Meestal gebruik ik forums als deze (en vroeger Themepark.nl) om bouwfoto's en andere nieuwtjes op te zoeken en meng me dan verder niet in discussies, omdat deze vaak hevig op kunnen lopen. Ik doe deze hobby namelijk nog altijd voor mijn plezier en niet om me teveel druk te maken. Voor het Spookslot wil graag wel een duit in het zakje doen, aangezien dit in heel de Nederlandse pretparkcommunity heel wat los lijkt te maken.
Zelf heb ik heb ik goede herinneringen aan het Spookslot. Iedere keer als ik in de Efteling kom ga ik er zeker één keer in, ook op drukke dagen. Dit doe ik al sinds mijn eerste keer dat ik de attractie deed, ondertussen alweer bijna twintig jaar geleden. Dit is trouwens niet zonder reden: de geruchten dat het Spookslot verdwijnt zijn er al zo lang als ik me kan herinneren. Soms is het een tijdje stil, maar ze zijn nooit helemaal weggeweest. Brandveiligheid werd vroeger als issue genoemd, maar met de populariteit (of gebrek daaraan) was het vroeger ook al niet al te best gesteld. Ik snap daarom niet dat dit voor velen toch nog als verassing komt. Ik heb in al die jaren nooit met meer dan 20-25 mensen in de hoofdshow gestaan, denk ik. En de mensen die er stonden leken het toch nooit zo te waarderen als de echte liefhebbers. Vaak werd er veel gepraat, verliet men vroegtijdig de show en hoorde je achteraf zoiets als: ‘Dit was het?’ of ‘Pfff, wat saai’.
Dit zijn natuurlijk mijn ervaringen en dit wil niet zeggen dat het merendeel van de dagjesmensen er zo over denkt, maar dit zal door de directie weldegelijk meegenomen zijn in hun besluit.
Geen enkele attractie heeft het eeuwige leven, ook niet in de Efteling. Die gedachtegang is voor mij een sprookje. Ik zie posts van leden hier die gebrek aan populariteit, ouderdom of gedateerdheid geen goede reden vinden om een attractie te vervangen. Dan vraag ik me af: wat is dan wel een goede reden, en hoe vind je dat dan bij andere parken die dit wel geregeld doen? Ik denk dat iedereen hier wel de foto’s van Eftelist heef gezien waarbij ze achter de schermen waren. Als je ziet hoe de attractie in elkaar zit kan ik begrijpen dat deze onderhand wel op is, en deze foto’s zijn ook alweer 20 jaar oud.
Een upgrade of renovatie had ik ook interessant gevonden, maar ik ga juist naar het spookslot vanwege die ouderwetse en misschien wat oubollige sfeer. Projection mapping of iets dergelijks zie ik dan ook niet zitten. Dan heb ik liever de herinnering aan het oude slot dan een upgrade die mij misschien niet aanstaat.
Afijn, ik heb nu wel genoeg gerateld, maar moest ook even mijn ei kwijt. Ik begrijp de reacties van velen hier, zowel de voor- en tegenstanders van deze grote verandering. Ik zou het alleen fijn vinden dat mensen niet zo vanuit pure frustratie een reactie schrijven en daarbij anderen aanvallen, maar ook eens rustig de tijd nemen om na te denken wat je schrijft. We zijn hier tenslotte voor ons plezier, en als de sfeer ernaar is zal ik in de toekomst ook wat vaker zin hebben om hier discussie te voeren i.p.v. deze site alleen als nieuwsoutlet te gebruiken.