Hoe zitten de banken voor mensen met bredere heupen en billen? Want het lijkt me wel een beetje krap.
Danse Macabre: de eerste ervaringen!
- Bijgewerkt
msnguy zo die piep hoor je op de video beter dan in t echt, in het echt is ie niet constant
Ook grappig hoe dit een andere bank is dan ik had en het direct een andere rit is haha
Ik zag hele andere animatronics
En!! De monster ogen!
kraakstoel zo die piep hoor je op de video beter dan in t echt, in het echt is ie niet constant
Het filmpje is exact hoe ik hem de hele show heb ervaren.
msnguy Wanneer je erin zit, valt het nauwelijks op. De hele beleving doet dit dan ook vergeten. Maar vooralsnog is het in het echt lang niet zo erg als in de video.
bramcar_13 Zit prima. Het is echt niet krap.
Pascal-Manu Het is echt niet krap.
Op basis van gisteren en de ervaring van @John denk ik dat het wel een krappe zit is.
Ron Ook in Spookslot was al geknipt, maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord.
Daar zullen puristen zeker wel over geklaagd hebben, maar we moeten realistisch blijven. Feit is dat de versie die in Spookslot speelde trouwer bleef aan het origineel. De spanningsopbouw bleef min of meer identiek door er slechts één (langduriger) stuk tussenuit te knippen. Dat was het rustiger stuk in het midden, waar voor de duidelijkheid de herkenbare melodie waar het over gaat geheel niet in voorkomt.
Ron Ik neem aan dat de stukken die gebruikt zijn passend zijn bij de rit. Ik lees hierboven iets over het iconische missende gedeelte. Het stuk met de xylofoon. Ik heb gisteren geleerd dat dit de dansende skeletten voor moeten stellen, welke niet te zien lijken te zijn in de attractie. Dan is het toch niet gek dat dat stuk er uit is geknipt?
Dit meen je niet serieus, toch? Want daar onderschat je naar mijn mening toch even flink de kracht van Danse Macabre. Een symfonisch gedicht waarvan de instrumentatie barst van de subtiele verwijzingen. Dat is precies waarom het nummer zo tot de verbeelding spreekt. En is dat niet de reden dat het perfect aansloot bij Spookslot en daarom nu weer gekozen is voor deze attractie?
De muziek werkt op een onderbewust niveau ondersteunend bij de beelden: de skeletten hóeven niet fysiek getoond te worden. De xylofoon stelt hun rammelende botten voor. Voor een nummer genaamd de dodendans vind ik dat in het slechtste geval zeer origineel en in het beste geval van cruciaal belang om intact te laten. Een ander voorbeeld is de hobo na de finale die het kraaien van een haan ofwel het aanbreken van de ochtend nabootst. Moeten we dan nu een kip in de attractie plaatsen of anders maar dat stuk eruit slopen? Nee joh, laat de genialiteit van het nummer intact en de intentie spreekt voor zich.
Ook binnen de lore van de attractie is dit een sterke invalshoek: het hele idee is dat het orkest werd vervloekt naar aanleiding van het spelen van de Danse Macabre, dat als het ware een verboden nummer is. Wat in hemelsnaam zou hier logisch aan zijn als je alle verwijzingen naar de dood uit het nummer zou slopen?
Japser wie weet komen ze ooit met een oplossing voor dat gepiep.
de rit is trouwens zo ongelooflijk smooth, moet ook ff gezegd worden
Trollenbol Zover ik kan horen zit de xylofoon gewoon in het nummer wat ze daar afspelen
De woordvoerder van de Efteling laat weten dat de rit blijft zoals hij nu is.
Overigens draait de attractie de laatste testdagen goed naar mijn idee. We zijn er nog niet en ik wil het niet jinxen, maar het lijkt dat de planning van de Efteling precies goed was en dat Intamin een ride heeft afgeleverd die werkt ten tijden van de opening.
bramcar_13 Pascal-Manu Michael
Ik schreef eerder vandaag dat dit tegen kan vallen als je breder en dikker bent dan de gemiddelde mens. Wellicht dat aan dit bericht iets hebt,
https://forum.pretpark.club/d/3654-danse-macabre-de-eerste-ervaringen/227
Ik mocht overigens gewoon mee in de rit maar de mevrouw die ons opsloot in de gondel moest wel 3x controleren op de achterkant of alles groen was en vroeg om de beugels verder dicht proberen te krijgen. Na 2x opende ze de beugels en heb ik mijn telefoon uit m’n zak in het netje voor me gestopt omdat ik extra ruimte wilde hebben.
Met een dikke winterjas gok ik zo maar dat ik er niet in pas.
Met mijn 195cm en 140+ kilo, waarbij mijn zwaarte vooral vooral op mn buik zit ben ik overigens ook geen kleine jongen. Dus ergens is het risico dat ik niet mee kan of mag altijd aanwezig. Maar zelfs als je kleiner en een stuk minder zwaar zou zijn, maar wel brede heupen en/of dikke bovenbenen zou hebben dan voorzie ik wel problemen.
- Bijgewerkt
Vroeg of laat zal dit wel goed komen. Misschien heeft het gewoon wat meer tijd nodig en ik wil men zich nu eerst focussen op alles soepel laten lopen? Dat piepen is ook iets wat nog op de lijst staat klaarblijkelijk.
Ik zag tweets voorbij waarin bezoekers meldden vanavond de crypte te hebben gezien. Als dat zo is, en de woordvoerder zegt dat de rit blijft zoals hij nu is, zou dat dus goed nieuws zijn.
Terwijl ik eergisteren rebels naar onride leaks zocht via TikTok kwam ik er één tegen met een techno-mix van danse macabre. Het leek echt op een Efteling commercial, maar na graafwerk op het internet bleek dit de mix “Dodendans” van Maxim Schijvens te zijn. Tot mijn verbazing is vandaag, 30 oktober, dit nummer verdwenen van Spotify. Het kan dus zijn dat de Efteling dit heeft geclaimd. Dat terzijde.
De efteling heeft in het verleden samengewerkt met bekende DJ’s voor bijvoorbeeld Aquanura en de baron. Is het een gekke fantasie dat er ook een dance versie door bijvoorbeeld DJ Reinier Zonneveld van Danse Macabre zou kunnen worden uitgebracht en uitgevoerd, inclusief een speciale ritinstallatie met heftigere bewegingen en lichtshows, voor speciale gelegenheden net als de Tiëstonura?
Ach net zoals een woordvoerder zei dat er geen Symbolica kwam.. om vervolgens de volgende dag aangekondigd te worden. Geloof wel dat het goed zit.
msnguy Hierop hoor je de piep van het ritsysteem heel erg
Oei, ik hoor het in dit filmpje ook bijzonder scherp. Dat is wel echt een naar geluid zeg, maar wel op een hoogte dat ik denk dat er veel mensen zijn die dit niet horen of er niet zo'n last van hebben.
Nicks Hulde voor @Eftelflags. Leuke interviews en prachtige beelden. Ik ben over de POVs best wel enthousiast. Ik vind de kritieken hier niet onterecht (muziek, etc.), maar ik denk dat voor veel bezoekers dit wel de soort verwondering brengt die Villa Volta in de eerste jaren ook bracht. Het is een concept dat je nergens anders vindt, maar wat ik nu wel elders verwacht. Er zijn nogal wat thema's met grote ruimtes waar je dit prachtig in kunt passen.
Goh. Ik was eigenlijk in het begin iets minder enthousiast. Laat ik positief beginnen. Wat is het fijn dat de Efteling met dit hele project echt een stap vooruit lijkt te zijn gestapt. Als het gaat om beleving, afwerking en liefde. Dit project ademt zoveel passie en dat voel je. Maar het gaat om de rit, en die is niet af. En ook dat voel je.
Ik kan er kort over zijn, het is een rommeltje en de kijkrichtingen kloppen niet. De belichting is nog niet goed en na de zeer krachtige opening is het daarna wat rommelig. Van saai tot totale chaos. Waar kijk ik naar? Waar moet ik naar kijken? Wat zie ik nu? In een goede darkride wordt je geleid in het verhaal en wordt je onbewust getrokken naar de volgende scene. Hier is het nog niet zo. En dat is jammer. Want ik zou het nu een 8/10 geven. Terwijl eigenlijk je voelt dat dit een 10/10 kan zijn. In alle vormen is het namelijk in basis echt briljant.
Het ritsysteem maakt overigens wel echt een vervelend kabaal. Dat mag echt als grootste minpunt worden gezien. Voor de rest wat nitpicking dingetjes. Maar dat doet een beetje af aan de totale beleving. Het is gewoon allemaal wel heel goed.
- Bijgewerkt
Eftelflags rommelig. Van saai tot totale chaos. Waar kijk ik naar? Waar moet ik naar kijken? Wat zie ik nu? In een goede darkride wordt je geleid in het verhaal en wordt je onbewust getrokken naar de volgende scene. Hier is het nog niet zo
Kom naar mijn idee gewoon nog steeds doordat de muziek zo ingekort is. Als je vannuit een intro gelijk de climax ingaat, ga je tijdens de rit ook van een intro gelijk naar de climax. Ik denk dat als het eerder genoemde stuk er nog inzit de hele rit qua opbouw rustiger en beter kan zijn, hetzelfde zoals ze eigenlijk in spookslot ook deden, daar kwam ook niet alles tegelijk en bouwde de muziek op. Het voelt allemaal een beetje gehaast en chaotisch.
In feite sta je de eerste minuut ook 1 minuut te luisteren naar een wezen die rond loopt. Als ze daar 10-15 sec van afhalen en de ridetime 20 sec langer maken heb je in feite maar een ridetime van hoogstens 20 seconden meer maar op die manier past het stuk er wel in en is er meer tijd om het beter op te bouwen. ik weet zeker dat als mensen meerdere keren hierin zijn geweest ze hier ook kritiek op gaan geven want dan is de nieuwigheid er af en word die ene minuut "saai."