Coasterfrenzy
Nagel op de kop, wij focussen vaak op het "grote" en "the next big thing". Maar de zaken die je aankaart als upgrades zijn minstens even belangrijk en zijn ook niet persé heel goedkoop qua investering en zorgen voor betere algemene beleving. En charles lindbergh + rookburgh was echt wel een giga uitbreiding dat niet iets is we altijd mogen verwachten. Het is ondertussen al een aantal jaren geleden, maar ik denk dat we nu nog heel even geduld moeten hebben voor iets groter. Een nieuwe ontwerper vinden, met het oog op kwaliteit en in de lijn van vorige uitbreidingen qua beleving en kwaliteit. Er liggen sowiso plannen klaar voor iets, je denkt sowiso al jaren vooruit op vlak van uitbreidingen. Maar wat...zullen we nog moeten zien.
Phantasialand: De volgende stap?
- Bijgewerkt
Ik geloof ook wel dat Phantasialand gewoon een pas op de plaats maakt, de financiële boog kan niet altijd gespannen staan. Dat we nu even geen bouwput zien, zegt niets over de nieuwe plannen die ongetwijfeld al jaren worden voorbereid. De investeringen van Chiapas, Taron en FLY waren zo enorm dat het mij niet verbaast dat ze hier even een paar jaar op willen teren.
Jammer dat ze nooit ook maar iets loslaten over hun plannen, maar mooi om te zien hoeveel ideeën hier langs komen over wat allemaal zou kunnen. Er gaat er sowieso wel 1 realiteit worden .
- Bijgewerkt
Chiapas, Klugheim en Rookburgh volgden mekaar inderdaad in sneltempo op en zijn dermate groots opgezette projecten dat de liefhebber van het park - waartoe ik mezelf reken - snel geneigd is om de verwennerij als een gewoonte te gaan zien. De realiteit toont meestal wel aan dat iedere paar jaar een investering van die omvang gewoon geen houdbaar bedrijfsmodel blijkt te zijn. Dan moet er op een gegeven moment wel wat gas teruggenomen worden.
Zo lijkt de absolute explosie van Energylandia mij ook onhoudbaar en dat park is natuurlijk een groot reservoir aan EU-subsidies. Die luxe heeft Phantasialand niet.
Daarom dat ik zeker niet aan het hengelen ben naar een spoedig nieuw groots project van Phantasialand. Ze kunnen zeker de tijd gebruiken om enkele scherpere randjes op te blinken. Wat ze met de Adventure Trail hebben gedaan is bijvoorbeeld gewoon enorm leuk. Het is misschien niet iets wat groots overkomt, maar het zorgt er toch voor dat het park zo zijn "verborgen pareltjes" krijgt die de gehele parkbeleving toch weer wat frisser maken.
Ik kan alleen zeggen dat wanneer de tijd daar is om terug voor een groot project te gaan, ik hoop dat ze een dark ride toch een kans geven. Het zou toch wat van die extra balans brengen die het park verdient.
Coasterfrenzy Bij de opening van Chiapas heeft de Eigenaar nog aangegeven bijzonder trots te zijn op deze attractie en dat deze nog heel populair is.
Volkomen terecht als je het mij vraagt. Ik snap de argumenten wel dat het Western-gedeelte daar wat uit de toon valt op visueel vlak, maar Colorado Adventure is gewoon een sublieme mine train met een steeds weer verrassende dosis pit. Ik geniet iedere keer weer als ik er een ritje in maak en de algemene kritieken op de coaster lijken nog steeds erg positief te zijn.
Coasterfrenzy vroeger zelfs Wuze Town (al heb ik ze dat al heel lang niet meer zien doen)
Ik heb er de afgelopen jaren toch nog wel eens tijdelijke installaties zien staan voor dergelijke events. Het staat ook nog steeds op de website gepromoot als venue, evenals alle theaters. Je kan zelfs het park exclusief afhuren voor maximaal 20.000 gasten. Het is inderdaad niet hun core business, maar ik denk dat ze er op jaarbasis toch nog wel wat geld uithalen, en het is allemaal extra.
- Bijgewerkt
Ik ben gister in het park geweest, niet veel veranderding te zien met bovenstaande foto. Maar het lijkt er wel, gezien het formaat, op dat dit een nieuwe horeca gelegenheid wordt en dus niet een uitbreiding van Tacana.
Daarnaast waren ze druk bezig het horeca straatje bovenin tussen mexico en berlin uit te breiden (helaas geen foto). Waar ze nu de churro's en zoetigheden verkopen etc. Daar komt in hetzelfde straatje recht tegenover (dus de kant van berlin) nog een aantal ruimtes bij. Voor nu nog niet duidelijk of dit om zitgelegenheid of extra horeca gaat... Hoewel ik het laatste verwacht omdat er net een paar maanden terug zitgelegenheid bij is gekomen.
Dus het lijkt erop dat er in de komende maanden horeca capaciteit bij gaat komen op tenminste 2 plekken.
Wat ik ook opvallend vond is dat ze nu al begonnen waren met de opbouw van de ijsbaan voor wintertraum. Terwijl dat nog anderhalve maand duurt. En ze daar gewoon tijdens openingstijden van het park bezig waren. Lijkt mij dat je zo'n baan toch sneller neerzet dan anderhalve maand. Maar ik heb er geen verstand van, dus kan het mis hebben.
Meelworm maar dat zijn vooral jouw aannames. Dat “het geld op zal zijn” is iets wat jij verzint, ofwel aanneemt. Maar je hebt er geen bron voor, dus ik beschouw dat ook zeker niet als een waarheid.
Overigens, dat het best lang duurt voordat het park met grote nieuwe attracties komt ben ik het in beginsel al mee oneens. Ik ken geen park dat zulke grote en ingrijpende projecten heeft aangepakt anders dan Phantasialand. Andere parken hebben het vooral makkelijker omdat ze doorgaans meer ruimte hebben dan PHL.
Geld is volgens mij niet het issue bij PHL. Het park heeft namelijk immense investeringen gedaan met onder andere Taron, Chiapas, en FLY.
Het issue is de beschikbare ruimte (en altijd al geweest). Dat is een veel plausibeler verklaring voor de tijd die het park nodig heeft als ze iets aanpakken.
Niek Ik weet niet meer wat de bron er voor was (de Efteling wellicht?) maar een park zou elke 4-5 jaar een grote nieuwigheid moeten presenteren om bezoekers op peil te houden. De uitbreidingen in PHL zaten wel ongeveer op die timing.
Inmiddels is FLY 4 jaar oud. Als ze nu nog met een groot project beginnen, gaat het - vanwege complexiteit en uitgaande van voorgaande projecten - zo'n 3-4 jaar duren om dat af te krijgen. Dat wil zeggen dat we dan tegen een 8 jaar zitten zonder grote nieuwigheid. Dat is behóórlijk lang.
Uiteraard kan die tijd wat opgerekt worden door grootse projecten op te leveren die geen top-attracties zijn, maar dat is toch maar beperkt lijkt me.
Coasterfrenzy Dat was Ronald van der Zijl die dat zei.
Iedereen heeft het maar over bezoekersaantal op peil houden. Logisch want daar praten parken zelf ook over. Maar zolang de onderneming winst maakt, maakt groei natuurlijk niet alles uit. Het gaat om rendement per bezoeker.
Natuurlijk zorgen meer bezoekers ook voor naamsbekendheid en dergelijke, maar Phantasialand weet het tot nu toe aardig voor elkaar te krijgen om prima te renderen en toch een vast aantal bezoekers te ontvangen. Dat stelt ze ook in staat steeds grote delen park te herzien. Zowel qua interesse van het publiek als investeringsmogelijkheid.
Ondertussen zijn de echt oubollige delen van het park natuurlijk vervangen, dus het kan best zijn dat dat een mega investeringsplan is geweest en we nu weer in een fase van rust zitten voor de volgende delen worden aangepakt. Waarbij China dus met het hotel zit en de indoorcoaster met de buren.
Ik denk ook dat Phantasialand zich nu ook echt meer focust op inkomsten per bezoeker, dan op aantal bezoekers (zoals Markiewong en Aurelius ook al opmerkten). Het park zit aan zijn limiet wat groei betreft, alle uitbreidingen gaan ten kostte van bestaande attracties. De capaciteit gaat er bij iedere nieuwigheid in principe niet op vooruit, dus dan wil je ook niet massaal meer bezoekers gaan trekken. Die moeten zich immers nog steeds op dezelfde kleine postzegel gaan bewegen.
Quefox_ De capaciteit gaat er bij iedere nieuwigheid in principe niet op vooruit
De theoretische capaciteit niet nee.. Galaxy kon iets van 2200 man per uur aan. FLY zal dat nooit halen.. maar in de praktijk zullen er meer mensen in FLY gaan dan dat er in Galaxy gingen. Hetzelfde kun je zeggen voor Taron + Raik in vergelijk met de Zilvermijn.
Overigens zijn er ook logistieke aanpassingen gedaan zodat er meer mensen in het park aanwezig kunnen zijn. Vooral bij Rookburgh is er op die manier aardig wat capaciteit bij gekomen, maar ook rondom Chiapas is veel capaciteit gecreëerd (vooral met die brug die de twee hoger gelegen delen van het park verbind).
Daar zal het park zeker met Corona profijt van hebben gehad ten opzichte van de oude situatie.
Al met al ben ik er vrij zeker van dat de capaciteit in de praktijk dus juist (flink) omhoog is gegaan.
Phantasialand zijn grootste uitdaging.
Wat de volgende stap zou kunnen zijn?
Een park overnemen en er een Phantasia jasje overheen gooien? Ik zie wel een match met Toverland?
- Bijgewerkt
Bacchus Lijkt me (veel) te ver gezocht.
Ze hadden ooit een Samenwerking met Mirabilandia in de Löffelhardt-Caselli Group. Maar dat is al lang geleden. Uiteindelijk heeft Löffelhard zijn aandelen in de groep verkocht en nog later is dat in handen van Parques Ruines terecht gekomen. Kans bestaat dat een deel van het budget dat PHL nu gebruikt daar vandaan komt.
Ik zie ze het niet nog eens proberen in elk geval. (Volgens mij was dat ook nog onder de vader van de huidige eigenaar).
Ik denk dat ze zich écht willen focussen op het huidige park.
Voor zover mij bekend is hebben de huidige eigenaren ook maar één dochter: Joëlle (ze zingt in de Wintergarten-Show). Als ze nu twee kinderen hadden, had ik nog een kans gezien dat ze een 2e park namen om beide nazaten een eigen park te geven, maar ook Joëlle zal zich volledig op het park storten.. al denk ik dat ze zich vooral bezig gaat houden met de shows (waarbij ik persoonlijk niet het idee heb dat ze ook maar in de buurt komt van het niveau van haar moeder).
En een phanatsialand sausje?? Ik denk dat een ander park met minder buurt-problemen ook volledig anders aangepakt zou worden door hun. Niet persé slecht, want ze houden duidelijk van theming en immersieve beleving, maar toch zeker: Anders.. Zeker nu ze een andere hoofdontwerper nodig hebben.
Coasterfrenzy ik doelde met capaciteit niet alleen op attractiecapaciteit, maar meer op algemene capaciteit van het park. Je kan nog zo veel attracties hebben met hoge capaciteit, als de paden overvol zijn hebben mensen alsnog een onaangename dag. Daar is inderdaad ook wel e.e.a. bijgekomen, maar niet genoeg om een gigantische bezoekersstijging te kunnen huisvesten.
Ik blijf erbij, Phantasialand is nu gewoon aan het uitproberen hoeveel er aan een bezoeker te verdienen valt. Dat zal hun manier van groeien zijn, zonder veel meer mensen te trekken dan nu.
- Bijgewerkt
Bacchus Gaat niet gebeuren, in ieder geval niet Toverland. Daar is de nieuwe generatie aan de slag en zit men vol wensen/dromen/plannen voor de toekomst.
Terug de kermis opgaan met iets innovatiefs als aanvulling/marketingwerking voor Phantasialand zou wel een stunt zijn.
Quefox_
Met die strategie zouden ze uit kunnen breiden door aparte avondopenstellingen te introduceren. Hoop het niet maar het zou wel logisch zijn als ze meer omzet willen halen uit de huidige bezittingen.
Pretparkgenot Een avondopenstelling met die buren? Die willen nog net niet dat ze op zondag sluiten.
Markiewong Die willen nog net niet dat ze op zondag sluiten.
Dat hangt voor een deel samen met de macht van de Kerk in Duitsland. Ik denk dat het voor velen wel bekend is dat PHL graag jaarrond open wil zijn. Dat zijn ze niet en het aantal geopende weken is gebaseerd op het aantal zondagen dat ze open mogen zijn (elke zondag staat in principe voor een week). Voor wat ik begreep van het park is dat dit door de kerk eigenlijk afgedwongen word (Je zult in die regio ook vrij weinig supermarkten vinden die op zondag open zijn hierdoor). Het word wel beter. Het park is inmiddels toch al aardig wat meer weken geopend dan een paar jaar geleden (je ziet ook steeds meer winkels/supermarkten op zondag open). Desalniettemin is de macht van de kerk nog groot. Zo zijn er bepaalde dagen dat het park geen muziek buiten mag draaien en geen shows mag doen. En ook met de bouw van Deep in Africa heeft de kerk zich destijds nog gemoeid.
Uiteraard vloeit die macht tot op zekere hoogte ook door op de bevolking. Enerzijds als ze écht gelovig zijn (en dan is dat begrijpelijk) maar anderzijds is het voor tegenstanders natuurlijk een perfect instrument om het park dwars te zitten.
Pretparkgenot Met die strategie zouden ze uit kunnen breiden door aparte avondopenstellingen te introduceren
Net zoals Markiewong zie ik dat niet zomaar gebeuren. Om diezelfde reden hebben ze ‘s zomers ook geen avondopenstellingen. Dat is allemaal erg lastig met die omwonenden daar…
Ze hebben in het verleden wel die Asia Nights gehad. Vond ik altijd héél gezellig.
Hoe het qua vergunningen zit is moeilijk te achterhalen. Het lijkt er op dat ze in principe tot 20:00u open mogen zijn, maar dan ook echt alle attracties dicht moeten doen. In het verleden was 20u ook de maximale verlenging in de zomer. Ze hebben ook wel eens standaard tot 20u open gehad. Een tijd lang is het zelfs zo geweest dat je tot sluitingstijd nog in de rij mocht gaan staan, behalve als het park tot 20u geopend was (wat voor mij het bewijs is). Ook in de winter lijkt 20:00 écht de limiet te zijn.
De Asia Nights zullen ongetwijfeld mogelijk zijn geweest onder een speciale vergunning, gezien er dan geen buiten-attracties open waren.
Ik kan me voorstellen dat er een limiet is/was aan hoe veel dagen per jaar ze tot 20u open mogen zijn. Ik kan me ook voorstellen dat ze wellicht wat onderhandeld hebben om nu minder dagen tot 20u open te zijn (wat ook zou verklaren waarom de wachtrijen tegenwoordig al voor 18u sluiten) maar dat ze dan daarom meer dagen in het jaar open mogen zijn. (gezien het aantal openingsdagen sinds een paar jaar wel vermeerderd is).
Het is en blijft natuurlijk specualatie, maar het past wel in het plaatje. Meer dagen met minder uren geeft je de mogelijkheid om toch wat meer bezoekers te trekken. Maar wel zonde dat er daardoor geen/minder avondopeningen meer zijn.
Ik hoop wel dat events zoals de Asia Nights (al dan niet in andere vorm) ooit nog terug komen.