Ja sorry voor de vele reacties, maar ik heb van deze zondag gebruik gemaakt om alle posts van de afgelopen jaren opnieuw door te nemen.

FlyingTimo

FlyingTimo

Op 3 januari schrijf je dat de Ciclone in 1959 in Grenoble staat en op 4 januari schrijf je 1960. Welk van de twee datums is correct?

Verder nog wat vragen over de Monorail van Bakker.
FlyingTimo
Ik heb hier genoteerd dat deze onder andere aanwezig was in Berlijn in 1960, weet iemand op welke Berlijnse kermis dit was?
Ook Deventer in 1960 heb ik staan, maar over welke van de twee kermissen gaat dat? Lente of zomer?
charivari
En wanneer die onder Stuy reist komt die in 1977 in Hagen, iemand een idee welke kermis in Hagen dit was?

Verder wordt er over die baan eerst gezegd dat die na Movie Park Germany/Traumlandpark naar Amerika gaat om er na naar Thailand te gaan. Later wordt er gezegd dat dit niet klopt en dat die in de plaats terug naar Duitsland is gegaan met exploitant Otto Witte. Maar nog later wordt vastgesteld dat Otto Witte de eigenaar was tussen Bakker en Stuy. Dus ik neem gewoon aan dat die van Movie Park Germany/Traumlandpark naar Thailand gegaan is?

EDIT:

Ik was nog eens verder onderzoek aan het doen en vandaag de dag lopen de kermissen van Tilburg en Brussel gelijktijdig. Aangezien we hier zeker weten dat de Monorail van Stuy in Brussel was en hem ook op meerdere foto's staat van Tilburg in 1974 zit ik dus met een raadsel. Liepen die kermissen in 1974 dan niet op hetzelfde moment? Jij hebt deze verpachtingslijst gevonden (hoe doe je dit zelfs?), kan je daarop ook de datum zien wanneer de kermis was?

PS:
Ik ben trouwens in kaart aan brengen op welke kermissen al deze monorails stonden, dus mocht iemand nog extra informatie hebben, over waar ze in welk jaar stonden, please, let me know 🙂

    Jonathan Ja sorry voor de vele reacties, maar ik heb van deze zondag gebruik gemaakt om alle posts van de afgelopen jaren opnieuw door te nemen.

    Ik vind het alleen maar leuk als mensen nog eens aanhaken en kritisch meekijken naar de tijdlijn
    Het is al ingewikkeld genoeg met al die foto's zonder dat we het nog echt kunnen navragen bij exploitanten.

    Jonathan Jij hebt deze verpachtingslijst gevonden (hoe doe je dit zelfs?)

    In het geval van Tilburg is dat niet moeilijk, omdat ik de lijsten vanaf 1880 tot heden in mijn bezit heb.
    De Tilburgse kermis valt sinds 1965 in de laatste volle week van juli. Ik heb ook die originele dia in mijn bezit en er zijn krante-artikelen uit 1974 waar deze achtbaan ook op staat. Dus de schuld leggen we dan maar bij Brussel - die zal wel in een ander tijdvak gezeten hebben.

    Jonathan Dus ik neem gewoon aan dat die van Movie Park Germany/Traumlandpark naar Thailand gegaan is?

    Ja, dat klopt.

    Jonathan Dus wat mijn vermoede is:
    Meteor Roller Coaster van de Duitse exploitant Bornhäuser & Christus uit 1955 duikt op in Zurich en verhuisd daarna naar Sportland Pier in Amerika waar die van 1960 tot 1970 staat.
    Meteor van de Zwitserse exploitant Charles Tissot duikt eveneens op in 1955 en wordt omgevormd tot Monorail Éclair in 1956.

    Ik heb van een oude exploitant vernomen dat de baan van Bornhäuser & Christus naar Tissot gegaan is,
    Er is een tweede exemplaar bekend, dat was een kleinere versie die in Duitsland als indoor coaster/spookhuis gereisd heeft. Wellicht is deze naar de USA gegaan. Het kan ook nog maar zo zijn dat MACK er meerdere gebouwd heeft, maar dan zou iemand navraag moeten doen bij het archief van MACK.

      Deze foto is uit 2019:

      Deze foto is uit 2023:

      Ook al zijn er werken uitgevoerd, dan gaat het er bij mij nog steeds niet in dat de "paarse" baan in 2020 in Bolivia is neergezet en dat amper 4 jaar later de nieuwe rode verf er afgebladderd is en de struiken tot in de top van de lift groeien?

      Aan de andere kant: op foto 1 zie dat 1 lichtmast paars is en op foto 2 zie je ook dat 1 lichtmast paars is (zonder de lampen er op) - er is natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat ze van twee banen 1 hebben proberen te maken oid.

      Maar goed, laten we een open vizier houden, iemand moet het toch weten.

        FlyingTimo In het geval van Tilburg is dat niet moeilijk, omdat ik de lijsten vanaf 1880 tot heden in mijn bezit heb.
        De Tilburgse kermis valt sinds 1965 in de laatste volle week van juli. Ik heb ook die originele dia in mijn bezit en er zijn krante-artikelen uit 1974 waar deze achtbaan ook op staat. Dus de schuld leggen we dan maar bij Brussel - die zal wel in een ander tijdvak gezeten hebben.

        Zou je mij alle verpachtingslijsten van Tilburg eens kunnen doorsturen? Ik was hier al langer naar op zoek, ook los van dit project 🙂 Een pb sturen met dit forum sturen, gaat niet zeker? Via email dan?
        EDIT1: Ik heb tijdelijk mijn fb link in mijn profiel gezet. Anders moet je me daar toevoegen kunnen we zo verder data uitwisselen over Tilburg.

        EDIT2:
        Net achterhaald dat de kermis van Brussel in 1974 in maart was en dus niet in de zomer. Dan overlappen de datums niet meer en klopt weer alles 🙂

        FlyingTimo Ik heb van een oude exploitant vernomen dat de baan van Bornhäuser & Christus naar Tissot gegaan is,
        Er is een tweede exemplaar bekend, dat was een kleinere versie die in Duitsland als indoor coaster/spookhuis gereisd heeft. Wellicht is deze naar de USA gegaan. Het kan ook nog maar zo zijn dat MACK er meerdere gebouwd heeft, maar dan zou iemand navraag moeten doen bij het archief van MACK.

        Maar dit komt dan toch niet overeen met wat Mack Rides op die fb post heeft gezet?

        FlyingTimo Ook al zijn er werken uitgevoerd, dan gaat het er bij mij nog steeds niet in dat de "paarse" baan in 2020 in Bolivia is neergezet en dat amper 4 jaar later de nieuwe rode verf er afgebladderd is en de struiken tot in de top van de lift groeien?

        Aan de andere kant: op foto 1 zie dat 1 lichtmast paars is en op foto 2 zie je ook dat 1 lichtmast paars is (zonder de lampen er op) - er is natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat ze van twee banen 1 hebben proberen te maken oid.

        Maar goed, laten we een open vizier houden, iemand moet het toch weten.

        En die link met die Portugese baan, zou dat mogelijk zijn?

          Is er eigenlijk ook een excelsheet of een ander visueel overzicht van de tijdlijn van deze achtbanen?

            Liampie Is er eigenlijk ook een excelsheet of een ander visueel overzicht van de tijdlijn van deze achtbanen?

            Ik heb me er zondag een dagje mee bezig gehouden. Ik kan hier geen Excel file uploaden, maar heb screenshots genomen er uit. In mijn Excel staat wel overal nog een link naar de bron van de informatie.





            Jonathan Maar dit komt dan toch niet overeen met wat Mack Rides op die fb post heeft gezet?

            Ik heb gemaild met het archief van MACK, maar ik heb deze vraag niet specifiek gesteld. Daarnaast publiceert een groot commercieel bedrijf alleen wat ze interessant vinden voor het grote publiek, niet voor die paar nerds zoals wij zijn. Dus die fb post is leuk, maar niet voor onderzoekers.

            Als je wat doorzoekt op Duitse fora dan kom je nog wel een en ander tegen.

            FlyingTimo

            Jij hebt hier recent toch nog heel wat informatie toegevoegd? Zoals heel wat van de bronnen, want ik dacht heel wat dingen zondag nog niet gezien te hebben...

            Bijvoorbeeld voor de Monorail van Bakker.
            Van waar komt de informatie van Lorentz? Dit verklaard wel veel waarom die in Duitsland twee keer te zien is. Dan zijn er dus 2 Nederlandse en 2 Duitse exploitanten eigenaar geweest.

            Je schrijft dat Stuy eigenaar was tot 1976, maar de documentatie spreekt dit tegen en zegt dat het 1975 is. Zie hier:
            Gerrie
            Of heb je nog andere documentatie?

              Jonathan Van waar komt de informatie van Lorentz?

              Van zijn zoon! Die reageerde op facebook ☺️

                FlyingTimo

                Okay cool, denk niet dat dit hier al gedeeld was 🙂

                Dat maakt dat ik voor Bakker dit overzicht heb van alle locaties: