Eric En is het aanvragen van vergunningen voor strookrijk nog maar een formaliteit of kan de Efteling hierin nog op problemen stuiten?

Dat eerste, zoals het tot nu toe ook ging.
Er wordt getoetst of de vergunning die het park moet aanvragen voor de bouwwerken aan de eisen van het bestemmingsplan voldoen en er kan gebouwd worden.

Enige wat ik me afvraag hoe het zit met de vergunningen voor bouwwerken die onder de uitzondering van het bestemmingsplan vallen, zoals de 2 bouwwerken die 60 meter mogen zijn i.p.v. 50 meter. Volgens mij moet daar onderzoek of onderbouwing voor gedaan worden en ik denk dat dán bezwaar maken meer zin heeft. Die zullen dus iets meer tijd vergen maar vermoedelijk ook door gaan omdat het bestemmingsplan wel al de mogelijkheid geeft.

(bezwaar maken kan ook tegen vergunningen die het park zal aanvragen voor bouwwerken die volledig binnen het bestemmingsplan vallen qua regels maar worden dan snel afgewezen)

https://watmagikbouwen.nl/omgevingsvergunning/

• Eric vindt dit leuk.

Eric En hoe zit dat eigenlijk met een semi-permanente circustent? Gelden daar andere regels voor dan stenen gebouwen?

Het zou me verbazen als die circustent een échte tent wordt. Ik verwacht een constructie in de vorm van een circustent, maar gemaakt van metaal o.i.d. In ieder geval iets dat telt als volwaardig gebouw.

Progress Ik denk het zelf ook niet dat het een echte tent gaat worden.
    Maar hoe zou je een gebouw neer kunnen zetten dat op wel een echte tent lijkt en ook de uitstraling heeft van een echte tent?
    Bij metaal krijg ik namelijk niet het gevoel dat ik naar echt tent doek zit te kijken.

The_Bullgod Maar hoe zou je een gebouw neer kunnen zetten dat op wel een echte tent lijkt en ook de uitstraling heeft van een echte tent?

Wild West Adventure in Slagharen

The_Bullgod Maar hoe zou je een gebouw neer kunnen zetten dat op wel een echte tent lijkt en ook de uitstraling heeft van een echte tent?
      Bij metaal krijg ik namelijk niet het gevoel dat ik naar echt tent doek zit te kijken.

Misschien metalen wanden die aan de binnen-en buitenkant worden bekleed met tentzeil? Het ligt er helemaal aan hoe groot het wordt en hoe dichtbij je als bezoeker kan komen.

Vergeet niet dat een circus ook iets anders kan zijn dan een tent. Het kan prima zijn dat men kiest voor een permanent gebouw als circus locatie. Een gebouw als het Carré in Amsterdam, wat ook oorspronkelijk een circustheater is, zou prima in de Efteling passen.

4 dagen later

Loekiloeki de splash mag van mij wat heftiger want ik ben er nog nooit nat uitgekomen.

Nou, ik ben er ooit doorweekt uitgekomen, terwijl het buiten ijskoud was! 😅

QDude24 Of het was net na het onderhoud, DVH is natter wanneer het waterniveau lager is.

24 dagen later

Nieuwtje vanuit de aflevering van Kleine Boodschap van afgelopen maandag (buiten het feit dat er nog een gehele aflevering komt met betrokkenen vanuit het park over het bestemmingsplan).

Schijnbaar is de huidige milieuvergunning enkel toereikend voor de huidige parkgrenzen. Dit betekend dat -in tegenstelling tot ook ik geroepen heb in dit topic- de aanvraagprocedure voor de omgevingvergunning (bouwvergunning) niet 8 weken beslistermijn + 6 weken verlenging is maar de uitgebreide procedure nodig is van 26 weken beslistermijn + 6 weken verlenging.

Dit betekend volgens mij ook dat er wel iets meer aan zienswijze mogelijk is, en dus zal het proces om te komen tot bouwen buiten de huidige parkgrenzen zoals een strookrijk stroperiger kunnen gaan. Iemand met veel kennis van omgevingsvergunningen die daar iets over kan roepen of er nu meer bezwaar te verwachten valt en vertraging in de processen?

Daarnaast zien we de laatste jaren dat bij indienen van de vergunningen we gelijk een aankondiging met concepts zien. Mócht de Efteling in 2022 willen starten aan strookrijk én ze houden de traditie van aankondigen in ere dan verwacht ik einde deze zomer/uiterlijk in de herfst wel een aankondiging. Zo kan je dit nieuwtje ook positief interpreteren. 😉

Ten slotte geeft dit allicht ook reden voor snelle projecten die het park wil realiseren, dat ze zich toch tot de huidige parkgrenzen moeten beperken. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat -naast dat dit goedkopere projecten zijn en dus in de huidige tijd financieel slim- we zoveel projecten nog in het huidige park zien of waarvan nu geruchten gaan.

Wie roept de Efteling tot de orde? Buurtbewoners stappen naar de rechter
        KAATSHEUVEL - Drie jaar lang ontving de Efteling meer dan vijf miljoen bezoekers. En dat mag niet. Tenminste, niet volgens de huidige milieuvergunning. Drie jaar lang zag de provincie het door de vingers. En dat mag ook niet, vinden buurtbewoners die daarom naar de rechter stappen.
        Vijf miljoen bezoekers per jaar. Zoveel mag de Efteling ontvangen volgens de huidige natuurvergunning. Gaan ze daar overheen? Dan is de stikstofbelasting te groot voor het omliggende Natura 2000 gebied Loonse en Drunense Duinen en is het park in overtreding. Toch werd in 2017 die magische grens van vijf miljoen doorbroken, en in 2018 en nog een keer in 2019. Maar handhavend optreden? Daar zag de provincie Noord-Brabant van af. Al die verschillende rapporten, steeds veranderende wetgeving en ingewikkelde rekensommetjes maken het controleren op die vergunning namelijk een helse klus.
        Daarbij is de Efteling volop bezig om milieubesparende maatregelen te nemen én ligt er een nieuwe aanvraag voor een vergunning voor zes miljoen bezoekers per jaar (de volgende stap in het inmiddels goedgekeurde uitbreidingsplan van de Efteling). De Provincie liet het erbij zitten, maar buurtbewoners niet. Zij stappen naar de rechter. Want het is hun leefomgeving die de Efteling raakt. De Drunense Duinen zijn in hun achtertuin en die willen ze graag zo houden. Op dit moment is het relatief rustig. Stikstofuitstoot is geen issue bij een bezoekersaantal van 2,9 miljoen per jaar. Maar wat als corona straks voorbij is en de Efteling weer op volle toeren draait? Wie roept het park dan tot de orde?
        Paar dagen dicht?
        Die taak ligt bij de provincie, dat is duidelijk. En de manier waarop ook. De Efteling kan gesloten worden voor een aantal dagen, er kan een dwangsom worden opgelegd. De provincie kan het park dwingen per direct milieubesparende maatregelen te nemen of een grens leggen bij het aantal bezoekers per dag. Waarom is dat dan nog niet gedaan? Die vijf miljoen is toch een duidelijke grens, zou je zeggen. Het park is duidelijk in overtreding. Toch ligt het een stuk ingewikkelder bleek gisteren in de rechtbank. Want al lijkt die vijf miljoen een heldere grens, het daadwerkelijke negatieve effect daarvan op het milieu blijkt een stuk minder meetbaar.
        En zo komt er een nieuw hoofdstuk in het hele stikstofdossier: handhaving. Want hoe constateer je een overtreding als de stikstofregels nog altijd niet precies zijn vastgelegd? Als er steeds aanpassingen komen door nieuwe uitspraken, zoals in januari (ViA15 en Logtsebaan uitspraken) en het park zelf steeds groener wordt? Het roept de vraag op of de Efteling daadwerkelijk de maximale stikstofdepositie van 15,15 mol per hectare per jaar overschrijdt als de vijf miljoenste bezoeker door de poort loopt.
        Minder Wintervuurtjes
        Uitstoot meten bij een boer is makkelijk. Zoveel koeien staan voor zoveel stikstof. Maar hoe meet je het bij een pretpark dat continu in beweging is? Dat elke dag een ander aantal bezoekers heeft en dat ondertussen ook zelf de nodige verandering doorvoert? Want wie zegt dat vijf miljoen bezoekers de Loonse en Drunese duinen schaadt op het moment dat de Efteling al haar bladblazers op diesel heeft vervangen door elektrische blazers? Als de Efteling in plaats van twintig Wintervuren maar vijf houtvuurtjes stookt? Onder aan de streep blijft er dan misschien wel helemaal niet zoveel over.
        In de toekomst is het goed geregeld zegt de Efteling. Er wordt bijvoorbeeld minder hout gestookt, meer elektrisch aangestuurd, er komen meer zonnepanelen en lampen worden vervangen door led. Berekeningen in het nieuwe bestemmingsplan tonen aan dat de stikstofdepositie bij het uitbreiden van het park te klein is om de Loonse en Drunense Duinen te schaden. In 2030 zegt de Efteling zelfs klimaatneutraal te zijn. Maar dat is op papier. Wie controleert de praktijk? Dan en nu. Want als corona geen beperkingen meer oplevert zit de Efteling zo weer aan die vijf miljoen bezoekers. En moeten ze dan teruggefloten worden of niet? Uitspraak over zes weken.

Toch als je dit artikel zo leest lijkt het mee te vallen.

Het lijkt mij echt een enorme storm in een glas water.

De Efteling is al enkele jaren bezig met de stikstof uitstoot ivm het nieuwe bestemmingsplan, ze hebben ruimte gecreëerd door maatregelen te nemen (denk aan zonne energie, eigen voertuigen electrisch, verwarming gasloos maken, horeca apparatuur gasloos maken etc, etc etc), daarnaast hebben ze een deel van de rechten van een naburige boer opgekocht.

Dus voor een nieuwe vergunning is de ruimte er gewoon en lijkt mij dat dit geen enkele impact gaat hebben.

Wat er wel kan gebeuren is dat de bewoners "winnen" en de provincie een tik op zijn vingers krijgt "dat ze de Efteling hadden moeten aanspreken op de overtreding"

Maar echt een issue zie ik dit vooralsnog niet worden.

Ik hoop dan toch wel dat die tik eens een keer gaat komen. Nadat het park ook al gesjoemeld heeft met maximum aantal gasten in de corona-opening vorig jaar mogen ze wel eens op hun plekje gezet worden. Hoewel ik 't persoonlijk ook een storm in een glas water vind, snap ik de buurt bewoners wel hoor. In de media allemaal mooie praat altijd, maar ondertussen... echt niet zo 😉 En als de provincie ook nog eens 3x wegkijkt, snap ik de frustratie wel bij de buurtbewoners. Als er echt een grens van 5 miljoen op zat, heb je je daar aan te houden. Klaar.

Niemand lijkt te ontkomen aan stikstofreductie/regels. Ook de Efteling niet. Je kunt je afvragen in welk opzicht die groei in absolute bezoekersaantallen nodig is. Dat is een visie die de Efteling hanteert, het wil niet zeggen dat het niet anders kan. Bezoekers of groepen meer geld uit laten geven is niet iets waar ze in Kaatsheuvel écht mee bezig lijken te zijn. Dat is een prima keuze, maar dan loop je wel tegen deze gevolgen aan als je voor dat beleid alsmaar meer bezoekers nodig hebt.

• Dennis heeft hierop gereageerd.

Japio Bezoekers of groepen meer geld uit laten geven is niet iets waar ze in Kaatsheuvel écht mee bezig lijken te zijn

Daar ben ik het niet echt met je eens, als je alleen al kijkt naar hoe de Efteling met alles omtrent corona om gaat. Tegoed (wat je verplicht in het park moet uitgeven (dus zeker weten dat ze niet alles terug hoeven te betalen (inkoop vs verkoop)). Moeilijk doen met datums, en dan nog niet eens over de beschikbaarheid gesproken 😉

• Japio heeft hierop gereageerd.

Juridisch schijnen er dus ook al uitzonderingen te zijn wanneer een provincie moet handhaven.

Dennis Daar ben ik het niet echt met je eens, als je alleen al kijkt naar hoe de Efteling met alles omtrent corona om gaat.

Daar doel ik niet persé op, dat is geen structurele aanpak om anders/meer inkomsten te genereren (hoewel het best op zal leveren). Je ziet gewoon dat andere parken met een dergelijke expansiedrift veel actiever zijn op de zakelijke/volwassen markt. Met (dinner)shows, allerhande events, serieuze arrangementen wat betreft horeca en souvenirs. Gewoon het aantrekken van een hoger segment publiek. De Efteling heeft een zéér solide basis van een trouw publiek ('de mensen komen toch wel') en daardoor lijken ze soms een beetje laks in dit soort zaken.