Zo ongeveer alle attracties in de Efteling zijn bedoelt om te verwonderen, dat doen ze ieder op hun eigen en andere manier.
kalief Dit verhaal is verder helemaal niet op zoek naar een 'conflict'
Euh.. Nu vraag ik me wel af of je de attractie ooit gedaan heb. De hele voorshow draait al om een conflict tussen Pardoes en Punctuel wat helemaal de spuigaten uit loopt als de "poort opent" en pardoes de mensen oproept om die weg te nemen in plaats van naar de audiënte te gaan. Onderweg komen we Pardoes tegen die ons maar nét kan redden van een ramp (potvis scene) en later is er weer opnieuw conflict tussen Punctuel en Pardoes bij de Spiegel. Uiteindelijk weet je om onbekende redenen tóch nog op de audientie uit te komen.
Terug on Topic: Hoewel de Efteling meer lijkt in te zetten op themawerelden hoeft dat voor mij niet zo heel erg. Anderzijds ben ik ook niet zo blij met de koers die de Efteling de laatste tijd vaart wat dan weer maakt dat ik die themawerelden nog wel OK zou vinden.
Laat mij dat toelichten: Voor mij was de Efteling altijd zijn eigen thema: één groot sprookjesbos. Alles was min of meer in een pieckse stijl. Zelfs de python - waar Anton Pieck een hekel aan had - was aangekleed met bloemen op de supports. Fata Morgana was dan wel oosters, maar wel zo gebouwd dat het de nodige verwondering bracht. Ergens klopte het allemaal wel.
Tegenwoordig is er van een bos amper nog sprake en de stijlen gaan alle kanten op. De typische unieke details zoals de bloembakken op de python supporsts vallen weg en daarvoor krijg je mooie thema's terug, maar wél thema's die je ook in elk ander park met soortgelijke details zou kunnen terug vinden. Gelukkig is dat lang niet bij elk project zo, maar de charmes van de Efteling liggen steeds minder waar het vroeger lag.
Dat wil niet zeggen dat er geen meerdere items in hetzelfde thema mogen zijn, het hoeven niet persé hele werelden te zijjn. Kleinschalige gedeeltes zoals rondom Fata vind ik prima zo, maar ga het niet achteraf forceren in andere gebieden zoals M&M.