In het Klein Efteling nieuws topic begon er een discussie over Symbolica en de uiteindelijke uitvoering daarvan. Aangezien ik geen algemeen Symbolica-topic kon vinden, leek het me een goed plan een nieuwe te openen.
We zijn nu 6 jaar na oplevering en ik merk dat de algemene tendens op dit forum nog altijd wat terughoudend is richting deze attractie. Misschien mede omdat het Hartenhof dat we eerst gepresenteerd kregen een stuk grootser was en het dus duidelijk is dat er bezuinigd is op deze plannen. Ik vroeg me af of de mede-forumleden nog groeikansen zien in het huidige "Hartenhof"/Symbolicagebied.
Aanpassingen aan het gebouw/loods zie ik niet echt gebeuren. Het is zoals het is, en daar moeten we het mee doen. Natuurlijk lijkt het me geweldig als er nog een soort daktuin komt die toegankelijk is voor gasten, met horecapunten en wat extra thematisering. Maar ik denk niet dat een project op die schaal uitvoerbaar is. Wat ik nog wel zou willen is meer thematisering in het gebied. Aangezien de storytelling in Symbolica zelf al vrij magertjes is, zou het mooi zijn als deze 'planeet' nog wat verder uitgelegd wordt in het gebied. Het verhaal is nou eenmaal geen bekend verhaal, dus ik denk dat het waardevol zou zijn om hier iets meer aandacht aan te besteden. Wat mij betreft mag de Fabula-loods hier best ruimte voor maken. Ik heb ooit al eerder geschreven dat een flight simulator ride met een Symbolicaans drakenthema eventueel een goede optie zou kunnen zijn. Ze zouden de huidige vormgeving kunnen behouden/uitbreiden en er een soort grote drakengrot van kunnen maken. In de attractie zelf vlieg je dan over de planeet Symbolica en krijg je een beter beeld van deze wereld.
Verder lijkt het me leuk als langs de promenade nog 1 a 2 gebouwtjes verschijnen in de Symbolicaanse architectuur, om het allemaal net iets meer ''immersive'' te maken. Dit kan overigens ook aan het Hartenhof plein, wat mijns inziens nog wat kaal oogt. Zolang de uitbreiding van het park nog even op zich moet laten wachten, denk ik dat meer aandacht aan dit gebied een prima optie voor de tussentijd is. Ik vind het Grand Hotel qua stijl ook nog redelijk aansluiten met dit thema, dus dat zou als een grote toegangspoort kunnen dienen richting Symbolica.
Hoor graag wat jullie mening is!