Michael Duitsland een seculiere staat is waar kerk en macht gescheiden zijn. Het zijn politieke keuzes waardoor sommige dingen niet mogen. Dat er politieke partijen zijn met in hun fundament het Christelijk geloof betekent niet dat “de kerk” het zomaar voor het zeggen heeft.
Hoewel dit klopt, is de realiteit lang niet zo simpel.
Op het moment dat meerdere christelijke partijen een coalitie vormen (en dat gebeurd nog wel eens) is het eigenlijk wél gewoon de kerk die dan de macht heeft in de vorm van zijn eigen groepje aan politieke partijen.. de Kerkbelasting word overigens ook gewoon federaal geregeld (wat ik niet echt vind passen bij een splitsing vam kerk en staat). Maar dat is minder van belang.
Veel groter is gewoon de individuele macht. De kerk heeft in Duitsland enorm veel persoonlijke invloed op mensen. Daarvoor hoef je niet bij een christelijke partij te zitten, maar personen in andere partijen kunnen zwaar geindoctrineerd zijn door de kerk. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor bedrijven en hoe ze gerund worden.
In 2013 was er al een uitspraak van het gerechtshof dat het ongrondwettelijk was om Homo-Huwelijken te verbieden. Desondanks heeft het nog tot 2017 geduurd voordat er daadwerkelijk gelijke rechten kwamen. Ik ben in de tussenperiode zelf nog aanwezig geweest bij een protest in Keulen voor gelijke rechten.
Dat terzijde: De woordkeuze in mijn vorige bericht was redelijk natuurgetrouw aan hoe het mij uitgelegd is door Duitsers zelf. Je merkt in de praktijk ook wel in het land dat er enorme verschillen zijn in de regios afhankelijk van hoe sterk de kerk er (nog) is (wat uiteraard ook wel logisch is - hetzelfde zie je ook bij andere religies).
Misschien kun je het ook wel anders uitdrukken in een manier die wat meer politiek correct is: De Kerk heeft een sterke "lobby" in Duitsland.
In de praktijk komt dat gewoon op hetzelfde neer natuurlijk.
sid69 Phantasialand was in de herfst vaak tot 21 uur geopend. Met een lichtjesparade (nee, geen Halloween, was een lichtjesfeest). Attracties, cq de wachtrijen sloten dan een kwartier voor sluitingstijd. Dit was in ieder geval in 2005 zo, en nog vele jaren daarna....
Dat was het Festival der Lichter. Dat is in 2006 voor de laatste keer geweest. Ik geloof niet dat het volledige park na 2006 nog ooit zo lang geopend was. Misschien uitzonderlijk eens een keer. Het is natuurlijk ook best lang geleden en niemand heeft er specifiek een database van bijgehouden ofzo.
Heel zonde trouwens dat dit afgeschaft is. Het was een prachtig initiatief dat pal tegenover het Halloween in veel andere parken stond. Ik begrijp wel dat met de toevoeging van de Lichtjeszee in de Wintertraum dit event een beetje overbodig werd, maar desalniettemin: Jammer.