Jules Ik krijg op basis van deze cijfers toch de indruk dat er vooral een financieel spel achter zit waarbij winst gedrukt wordt om eventueel winstbelasting ook te beperken.
Dat zou natuurlijk kunnen... ik heb niet alle onderliggende cijfers. Het hele jaarverslag zou daarin meer inzicht geven denk ik. Maar het lijkt me dat áls je al zo’n financieel spel wil spelen, je toch wel zorgt dat je je afspraken met de bank kan nakomen en er niet op hoeft te hopen dat ze (zoals nu is gebeurd) een waiver verstrekken. Die ‘net debt/ebitda’ ratio is met 6,63 wel erg hoog; ik heb altijd begrepen dat boven de 5 alarmbellen afgaan omdat het dan lastig wordt om de schuld af te betalen. Maar laten we wel wezen: de bank heeft natuurlijk meer inzicht in de situatie dan ik :-)
Ik ben het met je eens dat die zin “hierdoor resulteert een materiële onzekerheid ten aanzien van de continuïteit van de organisatie als gevolg van de coronacrisis” behoorlijk heftig is. Er staat met zoveel woorden: “we weten niet zeker of Toverland dit overleeft”.
Aan de andere kant: dit geldt natuurlijk voor veel bedrijven nu, omdat niemand weet hoe lang dit gaat duren en hoe langdurig de komende economische crisis gaat zijn. Ik kan me zo voorstellen dat we een dergelijke zin vaker gaan terugzien.