Eftelflags En is het iets wat de Efteling zelf wilt of moet vanwege de toekomstige wetgeving?
Ik denk dat dit een combinatie van beiden is. Laten we eerlijk zijn: steenkool verbranden is niet goed voor het milieu. Punt. De Efteling is al langer bezig om het park duurzamer te maken met bijvoorbeeld de zonnepanelen op Symbolica en dvh, ik kan me goed voorstellen dat ze als bedrijf en natuurpark ervoor kiezen om steeds meer milieuvervuilende onderdelen uit hun park te verbeteren. Hoewel de stoomtrein een icoon is met een groot aantal fans die zich graag vasthouden aan het authentieke, is dit dus ook niet goed voor het milieu en daardoor gaat de Efteling op zoek naar alternatieven.
Wat betreft de vergelijking met een barbecue: er zijn tegenwoordig barbecues die op gas of electriciteit werken, maar die een speciaal bakje hebben voor rookhout, om toch de smaak van een ouderwetse kolenbarbecue toe te voegen. Dit biedt een mooie middenweg tussen de authentieke smaak maar een milieuvriendelijkere manier van barbecueën. De Efteling moet in mijn ogen alleen nog even op zoek naar dat speciale bakje dat geschikt is voor de trein.