Niek zeker nu de capaciteit zo belabberd is. Het is heus een goede ride, want er is voldoende te zien. Als je dus lekker achterover gaat zitten en gewoon alles tot je laat komen, word je best verwonderd.
Maar de Efteling begint er zelf aan om hier een verhaal te willen vertellen, in elk geval een setting te willen neerzetten. Als ik daar als welwillende bezoeker in mee wil, komen wel de vraagtekens boven en dat is wel zonde.
Ik zie de Pardoes Promenade niet als verlengstuk van Symbolica/Wereld van Pardoes. Zeker het stuk in het begin is gewoon een laan in de Efteling. Op het moment een vrij treurige laan, dus die mag best aangepakt worden. De logistiek in het park is nu eenmaal zo geregeld dat dit een belangrijke verkeersader is. Ik ben groot voorstander van een make-over naar een echte boulevard zoals de Dubbele Laan dat ook is. Die voelt dan nog vrij Piecks aan, waar de Pardoes Promenade dan best wat hekjes en bankjes in koper/Pardoes sfeer mag hebben. Maar vooral moet de promenade vergroenen en verdichten, iets wat ook het Sprookjesbos ten goede zal komen en aan de randen zelfs wat ruimte schept voor een of twee kleine toevoegingen. Toevoegingen aan het bos, of als een soort zijbeuk aan de promenade zelf. Een kort kijkpuntje met lichtgevende vlinders en planten in het donker bijvoorbeeld.
Ook vanuit het hotel lijkt het me fraaier om aan de achterzijde over een flink bebost gebied uit te kijken dan over de vrij saaie promenade.
Fabula meenemen in Pardoesthema kan, maar ik denk niet dat dit in de komende plannen ligt. Dan zou je van de speeltuin echt een andere planeet kunnen maken en van de film de reis daar naartoe bijvoorbeeld.