Niek maar de Efteling het beter wist en dus met het dramatische Kumbak besloot in zee te gaan.

Wel wat nuance, de grootste fout was dat de Efteling het heft teveel in eigen hand nam ipv KumbaK laten doen wat ze moeten doen.

Niek Je mag dit soort uitspraken ook vanuit een gemiddelde bezoeker bekijken. Die is natuurlijk niet op de hoogte van het gros van deze feiten en houdt er wellicht een wat positievere kijk op na. Niet dat er dan helemaal niets meer op aan te merken is, maar "drama" is dan weer het andere uiterste.

Ik heb voor de fun ook eens de mening van Richard Bannister opgezocht, een fan die 2500+ achtbanen gedaan heeft:

The only major addition to the park since my last visit was the Vliegende Hollander (#1407), a combination dark ride and water coaster. The new attraction opens with a view of the prow of the famous ship shown only briefly before the boat eases forward into complete blackness. Within that blackness come some pretty good effects that I'm not about to spoil, leading to a small lift hill. From there the boat moves at considerable speed onto a small section of coaster track leading to a dramatic splashdown which thankfully deflects almost all the water way from passengers. My overall impression of the attraction was of a pretty good ride, albeit one that felt very short when compared to the other dark rides in the park.

De basis blijft toch wel weer 'het park', als in bomen, bloemen, perkjes, wandelpaden die een beetje ronddrentelen.
Als met de nieuwe strook dat er niet in de basis goed in zit, kunnen al die attracties goed zijn, het zal dan minder Efteling zijn.
Maar het lijkt alsof financien regeert in dit verhaal. De beplantingen van bijvoorbeeld de afgelopen 20 jaar zijn aangelegd zodat het minder onderhoud kost. Bomen worden omgehakt en een bos is tegenwoordig drie plantjes.
Daarnaast zijn de paden verandert zodat je je begeeft in een autobahn. En teveel recht toe recht aan.
Efficientie is zeker nodig, alleen soms wordt er op zaken verkeerd naar gekeken.
Zoiets als een Fata Morgana kan tegenwoordig niet meer worden gemaakt, omdat iedereen zich naar het management moet verantwoorden. Daarmee druk je de creatieviteit weg. En de kans is redelijk groot dat je dan een design by committee krijgt waardoor je de meest afschuwelijke creaties hebt.

En het verhaal wordt nooit afgemaakt, Baron en Symbolica (echte toppers) laten dat ook zien. Maak er dan geen verhaal van. De verhalen die de Efteling altijd uit eigen hand heeft gemaakt zijn nooit echt voldoende geweest. Bestaande verhalen uitbeelden of uit eigen creaties een sfeer neerzetten echter wel. Volgens mij beeldt dvh goed uit wat het park de afgelopen 30 jaar niet helemaal goed gaat.

• Eric heeft hierop gereageerd.

QDude24 darkride deel is praktisch wegbezuinigd

En het gekke is dat ik die donkere ruimtes juist lekker mysterieus vind. En dat is ook wat ik van andere bezoekers meekrijg. Ik had er graag nog 2 extra scenes bij willen zien maar zoals die nu is vind ik de attractie altijd wel leuk om te doen. De buitenkant is mooi, de wachtrij is top, de muziek en sfeer zit goed, het vaargedeelte is gelukkig niet meer zo slecht zoals de eerste periode (was meer rijden dan varen), achtbaangedeelte is niet top maar wel oké, de splash mag van mij wat heftiger want ik ben er nog nooit nat uitgekomen.

laprikantan De verhalen die de Efteling altijd uit eigen hand heeft gemaakt zijn nooit echt voldoende geweest.

Mij is opgevallen dat met name de storytelling erg belangrijk is voor mijn waardering van een attractie. Attracties waarin ik duidelijk word meegenomen in het verhaal, zoals Baron1898 of Villa Volta, winnen aan overtuiging en submersie. Attracties waarbij de verhalen voor mij wat wringen of niet goed uit de verf lijken te komen, zoals Symbolica of Max en Moritz, en attracties waarbij de vertelling simpelweg lijkt te zijn wegbezuinigd, zoals VogelRok of Joris en de Draak, blijven in submersie altijd wat teleurstellen. Soms zie je dat de Efteling dit dan nog probeert recht te breien, bijvoorbeeld met de extra borden en videoschermen langs de wachtrijen van Symbolica, de Vliegende Hollander en Joris en de Draak, maar eigenlijk moeten we dan concluderen dat de attractie zelf het verhaal onvoldoende kan overbrengen aan de gemiddelde pretparkbezoeker, en dat valt me tegen, van een park dat zichzelf telkens profileert als verhalenverteller.

Neem nou bijvoorbeeld eens een goede filmregisseur in de hand die je uitlegt hoe je je verhaal het beste duidelijk kunt maken met de middelen die je hebt.

En nu we toch bezig zijn met het uiten van ons onbevooroordeelde enthousiasme 😉 voor de nieuwe uitbreidingen (gefeliciteerd Efteling!); zouden de ontwerpers deze keer weer kiezen voor een inefficiënte stationsindeling (De Vliegende Hollander, Joris en de Draak, Baron1898, Symbolica), of wordt ditmaal de ruimte genomen voor goede bezoekersstromen?

Het is logisch is dat bij het bedenken van wat de Efteling met de nieuwe gronden kan gaan doen ook vergelijkingen en meningen over bestaande attracties om de hoek komen kijken. Maar laten we wel proberen om een beetje bij het bestemmingsplan en wat daarmee kan te blijven, voor het specifiek bespreken van een bepaalde attractie mag natuurlijk altijd een topic gemaakt worden 🙂

Ik vroeg me nog af of iemand een licht kan werpen op hoe het nu zit met het aanvragen van vergunningen nu het bestemmingsplan erdoor is. Ik meen dat er voor de Efteling speciale regels gelden voor kleine bouwwerken? Hoe zit dat met de te verwachten bouwwerken - een kraampje, een toiletje, een molentje, een achtbaantje? En hoe zit dat eigenlijk met een semi-permanente circustent? Gelden daar andere regels voor dan stenen gebouwen? En is het aanvragen van vergunningen voor strookrijk nog maar een formaliteit of kan de Efteling hierin nog op problemen stuiten?

Eric En is het aanvragen van vergunningen voor strookrijk nog maar een formaliteit of kan de Efteling hierin nog op problemen stuiten?

Dat eerste, zoals het tot nu toe ook ging.
        Er wordt getoetst of de vergunning die het park moet aanvragen voor de bouwwerken aan de eisen van het bestemmingsplan voldoen en er kan gebouwd worden.

Enige wat ik me afvraag hoe het zit met de vergunningen voor bouwwerken die onder de uitzondering van het bestemmingsplan vallen, zoals de 2 bouwwerken die 60 meter mogen zijn i.p.v. 50 meter. Volgens mij moet daar onderzoek of onderbouwing voor gedaan worden en ik denk dat dán bezwaar maken meer zin heeft. Die zullen dus iets meer tijd vergen maar vermoedelijk ook door gaan omdat het bestemmingsplan wel al de mogelijkheid geeft.

(bezwaar maken kan ook tegen vergunningen die het park zal aanvragen voor bouwwerken die volledig binnen het bestemmingsplan vallen qua regels maar worden dan snel afgewezen)

https://watmagikbouwen.nl/omgevingsvergunning/

• Eric vindt dit leuk.

Eric En hoe zit dat eigenlijk met een semi-permanente circustent? Gelden daar andere regels voor dan stenen gebouwen?

Het zou me verbazen als die circustent een échte tent wordt. Ik verwacht een constructie in de vorm van een circustent, maar gemaakt van metaal o.i.d. In ieder geval iets dat telt als volwaardig gebouw.

Progress Ik denk het zelf ook niet dat het een echte tent gaat worden.
          Maar hoe zou je een gebouw neer kunnen zetten dat op wel een echte tent lijkt en ook de uitstraling heeft van een echte tent?
          Bij metaal krijg ik namelijk niet het gevoel dat ik naar echt tent doek zit te kijken.

The_Bullgod Maar hoe zou je een gebouw neer kunnen zetten dat op wel een echte tent lijkt en ook de uitstraling heeft van een echte tent?

Wild West Adventure in Slagharen

The_Bullgod Maar hoe zou je een gebouw neer kunnen zetten dat op wel een echte tent lijkt en ook de uitstraling heeft van een echte tent?
            Bij metaal krijg ik namelijk niet het gevoel dat ik naar echt tent doek zit te kijken.

Misschien metalen wanden die aan de binnen-en buitenkant worden bekleed met tentzeil? Het ligt er helemaal aan hoe groot het wordt en hoe dichtbij je als bezoeker kan komen.

Vergeet niet dat een circus ook iets anders kan zijn dan een tent. Het kan prima zijn dat men kiest voor een permanent gebouw als circus locatie. Een gebouw als het Carré in Amsterdam, wat ook oorspronkelijk een circustheater is, zou prima in de Efteling passen.

4 dagen later

Loekiloeki de splash mag van mij wat heftiger want ik ben er nog nooit nat uitgekomen.

Nou, ik ben er ooit doorweekt uitgekomen, terwijl het buiten ijskoud was! 😅

QDude24 Of het was net na het onderhoud, DVH is natter wanneer het waterniveau lager is.

24 dagen later

Nieuwtje vanuit de aflevering van Kleine Boodschap van afgelopen maandag (buiten het feit dat er nog een gehele aflevering komt met betrokkenen vanuit het park over het bestemmingsplan).

Schijnbaar is de huidige milieuvergunning enkel toereikend voor de huidige parkgrenzen. Dit betekend dat -in tegenstelling tot ook ik geroepen heb in dit topic- de aanvraagprocedure voor de omgevingvergunning (bouwvergunning) niet 8 weken beslistermijn + 6 weken verlenging is maar de uitgebreide procedure nodig is van 26 weken beslistermijn + 6 weken verlenging.

Dit betekend volgens mij ook dat er wel iets meer aan zienswijze mogelijk is, en dus zal het proces om te komen tot bouwen buiten de huidige parkgrenzen zoals een strookrijk stroperiger kunnen gaan. Iemand met veel kennis van omgevingsvergunningen die daar iets over kan roepen of er nu meer bezwaar te verwachten valt en vertraging in de processen?

Daarnaast zien we de laatste jaren dat bij indienen van de vergunningen we gelijk een aankondiging met concepts zien. Mócht de Efteling in 2022 willen starten aan strookrijk én ze houden de traditie van aankondigen in ere dan verwacht ik einde deze zomer/uiterlijk in de herfst wel een aankondiging. Zo kan je dit nieuwtje ook positief interpreteren. 😉

Ten slotte geeft dit allicht ook reden voor snelle projecten die het park wil realiseren, dat ze zich toch tot de huidige parkgrenzen moeten beperken. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat -naast dat dit goedkopere projecten zijn en dus in de huidige tijd financieel slim- we zoveel projecten nog in het huidige park zien of waarvan nu geruchten gaan.