In onderstaand filmpje kwam ik een interview tegen over de R2000. Opgenomen op de Foire du Trône 1970.

Ik heb hier geen fabrikant uit kunnen halen, maar dat zegt misschien meer over mijn Frans 😆 . De onride beelden en close up's van de track zijn zeker het bekijken waard.

Interview start op 16:30:

Heel erg tof filmpje. Idd de onride beelden zijn zeker het waard om te bekijken 👍

Timo iets verder naar boven, schrijft Gerrie dat bakker in 1959 inschreef met de acht baan. In 1958 is Bakker op papier begonnen.

Hoe het daarvoor zit heb ik nog niet gevonden, heb wel wat vragen gesteld links en rechts.
Het is wel opmerkelijk dat de triangel constructie die daar gebruikt is, ook nog steeds in omgekeerde versie door intramin / Van Velzen is gebruikt.

Ook heeft bakker een patent op een 8 baan en die zie je terug in een van de hekken.
NLB en werklust hebben veel voor hem gebouwd, was het antwoord van iemand.

Dus de vraag is misschien meer, was die ergens voor die tijd in loondienst. Of werkte hij al voor zich zelf.

Hij is geboren in 1924 dus rond de 30 als deze banen verschijnen, ook werkte hij internationaal.

Hij kan achtbanen hebben gezien in immers voor en rond zijn geboorte(Den Bosch en Scheveningen o.a) hebben er al achtbanen in Nederland en buitenland gestaan op de kermis en heeft hij zijn eigen baan ontworpen en de tracks vast gelegd.

Anton Schwarzkopf heeft ook diversen patenten gebruikt, als ik me verveel de komende zal ik het eens uitzoeken. Net geopereerd, en de kroeg en andere dingen zijn dicht. Beste leuk tegen de vervelling en leerzaam hoe het werkt met patenten en octrooien. En wie ze heeft geclaimd en daarna uitgeleend

Klik de link eens aan Timo, degene die er op reageert zal het wel weten denk ik. Is denk ik directe familie
Heeft ook op meerdere foto's gereageerd er zijn meer eigenaren / exploitanten die daar op foto's reageren.

sander1972 Er reageert ook gewoon iemand anders die (correct) stelt dat dit een Schwarzkopf is. Dit is een vrij bekende baan uit de tijd. Hoewel onhandig uitgedrukt denk ik dat de zin "jan bakker-denies heeft er nog een gebouwd voor v.der ven was een kleinere versie" niet betekent dat deze Alpenblitz óók van Bakker was, maar dat Bakker iets vergelijkbaars voor iemand anders bouwde.

sander1972 degene die er op reageert zal het wel weten denk ik

Dhr Speelman is een neefje van Jan Bakker. Dus die weet wel wat er zoal gespeeld heeft. Maar zoals @Jules hierboven opmerkt, het comment wat hij geeft is inderdaad niet direct op de foto van de Alpenblitz.

Overigens als je de patenten doorneemt kom je ook regelmatig twee bv's tegen die momenteel een wereldwijde speler zijn op attractiegebied: Cobra Beheer = KMG en Knijpstra = Mondial

Dat dacht ik al dat het een neefje zou zijn.
    Schwarzkopf en bakker hebben bij de monorail ook de patenten uitgeleend denk ik, en dat zal met deze ook gebeurd kunnen zijn.

Maar het kan ook in opdracht van hem gebouwd zijn, daar hij meerdere constructie bedrijven in huurde om spullen te bouwen voor uitlevering. NLB, Werklust en spanje.

Ja dat klopt, ook Huss staat er tussen. Alleen is het jammer dat de tekeningen niet heel duidelijk zijn.
    De patent op de overslag schommel is vaak gebruikt.

Er is er nog een en die lijkt op een voorloper van een Troika (Blitzer). Het kan natuurlijk zijn dat deze man met een idee rond liep deze op papier krabbelde en het liet uitwerken door bvb Ruysink ieder zijn vak natuurlijk en tussen tekenen en constructie berekening zat denk ik nog wel een verschil van kennis.

Nu heb je modellen die je er bij helpen

Er is weer een foto opgedoken.. ik dacht dat dat de duelling baan opgebouwd was uit de twee reeds bestaande banen, maar een liefhebber (Michael Panteburg) vond deze:

Dusseldorf 1963.

Ik zal meneer van Oers eens een berichtje sturen, misschien heeft hij nog wat liggen over de Monorail.

Hier heb ik de advertentie van de verkoop van de Monorail-eclair op de Expo '58 teruggevonden. In een ander artikel (dat ik nu even kwijt ben) staat dat deze baan naar de Texas State Fair komt en de baan van Italiaanse makelij is. EDIT: ik had het artikel verkeerd gelezen, het is niet zeker of de baan van Italiaanse makelij is. Mea culpa!

Edit: ivm Monorail Eclair van Expo 58:
    Artikel gevonden dat dit door Export Sales Corporation is verkocht aan Sammie Bert.

Michielsken In een ander artikel (dat ik nu even kwijt ben) staat dat deze baan naar de Texas State Fair komt en de baan van Italiaanse makelij is.

Ik lees de zin alleen alsof de attractie genaamd Space Combat direct van de fabriek in Italië kwam, maar omdat we weten dat The Flash eerst in Brussel heeft gedraaid maakt dit artikel niet officieel duidelijk dat die definitief van dezelfde Italiaanse fabrikant komt. Het zou kunnen, maar in dit stuk staat dat niet.

Ik had eerder deze pagina: hier staat "Brought to Dallas from Switzerland" & "Was put together by two mechanics from Switzerland" Nu waren Walter en Claude nog te jong, maar gezien de lift en railbanen in Zwitserland ( en later Giovanola en B&M ) zou het ook zomaar van Zwitserse makelij kunnen zijn geweest,

• MrRC heeft hierop gereageerd.

Michielsken Edit: ivm Monorail Eclair van Expo 58:
        Artikel gevonden dat dit door Export Sales Corporation is verkocht aan Sammie Bert.

Poeh, de beste man is in 1984 overleden, zijn zoon Nick in 2015- er staat nog wel familie op die kermisgrond, maar of daar iets van een archief is?

Overigens spreek het artikel van "unique" - maar dat is dan buiten de R2000 😉

FlyingTimo Deze afbeelding (met tekst "Leesvoer uit Texas"), heb je al eens geplaatst. Waarom dubbel ?

MrRC Deze afbeelding (met tekst "Leesvoer uit Texas"), heb je al eens geplaatst. Waarom dubbel ?

Als reactie op de andere artikelen die Jules plaatste - niet iedereen weet nog precies wat er afgelopen weken geplaatst is en wat er in staat.

En weer terug on-topic ))

Hier nog beeld van het miniatuur model.

In mijn dj booth, heb ik trussen staan. En deze baan lijkt er ook op. Maar de patenten daarvoor zijn al van voor en rond 1900
            https://patents.google.com/patent/US6269750B1/en

Robert Spieldiener intamin is van 1928 wat heeft die voor de oprichting van intamin gedaan.

Stond op de wereld tentoonstelling nog 3 8 banen 2 x hout en 2 x staal