Ik ben ook nooit fan geweest van die hele laan. Vooral omdat hiermee het bos-karakter van de Efteling behoorlijk om zeep geholpen is en eigenlijk veel dingen nu een stuk kleiner lijken. Waar het spookslot eerst nog "verstopt" leek te zijn in een bos, lag het nu eigenlijk direct aan de hoofdroute.
Bij parken waarvoor zo'n "Mainstreet" van begin af aan gepland is, werkt het best goed, maar je merkt dat bij parken die organisch gegroeid zijn dit een stuk lastiger is. Zeker hier omdat er eigenlijk geen gebouwen langs gezet (kunnen) worden.
Wat mij betreft is het laatste stukje dan weer wél best gezellig: Je hebt er de "Verloren pantoffels van Pardoes", een fontein in het midden (waar ze meer uit kunnen halen) de pannekoekenmolen links, de schatkist rechts en Fabula recht vooruit. Het plein ervoor is wellicht wat groot en leeg, maar dat lijkt me op drukke dagen een noodzaak.
Al valt dit laatste stukje technisch gezien al niet meer onder de promenade maar is dat het plein waar deze op eindigt.
In de winter als het donker is komt de promenade nog best mooi tot leven met de nuancerende licht-versieringen er rondom, maar de rest van het jaar heb je daar niets aan. Ik denk dat de Efteling al heel veel kan doen door her en der wat gebouwen en sierlijke muren rondom de Promenade te plaatsen. De gevel van de Octopus is nu een beetje raar, maar je kunt daar prima een coulisse van passende gevels in maken die beduidend breder zijn dan wat we nu zien: Zeker als ze die hal slopen is er veel plek om daar iets moois naast de promenade te leggen: Een oud Hollandse rij gevels bijvoorbeeld, waarbij je de grote bomen uiteraard mooi tussen de huizen laat staan.. of zelfs een kapot huis rondom één van de bomen kunt maken waarbij het lijkt dat de boom door het dak gegroeid is.. Zeker omdat er nog een sloot tussen de promenade en dat deel ligt kun je er wel wat mee. Hier en daar wat sierlijke bruggetjes en dan wat kleine easter-eggs inbouwen. Bijvoorbeeld een deurbel waar je op kunt drukken en je dan binnen wat geluiden hoort, of een deur laten rammelen als knipoog naar de deur die vroeger in het spookslot zat.
De andere kant van de promenade is wat moeilijker, gezien enige constructie ook meteen invloed heeft op het sprookjesbos. Op zich kun je de muur die nu voor het grootste deel loopt best ietwat sierlijker uitwerken en op een soort stadsmuur laten lijken met dan op enkele plaatsen een soort huisje er in waar het past. De muur mag ook gerust af en toe achter een (grote) boom door gaan. Op een tak zou je dan een simpele animatronic kunnen plaatsen van twee poppetjes die de muur over proberen te komen.
Wellicht dat je zelfs de gehele promenade het hele jaar door als een winter-gebied kunt themen. Dat past perfect bij de stijl van Anton Pieck