Ik vind de attractie dus echt prima zoals deze is. Ik blijf erbij dat ik niet snap dat iedereen hier daar zo kritisch over is, omdat ik denk dat de gemiddelde daggast het een topattractie vindt die zeer populair is.
Ik zie trouwens wel wat in het toevoegen van een groot podium/theater/evenementenlocatie aan de achterkant om het gebouw zelf aan de achterkant iets minder blokkendozeriger te maken.

  • Niek heeft hierop gereageerd.

    Eftelabbo Ik blijf erbij dat ik niet snap dat iedereen hier daar zo kritisch over is, omdat ik denk dat de gemiddelde daggast het een topattractie vindt die zeer populair is.

    Maar dat is toch eigenlijk een beetje kortzichtig? 🙈 "De gemiddelde daggast vindt het leuk, dus ik snap niet dat iedereen kritisch is" .

    Het probleem van Symbolica zit eigenlijk als volgt in elkaar:

    • De buitenkant imponeert de bezoeker enorm
    • De wachtrij buiten en vooral binnen is erg goed gedaan: rotspartijen, tuin, overkappingen in stijl, en natuurlijk het trapelement binnen
    • Tijdens de rit is er ontzettend veel te zien van het kasteel
    • en that's it. Geen verhaal. Geen idee. Geen doel. Geen finesse.

    Een zinloze rit door een aantal kamers.

    Ja de gemiddelde daggast vindt het volgens jou een topattractie. Maar maakt het dat ook daadwerkelijk een goede weldoordachte attractie? Wat mij betreft niet.

    Volgens mij (en dit sentiment is al vaker geuit door andere pretparkfans) heeft Efteling hier een eigen editie van de meest fantastische darkride ooit willen neerzetten: Mystic Manor. Maar daarbij zijn ze even vergeten dat die attractie van begin tot eind klopt: in verhaal, aankleding, sfeer, en details.
    De Efteling is vooral geslaagd in aankleding en sfeer.

    Het is een attractie die doet alsof je wat gaat beleven, maar uiteindelijk zie je vooral dingen, en beleef je helemaal niets.

      Niek je omschrijft de bij daggasten hoogst gewaardeerde attractie Droomvlucht perfect. Alleen heeft in minn ogen die de meest crappy wachtrij van het hele park en een station welke geupgrade is door de overgebleven aankleding na het faillissement van de V&D op te kopen.

      Kortom, meningen verschillen zullen we maar zeggen. Maar bij symbolica krijg je in ieder geval nog een wachtrij in het groen. Waarbij ik niet wil zeggen dat de rij goed is.

      Niek Ik ben als bezoeker niet zo op zoek naar een verhaal , Droomvlucht heeft trouwens ook 0,0 verhaal en daar werkt het toch ook? Symbolica word te vaak onterecht veel te kritisch bekeken terwijl je mijn inziens nergens een betere darkride gaat vinden als je de Disney & Universal parken buiten beschouwing laat. Het is ook oneerlijk om een Mystic Manor te vergelijken met Symbolica, ik bedoel heb je het verschil in budget weleens bekeken?

      Het verschil met Droomvlucht is dat daar geen poging is gedaan om er een verhaal ("conflict") aan te hangen. Er is geen wachtrij met borden die je uitnodigen op audiëntie, er is geen voorshow, en er zijn vervolgens geen karakters die je proberen te sturen of overtuigen van iets.

      Droomvlucht is recht toe, recht aan, bedoeld om te verwonderen en slaagt daar perfect in. Symbolica probeert je te betrekken bij een of ander warrig verhaal en faalt daar compleet in.

        Niek en that's it. Geen verhaal. Geen idee. Geen doel. Geen finesse.

        Ik heb behalve pretparkfans daar nog niemand in mijn omgeving over horen klagen die de Efteling bezoekt en ik denk dus ook, echt dat dit een pretparkfan ding is en niet zozeer een probleem.

        Ik vind het een prima attractie genoeg te zien in de scene's enkel mogen ze van mij die touchscreens er gelijk uitslopen.

        Als ik hier een duit in het zakje mag doen.
        Ik zou Symbolica niet verder uitbreiden naar de ingang van het park toe maar meer naar de achterzijde ervan. En dan doel ik op de Pagode en Gondoletta bij het geheel betrekken.
        De pagode heeft wel grote periodes van storingen gehad de laatste tijd, als die terug de kop opsteken kan het misschien een idee zijn om een nieuwe te plaatsen maar dan in Symbolica-thema. Het zou zomaar even een vliegende werkkamer van Almar zijn die de lucht ingaat om de sterren beter te kunnen observeren.
        Gondoletta kan je het station wat mooier aankleden, zoals een soort vuurtoren waar je in kan, en zoals vroeger het geval was met de ontelbare bloemenvelden langs de kant kan je hier nu her en der Symbolicaanse elementen verwerken.
        Dan trek je ineens die Toko neer die nu naast de Pagode staat en bouw je daar dat theehuis met een terras met zicht op de siervijver.
        En waar nu nog die muur van het spookslot staat pas je de techniek van Disneyland toe (zij trekken de muur van het kasteel door om Fantasyland van Discoveryland te scheiden) en zet je een subtiele Symbolicaanse muur om aan te geven dat je het gebied nadert.
        En wat dan Fabula betreft, daar refereer ik graag voor naar de foto's hier eerder gepost door @Mathijsdehaas-2002 van Tokyo Disney Sea, en gebruik je zo'n grot als in en uitgang voor Fabula. Zoiets kan perfect langs de laan zonder afbreuk te doen aan eender welke stijl. Zou er zelfs nog perfect bij passen met de watervalpartijen en meer groen.

          Trollenbol Hier ben ik het niet volledig mee eens. Symbolica is, net zoals droomvlucht, bedoeld om te verwonderen. En wat mij betreft slaagt Symbolica daar ook erg goed in. Het achtergrondverhaal van Symbolica is er alleen maar ter verduidelijking van waarom we een tour door het kasteel nemen. Dit verhaal is verder helemaal niet op zoek naar een 'conflict' en staat verder niet centraal in de attractie. Symbolica is gewoon een tour door een magisch kasteel waarbij je verwonderd wordt.
          De problemen van Symbolica zitten hem wat mij betreft dan ook niet in het verhaal, maar eerder in de interactieve scenes van de attractie.

            Zo ongeveer alle attracties in de Efteling zijn bedoelt om te verwonderen, dat doen ze ieder op hun eigen en andere manier.

            kalief Dit verhaal is verder helemaal niet op zoek naar een 'conflict'

            Euh.. Nu vraag ik me wel af of je de attractie ooit gedaan heb. De hele voorshow draait al om een conflict tussen Pardoes en Punctuel wat helemaal de spuigaten uit loopt als de "poort opent" en pardoes de mensen oproept om die weg te nemen in plaats van naar de audiënte te gaan. Onderweg komen we Pardoes tegen die ons maar nét kan redden van een ramp (potvis scene) en later is er weer opnieuw conflict tussen Punctuel en Pardoes bij de Spiegel. Uiteindelijk weet je om onbekende redenen tóch nog op de audientie uit te komen.

            Terug on Topic: Hoewel de Efteling meer lijkt in te zetten op themawerelden hoeft dat voor mij niet zo heel erg. Anderzijds ben ik ook niet zo blij met de koers die de Efteling de laatste tijd vaart wat dan weer maakt dat ik die themawerelden nog wel OK zou vinden.

            Laat mij dat toelichten: Voor mij was de Efteling altijd zijn eigen thema: één groot sprookjesbos. Alles was min of meer in een pieckse stijl. Zelfs de python - waar Anton Pieck een hekel aan had - was aangekleed met bloemen op de supports. Fata Morgana was dan wel oosters, maar wel zo gebouwd dat het de nodige verwondering bracht. Ergens klopte het allemaal wel.

            Tegenwoordig is er van een bos amper nog sprake en de stijlen gaan alle kanten op. De typische unieke details zoals de bloembakken op de python supporsts vallen weg en daarvoor krijg je mooie thema's terug, maar wél thema's die je ook in elk ander park met soortgelijke details zou kunnen terug vinden. Gelukkig is dat lang niet bij elk project zo, maar de charmes van de Efteling liggen steeds minder waar het vroeger lag.

            Dat wil niet zeggen dat er geen meerdere items in hetzelfde thema mogen zijn, het hoeven niet persé hele werelden te zijjn. Kleinschalige gedeeltes zoals rondom Fata vind ik prima zo, maar ga het niet achteraf forceren in andere gebieden zoals M&M.

              Coasterfrenzy Laat mij dat toelichten: Voor mij was de Efteling altijd zijn eigen thema: één groot sprookjesbos. Alles was min of meer in een pieckse stijl. Zelfs de python - waar Anton Pieck een hekel aan had - was aangekleed met bloemen op de supports. Fata Morgana was dan wel oosters, maar wel zo gebouwd dat het de nodige verwondering bracht. Ergens klopte het allemaal wel.

              Ik herken je gevoel, maar héél stiekem spreken we onszelf hiermee al tegen, toch? ''Ergens klopte het allemaal wel''. Tja. Wat men nu een themagebied noemt hadden de Piraña en Fata Morgana in de jaren 80 al. De Vliegende Hollanxder ook nog. Zeker in Anderrijk begin je nu wel te merken dat de gebieden naar elkaar toe aan het kruipen zijn, waar eerst alles gescheiden werd door een neutraal stukje park. En daar is eigenlijk niets mis mee, omdat er van echte immersive gebieden in de Efteling toch geen sprake gaat zijn, met uitzondering van de gebieden in Marerijk op het Ton van de Ven plein na.

              Maar ook in die periodes werd een Carnaval Festival aangelegd, en de hele ratjetoe daar omheen. Weliswaar in een uithoek van het park, maar toch. Wat daar werd neergezet paste niet bij de Efteling en niet bij elkaar.

              • Tim vindt dit leuk.

              Coasterfrenzy Je hebt gelijk, er is wel degelijk een conflict tussen pardoes en punctuel. Waar ik op doelde is dat dit conflict niet de grote focus van de attractie is. De attractie gaat over een magische tour door het kasteel, het conflict is er alleen maar om uit te leggen waarom we die tour nemen. En die opzet werkt wat mij betreft prima.

              Het doortrekken van het symbolica thema op de pardoes promenade vindt ik geen slecht idee, maar zou dit graag met subtiele dingen willen zien. De hierboven gedeelde afbeeldingen over onder ander de toverschool zijn naar mijn idee te massaal. Overigens een mooie waterval of elementen die verwijzen naar de planeet zou ik wel toejuichen. Waarbij je aan de kant van het sprookjesbos nog meer bomen plaatst om een nog betere natuurlijke scheiding te krijgen.

              Iedereen volgens mij zelfs het ontwerp team van de Efteling vindt Fabula geen sterke attractie. Voor mijn gevoel hebben ze met 3 miljoen vooral even alles een likje verf gegeven en een nieuwe film gemaakt vanwege het feit dat de samenwerking met wnf is opgehouden.

              Mits je de buiten gevel meer als rots afwerkt is er niks mis met de buitenkant. Waarbij er genoeg ruimte is om hier een nieuwe attractie in te plaatsen. Overigens is de speeltuin bij fabula wel echt een succes.

              Voor de vernieuwing zou je het thema van pardoes kunnen gebruiken. Waarbij een speeltuin met nog een indoor attractie voor kinderen prima zou werken. Wat ik zelf tof zou vinden is een soort buzz lightyear attractie alleen dan een die je door de wereld van pardoes heen gaat.

              Ongetwijfeld heeft het ontwerp team al ideeën voor de aanpassing van fabula, maar met de huidige verbouwingen in de buurt lijkt het me logisch dat ze nu nog niks doen. Als het stikstof dossier flink uitloopt zie ik na 2025 in het fabula gebouw dus nog wel iets gebeuren.

              In vind het plan van keey87 wat dat betreft nog het meest realistisch. Laat de promenade lekker voor wat het is en breid - indien écht nodig - het Symbolica gebied uit in de buurt van het paleis. Aan de achterzijde een leuk thee huis, waar de Gondeletta in mee gaat (is toch al vrij neutraal, dus lekker laten voor wat het is) en wellicht de Spookslot poort verwijderen of een licht Symbolicaans tintje geven.

              Strek het vooral niet te ver uit. @Japio zegt terecht dat er al te veel gebieden te dicht op elkaar liggen, waardoor er geen overgangszone tussen gebieden meer is. Laat de promenade die functie alsjeblieft wél behouden. Wat @Dutch23 al terecht zegt, je bent in de Efteling, niet in de Wereld van Symbolica

              Mystic Manor heeft ook niet een steengoed verhaal. Een aapje doet een muziekdoosje open en heel het huis begint te spoken. Aan het einde weet hij het muziekdoosje weer te bemachtigen en doet hij deze veilig dicht. Desondanks voelt deze attractie (zover ik heb kunnen zien op de onrides) veel meer aan als een geheel en gebeurt er tevens (in een net zo lange ritduur als Symbolica) veel meer. Tot en met de Fabelvis is het nog allemaal best indrukwekkend, maar zodra je de losse kamers in gaat is de spanningsboog er eigenlijk al vanaf. Was interessanter geweest als deze scene was gebruikt als moment waar OJ Punctuel je even komt opjagen en Pardoes je vervolgens lachend nog even meeneemt naar het Verborgen Fantasie Depot waar van alles mis gaat. Een wervelwind o.i.d. (net als in Mystic Manor) waardoor de lichten uitvallen en je gaat rondcirkelen. Kleine aanpassingen die de ritbeleving al een stuk leuker maken, lijkt mij. Dat interactieve element voegt werkelijk niks toe. Enfin, genoeg om te bewonderen in Symbolica maar ze hebben wat kansen laten liggen om de ride nog net iets spectaculairder te maken.

              Van mij mogen ze ook best het Hartenhof plein wat meer volbouwen. Links van Symbolica, waar nu de kraam staat, is nog voldoende plek om een koffie/thee gelegenheid neer te zetten in de vorm van een herberg o.i.d. Ik mis gewoon wat storytelling in het gebied over wat Symbolica nou eigenlijk is.

              • Olaf vindt dit leuk.

              Niek Fata Morgana is ook een darkride zonder verhaal, maar nog steeds een darkride van wereldniveau. Het enige verschil is dat bij Fata ook de bedoeling was en bin Symbolica het wel bedoeld is met een verhaal alleen zie je dat er niet in terug.

              Ik vind die promenade echt vreselijk, een lange saaie weg naar het midden van het park.. Vroeger kon je meteen het sprookjesbos in, dan had je nog iets te zien. Dit hele stuk efteling geeft me echt het"pfffft zijn we er nou al bijna" gevoel.

              Vroeger toen je de efteling binnen kwam waar droomvlucht nu is liep je ook wel over een promenade maar er was iig iets te zien.. mooie bloementuin. Stoomtreintje wat links van je voorbij reed en, in de verte meteen de speeltuin..

              Nu is het lopen lopen lopen. rechts een lelijke ingang van een niets zeggend restaurant, lopen lopen. Niets zeggend plein met een hek. Lopen lopen bak met water...

              Het zegt allemaal niets over de efteling.. ik snap dat het handig is om vanuit een centrale hub te vertrekken maar, doe er iets mee.. mensen zijn al gesloopt voordat ze uberhaubt ergens zijn.. Als je dan ook nog eens op het maisveld geparkeerd staat heb je he stappendoel al gehaald voordat je een suikerspin hebt gehad

                jos Ik dacht eerst 'wat een zure reactie', maar moet je toch gelijk geven (op de uitspraak van nietszeggend restaurant na). Het is inderdaad een laan waar te weinig aan aankleding gedaan wordt. Wat waterbakken met mini-fonteintjes en een verloren paar sloffen van Pardoes. Ja, klopt.. De lantaarns zijn wel mooi, maar er mag wel een stukje meer beleving in de 'promenade' komen.

                Om terug te komen op het stukje restaurant. Ik vind het indoor gedeelte van het Fabula restaurant echt heel erg geslaagd. Sterker nog.. Ik vind het prachtig! Als ik er iets van kritiek op moet hebben dan is het dat het speelgedeelte niet voor de allerjongste is, maar dat is het dan ook. Ben het met je eens dat het exterieur wel nog iets beter kan. Al vind ik dit zelfs aan de promenade erg meevallen.

                Ik denk dat het stuk waar je voorheen naar het Spookslot ging een fijne plek zou zijn om deze laan nog wat extra's te geven. Wat daar dan zou moeten komen? Geen flauw idee. Echter als ik naar deze laan kijk dan zie ik ook waarom dat ik geen ontwerper ben geworden. Lijkt me een heel moeilijk stuk om mee om te gaan. Een smal stuk, waar bijna niks bijgebouwd kan worden.

                Het meest interessante hersenspinsel wat ik bij deze locatie heb is het afzetten na Fabula en alles betrekken bij het aankomende hotel. Waardoor dat het Fabula wellicht zelfs voor bezoekers in de avond als 'normale' bioscoop gebruikt kan worden voor extra entertainment. Op deze manier kan 'uitreik' twee kanten op. Richting het theater én richting Fabula.

                Ik heb eigenlijk ook nooit echt kunnen wennen aan de promenade maar dat is niet omdat ik het niet mooi vind maar vroeger kwam je gewoon direct in een mooi stuk Efteling waar veel de doen is zonder enorm veel te lopen. Het is wel vooral een probleem voor abonnementhouders met kleine kinderen die er vaak heen gaan. Voor kortere bezoeken zou de oude ingang bij Droomvlucht veel leuker zijn. Toen ik zelf een klein kind was hadden we vaak genoeg dagjes Efteling alleen bij het Anton Pieckplein, de speeltijd en het Lavenlaar. Daarom hoop ik ook op een treinstation bij het hotel zodat je meteen bij de Droomvlucht kunt beginnen zonder kilometers te lopen. Ook vind ik het nog steeds erg jammer dat je vanuit de huidige ingang niet goed bij de ingang van het sprookjesbos uitkomt zoals het bedoeld was.

                Tja, vroeger was alles beter. Het is wel zo dat, met name aan het eind van de dag, de Promenade inderdaad een lang stuk is. Als je tot 18.00 attracties wil doen en Aquanura wil zien is dat best een stuk lopen. Maar bon, voor een show mag je een beetje plannen natuurlijk. Je merkt dan alleen wel dat Aquanura/Fata Morgana stiekem in een uithoek liggen.

                Wat dat betreft wordt het interessant als de restaurants in het hotel open zijn en in hoeverre dat een Uitrijkfunctie gaat vervullen. Met nog een snel koffiepunt en een snackcorner ergens anders op het Dwarrelplein heb je dan qua horeca al best een basic Uitrijk, weliswaar niet in de vorm waarin veel van ons het graag hadden zien verschijnen.

                4 dagen later

                Ik ben ook nooit fan geweest van die hele laan. Vooral omdat hiermee het bos-karakter van de Efteling behoorlijk om zeep geholpen is en eigenlijk veel dingen nu een stuk kleiner lijken. Waar het spookslot eerst nog "verstopt" leek te zijn in een bos, lag het nu eigenlijk direct aan de hoofdroute.

                Bij parken waarvoor zo'n "Mainstreet" van begin af aan gepland is, werkt het best goed, maar je merkt dat bij parken die organisch gegroeid zijn dit een stuk lastiger is. Zeker hier omdat er eigenlijk geen gebouwen langs gezet (kunnen) worden.

                Wat mij betreft is het laatste stukje dan weer wél best gezellig: Je hebt er de "Verloren pantoffels van Pardoes", een fontein in het midden (waar ze meer uit kunnen halen) de pannekoekenmolen links, de schatkist rechts en Fabula recht vooruit. Het plein ervoor is wellicht wat groot en leeg, maar dat lijkt me op drukke dagen een noodzaak.

                Al valt dit laatste stukje technisch gezien al niet meer onder de promenade maar is dat het plein waar deze op eindigt.

                In de winter als het donker is komt de promenade nog best mooi tot leven met de nuancerende licht-versieringen er rondom, maar de rest van het jaar heb je daar niets aan. Ik denk dat de Efteling al heel veel kan doen door her en der wat gebouwen en sierlijke muren rondom de Promenade te plaatsen. De gevel van de Octopus is nu een beetje raar, maar je kunt daar prima een coulisse van passende gevels in maken die beduidend breder zijn dan wat we nu zien: Zeker als ze die hal slopen is er veel plek om daar iets moois naast de promenade te leggen: Een oud Hollandse rij gevels bijvoorbeeld, waarbij je de grote bomen uiteraard mooi tussen de huizen laat staan.. of zelfs een kapot huis rondom één van de bomen kunt maken waarbij het lijkt dat de boom door het dak gegroeid is.. Zeker omdat er nog een sloot tussen de promenade en dat deel ligt kun je er wel wat mee. Hier en daar wat sierlijke bruggetjes en dan wat kleine easter-eggs inbouwen. Bijvoorbeeld een deurbel waar je op kunt drukken en je dan binnen wat geluiden hoort, of een deur laten rammelen als knipoog naar de deur die vroeger in het spookslot zat.

                De andere kant van de promenade is wat moeilijker, gezien enige constructie ook meteen invloed heeft op het sprookjesbos. Op zich kun je de muur die nu voor het grootste deel loopt best ietwat sierlijker uitwerken en op een soort stadsmuur laten lijken met dan op enkele plaatsen een soort huisje er in waar het past. De muur mag ook gerust af en toe achter een (grote) boom door gaan. Op een tak zou je dan een simpele animatronic kunnen plaatsen van twee poppetjes die de muur over proberen te komen.

                Wellicht dat je zelfs de gehele promenade het hele jaar door als een winter-gebied kunt themen. Dat past perfect bij de stijl van Anton Pieck