Het valt mij op dat in een aantal gevallen de discussie wel erg hard tegen hard is, en dat is onnodig. Het verzoek daarom aan iedereen om toch even na te denken of je wel echt zo een harde reactie moet geven.

Meint "Groot onderhoud + lage bezoekerscijfers = doei" is te simpel gedacht.

Het is misschien wat kort door de bocht, dat geef ik toe, maar in praktijk komt het er wel op neer. Elk bedrijf maakt bij investeringen een kosten- en batenanalyse. Dit beperkt zich natuurlijk niet tot alleen de cijfers, maar ook tot minder tast- en meetbare zaken.

Kijkend naar de staat van de attractie en de populariteit kan ik me best voorstellen dat, zelfs met al het andere meegenomen, er aan het einde van de streep geen goed nieuws komt te staan. Dan kan je als fan nog zo veel nostalgie hebben voor een bepaalde attractie, als het voor de Efteling financieel niet verantwoord is om te investeren in een renovatie, dan doen ze het niet.

Ik wil graag ook nog een duit in het zakje van deze discussie doen. Ik heb het gevoel alsof mensen in deze discussie een beetje langs elkaar praten. Volgensmij is iedereen het er over eens dat het Spookslot in haar huidige vorm verouderd is, dat is het al jaren. Het is naar mijn idee ook niet gek dat de Efteling er íets aan wil veranderen. Maar slopen? Dat gaat mij toch echt wel veelste ver.

Ik sta volledig achter de beslissing om het Spookslot te renoveren, aan te passen of uit te breiden, zodat het anno 2022 (maar óók anno 2050) nog een interessante bedoeling is. Ik begrijp deze beslissing van het bestuur geenszins. Het Spookslot ademt Efteling, het huidige bestuur niet.

Voor mij is de sloop van het Spookslot een symptoom voor een dieper-liggend probleem: het huidige bestuur van de Efteling heeft geen visie meer en laat zich enkel sturen door groei en geld. Iets nieuws levert altijd meer bezoekers op dan enkel een vernieuwing en dat beseffen ze daar in Kaatsheuvel maar al te goed. Op Instagram schreef ik de volgende reactie onder het bericht van Sander de Bruijn:

hier wil ik het graag bij laten.

Trollenbol Ik vind de vergelijking met klassiekers van Disney, die het wél voor elkaar krijgen om attracties die zelfs ouder dan Spookslot zijn te behouden, terecht. Als zij het kunnen, waarom de Efteling niet?

Disney is juist hét voorbeeld van attracties slopen waarvoor geen rijen meer staan. Denk aan Country Bear Jamboree (weg uit Anaheim), Mr. Toad (weg uit Orlando), de klassieke Epcot-darkrides, Visionarium, Cinemagique, etc. En dan laat ik alle attracties die er nog wel staan, maar waar allerlei (nieuw) IP in is geforceerd nog buiten beschouwing. Er zijn natuurlijk nog wel klassiekers zoals de Carousel of Progress (waarvan het lot al jaren aan een zijden draadje hangt) en de Tiki Room (die inmiddels een flink gesnoeide versie van het origineel is).

In de Efteling verdwijnt nu voor het eerst een grote, zwaar gethematiseerde attractie. Die heeft het 44 jaar uitgehouden. Ik durf te stellen dat het park daarmee stukken beter scoort dan Disney als het gaat om attractiebehoud. Zeker als je er rekening mee houdt dat het Spookslot qua populariteit (helaas!) niet meer te vergelijken is met Disneyklassiekers als Pirates en Haunted Mansion.

keey87 Ik zou Google Maps reviews nu niet bepaald een factor noemen om mee te nemen in een beslissingsronde over het al dan niet behouden van een attractie

Maar de mening van een aantal forumleden is dan wel representatief? Ik neem aan dat de cijfers waarop de directie zich baseert toch echt uit onderzoeken uit het park komen en dat daar inderdaad uit komt dat het Spookslot minder gewaardeerd wordt dan andere attracties, wat niet wilt zeggen dat het onvoldoende gewaardeerd wordt.

keey87 De Efteling daarentegen begint meer en meer alle richtingen uit te slaan.

Maar de Efteling begon als een natuurpark zonder attracties, ineens wilde men een sprookjesbos en toen gingen ze zelfs als Efteling zijnde sprookjes schrijven en uit te beelden, toen wilde men ineens groeien en kwam het spookslot en jaren daarna ineens de python. Elke periode gaat men een andere richting op, en nu is er een periode waar men binnen de huidige parkgrenzen attracties vernieuwd. Je kan in allerlei jaren zeggen dat ze in verschillende richtingen zijn uitgegaan.

keey87 Pieck en Van De Ven zouden een beroerte krijgen als ze zien wat er geworden is van de cohesie van dat park.

Dat is toch onmogelijk om te zeggen, misschien waren ze wel meegegaan in de tijd. Je ziet overal dat bedrijven en mensen veranderen in de loop der jaren, al dan niet door de veranderde omgeving. Neem de TV industrie, in de jaren 80 waren de spelshows hartstikke populair met miljoenen kijkers, maar vandaag de dag zouden dezelfde shows nauwelijks nog kijkers trekken. Mede omdat de mens en de tijden veranderd zijn, daar moeten bedrijven op inspelen om in de toekomst relevant te blijven.

Maar laten we eerst allemaal de concept arts en de uitwerking afwachten zodat we dan pas voor onszelf de mening kunnen vormen of de vernieuwing/sloop/vervanging van het spookslot het waard is geweest. Misschien krijgen we er wel wat veel mooiers voor terug, waar de kinderen die nu worden geboren over 40 jaar gaan klagen dat het vernieuwde
    (voor hun nostalgische) Spookslot plaats moet maken voor iets nieuws.

Wow, wat een nieuws. Kan niet ontkennen dat het me behoorlijk raakt als Efteling liefhebber. Vooral omdat het Spookslot aan de buitenkant een van de aller sfeervolste stukjes Efteling is, zowel aan de voor- als achterkant. Dat vind ik het meest zonde. in Symbolica is weliswaar ook elke vierkante centimeter gethematiseerd (in het zicht in elk geval), maar toch is dit een stuk minder authentiek dan het Slot. Dat zit hem in de manier van bouwen, die nu misschien niet meer de meest voor de hand liggende is. Daardoor is dat slot gaan ademen en leven, en dat ga je niet snel meer terug zien in moderne rides. Ook zoiets als de gaanderij als doorgang zijn dingen die niet vaak meer in attractiegebouwen verwerkt worden. Daarmee verliest de Efteling een van haar meest unieke stukjes sfeerbeleving en voor een park als de Efteling is dat wel degelijk een aderlating. De attractie op zich was sfeervol, maar inderdaad niet boeiend genoeg meer. De galerij was ook maar kaal.

Hoewel er nog best een infill anno 2020/30 van te maken was, zal de technische staat van het geheel wellicht de doorslag hebben gegeven. Ontzettend spijtig. Zeker omdat er gesproken wordt over een gebied 'zoals Sindbad en Max & Moritz', en van die aanpak ben ik persoonlijk niet kapot. Het Spookslot was een attractie die juist op zichzelf een eenheid met de omgeving vormde, zeker toen het pleintje ervoor nog wat beschutter was. Een attractie met een sfeervolle aanloop en een mooie achterkant met uitloop. Sfeertechnisch had dat meer om het lijf dan alle opgepimpte attracties die we nu zien en die toevallig hetzelfde kleurenpalet hebben, bij wijze van spreken. (Bedrijfs)technisch zal het allemaal zeker te verklaren/verantwoorden zijn, maar de Efteling levert hiermee een vitaal stuk van haar uniciteit en authenticiteit in, en dat is zéér lastig terug te krijgen. Voeg daarbij de vrij clichématige concept ontwerpen voor het hotel en ik word niet blij van de wegen die de Efteling aan het bewandelen is op het moment.

keey87 Zouden Pieck en Van de Ven überhaupt het Spookslot zolang hebben laten staan? Iedereen haalt ook altijd aan dat Walt Disney in zijn graf omdraait bij elke wijziging in Disneyland, maar notabene hijzelf liep attracties binnen 10 jaar te slopen om verbeterde versies terug te zetten. Toegegeven we weten nog niet wat de vervanger wordt van het Spookslot, maar een vergelijkbaar thema is nog niet uitgesloten.

Ik had liever gezien dat ze de attractie zouden vernieuwen i.p.v. wéér een klassieker slopen. Het is begrijpelijk dat het spookslot wat minder bezoekers trekt, maar gelijk slopen vind ik zo typisch en tekenend voor de huidige visie die het park heeft.

Dave_coaster wat wil je dan dat de efteling precies doet? meerendeel van het gebouw bestaat uit materiaal dat niet meer brandveilig is en zoals andere al hebben aangegeven zit bekand alles binnen vast met een zijden draadje. puur vanuit het perspectief van veiligheid voldoet het gebouw niet meer.

al knap het op, en dan? meerendeel van de huidige generatie en toekomstige generatie zal het niks aan vinden en het negeren, daar staat dan een gebouw wat steeds meer en meer genegeerd zal worden.

Interessant stuk in dat krantenartikel:

Maar als je kijkt wat er de afgelopen jaren bij is gekomen; een waterspeeltuin, een speelbos, Sirocco, Max en Moritz, een nieuwe Fabula (3D film) en Symbolica. Allemaal attracties voor de hele familie. Dan zou je zeggen dat het weer tijd wordt voor iets spannends, iets snels. Iets voor de jeugd... toch?

"Als je dat allemaal zo achter elkaar zet, dan zou dat inderdaad een logisch gevolg zijn."

Ik had familie ingeschat. Maar door deze zin, denk ik toch iets anders.
        25m hoog, 10 in de grond. Launch-drop-toren confirmed. ;-)

Liampie Ja, het gaat bij mij ook niet perse om het Spookslot, want die plannen zijn helaas toch al gemaakt.Maar meer om een statement te maken tegen toekomstige beslissingen, waarbij klassieke attracties moeten wijken.

Station-de-Oost Launch-drop-toren confirmed. ;-)

Wat mij ook wel tof lijkt, is zoiets als Winjas Fear & Force in Phantasialand of iets in de trant van Van Helsing Factory in Moviepark. Super leuke trill rides voor de hele familie.

PretparkPro Daar heb je een punt. Ik vind nu dat er overbodig paniek gezaaid wordt over iets waarvan niet duidelijk is waarover men nou in paniek is. Ja, dat het Spookslot met de grond gelijk gemaakt wordt. Maar waarom worden de plannen ook met de grond gelijk gemaakt hier door velen onder ons? Hopelijk maakt de Efteling snel bekend wat het gaat worden. Dat interview wat Fons gedaan heeft, had nooit op die manier mogen plaatsvinden. Iets wat we van hem- en de Efteling niet gewend zijn.

R0xannaBanana Ik had liever gezien dat ze de attractie zouden vernieuwen i.p.v. wéér een klassieker slopen. Het is begrijpelijk dat het spookslot wat minder bezoekers trekt, maar gelijk slopen vind ik zo typisch en tekenend voor de huidige visie die het park heeft.

‘Wéér een klassieker slopen’… voor mij is het Spookslot toch echt pas de eerste klassieker die gesloopt wordt. Het is natuurlijk persoonlijk, maar de Bob, het Waterorgel en de Polka Marina vind ik toch echt van een ander kaliber. Ik zou dan nog eerder de oude Speeltuin noemen… maar daar hebben we destijds het prachtige Lavenlaar voor teruggekregen.

Ik denk ook niet dat het Spookslot wordt gesloopt omdat het te weinig bezoekers trekt. Althans, dat is niet de hoofdreden. Maar als het volledige gebouw ‘op’ is, zou het raar zijn om miljoenen uit te geven aan een herbouw waar weinig bezoekers op af komen.