Wat een hoop flex zit er in de baan als er een karretje over heen donderd. 😆

Essay_P

De skooter en het reuzenrad die ook in zijn geheel draaid en de bootjes molen hebben ook in brussel gestaan.

In een van de patenten zie je boven aan ook ch staan. Die kon ik nog niet plaatsen, kan dus hier mee te maken hebben

Wat een constructie dat reuzenrad

@sander1972 Wat een mooie vondst in de patenten!
@Essay_P Wat een mooie aanvulling over de Eclair. De exploitant (Tissot) kwam uit Geneve, maar eerdere verhalen deden vermoeden dat de baan meteen verscheept was naar de USA - mooie foto's ook.

Laten we Soquet er maar buiten houden overigens, dat bedrijf bestaat pas sinds '80.

Grenoble 1960...

Er is nog iemand een tijdlijn aan het maken. Wij hebben hier veel meer in het topic, maar deze hadden we nog niet 🙂

Grote vraag blijft welke fabriek? of zijn het er meerdere?
    is deze ook van Tissot geweest, of was dat alleen de monorail.

sander1972 is deze ook van Tissot geweest, of was dat alleen de monorail.

Tissot heeft Eclair geexploiteerd
      Baudrier heeft R2000 geexploiteerd (en is de andere naam op het patent)

sander1972 We kunnen wel stellen dat de heer Baudret een aantal bepalende patenten op zak heeft in de kermisbranche.. de electrische autoscooter. een draaimechanisme waarop later de huly-gully en de polyp zijn ontstaan en de rollercoaster track met de frictiewielen aan de buitenkant van de baan.

R2000:

1956 Parijs - exploitant baudrier
      1956 - 1970s gereist en regelmatig vastgelegd op oude beelden in oa Parijs, Rouen, Nice
      2003 - 2005 Pirat'Parc
      2006 - 2007 Luna Park

Monorail Eclair:
      1958 - Brussel (op de wereld EXPO '58)
      1958 - Geneve winterkermis (exploitant Tissot)
      1960 - Texas state fair als "the Flash"

Ciclone (dubbele track):
      1959 - Grenoble zomerkermis ( Drouet - Emde )
      1959 - 1969 reizend in Europa
      1970 - 1973 Playland Brazilie
      1973 - 2017 Staat op div kermisparkjes in Brazilie, nog wel onder Playland als eigenaar
      2018 - Verkocht aan Luna Park, Argentinie
      2019 - Gestript gezien in Brazilie bij een recycling bedrijf

Monorail (Bakker-Denies, R2000 kloon)
      1959 - Groningen, Tilburg & vastgeled in Duitsland
      1963 - 1973 Dutse exploitant?
      1974 - Stuy, reist in NL met de baan
      1975 - verkocht naar USA
      1986 - 1989 Ocean World Baen Saen, Thailand
      1990 - baan niet meer gezien. Ocean World is eind '89 gesloten en gesloopt.

Het enige echt vraagteken is de baan die op de boulevard van Jacksonville beach stond. Dat lijkt een kloon van de Ciclone, maar zonder dip na de drop en een verdieping minder (2 hoog ipv 3). Het is dus niet ondenkbaar dat er nog een model is gemaakt voor de USA, welke niet in Europa gereist heeft.

Van de Nederlandse "monorail" weten we dat hij in eigen beheer is gebouwd, Het is het eerste project wat onder de vlag van Bakker-Denies tot stand komt, dus nog voor de Polypen en Hully Gully's waar ze later zo bekend mee zijn geworden. Waarschijnlijk in elkaar gelast door lokale bedrijven. Dhr Bakker heeft deze baan waarschijnlijk ergens gezien op een kermis en heeft het concept nagemaakt, wat in die tijd overigens vaak voorkwam.

Van de grote andere banen is inmiddels het patent gevonden, wat ingediend is op 9 februari 1956, een maand voordat de baan open ging in Parijs. De namen op het patent komen overeen met de namen van de eerste exploitanten van de R2000 en den Ciclone.

Hier nog bewegend beeld uit 1959, opbouw en off rides van de Monorail van Bakker:

Heel erg vet , die oude beelden. 👍

Mail antwoord uit Brazilie van Marcelo Gutglas (eigenaar Playland Park):

Deze achtbaan was van de gebroeders Drouet, beroemde Franse kermis exploitanten . Deze achtbaan had 8 auto's met een centrale bank waarop mensen achter elkaar zaten. Geen riem, niets. Haar capaciteit was 144 personen per uur. Het was de EERSTE stalen transportabele achtbaan die in Europa werd gemaakt. En de wellicht ook de eerste transportabele achtbaan ter wereld.

noot: het was niet de eerste transportabele baan ter wereld, begin 1900's waren er al houten constructies op reis. Maar ik durf er wel om te wedden dat het de eerste stalen baan is met side-friction wieltjes aan de buitenkant ipv tussen de tracks in, wellicht ook de eerste stalen baan met banking en ook wel de eerste stalen baan die gebouwd is om op reis te gaan.

Timo een houten baan heeft begin 1900 in Den Bosch gestaan en rond jaren 20 Scheveningen en er zullen vast zeker veel meer plaatsen zijn.

Patent:
          Emilio Pelucchi
          Hermann Drouet

Hermann heeft met meerdere samen gewerkt. Zullen het inversteerders geweest zijn? 
          Die aandrijving zag ik ook ergens in een patent voor heftrucks voorbij komen, bij wie de claim lag heb ik verder niet na gekeken

OVERZICHT. Het onderwerp van de uitvinding zijn verbeteringen die zijn aangebracht aan de aanleg van bovengrondse spoorwegen voor kermissen, waarbij genoemde verbeteringen bestaan ​​uit het vastleggen van het spoor dat, in horizontale projectie, de vorm aanneemt van een 8, zodat voertuigen die het ondergaat, op willekeurig gekozen punten en rekening houdend met de totale lengte van het parcours, een groter of kleiner aantal plotselinge valpartijen, waarbij het laagste punt van elk van de golvingen mogelijk op een lager niveau ligt dan dat waarop s 'brengt het voertuig omhoog wanneer het het pad heeft voltooid dat overeenkomt met de helft van elk van de boven elkaar geplaatste circuits die het hele spoor vormen. E. PELUCCHI EN H. DROUET Bij volmacht: P. COULOMB.

Graz 1947? wtf? Ik ken wel een fabrikant uit Graz, maar dit staat haaks op alles wat we weten. Deze constructie en trein zijn wel compleet anders. Interessant!

Ik heb ook nog iets gehoord:

In de jaren '30 was er in Frankrijk een autofabriekje: GAM en die had een auto waar je .. achter elkaar zat!

Dus dat logo op de treintjes kan ook een verwijzing zijn. Zoals op autoscooters vaak alfa of mercedes te zien was. Of op de achtbanen van Schwartzkopf een audi logo.

Ik vermoed dat die installatie in Graz een vaste was. Het patent van Drouet spreekt van "een verbetering" op een bestaand concept.

sander1972 intamin zit met zijn belangrijkste productie in Graz, maar geloof me, dat bedrijf bestond pas 20 jaar later en had Giovanola nodig om uberhaubt een achtbaan te produceren.

Ik blijf me focussen op de gebroeders Drouet banen.

Robert en Reinhold spieldeiner zijn afkomstig uit oostenrijk, eens even verder graven. Ook in Giovanola