In het Klein Efteling nieuws topic begon er een discussie over Symbolica en de uiteindelijke uitvoering daarvan. Aangezien ik geen algemeen Symbolica-topic kon vinden, leek het me een goed plan een nieuwe te openen.

We zijn nu 6 jaar na oplevering en ik merk dat de algemene tendens op dit forum nog altijd wat terughoudend is richting deze attractie. Misschien mede omdat het Hartenhof dat we eerst gepresenteerd kregen een stuk grootser was en het dus duidelijk is dat er bezuinigd is op deze plannen. Ik vroeg me af of de mede-forumleden nog groeikansen zien in het huidige "Hartenhof"/Symbolicagebied.

Aanpassingen aan het gebouw/loods zie ik niet echt gebeuren. Het is zoals het is, en daar moeten we het mee doen. Natuurlijk lijkt het me geweldig als er nog een soort daktuin komt die toegankelijk is voor gasten, met horecapunten en wat extra thematisering. Maar ik denk niet dat een project op die schaal uitvoerbaar is. Wat ik nog wel zou willen is meer thematisering in het gebied. Aangezien de storytelling in Symbolica zelf al vrij magertjes is, zou het mooi zijn als deze 'planeet' nog wat verder uitgelegd wordt in het gebied. Het verhaal is nou eenmaal geen bekend verhaal, dus ik denk dat het waardevol zou zijn om hier iets meer aandacht aan te besteden. Wat mij betreft mag de Fabula-loods hier best ruimte voor maken. Ik heb ooit al eerder geschreven dat een flight simulator ride met een Symbolicaans drakenthema eventueel een goede optie zou kunnen zijn. Ze zouden de huidige vormgeving kunnen behouden/uitbreiden en er een soort grote drakengrot van kunnen maken. In de attractie zelf vlieg je dan over de planeet Symbolica en krijg je een beter beeld van deze wereld.

Verder lijkt het me leuk als langs de promenade nog 1 a 2 gebouwtjes verschijnen in de Symbolicaanse architectuur, om het allemaal net iets meer ''immersive'' te maken. Dit kan overigens ook aan het Hartenhof plein, wat mijns inziens nog wat kaal oogt. Zolang de uitbreiding van het park nog even op zich moet laten wachten, denk ik dat meer aandacht aan dit gebied een prima optie voor de tussentijd is. Ik vind het Grand Hotel qua stijl ook nog redelijk aansluiten met dit thema, dus dat zou als een grote toegangspoort kunnen dienen richting Symbolica.

Hoor graag wat jullie mening is!

Goed idee om een los topic te openen! Om een duit in de zak te doen:

Ik zat naar aanleiding van de reacties omtrent Symbolica, de Fabuloods en het doorontwikkelen van de Pardoes Promenade te dagdromen hoe zoiets er dan uit zou kunnen zien. Daar kwam ik eigenlijk telkenmale op uit dat het Spookslot/Danse Macabre hek aan de promenade een vreemde eend binnen die wereld zou zijn, maar toen bedacht ik me iets. De ingang van Danse Macabre zit niet meer aan de Pardoes Promenade kant en voor zover de (bouw)tekeningen tot dusver laten zien komt er ook geen doorlopend pad meer van Danse Macabre naar de promenade. Dit bedenkende zou jou idee van een doorontwikkelen van de Fabuloods naar een Symbolicaanse attractie nog niet eens zo onrealistisch zijn, en wellicht ligt er ook al een soortgelijk idee bij de ontwerpafdeling waar wij nog niks vanaf weten. Ik heb het bij de transformatie van Pandadroom naar Fabula een beetje als een budget-upgrade ervaren (naast een nieuwe film en een nieuwe huid voor de panda naar de beer (haha) met eekhoorn is er eigenlijk niks echt veranderd) maar wie weet was dit slechts een tijdelijke invulling omdat Pandadroom simpelweg op was en de verdere doorontwikkeling naar een Symbolicaanse attractie op dat moment nog niet rendabel binnen de toenmalige plannen.

Met het Spookslot hek aan die kant weg zou je de gehele promenade zonder verdere styleclashes meer Symbolicaans kunnen maken.

wh_k ik merk dat de algemene tendens op dit forum nog altijd wat terughoudend is richting deze attractie. Misschien mede omdat...

...het een darkride zonder een goed verhaal is. Iets met een begin, einde en slot. Deze attractie is feitelijk een rondrit langs vanalles wat een sprookjeskasteel zou kunnen herbergen. Maar na de rit moet je zelf eens afvragen: wat heb ik nu eigenlijk beleefd? Zit hier ook maar iets van een verhaal in? Behalve 'ik ben bij de koning op bezoek geweest en er zat een lichtgevende bol op mijn karretje'.

Nee verre van enthousiast over Symbolica. Sterker nog: ik vind het geen probleem om deze attractie te skippen tijdens een bezoek aan de Efteling.

Herbergier Henny Knoet, de geestelijk vader van Pardoes en bedenker van zijn leefwereld, bedacht destijds bij de ontwikkeling van de Vlindervisie en de Pardoes Promenade een vrij spectaculair plan met o.a. rotspartijen en allerlei speciale effecten.

Bron: Eftepedia

Ik moet zeggen dat ik dit erg gaaf vind klinken en dit mag van mij nog steeds, in aangepaste vorm, uitgevoerd gaan worden. Jammer dat hier nooit ontwerpschetsen van uitgekomen zijn...... Zoiets als deze onderstaande ontwerpen van ik geloof Tokyo DisneySea lijkt mij erg gaaf, maar dan wellicht op een wat kleinere schaal.

Niek zeker nu de capaciteit zo belabberd is. Het is heus een goede ride, want er is voldoende te zien. Als je dus lekker achterover gaat zitten en gewoon alles tot je laat komen, word je best verwonderd.

Maar de Efteling begint er zelf aan om hier een verhaal te willen vertellen, in elk geval een setting te willen neerzetten. Als ik daar als welwillende bezoeker in mee wil, komen wel de vraagtekens boven en dat is wel zonde.

Ik zie de Pardoes Promenade niet als verlengstuk van Symbolica/Wereld van Pardoes. Zeker het stuk in het begin is gewoon een laan in de Efteling. Op het moment een vrij treurige laan, dus die mag best aangepakt worden. De logistiek in het park is nu eenmaal zo geregeld dat dit een belangrijke verkeersader is. Ik ben groot voorstander van een make-over naar een echte boulevard zoals de Dubbele Laan dat ook is. Die voelt dan nog vrij Piecks aan, waar de Pardoes Promenade dan best wat hekjes en bankjes in koper/Pardoes sfeer mag hebben. Maar vooral moet de promenade vergroenen en verdichten, iets wat ook het Sprookjesbos ten goede zal komen en aan de randen zelfs wat ruimte schept voor een of twee kleine toevoegingen. Toevoegingen aan het bos, of als een soort zijbeuk aan de promenade zelf. Een kort kijkpuntje met lichtgevende vlinders en planten in het donker bijvoorbeeld.

Ook vanuit het hotel lijkt het me fraaier om aan de achterzijde over een flink bebost gebied uit te kijken dan over de vrij saaie promenade.

Fabula meenemen in Pardoesthema kan, maar ik denk niet dat dit in de komende plannen ligt. Dan zou je van de speeltuin echt een andere planeet kunnen maken en van de film de reis daar naartoe bijvoorbeeld.

• Olaf vindt dit leuk.

Mathijsdehaas-2002 Deze tekening voor een scene in het originele Hartenhof komt wel aardig in de buurt van de wereld die eventueel geschetst zou kunnen worden:

Ik denk dat dit uiteindelijk de "Botanicum" scene is geworden, maar het had me toch ook interessant geleken om te zien hoe de planeet Symbolica zelf eruit ziet, dus niet enkel binnen de paleismuren. Zoiets zou ook als speeltuin kunnen dienen in een nieuwe Fabula uitvoering, waar je dan zoals @Japio zegt ''naartoe vliegt'' in een flight simulator achtige ride.

wh_k ik zie het al jaren helemaal voor me. Het Dwarrelplein had een mooi sfeervol "Hartenstadplein" kunnen worden met een soort haventje met decoratieve bootjes (mooie knipoog naar het verleden toen je nog kon roeien op de vijver) in de Vonderplas die dan het Spiegelmeer zou kunnen gaan heten (in het Pardoes-legendarium ligt Hartenstad aan het Spiegelmeer) Op het plein verschillende faciliteiten zoals een mooi restaurant, een café/bar, en een grote souvenirwinkel ter vervanging van Efteldingen.

Dan heb je net buiten de stad de Toveracademie waar je een gave ride van zou kunnen maken. Alleen wat voor attractie je daar zou kunnen neerzetten weet ik nog niet echt. De outdoor wachtrij van Fabula zou je voor die attractie kunnen hergebruiken en er het Sagenwoud van kunnen maken, een soort betoverend bos met allerlei bijzondere planten en bloemen en Symbolicaanse fantasiediertjes en dergelijke. Wellicht dat je in de rotspartijen van de Toveracademie, oftewel voor de bezoeker de begane grond, een wat luxer Table-service restaurant kan herbergen en dat je de attractie zelf op de eerste verdieping hebt als het ware. En dan zou je op de plek van de Fabula binnenspeeltuin nog een soort interactieve Tover-experience kunnen maken waarin je gaat leren toveren door Pardoes en Grootmagister Almar en meer informatie krijgt over de wereld van Symbolica.

De Pardoes Promenade, waar het gebouw dan aan ligt, fungeert dan als een majestueuze, koninklijke laan die Hartenstad en het Paleis der Fantasie met elkaar verbindt. En als laatste zou je tegenover Polles Keuken op de plek van de wandelwagenstalling een soort High Tea restaurant of kleinschaliger horecapunt kunnen bouwen in het thema van de cottage van Aliciana.

• Japio heeft hierop gereageerd.

Mathijsdehaas-2002 En in dit plan vergeet je voor het gemak even het Huis van de Vijf Zintuigen, Theater en Fata Morgana? Nah, Dwarrelplein was sowieso niet de plek voor Pardoes/Symbolica. Wat niet wegneemt dat een uitbreiding van het Symbolicaanse thema aan de achterzijde van Symbolica, aan de siervijver, mij wel een goed plan lijkt. Niet persé met een attractie, maar een mooie romantische kade waar je dan met de Gondoletta langs vaart zoals bij de Baron, lijkt me erg sfeervol.

Japio En in dit plan vergeet je voor het gemak even het Huis van de Vijf Zintuigen, Theater en Fata Morgana? Nah, Dwarrelplein was sowieso niet de plek voor Pardoes/Symbolica.

Ik had in mijn idee wel een soort scheiding tussen het Hartenstadplein en het Efteling Theater & het HVD5Z bedacht, met een aparte toegangspoort/ticketcontrole a la de entree van Toverland. Dan wordt het theaterplein een soort verdeelhub tussen het park en hopelijk een toekomstig Uitrijk. En tja, dat je dan vanaf het plein Fata Morgana, het HVD5Z en het Efteling Theater kan zien lijkt mij dan bijzaak. We zijn dat inmiddels wel gewend toch dat je in de Efteling allerlei uiteenlopende thema's dicht op elkaar ziet? Kijk naar het Ton vd Venplein bijvoorbeeld! Of bedoelde je iets anders?

Ik zie Fabula wel in een flying-simulator zien verdwijnen waar je over de planeet Symbolica rijdt, de speeltuin zeker behouden maar het restaurant mag wel wat kleiner van mij.

Je moet waken als park dat het niet Symboling wordt in plaats van Efteling. Symbolica is één wereld van de Efteling en niet de gehele Efteling zelf. Natuurlijk, het mag echt nog wel uitgebreid worden, en die plannen zijn er ook, maar het moet niet een kwart van het park worden. Dat mag alleen het Sprookjesbos.

Zo moet je bij de ingang ook in de Efteling stappen en niet meteen in de Wereld van Fantasie. Het Grand Hotel in Symbolica stijl had dan ook totaal niet gemogen in mijn ogen. Idem dito voor een Symbolica dorpje. Juist de wat neutrale stijl die ze nu gekozen hebben past bij de Efteling en botst niet met het theater. In Amsterdam vind je immers ook genoeg verschillende stijlen naast elkaar. De Symbolicaanse stijl had naast het Oosterse en Hollandse stijl er een nog grotere zooi van gemaakt.

Laat de wereld van Symbolica zich maar vooral focussen op het centrale plein in het midden van het park, dat is meer dan genoeg.

Ik vind de attractie dus echt prima zoals deze is. Ik blijf erbij dat ik niet snap dat iedereen hier daar zo kritisch over is, omdat ik denk dat de gemiddelde daggast het een topattractie vindt die zeer populair is.
              Ik zie trouwens wel wat in het toevoegen van een groot podium/theater/evenementenlocatie aan de achterkant om het gebouw zelf aan de achterkant iets minder blokkendozeriger te maken.

• Niek heeft hierop gereageerd.

Eftelabbo Ik blijf erbij dat ik niet snap dat iedereen hier daar zo kritisch over is, omdat ik denk dat de gemiddelde daggast het een topattractie vindt die zeer populair is.

Maar dat is toch eigenlijk een beetje kortzichtig? 🙈 "De gemiddelde daggast vindt het leuk, dus ik snap niet dat iedereen kritisch is" .

Het probleem van Symbolica zit eigenlijk als volgt in elkaar:

• De buitenkant imponeert de bezoeker enorm
                • De wachtrij buiten en vooral binnen is erg goed gedaan: rotspartijen, tuin, overkappingen in stijl, en natuurlijk het trapelement binnen
                • Tijdens de rit is er ontzettend veel te zien van het kasteel
                • en that's it. Geen verhaal. Geen idee. Geen doel. Geen finesse.

Een zinloze rit door een aantal kamers.

Ja de gemiddelde daggast vindt het volgens jou een topattractie. Maar maakt het dat ook daadwerkelijk een goede weldoordachte attractie? Wat mij betreft niet.

Volgens mij (en dit sentiment is al vaker geuit door andere pretparkfans) heeft Efteling hier een eigen editie van de meest fantastische darkride ooit willen neerzetten: Mystic Manor. Maar daarbij zijn ze even vergeten dat die attractie van begin tot eind klopt: in verhaal, aankleding, sfeer, en details.
                De Efteling is vooral geslaagd in aankleding en sfeer.

Het is een attractie die doet alsof je wat gaat beleven, maar uiteindelijk zie je vooral dingen, en beleef je helemaal niets.

Niek je omschrijft de bij daggasten hoogst gewaardeerde attractie Droomvlucht perfect. Alleen heeft in minn ogen die de meest crappy wachtrij van het hele park en een station welke geupgrade is door de overgebleven aankleding na het faillissement van de V&D op te kopen.

Kortom, meningen verschillen zullen we maar zeggen. Maar bij symbolica krijg je in ieder geval nog een wachtrij in het groen. Waarbij ik niet wil zeggen dat de rij goed is.

Niek Ik ben als bezoeker niet zo op zoek naar een verhaal , Droomvlucht heeft trouwens ook 0,0 verhaal en daar werkt het toch ook? Symbolica word te vaak onterecht veel te kritisch bekeken terwijl je mijn inziens nergens een betere darkride gaat vinden als je de Disney & Universal parken buiten beschouwing laat. Het is ook oneerlijk om een Mystic Manor te vergelijken met Symbolica, ik bedoel heb je het verschil in budget weleens bekeken?

Het verschil met Droomvlucht is dat daar geen poging is gedaan om er een verhaal ("conflict") aan te hangen. Er is geen wachtrij met borden die je uitnodigen op audiëntie, er is geen voorshow, en er zijn vervolgens geen karakters die je proberen te sturen of overtuigen van iets.

Droomvlucht is recht toe, recht aan, bedoeld om te verwonderen en slaagt daar perfect in. Symbolica probeert je te betrekken bij een of ander warrig verhaal en faalt daar compleet in.

Niek en that's it. Geen verhaal. Geen idee. Geen doel. Geen finesse.

Ik heb behalve pretparkfans daar nog niemand in mijn omgeving over horen klagen die de Efteling bezoekt en ik denk dus ook, echt dat dit een pretparkfan ding is en niet zozeer een probleem.

Ik vind het een prima attractie genoeg te zien in de scene's enkel mogen ze van mij die touchscreens er gelijk uitslopen.

Als ik hier een duit in het zakje mag doen.
                    Ik zou Symbolica niet verder uitbreiden naar de ingang van het park toe maar meer naar de achterzijde ervan. En dan doel ik op de Pagode en Gondoletta bij het geheel betrekken.
                    De pagode heeft wel grote periodes van storingen gehad de laatste tijd, als die terug de kop opsteken kan het misschien een idee zijn om een nieuwe te plaatsen maar dan in Symbolica-thema. Het zou zomaar even een vliegende werkkamer van Almar zijn die de lucht ingaat om de sterren beter te kunnen observeren.
                    Gondoletta kan je het station wat mooier aankleden, zoals een soort vuurtoren waar je in kan, en zoals vroeger het geval was met de ontelbare bloemenvelden langs de kant kan je hier nu her en der Symbolicaanse elementen verwerken.
                    Dan trek je ineens die Toko neer die nu naast de Pagode staat en bouw je daar dat theehuis met een terras met zicht op de siervijver.
                    En waar nu nog die muur van het spookslot staat pas je de techniek van Disneyland toe (zij trekken de muur van het kasteel door om Fantasyland van Discoveryland te scheiden) en zet je een subtiele Symbolicaanse muur om aan te geven dat je het gebied nadert.
                    En wat dan Fabula betreft, daar refereer ik graag voor naar de foto's hier eerder gepost door @Mathijsdehaas-2002 van Tokyo Disney Sea, en gebruik je zo'n grot als in en uitgang voor Fabula. Zoiets kan perfect langs de laan zonder afbreuk te doen aan eender welke stijl. Zou er zelfs nog perfect bij passen met de watervalpartijen en meer groen.

Trollenbol Hier ben ik het niet volledig mee eens. Symbolica is, net zoals droomvlucht, bedoeld om te verwonderen. En wat mij betreft slaagt Symbolica daar ook erg goed in. Het achtergrondverhaal van Symbolica is er alleen maar ter verduidelijking van waarom we een tour door het kasteel nemen. Dit verhaal is verder helemaal niet op zoek naar een 'conflict' en staat verder niet centraal in de attractie. Symbolica is gewoon een tour door een magisch kasteel waarbij je verwonderd wordt.
                      De problemen van Symbolica zitten hem wat mij betreft dan ook niet in het verhaal, maar eerder in de interactieve scenes van de attractie.

Zo ongeveer alle attracties in de Efteling zijn bedoelt om te verwonderen, dat doen ze ieder op hun eigen en andere manier.

kalief Dit verhaal is verder helemaal niet op zoek naar een 'conflict'

Euh.. Nu vraag ik me wel af of je de attractie ooit gedaan heb. De hele voorshow draait al om een conflict tussen Pardoes en Punctuel wat helemaal de spuigaten uit loopt als de "poort opent" en pardoes de mensen oproept om die weg te nemen in plaats van naar de audiënte te gaan. Onderweg komen we Pardoes tegen die ons maar nét kan redden van een ramp (potvis scene) en later is er weer opnieuw conflict tussen Punctuel en Pardoes bij de Spiegel. Uiteindelijk weet je om onbekende redenen tóch nog op de audientie uit te komen.

Terug on Topic: Hoewel de Efteling meer lijkt in te zetten op themawerelden hoeft dat voor mij niet zo heel erg. Anderzijds ben ik ook niet zo blij met de koers die de Efteling de laatste tijd vaart wat dan weer maakt dat ik die themawerelden nog wel OK zou vinden.

Laat mij dat toelichten: Voor mij was de Efteling altijd zijn eigen thema: één groot sprookjesbos. Alles was min of meer in een pieckse stijl. Zelfs de python - waar Anton Pieck een hekel aan had - was aangekleed met bloemen op de supports. Fata Morgana was dan wel oosters, maar wel zo gebouwd dat het de nodige verwondering bracht. Ergens klopte het allemaal wel.

Tegenwoordig is er van een bos amper nog sprake en de stijlen gaan alle kanten op. De typische unieke details zoals de bloembakken op de python supporsts vallen weg en daarvoor krijg je mooie thema's terug, maar wél thema's die je ook in elk ander park met soortgelijke details zou kunnen terug vinden. Gelukkig is dat lang niet bij elk project zo, maar de charmes van de Efteling liggen steeds minder waar het vroeger lag.

Dat wil niet zeggen dat er geen meerdere items in hetzelfde thema mogen zijn, het hoeven niet persé hele werelden te zijjn. Kleinschalige gedeeltes zoals rondom Fata vind ik prima zo, maar ga het niet achteraf forceren in andere gebieden zoals M&M.