Ron Ook in Spookslot was al geknipt, maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord.
Daar zullen puristen zeker wel over geklaagd hebben, maar we moeten realistisch blijven. Feit is dat de versie die in Spookslot speelde trouwer bleef aan het origineel. De spanningsopbouw bleef min of meer identiek door er slechts één (langduriger) stuk tussenuit te knippen. Dat was het rustiger stuk in het midden, waar voor de duidelijkheid de herkenbare melodie waar het over gaat geheel niet in voorkomt.
Ron Ik neem aan dat de stukken die gebruikt zijn passend zijn bij de rit. Ik lees hierboven iets over het iconische missende gedeelte. Het stuk met de xylofoon. Ik heb gisteren geleerd dat dit de dansende skeletten voor moeten stellen, welke niet te zien lijken te zijn in de attractie. Dan is het toch niet gek dat dat stuk er uit is geknipt?
Dit meen je niet serieus, toch? Want daar onderschat je naar mijn mening toch even flink de kracht van Danse Macabre. Een symfonisch gedicht waarvan de instrumentatie barst van de subtiele verwijzingen. Dat is precies waarom het nummer zo tot de verbeelding spreekt. En is dat niet de reden dat het perfect aansloot bij Spookslot en daarom nu weer gekozen is voor deze attractie?
De muziek werkt op een onderbewust niveau ondersteunend bij de beelden: de skeletten hóeven niet fysiek getoond te worden. De xylofoon stelt hun rammelende botten voor. Voor een nummer genaamd de dodendans vind ik dat in het slechtste geval zeer origineel en in het beste geval van cruciaal belang om intact te laten. Een ander voorbeeld is de hobo na de finale die het kraaien van een haan ofwel het aanbreken van de ochtend nabootst. Moeten we dan nu een kip in de attractie plaatsen of anders maar dat stuk eruit slopen? Nee joh, laat de genialiteit van het nummer intact en de intentie spreekt voor zich.
Ook binnen de lore van de attractie is dit een sterke invalshoek: het hele idee is dat het orkest werd vervloekt naar aanleiding van het spelen van de Danse Macabre, dat als het ware een verboden nummer is. Wat in hemelsnaam zou hier logisch aan zijn als je alle verwijzingen naar de dood uit het nummer zou slopen? 🙂