Donderdag en vrijdag heb ik ook mijn eerste ritjes kunnen maken. Eerste oordeel: briljant!

Veel is natuurlijk al besproken. De wachtrij zit bomvol details, maar blijft toch ingetogen en niet te overweldigend. Perfect om je langzaam het creepy sfeertje in te trekken. Ik vraag me alleen af of de binnentuin en kruidentuin straks genoeg zijn om de wachtrij aan te kunnen als de drukte wat normaliseert. Het zou me niks verbazen als er ooit een stukje voorplein omgebouwd wordt tot extra wachtrij, net als bij de Vliegende Hollander.

Mijn eerste rit was in bank 3. Het kleine kamertje waar je daar even moet wachten deed me denken aan het laatste stukje gang van het Spookslot. Heerlijk onheilspellend! De tweede rit was in bank 5. De rij waar je dan terechtkomt is veel onaangenamer (en niet op de goede manier). Daar had ik het idee dat we in een betonnen nooduitgang stonden te wachten. Jammer, maar ach, het is maar voor even.

De rit zelf is gewoon overweldigend goed! De aankleding van de ruimte, de on-Eftelingse horror aan het begin van de rit (wat werkt dat goed!), vervolgens het walsen op de muziek en de zwiepers tijdens de apotheose, de animatronics, de knipogen naar het Spookslot, de spannende finale… Wauw, wauw, wauw!! De twee ritten gaven trouwens hele verschillende belevenissen. Vanuit bank drie zag de animatronics veel beter (de orgelspeler, het triangeltrio, het harphoofd, Esmeralda in haar kist!), terwijl terwijl bank vijf vrij slecht zicht had op de muzikanten (en Esmeralda heb ik zelfs gemist?) maar wel meer nadruk legde op de viool, de monniken en de de ruimte an sich. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar de linkerkant van de schijf, maar beide ritten waren fantastische ervaringen. Misschien moet ik nog wat extra ritjes maken om echt een voorkeur te hebben.

De viool is het enige echt grote minpunt van de attractie. Dat ze een van de grootste sterren van het Spookslot moesten degraderen tot een bijrolletje in Danse Macabre snap ik volledig. Maar dat ze dat doen met zo’n slechte (en ik bedoel echt slechte) projectie... Het lijkt wel alsof de fysieke viool nog niet klaar was en dit een quick and dirty fix is om maar iets in dat nisje te kunnen presenteren. Bijna 50 jaar geleden (!) lukte het wel met een fysiek decorstuk, dan moet dat nu toch ook wel kunnen?! Snel wegtyfen die projector en een echte spookviool neerzetten!

Een tweede klein kritiekpuntje is de personifi-kat-ie van het onnoembare. Het onnoembare zelf vind ik een toffe rol in het verhaal/de attractie, maar het cartooneske katje dat hier en daar opduikt voegt echt geen drol toe. Dat beestje lijkt er alleen maar te zijn voor de merchandise, en dat doet een beetje af aan de authenticiteit van de attractie. Maar is dat echt storend? Neuh, dat ook weer niet.

Dus, terug naar m’n eerste oordeel: briljant. Het is een absolute topattractie. Geen infill, geen Villa Volta 2.0. Dit is gewoon een meesterwerk! 🎻 👻

PretparkPower Ik houd het kort.

Ik wil toch even een detail uitlichten die ik vet vond. Geen idee of het zo bedoeld is, maar het kwam bij mij zo over.

De uitbeeldingen van een koor die eeuwenlang al hetzelfde lied aan het spelen is is erg goed uitgebeeld. Je hebt duidelijk het gevoel dat niemand in die zaal bezig is met het feit dat jij daar als bezoeker bent. Geen enkel gezicht is bezig met het publiek.

Tot het moment dat de pianist zich omdraait en ons aankijkt als of hij met z’n ogen zegt, you’re next.

Ik ben altijd een groot fan geweest van het spookslot. En was dus ook heel erg geschokt dat ze het gingen slopen.
En ik was bang dat de vervanger nou zo goed kon zijn. Dus, gisteren de vervanger mogen meemaken. En hoewel het een fantastische ride is, was ik na 47 jaar nog steeds nieuwe dingen aan het ontdekken in het oude spookslot, maar ben ik na 2 keer wel klaar met danse macabre. Te druk qua beleving en te Hollywood achtig naar mijn idee... Jammer

Gisteren naar het park gegaan en mn 2e en 3e ritje meegemaakt!
Ik heb direct al meer meegekregen dan afgelopen maandag bij de previews. Ik voelde nu de wind waaien in het begin tijdens de rit en heb de tip gekregen om gewoon recht vooruit te kijken, zo krijg je vrijwel alles dat je nodig hebt, mee👀

Heb nu ook de cripte gezien, ziet er ook erg gaaf uit, niet heel uitgebreid vormgegeven, maar meer dan genoeg voor die 3 seconden dat je daar hangt.
Ik heb in bank 1, 2 en 3 gezeten (waarvan 2 bij de preview) mijn favoriet was gisteren wel bank 3. bij bank 1 krijg je ook ‘het onnoembare’ te zien door middel van een projectie, die.. uh.. ja die ziet er niet zo mooi uit. ik ga ervan uit dat het park hier zelf ook niet tevreden mee is en hier ooit nog een aanpassing zal doen.

Maar nogmaals, zoals honderden mensen al beschreven: wat een prachtig en ongelofelijk goede attractie!
Je kijkt ineens ook met andere ogen naar andere attracties en merkt dan echt dat DMC zeer goed is uitgewerkt.

Ook leuk gisteren, er hing een dikke bak met mist in kaatsheuvel en dit zorgde voor een enorm sfeervolle wachtrij bij DMC, vooral bij het huyverwoud was het prachtig (en wat een goede soundscape daar!)

Bij kwalycke zaken stond een dienstdeur open, wat ziet het personeelgebied er ook netjes uit. De tekst op de deuren was ook in het enge lettertype en ik zag een gedenkfoto van het spookslot hangen met "Spookslot 1978 - 2022" erop.

Ik ben er gisteren voor het eerst in geweest en ik moet zeggen dat mijn verwachtingen zijn overtroffen. Er is ontzettend veel te zien en ik was blij verrast hoe onverwacht de bewegingen die je maakt uit de hoek kunnen komen. De ride zelf heb ik weinig op aan te merken. Wel mis ik een beetje het oude gevoel van de donkere wachtrij in het spookslot. Maar ja, je hoeft niet alles te kopiëren natuurlijk. De veelbesproken piep heb ik mijn eerste rit wel opgemerkt maar geen last van gehad. Dat was bank 4. Mijn tweede rit in bank 1 heb ik hem niet gehoord. Óf het is een plaatselijke piep, óf mijn gehoor is heel snel ouder geworden in een paar uur tijd.

Ik hoop persoonlijk dat eerste.

Gisteren ook voor het eerste Danse Macabre mogen beleven. Overal indruk is dat hier een mooie attractie is neergezet. By far het sterkste punt van deze attractie is de algehele sfeerschepping. Hierin klopt het hele plaatje; de vervallen abdij van de buitenkant, het kerkhof in de wachtrij en de soundscape passen erg goed. Top werk van het team van Jeroen Verheij.

Kritiekpunten zijn er ook; in de drie keer dat ik de attractie deed zat ik elke keer op een andere koorbank (in volgorde 5, 2 en 1). Het was wel duidelijk dat de plek waar je zit op dit moment enorm bepalend is welke rit je krijgt, want waar bank 2 echt mooi langs alle taferelen zoefde had ik bij bank 1 het gevoel bijna alleen maar tegen de ballustrades aan te kijken. Bank 5 zat daar voor m’n gevoel een beetje tussenin. Hopelijk wordt de programmering op een gegeven moment aangepast dat iedere koorbank elk tafereel minimaal één keer goed ziet, want anders ga je een beetje het Flying Theatre effect krijgen waarbij je na lang wachten teleurgesteld gaat zijn dat je een (in jouw ogen) inferieure plek toegewezen krijgt. Dat zou zonde zijn, want dit ritsysteem biedt wel gewoon de mogelijkheid dat elke plek alles even goed ziet.

Een ander punt wat nog een dood (haha) moment geeft is vlak voor het boarden; er wordt al gegroupt als de groep ervoor de attractie heeft betreden. Dit kan dus betekenen dat je zes minuten staat te wachten in een donkere gang zonder dat er iets gebeurt. Wat mij betreft tweaken ze dat nog, zodat het groupen pas twee minuten voor de show start. Overigens ben ik ook benieuwd hoe het straks gaat werken op rustigere dagen: ik vond de personeelsinzet voor de relatief simpele attractie best wel fors: zes personen op de schijf, twee operators, een grouper, een persoon in de wachtrij en een persoon als greeter. Ik heb zo’n vermoeden dat de positie in de wachtrij snel verdwijnt, en ook dat het huidige grouping systeem ook uiteindelijk aangepast gaat worden (misschien meer naar een Voletarium systeem aan beiden kanten, in de rijen van bank 1 en 6 oid).

Conclusie tot nu toe, een prachtige ride die heel snel het Spookslot zal laten doen vergeten. Wat mij betreft al een attractie die ik niet snel zal overslaan in de Efteling. Nog even zorgen dat de ervaring op alle koorbanken wat consistenter wordt, en dan blijft er echt maar heel weinig over om kritiek op te hebben.

Gisteren heb ik ook Danse Macabre voor de eerste keer gedaan. Van buiten is het een plaatje, vooral in het donker en met mist erbij. Dat past er helemaal bij! En de attractie zelf.. wauw kippenvel toen ik binnenkwam. Echt prachtig gemaakt. Ik kwam terecht op bank 1 op de voorste rij. Ik kwam tijdens de rit ogen tekort. De piep waar velen mensen het over hebben, die heb ik niet gehoord. Ik heb de hele rit met een smile gezeten, wat mij betreft echt een toppertje! ❤ Voor nu heb ik nog geen puntje van kritiek, misschien wel als ik de attractie vaker zal doen.

Ergens in 1996 deed ik mijn eerste rit in Villa Volta, destijds de nieuwe aanwinst van de Efteling. Deze attractie maakte zoveel indruk op me dat ik op het prille internet op zoek ging naar de muziek geschreven door Ruud Bos. Uiteindelijk een midi-bestand gevonden (dank Gniletfe!) en hier leerde ik dat je een attractie kunt herbeleven door alleen naar de muziek te luisteren. Dat was de start van mijn voorliefde van attractie- en themaparken.

Gisteravond heb ik in een mistige Efteling m'n eerste rondje kunnen doen in Danse Macabre, een attractie waarbij net als bij Villa Volta muziek een belangrijk onderdeel is van de ervaring. De wachtrij is in het donker prachtig en mysterieus. Het in groepen naar binnen laten van mensen op het kerkhof werkt op dit moment niet zoals de Efteling graag zou willen. Ik weet ook niet of dat 'zwerven' ooit gaat werken maar dat zullen we later zien als de hype wat voorbij is. Het meest indrukwekkende van de wachtrij vind ik zelf het Huyverwoud. De soundscape daar is fantastisch en in de avond hangt er een sfeer die ik nog niet eerder tegen ben gekomen in een park.

Het verdelen van de mensen bij de entree van de abdij werkt an sich prima. Wij werden ingedeeld bij nummer IV (dat gaan mensen nog verkeerd doen) en dat was een prima ruimte om nog even te wachten. Ook hier geluidseffecten die de sfeer versterken. Ik had her en der gelezen dat er een kans was dat je niet samen op één bank terecht kon komen. Maar aangezien er drie mensen voor ons stonden en wij met drieën waren kwam dat perfect uit. Ik was met twee kinderen die strak stonden van de spanning en dan is het wel fijn dat ze bij mij zaten. Dat gaat nog wel een punt van aandacht worden. Ik ben benieuwd of anderen hier tegenaan gelopen zijn en zo dus niet bij elkaar konden zitten? En of de Efteling daar dan ter plekke een oplossing voor heeft.

De uiteindelijke attractie vind ik indrukwekkend, gedetailleerd, muzikaal en vooral een hele mooie totaalervaring. Ik ben erg onder de indruk van het ritsysteem: soepel, elegant, niet misselijkmakend maar toch op sommige stukken pittig. Ik heb geen storende geluiden gehoord van het ritsysteem. Ook de kinderen (8 & 10, geen liefhebbers van thrill) waren onder de indruk. Ze vonden alleen het orgelgeluid veel te hard.

Overigens vond ik het rustige middenstuk fantastisch, zowel qua muziek als ritbeleving. Maar hier mag wel meer te zien zijn want dit is het ideale moment om de animatronics en effecten in je op te nemen. Dat is eigenlijk het enige kritiekpunt van de attractie: de combinatie van dit ritsysteem en de vele details zorgen ervoor dat je nooit alles te zien krijgt. Of dat erg is weet ik niet maar als je net de verkeerde koorbank toegewezen krijgt dan kan dat een mindere rit opleveren.

De drop op het einde is een leuke afsluiter. Ik snap dat het technisch nodig is om het daar lang donker te maken (Joseph wegtoveren), maar dat stuk duurt wat mij betreft net te lang. Het rustig terugdansen naar de startpositie tijdens de vioolsolo is prachtig.

Dit soort ervaringen is precies wat ik zoek in themaparken. Uniek, gedetailleerd en sfeervol. Is Danse Macabre perfect? Nee, er is nog wel wat werk aan de winkel. Gelukkig is veel op te lossen met wat programmeerwerk en optimalisatie van de operations. Maar in vergelijking met de voorgaande nieuwe attracties van het park zijn de te nemen stappen hier een stuk kleiner.

Afgelopen zaterdag rond half 7 vertrokken (1,5 uur rijden). Ik was verbaasd dat ik de eerste was op de parkeerplaats (P2). Een medewerker vertelde me om 08:10 dat de poort om 08:45 open zou gaan, maar uiteindelijk ging hij om 08:30 open. Mijn vriendin stapte alvast uit en liep naar de ingang, terwijl ik rustig wachtte tot iemand de poort om 08:30 open deed, goude kelken voor het opra... uhm laadpalen voor het uitkiezen.

Parking

Natuurlijk, toen het park open ging, meteen een sprintje getrokken naar de gate bij Symbolica. De wachtrij was daar prima aangegeven en goed geregeld, naar mijn mening! Het was wel pijnlijk om rond 09:30 een hele horde hotelgasten vrolijk aan de andere kant van het hek te zien aanschuiven in de rij.... 🙂

Symboilica Gate

Om 10:00 ging de gate ook voor ons open en uiteindelijk konden we om 11:15 instappen. En wat een attractie! Mijn verwachtingen waren torenhoog, maar die zijn ruim overtroffen. WOW is het enige juiste woord! Ik ben opnieuw verliefd op de Efteling, het liefst ga ik morgen weer! Na de wat "underwhelming" uitbreidingen zoals Max und Morit (eeuwig zonde dat de Bob daar voor heeft moeten wijken), Nest en Sirocco t.o.v. het avonturendoolhof, dat in mijn optiek toch echt in een sprookjespark thuishoort. Natuurlijk, er zijn wel wat puntjes: de rit mocht wat langer duren, het geluid misschien wat harder,de piep wat minder en de val misschien wat dieper (als dat mogelijk is). Voor mij een dikke 9,9!

's Middags hebben we hem nog een keer gedaan met 80 minuten wachttijd, plus 10 minuten storing. Prima te doen! We hebben zowel bank I als VI gedaan. In beide gevallen zagen we de kist in de crypte, de harp, de drie rechters en het silhouet van O.J. Punctuel achter de piano. Naar ons idee was de tweede rit (bank VI) heftiger.

kraakstoel is inderdaad een andere rit. Maar wel heel gaaf ben er net uit. Wel 1.45 min wachten in de single rider. Echte rij schijnt wel 10x mooier te zijn.

Ik vond een onride waar de onride muziek in goede kwaliteit te horen is. Genieten!

RickMarkestein Wat mij betreft tweaken ze dat nog, zodat het groupen pas twee minuten voor de show start

Aangezien er 108 mensen te groupen zijn voor de attractie start, zou ik het ambitieus vinden als ze dat in 2 minuten denken voor elkaar te krijgen. Nee, ik denk dat ze echt wel de volle 5 à 6 minuten nodig hebben, hoe vervelend het misschien ook is als je als een van de eerste gegroupt wordt.

ufx Ik had her en der gelezen dat er een kans was dat je niet samen op één bank terecht kon komen. Maar aangezien er drie mensen voor ons stonden en wij met drieën waren kwam dat perfect uit

Ze lijken nu (in vergelijking tot bij de previews) echt per rij te groupen, in plaats van per "catacombe". De grouper heeft een tablet met daarop elke rij van elke koorbank (18 stuks in totaal dus), en die groupt ze ook als dusdaning.

• ufx heeft hierop gereageerd.

Quefox_ Ze lijken nu (in vergelijking tot bij de previews) echt per rij te groupen, in plaats van per "catacombe". De grouper heeft een tablet met daarop elke rij van elke koorbank (18 stuks in totaal dus), en die groupt ze ook als dusdaning.

Goed punt, dat was me ook opgevallen maar niet aan gedacht dat ze daar ook al de koorbanken indelen. Dus zolang je niet gaat zitten schuiven met personen in de laatste ruimte zou het goed moeten komen.

Nu heb ik alleen IV gezien maar ik ga er vanuit dat de andere nummers ook een dermate hekwerk hebben (of gang zijn) waardoor je in de juiste volgorde naar binnen gaat?

ufx catacomben 3 en 4 hebben zo'n stukje meandering in een kleine ruimte, de andere catacomben zijn een lange gang. En inderdaad, zolang mensen niks aan de volgorde veranderen moet dat in principe goedkomen. Al maakte laatst bij mij de grouper een foutje, waardoor ik als single rider de 4e persoon op de bank was en het groepje achter mij niet bij elkaar kon zitten. Ik bood nog aan om van plek te wisselen, maar dat mocht van de medewerker bij het instappen niet...

Vandaag onze eerste rit kunnen doen in de ochtend en in de middag de 2e de ritten mogen beleven van koorbank 3 en 6 en beide verschillende ervaringen, en ook verschillende dingen gezien. Ik moet wel zeggen dat de piep van het ritsysteen erg storend is, maar verder een geweldige beleving!

• Upke vindt dit leuk.

Vandaag heb ik voor het eerst Danse Macabre bezocht. Als eerste (in het licht) en als laatste (in het donker). Wat een gave attractie! Zeker een waardig vervanger voor spookslot.

Ik vind het erg fijn dat je in kleine groepjes de wachtrij binnengaat zodat iedereen de kans krijgt om te genieten en te luisteren.
            Als je niet goed tegen ronddraaien kan, zou ik deze afraden. De tweede helft gaat namelijk best hard 😅

Al met al een zeer geslaagde ervaring

Gisteren ook de kans gehad om DM twee keer te mogen beleven na lang wachten. Een keertje een uurtje wachten overdag, en een keertje net wat langer gewacht om de wachtrij in het donker te mogen doen.

De wachtrij behoort zeker tot de betere binnen de Efteling, waar enkel de wachtrij van DVH net iets hoger in mijn lijstje staat. Er wordt tot voor het preshowtje niet met verhaal naar je hoofd gegooid, maar er is wel vrij wat immersie in de zin van 'ik sta in een vervallen abdij': geïmproviseerde houten balken die de kathedraal ondersteunen, steunbalken van het dak die er nog afgerot staan in plaats van enkel een vervallen dak te plaatsen, en kleine afleidinkjes zoals het broederbeeldje onder het afdak en de kruidentuin waar ook effzctief de kruiden staan. Al met al heel moi gedaan, maar vooral een mooi uitzicht op de attractieomgeving.

De voorshow daarentegen vind ik niet echt veel bijbrengen en kunnen ze beter gebruiken om de wachtrij te verlengen, zeker op drukke dagen als deze wanneer ze de extra capaciteit kunnen gebruiken. Buiten het geluid gebeuren er al geen fysieke effecten die je 'moet' zien buitende lampen die uitgaan en dat zie je enkel alleen s'avonds (bv Hugo of de schermen in Baron), en het is zowieso al vormgegeven als meandering. Het resultaat is nu dat ze best veel detail in de tombe van Jozef hebben gestoken, maar dat vrijwel niemand deze goed kan zien. Nee joh laat de poorten openstaan, dan had de rij gisteren tot aan de echte ingang net erbuiten gestaan en had je 2 werknemers aan de overflowingang en 1 werknemer aan de preshow gescholen. Speel dat audioverhaaltje elke 5 minuten af en mensen zullen het wel doorhebben. Dat onnoembare voelt zowieso al een geforceerde toevoeging die je amper merkt om een excuus te creëren dat spoken spoken mogen zijn.

Dan het stukje wachtrij erna: overdag gewoon meandering, maar in het donker de meest sfeervolle wachtrij tie de efteling heeft. Het donker en de mist, samen met de geluiden en verlicht bos echt een hele aangename plek om te wachten. Met de grotere katafdrukken in het beton lijken ze een DVH'tje te willen doen, en samen met de leeuwgeluiden voel je toch een bepaald gevaar wat de adrenaline lichtjes gaat stromen en je alerter bent. Dit stukje vind ik zeker niet onaangenaam. Na het groupen wat misschien wat trager maar zeker niet slecht gebeurt. De tijd is er immers voor en je wilt in de zaal echt geen mistellingen.

Daarna aangekomen in de hoofdshow en die beviel me een keertje heel goed, en een keertje minder. Eerste keer zal ik midden achteraan op koorbank 5, en deze zitjes lijken hoger te staan? Ik kon met mijn 1,73m in ieder geval niet met mijn voeten aan de grond en de scherpe stoelovergang gaf een drukkende pijn op de achterkant van mijn bovenbenen. Heel de rit last van gehad en niet echt kunnen genieten van de rit. Tweede ritje op koorbank 2 vooran rechts gezeten, en wat een rit was dat! De zitjes kwamen lager en zat al een stuk comfortabeler, en samen met de prachtige show ook een stuk intenser te lijken ervaren. Wanneer de koorbanken draaiden, voelde ik een sterkere versnelling die ik niet had verwacht van te voren. Al met al een heel geslaagde show die denk ik zeker mijn top 3 kan binnensluipen en vooral een nieuwe standaard heeft gezet. Dat binnenkomen binnen het decor is zo machtig en het voelt echt als een show, en niet als een veredelde breakdance waar ik zoveel schrik voor had. Nee hier heeft de Efteling iets top neergezet!

Nog enkele andere dingetjes die me aangenaam verrast hadden:

Merch: een mooie winkel met een mooie selectie aan merch binnen thema, en dat zie je ook aan de hoeveelheid mensen binnen en buiten de winkel. Het kan aan de nieuwheid van de attractie liggen, maar heel veel mensen kopen hier iets en lopen er ook mee rond. I' zoj het zeker niet erg vinden moesten ze deze behandeling aan andere attracties geven.

Soundscape: op dit vlak heb ik het gevoel dat de efteling een nieuwe weg is ingeslaan en i like it! Voorheen was het altijd een attractiedeuntje waar een of meerdere variaties op zijn gemaakt en that was it. Hier had ik binnen de wachtrij, maar ook in de rest van het gebied het gevoel dat er een meer volwassen soundscape heerste, waar de DM-muziek niet om je oren werd geblazen alvorens je de attractie instapt. Maakt de hele ervaring naar mijn mening complexer in een goede zin, en laat de hoofdshowmuziek zoveel beter tot zijn recht komen. Stel je maar eens voor dat de hele wachtrij lang zoals JeDD of Symbolica de danse macabre op repeat werd afgespeeld, opgenomen op een viool ofzo. Nee Efteling, laat dit een nieuw begin zijn, en fix ineens de andere attracties ook? Geluidsboxen moet je toch niet herthematiseren.

Het Eftelingse karakter: heel erg aangenaam om na M&M, Symbolica en Nest! terug een meer klassieke 'Eftelingse' stijl terug te zien, geleden van Baron 1898. Hoewel er nog hier en daar wat meer karikaturale designelementen zijn dan de echt klassieke stijl, zoals de getimmerde planken en de schildjes binnen, een verademing om te zien dat ze het nog kunnen.

De befaamde 'piep': zelf heb ik deze beide ritjes vrij sterk kunnen horen, klonk als een zachte versie van een LSM launch naar mijn mening. Eerste keer stoorde ik mij eraan, omdat ik wist dat iedereen dit hoorde en wat bevooroordeeld was waardoor ik er extra op lette? Daarna ging in in de Droomvlucht, en wat piepen die wielen nog een stukje harder! Snapte niet hoe dat geen probleem zou zijn maar de piep van DM wel... Nadat ik dat gehoord had, was de piep van DM peanuts, en als je er niet op let, gaat het echt wel langs je heen.

Sorry voor de lange post overigens, zie het nu pas🥲.