Het onnoembare was aanwezig bij de opening 😅

Bron: Themetalk insta

Vanavond ontvingen we een persbericht over de preview die vanavond geweest is voor genodigden en prijswinnaars.

Spectaculaire preview van nieuwe Efteling-attractie Danse Macabre

Vanaf 31 oktober is het spookspektakel geopend voor alle bezoekers
    Kaatsheuvel, 30 oktober - Op de plek waar voorheen het iconische Spookslot stond is vanaf morgen Efteling-attractie Danse Macabre te bezoeken. Het ritsysteem van Danse Macabre is nog nergens ter wereld gebouwd en maakt zijn debuut in de Efteling. Vandaag werd het nieuwe themagebied met bijbehorende attractie gepresenteerd aan diverse internationale pers en genodigden. Aansluitend mochten 600 gelukkige prijswinnaars als eerste het griezeligste stukje Efteling beleven. De populaire winactie had ruim 250.000 inschrijvingen. Danse Macabre is vanaf morgen, 31 oktober, geopend voor alle Efteling-bezoekers.

Koen Sanders, Directeur Product, Markt en Imago: “Danse Macabre is uniek in de branche. Nog nergens ter wereld is dit ritsysteem te beleven. In combinatie met de spookachtige showbeleving kunnen Efteling-bezoekers bij ons griezelen als nooit tevoren. Natuurlijk op een Eftelingse manier waarbij het verhaal van het hele themagebied centraal staat. Zo’n 500 collega’s hebben maandenlang hard gewerkt om deze uitzonderlijke attractie neer te zetten en ik ben onwijs trots op het eindresultaat.”

Jeroen Verheij, Hoofdontwerper: “Het is de eerste keer dat we bij de Efteling in één keer een compleet nieuw themagebied realiseren en dus naast een grote attractie, ook meteen horeca en retail toevoegen. Het hele themagebied is met groot respect voor en geïnspireerd op het iconische gebouw van het Spookslot vormgegeven. Ik ben trots dat mijn tekeningen door alle vakkundige betrokkenen zo prachtig tot leven zijn gekomen. Efteling-bezoekers - die het durven natuurlijk – worden bij Danse Macabre compleet ondergedompeld in een griezelige wereld.”

Over Danse Macabre

Danse Macabre is een spookspektakel vol duistere wendingen dat bezoekers laat dansen op de muziek van het gelijknamige muziekstuk. Op een grote draaischijf van 18 meter doorsnee, met daarop 6 kleinere draaischijven, staan 6 koorbanken waarin in totaal 108 bezoekers plaats kunnen nemen. De grote draaischijf zal stijgen, kantelen en dalen, en als een munt ronddraaien voordat deze plat valt. De verwachte capaciteit is 1.253 personen per uur. Danse Macabre is onderdeel van een compleet nieuw themagebied. De omgeving is een mysterieus decor waarin het 20 meter hoge attractiegebouw meteen de aandacht vangt. Het themagebied met horeca, retail en bijpassend entertainment vormt het griezeligste stukje Efteling. Voor de attractie geldt een adviesleeftijd van 8 jaar en een minimale lengte van 1.20 meter.

Toegankelijkheid
    Bij de ontwikkeling van Danse Macabre heeft toegankelijkheid veel aandacht gehad. De uitdaging was hierbij om het voor alle verschillende doelgroepen helemaal passend te maken. Met de eigen ervaring en opgedane kennis is in samenwerking met partners en ervaringsdeskundigen gekeken hoe dat zo goed mogelijk te doen, waarbij het belangrijkste uitgangspunt was om de attractiebeleving - van begin tot eind - samen te mee te maken. Afhankelijk van de behoefte van de bezoeker en soort van beperking, is de attractie wel of niet geheel toegankelijk. Er is een zeer passend alternatief beschikbaar, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld door beeld, geluid en diverse show-effecten, zodat bezoekers na de beleving ervaringen kunnen delen.

Hoe zitten de banken voor mensen met bredere heupen en billen? Want het lijkt me wel een beetje krap.

msnguy zo die piep hoor je op de video beter dan in t echt, in het echt is ie niet constant

Ook grappig hoe dit een andere bank is dan ik had en het direct een andere rit is haha

Ik zag hele andere animatronics

En!! De monster ogen!

kraakstoel zo die piep hoor je op de video beter dan in t echt, in het echt is ie niet constant

Het filmpje is exact hoe ik hem de hele show heb ervaren.

msnguy Wanneer je erin zit, valt het nauwelijks op. De hele beleving doet dit dan ook vergeten. Maar vooralsnog is het in het echt lang niet zo erg als in de video.

bramcar_13 Zit prima. Het is echt niet krap.

Pascal-Manu Het is echt niet krap.

Op basis van gisteren en de ervaring van @John denk ik dat het wel een krappe zit is.

• John heeft hierop gereageerd.

Ron Ook in Spookslot was al geknipt, maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord.

Daar zullen puristen zeker wel over geklaagd hebben, maar we moeten realistisch blijven. Feit is dat de versie die in Spookslot speelde trouwer bleef aan het origineel. De spanningsopbouw bleef min of meer identiek door er slechts één (langduriger) stuk tussenuit te knippen. Dat was het rustiger stuk in het midden, waar voor de duidelijkheid de herkenbare melodie waar het over gaat geheel niet in voorkomt.

Ron Ik neem aan dat de stukken die gebruikt zijn passend zijn bij de rit. Ik lees hierboven iets over het iconische missende gedeelte. Het stuk met de xylofoon. Ik heb gisteren geleerd dat dit de dansende skeletten voor moeten stellen, welke niet te zien lijken te zijn in de attractie. Dan is het toch niet gek dat dat stuk er uit is geknipt?

Dit meen je niet serieus, toch? Want daar onderschat je naar mijn mening toch even flink de kracht van Danse Macabre. Een symfonisch gedicht waarvan de instrumentatie barst van de subtiele verwijzingen. Dat is precies waarom het nummer zo tot de verbeelding spreekt. En is dat niet de reden dat het perfect aansloot bij Spookslot en daarom nu weer gekozen is voor deze attractie?

De muziek werkt op een onderbewust niveau ondersteunend bij de beelden: de skeletten hóeven niet fysiek getoond te worden. De xylofoon stelt hun rammelende botten voor. Voor een nummer genaamd de dodendans vind ik dat in het slechtste geval zeer origineel en in het beste geval van cruciaal belang om intact te laten. Een ander voorbeeld is de hobo na de finale die het kraaien van een haan ofwel het aanbreken van de ochtend nabootst. Moeten we dan nu een kip in de attractie plaatsen of anders maar dat stuk eruit slopen? Nee joh, laat de genialiteit van het nummer intact en de intentie spreekt voor zich.

Ook binnen de lore van de attractie is dit een sterke invalshoek: het hele idee is dat het orkest werd vervloekt naar aanleiding van het spelen van de Danse Macabre, dat als het ware een verboden nummer is. Wat in hemelsnaam zou hier logisch aan zijn als je alle verwijzingen naar de dood uit het nummer zou slopen? 🙂

Japser wie weet komen ze ooit met een oplossing voor dat gepiep.
                de rit is trouwens zo ongelooflijk smooth, moet ook ff gezegd worden

Trollenbol Zover ik kan horen zit de xylofoon gewoon in het nummer wat ze daar afspelen

De woordvoerder van de Efteling laat weten dat de rit blijft zoals hij nu is.

Overigens draait de attractie de laatste testdagen goed naar mijn idee. We zijn er nog niet en ik wil het niet jinxen, maar het lijkt dat de planning van de Efteling precies goed was en dat Intamin een ride heeft afgeleverd die werkt ten tijden van de opening.

bramcar_13 Pascal-Manu Michael

Ik schreef eerder vandaag dat dit tegen kan vallen als je breder en dikker bent dan de gemiddelde mens. Wellicht dat aan dit bericht iets hebt,
                  https://forum.pretpark.club/d/3654-danse-macabre-de-eerste-ervaringen/227

Ik mocht overigens gewoon mee in de rit maar de mevrouw die ons opsloot in de gondel moest wel 3x controleren op de achterkant of alles groen was en vroeg om de beugels verder dicht proberen te krijgen. Na 2x opende ze de beugels en heb ik mijn telefoon uit m’n zak in het netje voor me gestopt omdat ik extra ruimte wilde hebben.
                  Met een dikke winterjas gok ik zo maar dat ik er niet in pas.

Met mijn 195cm en 140+ kilo, waarbij mijn zwaarte vooral vooral op mn buik zit ben ik overigens ook geen kleine jongen. Dus ergens is het risico dat ik niet mee kan of mag altijd aanwezig. Maar zelfs als je kleiner en een stuk minder zwaar zou zijn, maar wel brede heupen en/of dikke bovenbenen zou hebben dan voorzie ik wel problemen.

Dutch23 Dat zou me dan eerlijk gezegd enorm verbazen. Ze steken dan geld en tijd in een scène te bouwen om ze dan vervolgens nooit te laten zien. Dat zou zijn alsof je droomvlucht helemaal bouwt om dan bij opening te beslissen om het zompenwoud niet te laten zien.

Vroeg of laat zal dit wel goed komen. Misschien heeft het gewoon wat meer tijd nodig en ik wil men zich nu eerst focussen op alles soepel laten lopen? Dat piepen is ook iets wat nog op de lijst staat klaarblijkelijk.

Ik zag tweets voorbij waarin bezoekers meldden vanavond de crypte te hebben gezien. Als dat zo is, en de woordvoerder zegt dat de rit blijft zoals hij nu is, zou dat dus goed nieuws zijn.

Terwijl ik eergisteren rebels naar onride leaks zocht via TikTok kwam ik er één tegen met een techno-mix van danse macabre. Het leek echt op een Efteling commercial, maar na graafwerk op het internet bleek dit de mix “Dodendans” van Maxim Schijvens te zijn. Tot mijn verbazing is vandaag, 30 oktober, dit nummer verdwenen van Spotify. Het kan dus zijn dat de Efteling dit heeft geclaimd. Dat terzijde.

De efteling heeft in het verleden samengewerkt met bekende DJ’s voor bijvoorbeeld Aquanura en de baron. Is het een gekke fantasie dat er ook een dance versie door bijvoorbeeld DJ Reinier Zonneveld van Danse Macabre zou kunnen worden uitgebracht en uitgevoerd, inclusief een speciale ritinstallatie met heftigere bewegingen en lichtshows, voor speciale gelegenheden net als de Tiëstonura?

Ach net zoals een woordvoerder zei dat er geen Symbolica kwam.. om vervolgens de volgende dag aangekondigd te worden. Geloof wel dat het goed zit.