- Bijgewerkt
Mark Ze gaat verder als ZZPer om bedrijven te adviseren... gewaagde stap in deze tijd!
Wat je zegt over kostenbesparing bij Toverland is een goed punt; dat wordt voor vrijwel
alle bedrijven, dus ook voor de parken, de focus nu. En dat is volkomen logisch gezien de economische situatie. Voor Toverland komt daar nog de complicerende factor bij dat de situatie vóór corona al niet denderend was. Er staat nog een schuld van 46,5 miljoen euro, hoewel men wel wat rentes heeft weten te verlagen. Maar de nettowinst over 2019 (het jaar waarin men had willen oogsten van de uitbreiding van 2018) was volgens Looopings slechts 137.720 euro, stukken lager dan in 2018 (729.000 euro). Aan de afspraken met de bank is niet voldaan, hoewel de bank vooralsnog een oogje dichtknijpt. Maar nu corona er nog bij komt, plus een flinke economische crisis, wordt het wel nijpend allemaal. Op nieuwe uitbreidingen hoeven we voorlopig niet te rekenen denk ik, het wordt overleven (dat geldt natuurlijk voor veel andere bedrijven en parken ook). Grote vraag is denk ik wat er van de zomer- en Halloweenavonden kan overblijven; die zijn voor mijn gevoel dé succesnummers van Toverland.