk in die stralende kinderoogjes van al die kindjes in de Efteling, dan word ik daar ook enorm gelukkig van. En uiteindelijk, bij die specifieke attracties (M&M, NEST!), gaat het uiteindelijk ook om hen. En dat bedoelde ik eigenlijk. Probeer het eens vanuit deze doelgroep te bekijken als het om deze attracties gaat.

Misschien ligt het aan mijn manier van communiceren en ben ik niet duidelijk genoeg, maar in andere reacties merk ik dat bepaalde punten die ik benoem, uitgelicht worden en ik word daar op afgerekend. Terwijl mijn verhaal bedoeld is als een beleving die ik met jullie wilde delen. En als ik in dit topic lees dat alles kut is wat de Efteling de laatste jaren gemaakt/gepresteerd heeft, dan kan ik me daar gewoon niet in vinden. Dat is een persoonlijke mening. En ieder heeft zo zijn eigen smaak en mening natuurlijk. En ik heb die ook.

Als je uiteindelijk ziet wat ze van het gebied hebben gemaakt rond M&M, dan valt daar niets over te klagen. Sinds de opening van Backerij Krumel, zijn de meeste leden onder ons laaiend enthousiast over dit gebied. Persoonlijk, en dit wil ik nog even benadrukken: PERSOONLIJK heb ik wel vertrouwen in het nieuwe project. Want zo kut vind ik (Ja ik persoonlijk) het allemaal niet daar in de Efteling. Er is nog geen ontwerp naar buiten gebracht en iedereen hier is al flink overstuur. Waar hebben we het over.

En misschien moet ik me ook niet mengen in oververhitte discussies. Dan roep ik het zelf natuurlijk op me af.

Ai, ik heb in de afgelopen maanden/jaren weinig discussies meegemaakt waarbij er zo weinig begrip was richting kamp sloop of kamp behoud eigenlijk. Maar dat terzijde.

Laat ik beginnen met het feit dat de PR afdeling van de Efteling (wederom) volledig de fout ingaat met de manier van aankondigen inclusief de inhoud van het artikel. Wat verschrikkelijk slecht en daarnaast ook zonder gevoel voor nostalgie is even meedegedeeld dat het Spookslot uit de tijd is. Wederom een gemiste kans onder andere na het debacle van Carnaval Festival, Monsieur Cannibale en andere voorbeelden tijdens de corona periode.

Als groot Disney fan en inmiddels al jaren steeds minder grote Efteling fan begrijp ik de vergelijking tussen het Spookslot of bijvoorbeeld een Tiki Tiki Room. We hebben het hier over iconen in een park waarvan het enorm zonde is als deze zouden verdwijnen in wat voor vorm dan ook. In deze situatie speelt echter een heel ander punt mee en dat is dat het huidige gebouw in zijn geheel in geen enkele vorm of wat dan ook (en nee, niet door achterstallig onderhoud) door de keuring zou komen. Het oplossen van dit probleem is enkel mogelijk door het één voor één opnieuw opbouwen van het gehele Slot aan zowel binnen als buitenzijde. Persoonlijk vind ik dit gewoon een zeer slechte keuze gezien de attractie in de huidige vorm écht wel achterhaald is en zelfs met nieuwe effecten of voor de normale dagjesmensen (en die blijven voor een groei naar een groter resort toch het belangrijkste) altijd vergeleken zal worden met het "oude" spookslot, kortom: we lopen door want te eng/te saai/etc.

Samenvattend, er is maar één uitweg mogelijk en dat is het volledig slopen van het huidige spookslot en hier een nieuwe attractie voor neerzetten. Ik ben daarin echter vooral benieuwd of de Efteling in de huidige vorm voor elkaar kan krijgen om een attractie te bouwen van de kwaliteit van een Baron/Symbolica/Fata/Droomvlucht inclusief knipogen naar het verleden (of zelfs delen terug laten komen) of dat ze wederom gigantisch de fout in gaan zoals bij een Max & Moritz en NEST.

Quefox_ Hoezo niet? Feit is dat de attractie toe is aan behoorlijk wat onderhoud. Feit is dat het voor de gemiddelde bezoeker niet meer interessant is. Aanname die je uit die feiten kunt maken is dat kosten niet opwegen tegen de baten. Dan kan je nog zo veel nostalgie hebben, oude meuk is en blijft oude meuk.

Jij benadert dit vraagstuk vanuit het perspectief van een hypercommercieel bedrijf. Dat is ten eerste al zeer twijfelachtig. Daarnaast is de desinteresse van de gemiddelde bezoeker geen feit. Het is een (waarschijnlijk) statistisch onderwezen feit dat de interesse voor het Spookslot lager ligt dan die van andere groter uitgevoerde attracties in het park. Dat zijn twee hele andere zaken.

Gebaseerd daarop maak je een aanname, maar daarmee simplificeer je de werkelijkheid. Hoe kun je het Spookslot populairder maken na een eventuele opknapbeurt? Is het Spookslot ondanks z'n lagere bezoekerscijfers wel een goede bijattractie waar bezoekers in tegenstelling tot grotere rides even niet in de rij hoeven te staan? Hoe past het Spookslot in de traditie van de Efteling, een traditie waar ook minder populaire sprookjes in het sprookjesbos deel van uitmaken? Allemaal aspecten die je ook niet kan negeren. "Groot onderhoud + lage bezoekerscijfers = doei" is te simpel gedacht.

Michael Uitspraken over waardering zijn leuk, maar niet heel erg te volgen en daarmee niet perse betrouwbaar als “maatstaf”.

Dit vind ik een interessante, want het idee van Spookslot als laag gewaardeerde attractie gonst al een flink tijdje rond, maar ik vraag me nu ook af waar dit eigenlijk wegkomt? Wil niet gelijk de uitspraak betwisten want geloof best dat het waar is, maar ik vraag me nu ook af hoe dit in de wereld is gekomen.

• Quefox_ heeft hierop gereageerd.
        • Tim vindt dit leuk.

Kapitein_Van_Der_Decken
          Ik zou Google Maps reviews nu niet bepaald een factor noemen om mee te nemen in een beslissingsronde over het al dan niet behouden van een attractie. Ik bedoel maar, heb je al eens meerdere Google reviews gelezen? Niet bepaald de meest snuggere mensen. Als je de toekomst van een attractie moet laten afhangen van Google reviews dan gaan er niet veel meer blijven staan.
          Dat terzijde zou de beslissingsfactor vooral moeten zijn de kosten/baten-analyse én waar wil je naartoe met je identiteit van je bedrijf.
          Disney is zo commercieel als de pest maar ze hebben we een zeer heldere en afgelijnde identiteit.
          De Efteling daarentegen begint meer en meer alle richtingen uit te slaan. En langs de ene kant zie je de vertrouwde Efteling en langs de andere kant zie je een heel andere Efteling opkomen. En nu is er vooral heel veel verwarring binnen die transitieperiode, nl waar willen ze nu eigenlijk in hemelsnaam naartoe?
          Attracties verdwijnen en er komen maar matige voor in de plaats, entertainment verdwijnt en er komt niets of iets matige voor in de plaats, zaken die je al zo lang kent zijn kapot en worden niet hersteld of verdwijnen geruisloos.
          Pieck en Van De Ven zouden een beroerte krijgen als ze zien wat er geworden is van de cohesie van dat park.
          Kijk, dat attracties die technisch op zijn vervangen moeten worden, dat snap ik. Kijk naar de Bob, er waren geen wisselstukken meer dus de baan moest wel dicht. Begrijpelijk. Spookslot kan technisch gezien gesloopt worden maar wel herrijzen met duurzamere materialen en een moderne techniek. Zo blijft d'oude pracht bewaard.
          Persoonlijk had ik liever gehad dat ze vooruitkijkend waren en samen met de Bob, Spookslot en Fabula (want mij maak je niet wijs dat dat wel goeie ratings krijgt) tegen de grond smeten en een Spookslotcoaster neergepoot hadden zoals Anton Pieck eigenlijk eerst wou.

Ik ben een beetje de weg kwijt in deze discussie. Maar het lijkt nu net alsof we het hele Sprookjesbos plat zien gaan qua emoties. We praten hier over het Spookslot toch? 😛 Een gebouw dat op is en een attractie die erin zit die op is.

De vraag die ik dan heb, waarom herstellen voor veel geld (feitelijk alles opnieuw opbouwen - dus alsnog plat gooien) en dan met al die miljoenen die je daaraan tegenaan gooit niets nieuws presenteren. Dat is marketing technisch toch raar?

Nu heeft men dat gedaan bij Roodkapje etc. en daar heeft men heel duidelijk gezegd; we bewaren dit voor het nageslacht. Top. Maar als je al ziet wat dat kost.... Laat staan een ride als Spookslot.

broodje123 Maar het is PR technisch ook een ramp, deze aankondiging. Via een interview vertellen dat je een icoon gaat verwijderen, en daarna nog kritiek op een van de bekendste Efteling ontwerpers. We weten ook niet wat er terug komt, en aangezien de verwachtingen steeds lager liggen hebben mensen zonder dat ze iets weten al veel kritiek op de opvolger.

Pfoe. Dat had ik ook wel anders gedaan ja ....

Eftelflags nu jij het toch over het sprookjesbos hebt er stond ook in de krant dat ze die apart van het attractiepark willen openen

Het valt mij op dat in een aantal gevallen de discussie wel erg hard tegen hard is, en dat is onnodig. Het verzoek daarom aan iedereen om toch even na te denken of je wel echt zo een harde reactie moet geven.

Meint "Groot onderhoud + lage bezoekerscijfers = doei" is te simpel gedacht.

Het is misschien wat kort door de bocht, dat geef ik toe, maar in praktijk komt het er wel op neer. Elk bedrijf maakt bij investeringen een kosten- en batenanalyse. Dit beperkt zich natuurlijk niet tot alleen de cijfers, maar ook tot minder tast- en meetbare zaken.

Kijkend naar de staat van de attractie en de populariteit kan ik me best voorstellen dat, zelfs met al het andere meegenomen, er aan het einde van de streep geen goed nieuws komt te staan. Dan kan je als fan nog zo veel nostalgie hebben voor een bepaalde attractie, als het voor de Efteling financieel niet verantwoord is om te investeren in een renovatie, dan doen ze het niet.

Ik wil graag ook nog een duit in het zakje van deze discussie doen. Ik heb het gevoel alsof mensen in deze discussie een beetje langs elkaar praten. Volgensmij is iedereen het er over eens dat het Spookslot in haar huidige vorm verouderd is, dat is het al jaren. Het is naar mijn idee ook niet gek dat de Efteling er íets aan wil veranderen. Maar slopen? Dat gaat mij toch echt wel veelste ver.

Ik sta volledig achter de beslissing om het Spookslot te renoveren, aan te passen of uit te breiden, zodat het anno 2022 (maar óók anno 2050) nog een interessante bedoeling is. Ik begrijp deze beslissing van het bestuur geenszins. Het Spookslot ademt Efteling, het huidige bestuur niet.

Voor mij is de sloop van het Spookslot een symptoom voor een dieper-liggend probleem: het huidige bestuur van de Efteling heeft geen visie meer en laat zich enkel sturen door groei en geld. Iets nieuws levert altijd meer bezoekers op dan enkel een vernieuwing en dat beseffen ze daar in Kaatsheuvel maar al te goed. Op Instagram schreef ik de volgende reactie onder het bericht van Sander de Bruijn:

hier wil ik het graag bij laten.

Trollenbol Ik vind de vergelijking met klassiekers van Disney, die het wél voor elkaar krijgen om attracties die zelfs ouder dan Spookslot zijn te behouden, terecht. Als zij het kunnen, waarom de Efteling niet?

Disney is juist hét voorbeeld van attracties slopen waarvoor geen rijen meer staan. Denk aan Country Bear Jamboree (weg uit Anaheim), Mr. Toad (weg uit Orlando), de klassieke Epcot-darkrides, Visionarium, Cinemagique, etc. En dan laat ik alle attracties die er nog wel staan, maar waar allerlei (nieuw) IP in is geforceerd nog buiten beschouwing. Er zijn natuurlijk nog wel klassiekers zoals de Carousel of Progress (waarvan het lot al jaren aan een zijden draadje hangt) en de Tiki Room (die inmiddels een flink gesnoeide versie van het origineel is).

In de Efteling verdwijnt nu voor het eerst een grote, zwaar gethematiseerde attractie. Die heeft het 44 jaar uitgehouden. Ik durf te stellen dat het park daarmee stukken beter scoort dan Disney als het gaat om attractiebehoud. Zeker als je er rekening mee houdt dat het Spookslot qua populariteit (helaas!) niet meer te vergelijken is met Disneyklassiekers als Pirates en Haunted Mansion.