Deze achtbaan is in 1959 ingeschreven door een firma Bakker uit Apeldoorn.
Wat is dit voor een achtbaan (geweest) ??
- Bijgewerkt
wow - mooie vondst!
Familie Bakker heeft nog steeds kermisbedrijven in Apeldoorn, grote familie.
Misschien niet heel bekend hier, maar de familie bakker bouwde zelf in de jaren '80 en '90 ook attracties, vrijwel alle polypen op de kermis en in pretparken komen van hen vandaan.
Staat ook in Tilburg op de lijst!
Het blijft gaaf om te volgen hoe hier steeds meer en meer info binnen druppelt! Ik neem aan dat jij mee schrijft @FlyingTimo? Zou je eens een overzichtje willen maken van wat nu allemaal echt bekend is en welke vragen uitgezet zijn om weer verder te komen?
Hierbij nog wat foto’s van de Ossenmarkt in Groningen in 1960,deze was ingeschreven door de firma Bakker-Dennis.
Er zijn ontwikkelingen. Mede dankzij de ontdekking van die foto in Groningen!
Ik heb deze vraag ook uitstaan op diverse grote kermisgroepen op Facebook - daar is een aantal keer verwezen naar een heer uit Duitsland, wiens vader een 'mono-rail' in bezit gehad heeft. Ik heb hem aangeschreven.
Tevens ben ik in de geschiedenis van de Firma Jan Bakker-Denies BV gedoken. Ik wist niet beter dat zij de eersten in Nederland waren die een Polyp op de markt brachten en that's it. Maar dat blijkt niet te kloppen. Dit bedrijf heeft talloze andere attracties gebouwd. In 1964 was er bijvoorbeeld ook een 24m hoog reuzenrad op reis van deze firma.
Jan bakker is helaas in 1981 overleden, dus uit eerste hand is geen informatie meer te winnen. Gezien het verschil in lifthill en wagons, zou het zomaar kunnen dat hij de baan heeft nagemaakt van iets wat hij op de Foire du Trone gezien heeft?
Op zoek naar nog levende familie dus en hopen dat er iets uit de archieven bewaard is gebleven.
In Brazilië stond die vreemde 'dubbele' uitvoering bij een bedrijf op het terrein. Ik heb ze gemaild, maar weet inmiddels dat ze in Brazilië eigenlijk alles met whatsapp doen, dus in mijn beste Portugees gaat daar een appje naar toe.
Ik heb nogmaals de exploitant van Pirat Parc aangeschreven, hij was de eerste de reageerde, maar zijn info was niet volledig.
Ik wil eigenlijk proberen om contact te krijgen met de familie die de baan op de State Fair Texas heeft uitgebaat, ik heb het vermoeden dat dat deze van de firma Bakker is geweest.
- Bijgewerkt
Waarschijnlijk een domme opmerking, maar is het deze niet : https://themeparkfreaks.eu/2020/12/unieke-fantastische-kermis-achtbaan-uit-frankrijk-te-koop-aangeboden/
broodje123 Waarschijnlijk een domme opmerking
Absoluut geen domme opmerking, dank je wel voor het meedenken, maar dit is niet de baan die we zoeken. De baan uit de advertentie heeft namelijk een ander tracktype.
Stuur eens een mail naar het Atomium. Misschien weten zij het te vinden. Zij hebben een permanente tentoonstelling over Expo 58.
In Duitsland heeft er in de jaren 70 een "Einschienenachterbahn" rondgereisd, voornamelijk in het Ruhrgebiet. Er zijn fotos uit 1977 waar je de baan kunt zien staan op de kermis van Hagen. Over de eigenaar van de attractie is verder niets bekend. Vanaf 1978 stond deze baan voor een korte tijd in het Traumlandpark in Bottrop-Kirchhellen. Een jaar later wordt deze baan door het park alweer ingeruild voor een Vekoma-Corkscrew.
Vanaf 0.56 is de baan hier te zien:
https://digit.wdr.de/entries/65884
De foto uit Groningen (1959) wordt ook gebruikt in een advertentie van het toenmalige NLB (Nijmeegs Lasbedrijf) en een pijl zou duidelijk maken welke attracties ze gebouwd hebben:
- Bijgewerkt
charivari Wow, goed speurwerk. Kun je hier ook delen wat je gevonden hebt? Zoals die advertentie van het toenmalige NLB?
Ik heb inmiddels een naam bij de Duitse exploitant, of in ieder geval van zijn zoon. Die heb ik aangeschreven via Facebook.
Overigens wordt de term "Einschienenachterbahn" ook vaak gebruikt voor de achtbaan die nu "Super Railway" heet en die rollercoaster werd gebouwd in 1965 door de Italiaanse fabrikant Copperpark. De achtbaan startte haar leven als Railway Einschienen Achterbahn bij de Duitse exploitant Emil Lapp. (bron: themeparkfreaks)
Dit is de bewuste advertentie:
NLB bestaat nog onder een andere naam, ik heb ze een mail gestuurd. Het Atomium ook.
- Bijgewerkt
https://forum.kermisclub.nl/d/666-wanted-de-historie-van-de-r2000-kermisachtbaan
Hoi Timo,
Nlb is al een eeuwigheid failliet maar heeft wel diversen zaken voor meerdere opdrachtgevers in elkaar gelast.
Lees even een stukje van Jannie de Vries, kermis jaarboek. Die wilde een Hully Gully laten bouwen alleen toen ging het bedrijf failliet en heeft ze hals overkop een ander constructie bedrijf moeten zoeken.
Ik heb je gisteren op bovenstaande een aanwijzing gegeven.
Ik denk dat J. Bakker - Denies de rechten of wel het octrooi had. Die linkjes die ik geplaatst daar staan de octooien in van meerdere ontwerpen w.o een reuzenrad, de polyp en een achtbaan een overslag schommel en ga zo maar door.
Wat ik gelezen heb maakt bakker gebruik van diversen konstructie bedrijven. In binnen en buitenland, na zijn overlijden is dat overgenomen door van Velzen en die heeft dus de octrooien in Spanje voor de machines (attracties) daar aangevraagd onder de naam J. Bakker - Denies
Dus ik denk dat zoals ik je eerder aangaf. dat van Velzen apeldoorn (heeft dus de rechten, en verkocht die ook aan cah) eens zou kunnen informeren.
Ik ken meerdere bedrijven die failliet gegaan zijn, en waar het archief van verkocht is.
Bij J. Bakker was het zijn overlijden.
In een archief zitten de tekeningen van iedere machine die gebouwd wordt, Dus ook de tekening van een specifiek onderdeel. En ook staat er in of die dan al dan niet een bepaalde hardheid heeft.
Voor de gene die zo'n archief overnemen is het handel, ondernemer x met die molen heeft dit type pas pen nodig en of we er 10 van kunnen leveren.
Bepaalde zaken leven na 50 jaar nog steeds, en de lagers bussen en andere onderdelen leven niet zo lang.
Handel dus voor van velzen, en daar bij beurt hij ook geld voor als er een octrooi gebruikt wordt
Hoi Sander,
NLB is idd failliet gegaan, maar heeft als De Boer Machinefabriek een doorstart gemaakt. Het is ook onder deze naam dat hier nog een twintigtal attracties zijn vervaardigd.
Ik heb de patenten gezien, maar die van bijvoorbeeld de achtbaan is uit 1980.
Ik heb het vermoeden dat Dhr Bakker de R2000/Monorail Eclair gezien heeft in Parijs of Brussel en daar vervolgens een kopie van gemaakt heeft in eigen beheer. Dat kunstje heeft hij later herhaald met de Polyp en de Hully Gully. Dat doet niets af aan de attracties, maar eventuele patenten zullen dus bij andere bedrijven liggen.
Ik heb Van Velsen Engineering en De Boer Machinebouw beiden een uitgebreide mail gestuurd, maar of er iemand ergens op zoek wil naar een opdracht van 60 jaar geleden is weer een tweede.
Dank je wel voor het meezoeken, meedenken, meespeuren - stukje bij beetje krijgen we meer en meer puzzelstukjes!
De patenten zijn ouder, maar die zijn opnieuw ingediend na het overlijden van J. Bakker die 31-10-1980 is verongelukt.
Omdat cah en j.Bakker de productie in NL. Niet aankonden hebben ze het uitbesteed aan o.a Spanje waar die patenten / Octooien zijn ingediend.
Ik heb een foto van een reuzenrad geplaatst die in kortrijk heeft gestaan.
Is wel leuk om dit even verder uit te zoeken, zie dat anton schwarzkopf ook iets van de patenten gebruikt heeft.
sander1972 tsja, ik zie nergens een connectie met de monorail achtbaan. Ook zie ik nergens patenten met een juiste datering ( 1958)
Dus hoewel het leuk is om in te graven, gaat het denk ik nog geen direct antwoord geven op de vraag wie de monorail/r2000/monorail eclair ontworpen en gebouwd heeft.
FlyingTimo In een van die patenten zie je een tekening (ES246638) van ik denk een 8 baan. Als je terug scrolt staat er een lucht foto van Groningen van 1958 van een achtbaan. Die lijkt wel redelijk in deze tekening te passen.
Verder is die inschrijving gedaan door J, Bakker. Dus ik denk dat we het over dezelfde hebben. Hij is geboren in Zuidbroek bij groningen wie weet is die baan daar ergens in opdracht van hem in elkaar gelast