Jailsamer Precies. Hoewel op die attracties met de kennis van nu ook wel e.e.a. aan te merken is, waren het toen wereldtoppers. Inmiddels is de standaard een stuk hoger komen te liggen en is alles veel zichtbaarder. Als we beter zouden weten wat Droomvlucht had kunnen zijn, zouden we die attractie nu een stuk minder waarderen. Toch zou ik zeggen dat de 'jaren '10' van deze eeuw wel weer een opleving zijn geweest. Zéker na de periode '98-2010, waarin het park echt heeft gezwabberd in beleid en kwaliteit, kwam in het vorige decennium de focus weer op authenticiteit en kwaliteit te liggen. Voor mij hangt dat ook samen met ontwerpers die meer of op meer natuurlijke wijze in de traditionele Eftelingstijl ontwerpen. Met Sander de Bruijn aan het roer heeft een project nog nooit echt teleurgesteld. Aquanura, Baron 1898 en Symbolica zijn topattracties waarin de Efteling laat zien waar ze goed in zijn; mooie dingen maken. Een verhaal kan een ondersteunende en versterkende factor zijn, maar is m.i. nooit 'leading' geweest voor attractiebeleving. Je ziet precies waar de kracht en zwakte zitten van de Efteling in Raveleijn; het decor is prachtig, het verhaal matig.
Helaas zijn er nu twee toevoegingen gedaan waarin het credo 'het is voor kinderen' vaak werd gebruikt om ontwerpkeuzes te verantwoorden. Persoonlijk vind ik dat geen goed argument. Iets kan voor kinderen zijn en toch aansprekend zijn voor volwassenen, en dan níet enkel het soort dat 'blij is als mijn kinderen blij zijn'. Vergelijk het met Disneyfilms of -attracties, of bijvoorbeeld de Bassie en Adriaan series. Voor kinderen, maar volwassenen kunnen zeker ook meegenieten omdat er voor hun vanalles in zit.
Ik ben het dus met je eens. Beter een jaartje wachten en iets écht goeds neerzetten, dan een attractie waarvan je toch denkt; hier had meer in gezeten. Tot nu toe is dat met alle vervangingsprojecten van de Efteling het geval geweest. Ik snap niet waarom men niet alvast scenario's uitwerkt voor attracties die vervangen zullen gaan worden de komende tijd.
Ik ben blij dat de Efteling een lekker investeringstempo heeft, maar ik ben benieuwd of kwantiteit echt boven kwaliteit gaat, wat ze in het kort zelf aangeven. Al die vernieuwingen zijn nodig om mee te blijven doen. Voor mijn gevoel zou de Efteling best weer eens een jaartje kunnen teren zonder uitbreiding, als de uitbreiding die wat langer op zich laat wachten dan kwalitatief echt een stapje hoger is.