Essay_P

Als je naar Mack - Rides kijkt dan klopt de eerste stalen baan niet, Tenzij ze de Meteor niet mee rekent.
https://rcdb.com/9089.htm
Op een filmpje van de expo komt de 2 de stalen baan voorbij het is het spookhuis. Het lijkt de zelfde single rail als bij de meteor die dus van mack afkomstig is zie rcdb

Voor het onderzoek hebben ze oa rcdb als bron gebruikt. Die is niet helemaal juist qua informatie. En we hebben alleen al in dit topic behoorlijk wat boven water gekregen omdat er meerdere mensen zijn gaan zoeken.

En hoewel er steeds meer in dezelfde richting wijst, is het nog steeds een raadsel op wiens tekentafel deze banen gelegen hebben.

GB820380 9/1959 Baudrier & Drouet Improvements in or relating to fairground roundabouts [portable steel roller coaster track in the form of a triangular monorail]
Ik kan deze bouwer/ontwerper nergens terug vinden patent en of melding is vast gelegd in 9/1959 america
Gaat om een franse bouwer

http://www.personal.psu.edu/users/v/a/vac3/nonus.html
1956-02-09
Priority to FR1142621T Application filed by Robert Baudrier, Hermann Drouet

Timo dit is het patent
https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=19570920&DB=&locale=en_EP&CC=FR&NR=1142621A&KC=A&ND=4#

FlyingTimo
Eigenaar van de R2000 was exploitant Baudrier, deze familie is niet meer actief op de kermis.

Alles onder elkaar is best veel, en terug bladeren doe ik niet gauw, bovenstaande schreef je eerder.
Onder is wat ik vond vandaag en als je in de patent kijkt...
Alleen welke fabriek heeft dat ding gelast

GB820380 9/1959 Baudrier & Drouet Improvements in or relating to fairground roundabouts [portable steel roller coaster track in the form of a triangular monorail]

Frankrijk en een Eclair. zo zien die gondels er wel uit qua vorm

Blijkbaar heeft de Monorail Eclaire in december 1958 nog op de kermis van Genève gestaan voordat deze naar Texas vertrok. "Brought to Dallas from Switzerland" kunnen we dus letterlijk nemen.

In onderstaande documentaire komen wat mooie beelden voorbij:

https://www.rts.ch/archives/tv/divers/documentaires/8720159-lumieres-de-fete.html

1:25 - 1:52 -beelden van de track
6:13 - 7:14 -offride van de l'Eclaire in actie.
11:50 -baan in de sneeuw

Voor wie twijfelt of het de Monorail Eclair is in het filmpje, op de onderstaande screenshots zijn de laatste 4 letters van Eclair te lezen op het station. Daarnaast zijn de 2 lifthills van de baan te zien.

Ter vergelijking een foto van de complete baan in Brussel (incl. Zwitserse vlag trouwens)

https://www.gettyimages.nl/detail/nieuwsfoto's/brussels-belgium-a-panoramic-view-of-the-heysel-plateau-nieuwsfotos/522562184

    Wat een hoop flex zit er in de baan als er een karretje over heen donderd. 😆

    Essay_P

    De skooter en het reuzenrad die ook in zijn geheel draaid en de bootjes molen hebben ook in brussel gestaan.

    In een van de patenten zie je boven aan ook ch staan. Die kon ik nog niet plaatsen, kan dus hier mee te maken hebben

    Wat een constructie dat reuzenrad

    @sander1972 Wat een mooie vondst in de patenten!
    @Essay_P Wat een mooie aanvulling over de Eclair. De exploitant (Tissot) kwam uit Geneve, maar eerdere verhalen deden vermoeden dat de baan meteen verscheept was naar de USA - mooie foto's ook.

    Laten we Soquet er maar buiten houden overigens, dat bedrijf bestaat pas sinds '80.

    Grenoble 1960...

    Er is nog iemand een tijdlijn aan het maken. Wij hebben hier veel meer in het topic, maar deze hadden we nog niet 🙂

      Grote vraag blijft welke fabriek? of zijn het er meerdere?
      is deze ook van Tissot geweest, of was dat alleen de monorail.

        sander1972 is deze ook van Tissot geweest, of was dat alleen de monorail.

        Tissot heeft Eclair geexploiteerd
        Baudrier heeft R2000 geexploiteerd (en is de andere naam op het patent)

        sander1972 We kunnen wel stellen dat de heer Baudret een aantal bepalende patenten op zak heeft in de kermisbranche.. de electrische autoscooter. een draaimechanisme waarop later de huly-gully en de polyp zijn ontstaan en de rollercoaster track met de frictiewielen aan de buitenkant van de baan.

        R2000:

        1956 Parijs - exploitant baudrier
        1956 - 1970s gereist en regelmatig vastgelegd op oude beelden in oa Parijs, Rouen, Nice
        2003 - 2005 Pirat'Parc
        2006 - 2007 Luna Park

        Monorail Eclair:
        1958 - Brussel (op de wereld EXPO '58)
        1958 - Geneve winterkermis (exploitant Tissot)
        1960 - Texas state fair als "the Flash"

        Ciclone (dubbele track):
        1959 - Grenoble zomerkermis ( Drouet - Emde )
        1959 - 1969 reizend in Europa
        1970 - 1973 Playland Brazilie
        1973 - 2017 Staat op div kermisparkjes in Brazilie, nog wel onder Playland als eigenaar
        2018 - Verkocht aan Luna Park, Argentinie
        2019 - Gestript gezien in Brazilie bij een recycling bedrijf

        Monorail (Bakker-Denies, R2000 kloon)
        1959 - Groningen, Tilburg & vastgeled in Duitsland
        1963 - 1973 Dutse exploitant?
        1974 - Stuy, reist in NL met de baan
        1975 - verkocht naar USA
        1986 - 1989 Ocean World Baen Saen, Thailand
        1990 - baan niet meer gezien. Ocean World is eind '89 gesloten en gesloopt.

        Het enige echt vraagteken is de baan die op de boulevard van Jacksonville beach stond. Dat lijkt een kloon van de Ciclone, maar zonder dip na de drop en een verdieping minder (2 hoog ipv 3). Het is dus niet ondenkbaar dat er nog een model is gemaakt voor de USA, welke niet in Europa gereist heeft.

        Van de Nederlandse "monorail" weten we dat hij in eigen beheer is gebouwd, Het is het eerste project wat onder de vlag van Bakker-Denies tot stand komt, dus nog voor de Polypen en Hully Gully's waar ze later zo bekend mee zijn geworden. Waarschijnlijk in elkaar gelast door lokale bedrijven. Dhr Bakker heeft deze baan waarschijnlijk ergens gezien op een kermis en heeft het concept nagemaakt, wat in die tijd overigens vaak voorkwam.

        Van de grote andere banen is inmiddels het patent gevonden, wat ingediend is op 9 februari 1956, een maand voordat de baan open ging in Parijs. De namen op het patent komen overeen met de namen van de eerste exploitanten van de R2000 en den Ciclone.

        Hier nog bewegend beeld uit 1959, opbouw en off rides van de Monorail van Bakker:

          Heel erg vet , die oude beelden. 👍

          Mail antwoord uit Brazilie van Marcelo Gutglas (eigenaar Playland Park):

          Deze achtbaan was van de gebroeders Drouet, beroemde Franse kermis exploitanten . Deze achtbaan had 8 auto's met een centrale bank waarop mensen achter elkaar zaten. Geen riem, niets. Haar capaciteit was 144 personen per uur. Het was de EERSTE stalen transportabele achtbaan die in Europa werd gemaakt. En de wellicht ook de eerste transportabele achtbaan ter wereld.

          noot: het was niet de eerste transportabele baan ter wereld, begin 1900's waren er al houten constructies op reis. Maar ik durf er wel om te wedden dat het de eerste stalen baan is met side-friction wieltjes aan de buitenkant ipv tussen de tracks in, wellicht ook de eerste stalen baan met banking en ook wel de eerste stalen baan die gebouwd is om op reis te gaan.

            Timo een houten baan heeft begin 1900 in Den Bosch gestaan en rond jaren 20 Scheveningen en er zullen vast zeker veel meer plaatsen zijn.

            Patent:
            Emilio Pelucchi
            Hermann Drouet


            Hermann heeft met meerdere samen gewerkt. Zullen het inversteerders geweest zijn? 
            Die aandrijving zag ik ook ergens in een patent voor heftrucks voorbij komen, bij wie de claim lag heb ik verder niet na gekeken

            OVERZICHT. Het onderwerp van de uitvinding zijn verbeteringen die zijn aangebracht aan de aanleg van bovengrondse spoorwegen voor kermissen, waarbij genoemde verbeteringen bestaan ​​uit het vastleggen van het spoor dat, in horizontale projectie, de vorm aanneemt van een 8, zodat voertuigen die het ondergaat, op willekeurig gekozen punten en rekening houdend met de totale lengte van het parcours, een groter of kleiner aantal plotselinge valpartijen, waarbij het laagste punt van elk van de golvingen mogelijk op een lager niveau ligt dan dat waarop s 'brengt het voertuig omhoog wanneer het het pad heeft voltooid dat overeenkomt met de helft van elk van de boven elkaar geplaatste circuits die het hele spoor vormen. E. PELUCCHI EN H. DROUET Bij volmacht: P. COULOMB.