Op twitter kwam de volgende tweet tegen

Afgaande op de foto lijkt het erop dat men voor/op 2030 de trein Trijntje naar elektriciteit wilt verbouwen. Dat past ongetwijfeld in de duurzaamheidsplannen van de Efteling. Maar ik zou het wel heel jammer vinden als daarmee bepaalde hele karakteristieke geuren en wolken zouden verdwijnen rondom de stoomtrein.

Oei.
Ik ben voor duurzaamheid, een beter milieu en elektrisch rijden, maar een stoomtrein elektrisch maken? Nee... 🙄

Als ik de tekening zo zie lijkt het alsof ze stoom gaan maken dmv een electrisch verwarmingsbron ipv via vuur, dus wel de stoomwolken, het geluid en de aandrijving, maar geen vieze lucht en uitstoot meer.
lijkt mij an sich niet eens zo een slecht plan eigenlijk.

Ben alleen benieuwd of het technisch haalbaar is.

Kijkend naar dit document, gaat het enkel om Trijntje, en zouden Aagje en Moortje stoomtreinen blijven.

Trijntje wordt het minst gebruikt van de drie, omdat zijn aslade heel lastig schoon te maken is, door hem elektrisch te maken is hij veel meer inzetbaar en gaat de capaciteit omhoog.

QDude24 Dat vind ik nou interessante informatie, thanks voor het delen!

De stoomtrein van Europa park is toch ook electrisch en kan volgens mij gewoon stoom uitstoten en stoom geluiden maken

• Johan heeft hierop gereageerd.

Dream_wizard De stoomtrein van Europa park is toch ook electrisch en kan volgens mij gewoon stoom uitstoten en stoom geluiden maken

Dat is een elektrische trein met effecten.

Dit plan is voor een waterkoker xxl, en zou het tof vinden als dit lukt.

Interessant plan dit, op zich is de typerende geur wel een deel van de beleving maar aan de andere kant denk ik dat je er heel snel aan zal wennen als dat er niet meer is. Ik vind het vooral belangrijk dat de rookpluimen en het geluid gaan blijven zodat het geen zoefmobiel word.

Ik vraag me alleen af hoe ze dit dan van stroom gaan voorzien. In EP hebben ze de locomotieven natuurlijk ook omgebouwd maar zoals hierboven gezegd is dat een elektrische trein met effecten. Dus de accu's zullen "alleen" de elektromotor en deze effecten hoeven aandrijven. Ik zou denken dat zo'n grote waterkoker veel meer vermogen en dus accu's nodig heeft en vraag me wat dat betreft wel af hoe haalbaar dit zou zijn. Alternatief zou je dan het hele traject van stroom moeten voorzien, maar dat lijkt me ook niet heel handig.. Of zouden ze door de trein in het station op de stroom aan te sluiten het water voldoende kunnen opwarmen om tot de andere kant van het park te komen?

Marvin Ik zou toch denken dat er ook wel een mogelijkheid is om stroom te leveren via een geleiderail of de rails zelf? Hoe dat bij de overgangen in zijn werk gaat durf ik niet te zeggen maar daar moeten wel oplossingen voor zijn toch?

Marvin rookpluimen

Rookpluimen zullen het dan sowieso niet meer zijn, stoompluimen nog wel 😉

Marvin Of zouden ze door de trein in het station op de stroom aan te sluiten het water voldoende kunnen opwarmen om tot de andere kant van het park te komen?

Op zich is dit nog niet eens zoon gek idee en nog best haalbaar. Vuurloze stoomlocomotieven zijn namelijk niet iets van de toekomst maar bestaan al best een tijd. Neefje, die nu tentoon gesteld staat, was oorspronkelijk zelf ook een vuurloze locomotief tot deze in de Efteling een nieuwe ketel kreeg. Nou werkte de oudere vuurloze locomotieven wel wat anders, want in plaats van stroom werden die op verse stoom van een externe bron aangesloten.

Nu is de vraag, past zoon stoomloze locomotief binnen de charmes van de Eftelingse spoorweg maatschappij?

Voor wie zich afvraagt hoe zoon stoomloze locomotief trouwens werkt, Hier wat info 🙂

• Marvin heeft hierop gereageerd.

OlympiaLooping Ik denk dat dit te gevaarlijk gevonden wordt. Ja het kan, maar in Nederland gebeurt het ook niet in het OV. Alleen metro's die zich niet mengen met ander verkeer (geen overwegen, kruisingen, etc.) hebben een derde rail. Zodra er wel menging is, wordt er overgeschakeld naar bovenleiding.
            In Engeland (zeker zuid Engeland) zijn wel veel railsystemen met derde rail en overwegen. Dat gaat goed, maar is risicovol voor spoorlopers.

Natuurlijk is het in de Efteling niet de bedoeling dat je langs het spoor gaat lopen, maar als een keer iemand dat wel doet, wil je als park eigenlijk geen elektrocutie gevaar. Bovenleiding in de Efteling wil je eigenlijk ook niet.

Mijn grootste bezwaar tegen dit idee is dat de Efteling met daadwerkelijk historische stoomtreinen rijdt. Ik ben van mening dat die behouden moeten blijven zoals ze zijn.

• Marvin heeft hierop gereageerd.

OlympiaLooping Ongetwijfeld maar zoals Erik terecht op merkt zou dit een potentieel veiligheidsrisico kunnen zijn, daarom had ik het niet meegenomen in de mogelijkheden. Bij een bovenleiding zou je dat natuurlijk niet hebben maar dat lijkt me heel lelijk met een stoomlocomotief 😉

scagen Dat is dan wel weer interessant, ik wist niet dat er locomotieven waren die stoom "tanken" om daar dan vervolgens hun rit mee te doen. Dat zou inderdaad mogelijkheden bieden om als het ware het water te koken voor vertrek en zo steeds de stoom aan te vullen tijdens het in en uitstappen.

Ik had trouwens ook graag even de pagina willen bekijken die je probeerde te linken, maar ik denk dat daar iets mis is gegaan met het plakken want ik zie geen url. Vergeet niet om deze te beginnen met http:// of https:// (afhankelijk van wat van toepassing is) zodat het forum weet dat het om een url gaat.

poging 2
              Nu doet hij het wel,

Maar precies, ze kunnen dan (eventueel elektrisch) bij 1 of beide stations een vul punt maken met externe donor ketel aan de zijkant. Nu zal dit natuurlijk ook wel extra ogen en haken hebben gezien een vuurloze locomotief een veel grotere ketel (of expansievat zoals het officiëel heet) heeft.

Mocht je trouwens een vuurloze locomotief een keer in actie/in het echt willen zien, dan moet je naar Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal, die hebben de momenteel enige in werking zijnde vuurloze locomotief in Nederland. Deze word bij speciale gelegenheden op druk gebracht.

Zonnepanelen op het dak wellicht? Ik begrijp dus dat Trijntje nog steeds op stoom blijft rijden, maar dat de stoom nu alleen elektrisch verkregen wordt in plaats van door verbranding? Lijkt me geen verkeerde ontwikkeling.

Eerste reactie: een elektrische BBQ is ook geen echte BBQ.

Kortom, juist de charme van een stoomtrein is dat de stoom verwarmt wordt door vuur , het liefste als brandstof hout of kolen. De specifieke geur zou ik ook ontzettend missen. En nee, dat is geen stank! 😉

Tweede reactie: Maar als ze op deze manier een extra trein in het leven kunnen roepen, vind ik de plannen best interessant. Mits ze de huidige stoomtreinen wel echt stroomtreinen laten. Dus op kolen gestookt.

Mark Ik ben bang dat ze juist deze
                loc doen omdat ze die kunnen “missen”. En dat zodra dit werkt de overige zullen volgen.

De geur zou je kunnen behouden, als “effect”

Maar heel eerlijk mij spreekt dit technisch heel erg aan en vind t echt tof. En heb dan liever dit dan zo’n nep ding met electro motoren, rookmachine en neppe geluidseffecten.

Kunnen ze de kolenwagen niet gebruiken als accuwagen?

Mark Mooie vergelijking met de Barbecue.

Nu de vraag; kun je het niet zien als een museumstuk? Of als oude ambacht waarbij kolen nodig zijn? En is het iets wat de Efteling zelf wilt of moet vanwege de toekomstige wetgeving?

Eftelflags En is het iets wat de Efteling zelf wilt of moet vanwege de toekomstige wetgeving?

Ik denk dat dit een combinatie van beiden is. Laten we eerlijk zijn: steenkool verbranden is niet goed voor het milieu. Punt. De Efteling is al langer bezig om het park duurzamer te maken met bijvoorbeeld de zonnepanelen op Symbolica en dvh, ik kan me goed voorstellen dat ze als bedrijf en natuurpark ervoor kiezen om steeds meer milieuvervuilende onderdelen uit hun park te verbeteren. Hoewel de stoomtrein een icoon is met een groot aantal fans die zich graag vasthouden aan het authentieke, is dit dus ook niet goed voor het milieu en daardoor gaat de Efteling op zoek naar alternatieven.

Wat betreft de vergelijking met een barbecue: er zijn tegenwoordig barbecues die op gas of electriciteit werken, maar die een speciaal bakje hebben voor rookhout, om toch de smaak van een ouderwetse kolenbarbecue toe te voegen. Dit biedt een mooie middenweg tussen de authentieke smaak maar een milieuvriendelijkere manier van barbecueën. De Efteling moet in mijn ogen alleen nog even op zoek naar dat speciale bakje dat geschikt is voor de trein.

The_Real_Infernape ik denk dat de wens om milieuvriendelijker te bbq'en doorgaans wel de laatste reden is om op gas of elektra over te gaan. Dat doe je juist omdat het praktischer is.

Ik verwacht dat dat wellicht ook bij de Efteling de reden is om op iets anders over te gaan. Voor de milieuwinst kan je die ton(nen) die in zo'n project als dit gaan beter in wat anders investeren.

• Johan heeft hierop gereageerd.