laprikantan De verhalen die de Efteling altijd uit eigen hand heeft gemaakt zijn nooit echt voldoende geweest.
Mij is opgevallen dat met name de storytelling erg belangrijk is voor mijn waardering van een attractie. Attracties waarin ik duidelijk word meegenomen in het verhaal, zoals Baron1898 of Villa Volta, winnen aan overtuiging en submersie. Attracties waarbij de verhalen voor mij wat wringen of niet goed uit de verf lijken te komen, zoals Symbolica of Max en Moritz, en attracties waarbij de vertelling simpelweg lijkt te zijn wegbezuinigd, zoals VogelRok of Joris en de Draak, blijven in submersie altijd wat teleurstellen. Soms zie je dat de Efteling dit dan nog probeert recht te breien, bijvoorbeeld met de extra borden en videoschermen langs de wachtrijen van Symbolica, de Vliegende Hollander en Joris en de Draak, maar eigenlijk moeten we dan concluderen dat de attractie zelf het verhaal onvoldoende kan overbrengen aan de gemiddelde pretparkbezoeker, en dat valt me tegen, van een park dat zichzelf telkens profileert als verhalenverteller.
Neem nou bijvoorbeeld eens een goede filmregisseur in de hand die je uitlegt hoe je je verhaal het beste duidelijk kunt maken met de middelen die je hebt.
En nu we toch bezig zijn met het uiten van ons onbevooroordeelde enthousiasme 😉 voor de nieuwe uitbreidingen (gefeliciteerd Efteling!); zouden de ontwerpers deze keer weer kiezen voor een inefficiënte stationsindeling (De Vliegende Hollander, Joris en de Draak, Baron1898, Symbolica), of wordt ditmaal de ruimte genomen voor goede bezoekersstromen?